19 אפריל 2011 | 21:43 ~ 8 תגובות | תגובות פייסבוק

בפסטיבל קאן לא נותנים

במהלך החג פורסמו שמות הסרטים שיוקרנו בפסטיבל קאן במסגרות "שבוע המבקרים" (המאורגן על ידי איגוד המבקרים הצרפתי) ו"השבועיים של הבמאים" (המאורגן על ידי איגוד הבמאים הצרפתי), וכן במסגרת התחרותית של הסרטים הקצרים, שבראש חבר השופטים שלה עומד השנה מישל גונדרי. להפתעתי (וגם לאכזבתי) שלל הסרטים הישראליים שציפיתי למצוא במסגרות האלה לא נכלל בהם. אנשי "השבועיים של הבמאים" מעדכנים את "וראייטי" שהם צפו ב-2,288 סרטים (כולל קצרים) כדי לבחור מתוכם 25 פיצ'רים.

 

כך שסיכום הנוכחות הישראלית בקאן הוא כזה: "הערת שוליים" של יוסף סידר בתחרות הרשמית, "הנותנת" של הגר בן-אשר ב"שבוע המבקרים" (מבלי לראות אותם אני יכול רק לדמיין שמדובר בשני סרטים שנמצאים בשני הקטבים הכי הפוכים של הקולנוע), ושני סרטי סטודנטים במסגרת ה"סינפונדסיון": "על מרתה לעוף" של מעיין ריף מהחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב ו"בפתח ביתי" סרט אנימציה של ענת קוסטי מבצלאל (שכבר הוקרן בפסטיבל חיפה). וזהו.

 

חסרים עדיין כשלושה סרטים אחרונים שיתווספו ברגע האחרון לתחרות הרשמית. אני מניח שהסיכויים שאחד מהם יהיה ישראלי הוא קלוש.

 

ערב החג עדכן איתן וייץ בתגובות קצת רשמים ותקצירים מסרטי "שבוע המבקרים", שיוקרנו לצד סרטה של הגר בן-אשר. והנה רשימת כל הסרטים שפורסמו ב-48 השעות האחרונות, הארוכים והקצרים. רובם של יוצרים אנונימיים למדי.

 

אן תומפסון מאבחנת שפסטיבל קאן השנה מכיל נוכחות מרשימה מאוד של במאיות (ארבעה סרטים בתחרות הרשמית הם של במאיות, שבעה סרטים ב"שבועיים של הבמאים", חמישה סרטים ב"שבוע המבקרים"). ובלוגר הקולנוע הבריטי ניל יאנג מהמר שהמגמה הזאת תחלחל גם לפרסים, והוא מסמן את סרטה של היפנית נעמי קוואסה כמועמד מוביל לזכייה, מבחינתו (אגב, הוא גם מהמר על שלמה בראבא כמועמד מוביל לזכייה בפרס השחקן, ועל טילדה סווינטון כזוכה בפרס השחקנית).

 

בחבר השופטים של קאן, בראשות רוברט דה-נירו, יישבו בין השאר ג'וד לו, אומה תורמן, אוליביה אסייאס וג'וני טו. אני דווקא מסוגל לדמיין את דה-נירו ואת אסייאס מתחברים ליוסף סידר.

 

מה זה אומר לגבי שאר הסרטים? בסוף השבוע ביקר בישראל אוליביה פרה, המנהל האמנותי החדש של פסטיבל לוקרנו, שערך ביום שישי בסינמטק תל אביב פרזנטציה בפני יוצרים ומפיקים ישראליים בה הציג מה הוא מחפש לפסטיבל שלו. פרה היה המנהל של "השבועיים של הבמאים" לפני כן, שם הוקרנו בבכורה כמה וכמה סרטים ישראליים, ביניהם "המשוטט", "שבעה", "מסעות ג'יימס בארץ הקודש" ו"עג'מי". פסטיבל לוקרנו המתקיים בשווייץ באוגוסט מנסה כבר שנים להכות את פסטיבל ונציה, המתקיים באיטליה הסמוכה בהמשך אותו החודש. יתכן ומסעו לישראל של פרה היה ניסיון שלו לשכנע יוצרים מקומיים להעדיף בכורה אצלו על פני בכורה בוונציה. יש לזכור שגם "אוונטי פופולו" וגם "אדי קינג" יצאו עם פרסי ברדלס מלוקרנו, ושסרטיו האחרונים של ערן ריקליס יצאו משם עם פרס חביב הקהל. האם כמה מהסרטים הישראליים שנשלחו לקאן ולא התקבלו ימצאו את עצמם בלוקרנו? ואם כן, האם הם, כמו "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש", יעדיפו לוותר על בכורה בפסטיבל ירושלים כדי לשמור פרמיירה עולמית ללוקרנו או לוונציה? במקרה כזה, הרווח יהיה כולו של פסטיבל חיפה.

נושאים: בשוטף

8 תגובות ל - “בפסטיבל קאן לא נותנים”

  1. איתן 19 אפריל 2011 ב - 22:15 קישור ישיר

    לגבי ההערה של אן תומפסון לגבי הבמאיות:
    כדאי לשים לב, במסגרת "השבועיים של הבמאים" לאחת בשם אורסולה אנטוניאק. הבמאית ההולנדית ממוצא פולני מביאה לקאן את סרטה השני. את סרטה הראשון היא ביימה באירלנד, וכיכב בו סטפן ריאה (הקבוע של ניל ג'ורדן). הסרט, "שום דבר אישי", הוקרן בשבוע הקולנוע האירי שהיה בסינמטקים לפני בערך חודש. למרות בוסריותו, הוא הראה על כשרון רב וקול נשי ייחודי ומרגש.

    ונכון שהסיכוי לראות סרט ישראלי נוסף בתוספות הקטנות שעוד יהיו הוא קטן, אבל אם יהיה אחד כזה, אני מהמר על הפתעה: אני חושב שאם ערן קולירין היה בפנים, כבר היו מזכירים את שמו ("ביקור התזמורת" עשה מספיק גלים בעולם). אם יהיה עוד ישראלי אחד בקאן, אני מהמר דווקא על אסי דיין (אם הסרט שלו גמור, אני מתכוון). דיין הוא מיתולוגיה לא רק בארץ, והסרטים שלו הוקרנו מספר פעמים בערוצים הצרפתיים שנקלטים בארץ, כך שאני מעריך שהוא לא שם זר לאלו שמחליטים על הליין אפ, אבל הוא מספיק אנונימי בכדי להיכנס בדלת האחורית.

  2. hg 19 אפריל 2011 ב - 22:17 קישור ישיר

    אחלה פוסט!

  3. אנונימי 19 אפריל 2011 ב - 22:32 קישור ישיר

    לאיתן- הסרט של אסי דיין עדיין לא גמור כך שאין סיכוי שהוא נכנס לקאן. מאכזב גם ש"השוטר" לא התקבל.

  4. ק 19 אפריל 2011 ב - 23:41 קישור ישיר

    יאיר – שבעה הוקרן בשבוע הביקורת. בשבועיים של הבמאים תחת כהונתו של אוליבייה פר הוקרנו רק שני סרטים ישראליים, עג'מי הארוך ומותה של שולה הקצר. המשוטט הוא כבר מתקופת פרדריק בויה ומסעות ג'יימס מתקופתו של פרנסואה דה סילבה. כך שאין לקשור בין אוליבייה פר לבין חיבה מיוחדת לקולנוע הישראלי. בסופו של דבר, לאורך שש שנים בהן ניהל אמנותית את ה"שבועיים של הבמאים", הוא ויתר על לא מעט סרטים ישראליים לא רעים בכלל. ביקורו בארץ קשור באופן ישיר לרצון שלו לצוד דברים מעניינים שלא התקבלו לקאן לפסטיבל לוקרנו.
    *
    איתן – הסיכוי שסרטו החדש של אסי דיין נמצא בין שלושת סרטי ההפתעה של התחרות הרשמית שווה ערך לסיכוי שסרטו החדש של אסי דיין ייצא טוב. דהיינו – שואף לאפס.
    *
    ובאופן כללי – עם כל הצער על הסרטים שלא התקבלו, שני פיצ'רים (אחד בפאקינג רשמית!!) ושני קצרים (זו הפעם השמינית ששני סרטי סטודנטים ישראליים מתחרים זה בזה בתחרות סרטי הסטודנטים החשובה בעולם, הישג שאף מדינה אחרת לא מחזיקה בו…) זה בהחלט ראוי ובהחלט מספיק. די לגרידיות. בהצלחה לבראבא.

  5. הירנוט 20 אפריל 2011 ב - 0:29 קישור ישיר

    אחד מהסרטים הישראלים הוא סרט אנימציה, זה די יוצא דופן בתחרות הזו. לא זכור לי שסרט אנימציה ישראלי אי פעם הגיע לשם.

  6. מוטי 20 אפריל 2011 ב - 2:00 קישור ישיר

    קאן החליט שהוא רוצה השנה נשים. מהבחינה הזאת הקול הנשי הישראלי קיבל ייצוג עצום ואני מקווה מאוד שזה לא בא על חשבון איכות.

    הלוואי והגר בן אשר תפתיע עם סרט טוב, למרות שאני סקפטי מאוד ואין לי שום דרך להסביר את זה מלבד הערכת היתר שהיא קיבלה בעקבות סרטה הקצר שהיה נראה לי יומרני ובוסרי.

    יש אנשים שמצליחים לסחוף אחריהם גם שאין להם כלום ביד, הלוואי ושהיא לא מהמקרים האלה.

    בהצלחה למשתתפים

  7. אליהו הנביא 20 אפריל 2011 ב - 11:24 קישור ישיר

    בקרוב זה יפורסם אך ציפור גדולה מסרה לי שרשמית אין עוד סרטים ישראלים בקאן
    מצחיק לא … יאיר רשמת שבטוח שטאופיק שם ??? מר יאיר טעות שלך רק סידר ובן אשר בפסטיבל בהצלחה לסידר ולבן אשר כל הכבוד.
    טאופיק ולפיד לא נורא אולי בפעם הבא בהצלחה. כמעט נכנסתם לפסטיבל , כמעט.
    חג שמח ובהצלחה לכל המשתתפים הישראלים.

  8. הירנוט 21 אפריל 2011 ב - 14:47 קישור ישיר

    התכוונתי בתגובה שלי לתחרות הסרטים הקצרים סינפודסיון, כמובן…

    כמובן שכבר היה סרט אנימציה ישראלי בקאן… וגם לא כל כך מזמן.


השאירו תגובה