13 דצמבר 2011 | 20:23 ~ 4 תגובות | תגובות פייסבוק

אוסקר 2011: קרוב להפליא ואילם להחריד

המבקרים האמריקאים כבר צפו בכל הסרטים לקראת האוסקרים – "נערה עם קעקוע דרקון" ו"קרוב להפליא ורועש להחריד" היו האחרונים – ומירוץ האוסקרים מתחיל לקבל צורה. מה שמעניין הוא שממה שאני קורא על הסרטים (וחלק מהסרטים אני כבר מתחיל לראות בעצמי) מסתמן שהסרטים שיובילו במירוץ ושמתוכם ייבחר הזוכה, כולם די משוחחים זה עם זה ונושקים בסגנונות קולנועיים דומים, ואף בנושאים דומים.

 

הסרטים הבולטים יהיו "הארטיסט" (של מישל הזווניציוס), "הוגו" (של מרטין סקורסזי), "סוס מלחמה" (של סטיבן ספילברג) ו"קרוב להפליא ורועש להחריד" (של סטיבן דולדרי). כולם, מה שנקרא כיום movie-movie, סרטים שיש בהם גרנדיוזיות קולנועית מופגנת מאוד, שאמורה לגרום לנו לחשוב על הקולנוע ההוליוודי של פעם, גם אם הוא מבוים על ידי בריטי או צרפתי. השנה הזוכה לא יהיה שום סרט מחוספס – לא "מטען הכאב", לא "נער החידות ממומבאי" – הכל יהיה גדול מהחיים, קולנוע שהוא זיקוקין דינור (לכן, נדמה לי של"היורשים", הסרט הכי "מחוספס" ו"ריאליסטי" בחבורה – וכנראה גם הכי ציני, מול הסנטימנטליות של שאר הסרטים – אין באמת סיכוי בקטגוריית הסרט).

 

ואיכשהו, "הוגו" מקפל בתוכו את כל השלושה האחרים. איך?

 

קולנוע אילם: גם "הוגו" וגם "הארטיסט" עוסקים בימי הקולנוע האילם. "הארטיסט" הוא פשוט סרט אילם בשחור לבן הצרחש בהוליווד של סוף עידן הקולנוע האילם. "הוגו" מתרחש בשנות ה-30, אבל חלק ניכר מעלילתו עוסק בז'ורז' מלייס, במאי הקולנוע האגדי שסרטו "מסע לירח" היה אבן דרך בתולדות הקולנוע בשנת 1902. אגב: "הוגו" הוא סרט צרפתי המתרחש באמריקה, "הוגו" הוא סרט אמריקאי המתרחש בצרפת.

 

מלחמת העולם הראשונה: נקודה עלילתית מהותית ב"הוגו" קשורה במלחמת העולם הראשונה, ועלילת "סוס מלחמה" מתרחשת כולה במלחמת העולם הראשונה. האם מלחמת העולם הראשונה היא מלחמת העולם השנייה החדשה?

 

יתום: גם "הוגו" וגם "קרוב להפליא ורועש להחריד" עוסקים בילד שמתמודד עם מות אביו.

 

פורמטים: מכיוון שבינתיים "הוגו" ו"הארטיסט" הם שני הסרטים שמושכים את עיקר תשומת הלב מצד אגודות המבקרים, מעניין לשים לב שהם מייצגים את העתיד והעבר של טכנולוגיית הקולנוע. "הארטיסט" מצולם כמו פעם: שחור-לבן, אילם בפורמט 3:4. "הוגו" מצולם בתלת מימד מרהיב – אולי המרהיב ביותר שראיתי מימיי – וכולו להטוטי מצלמה (שוט הפתיחה שלו אגדי) ואפקטים דיגיטליים.

 

כל הסרטים האלה יגיעו לישראל בינואר-פברואר.

נושאים: בשוטף

4 תגובות ל - “אוסקר 2011: קרוב להפליא ואילם להחריד”

  1. Eran 13 דצמבר 2011 ב - 20:54 קישור ישיר

    "הארטיסט" ולא "הוגו" הוא סרט צרפתי המתרחש באמריקה.

  2. עופר ליברגל 14 דצמבר 2011 ב - 0:11 קישור ישיר

    אני עדיין מתלבט עם עצמי בשאלה האם לספר כי "הוגו" עוסק במלייס הוא לא ספוילר גדול – אין לי ספק שהיו אנשים שיטענו שהוא כזה. למרות שגם סקורסזי חשף את זה בראיונות

    ===============

    רוה לעופר: אתה שואל שאלה נכונה מאוד. אבל המצב עגום למדי: אף אחד, מבין האנשים שאיתם ראיתי את הסרט, לא ידע שז'ורז' מלייס היה איש אמיתי. לכן חובה להגיד שהסרט עוסק בחלוץ הקולנוע הצרפתי ובסיפורו האמיתי (משובץ בתוך סיפור בדיוני לחלוטין, כמובן), כדי שיובן כמה הסרט הזה פלאי. אחרת כל סרט ורגעי השיא שלו פשוט עוברים מעל לראש הצופים. יתכן שעבור חובבי קולנוע מושבעים זה סוג של ספוילרון, אבל כזה שקל מאוד להבין מהטריילר, שמכיל קטעים מ"מסע לירח" (שאותם חובבי קולנוע בוודאי מזהים).

  3. רז-ש 14 דצמבר 2011 ב - 9:06 קישור ישיר

    איפה ראית את הוגו בתלת מימד מרהיב?

  4. x 14 דצמבר 2011 ב - 9:06 קישור ישיר

    בכל מקרה, שניכם כבר הרסתם לכל מי שקרא כאן אז מה זה משנה אם אתם מתלבטים…


השאירו תגובה