25 דצמבר 2011 | 12:33 ~ 9 תגובות | תגובות פייסבוק

צרות של עשירים

לאמריקאים יש בעיה אמיתית ובוערת: יותר ויותר סרטים עלילתיים יוצאים באיימקס (פורמט הקרנה על מסך ענק), כשחלקם באחרונה אף צילמו סצינות עם מצלמות איימקס (מצלמות 70 מ"מ) – "האביר האפל", "משימה בלתי אפשרית 4" ובקרוב "עליית אביר האפל". אלא שבשנים האחרונות המותג (הקנדי, אגב) "איימקס" לא רק מתכוון למסכי הענק ולמקרנות ה-70 מ"מ (מדובר בפילם 70 מ"מ המוקרן לאורך, לא לרוחב, מה שנותן לפריים האיימקס גובה עצום), אלא גם לאולמות המכילים מסכים קטנים בהרבה והקרנות דיגיטליות.

 

אמנם, גם הקרנת האיימקס הדיגיטלית משובחת יותר ובעלת עוצמה וחדות גבוהה יותר מהקרנה דיגיטלית רגילה, אבל… זה לא איימקס. פיטר סירטה מ"סלאשפילם" כתב מדריך שימושי לצופה האמריקאי המבולבל כדי שיידע להבדיל בין איימקס אמיתי ובין איימקס ממוזער. למעשה האיימקס המזויף הוא סוג של שערוריה: מחיר הכרטיס בשניהם זהה, יקר יותר מכרטיס לסרט רגיל בכ-20 שקל, אבל למסך קטן בהרבה (אמנם, גדול יותר ממסך רגיל). הבעיה היא שכיום, מתוך 430 מסכי איימקס בארצות הברית רק 88 מציעים הקרנה ב-70 מ"מ. זה מסוג הפוסטים שעולים בבלוגיה האמריקאית אחת לתקופה, ושבאופן אישי מעלים דמעות לעיניי. איימקס הוא אחד הפורמטים האהובים עליי בעולם, אלא שבארץ הוא פשוט לא תפס. בכל פעם שאני בחו"ל במקום שיש בו איימקס במרחק נסיעה ברכבת, אני נוסע לראות בו סרט. זה פשוט תענוג (בתנאי שהסרט טוב כמובן. סרט רע על מסך ענק הופך להיות סרט רע בענק).

 

היו בארץ שלושה ניסיונות להחדיר איימקס, או פורמט כלשהו של הקרנה על מסך ענק ב-70 מ"מ. זה לא הלך. הסיב העיקרית, אם אני מבין נכון הוא שעלות קניית סרטי האיימקס ושינועם לישראל (מדובר בגלגלי ענק, ואם זה סרט בתלת מימד הכמות מוכפלת) כל כך יקר שאין שום דרך אמיתית לכסות את עלות ההוצאה הזאת. זו, לפחות היתה הטענה העיקרית של כל מי שניסה להביא סרטים למסך ענק בארץ. כל אולמות ההקרנה שנועדו להקרנה כזאת שוממים כיום (או מקרינים סרטים רגילים על חלק קטן מהמסך העצום).

 

הראשון והחלוצי היה באילת, בפירמידה הכחולה שנבנתה במיוחד להקרנות איימקס. המקום עדיין פעיל, אבל מציג את רפרטואר הסרטים המקורי שכבר שנים לא התעדכן, ובלי סרטים עלילתיים. ואז היה ניסיון מעניין (אך משונה) להקים איימקס בקרית ביאליק (בקרית ביאליק?!). שם הספקנו לראות את "בייוולף" (בתלת מימד) ואת "האביר האפל", לפני שהעסק קרס. בין לבין ניסה משה אדרי לייבא פורמט מתחרה להקרנת מסך ענק (אבל קצת פחות ענק) באולם הסינמקס בסינמה סיטי גלילות. גם זה לא הלך.

 

עכשיו, כבר דיווחנו מזמן, מוקם אולם איימקס נוסף בראשון לציון. הזיכיון של איימקס בארץ עבר מידי ג.ג לידי פורום פילם/תיאטראות ישראל (נציגת איימקס במזרח אירופה). מעולם לא קראנו מה המפרט שיהיה שם, אבל קל לנחש שזה יהיה מה ש"סלאשפילם" קוראים לו Liemax, לא האיימקס האמיתי והענק, אלא הגרסה המוקטנת שלו. למה זה משנה? כי בעוד הצילום וההקרנה הדיגיטליים הצליחו להגיע למצב בו הם עולים באיכותם על הקרנת פילם 35 מ"מ, הם עדיין לא עולים על איכות ההקרנה ב-70 מ"מ. עדיין לא. ואם "האביר האפל" ו"משימה בתי אפשרית" מצלמים סצינות עם מצלמות איימקס הענקיות, הרי שאיימקס הדיגיטלי לא מביא לידי ביטוי את כל גודל הפריים והרזולוציה שבו הם משתמשים.

 

אני מניח שהאייטם של "סלאשפילם" ייקרא בעוד כעשר שנים על ידי ארכיאולוגים של קולנוע עם דמעות של נוסטלגיה או מבט של תמיהה. אין ספק שהאיימקס האמיתי עם סלילי הפילם הוא עולם שנכחד. אני מניח שנכדיי יביטו בי בתמיהה כשאספר להם שראיתי את "האביר האפל" באיימקס אמיתי, 70 מ"מ. הם יחשבו שאני מדבר יידיש ולא יבינו מילה.

 

נשאלת השאלה מה יעלה בגורלם של אולמות מסכי הענק בקרית ביאליק ובסינמה סיטי. לכאורה, התשתית שם זמינה כדי להכניס לתוכם מערכות הקרנה דיגיטליות של האיימקס המוקטן. עדיף מכלום, לא? אלא שאני אהיה בהלם אם תתגלה קולגיאליות בין רשתות הקולנוע, ואני מניח שרשת תיאטראות ישראל יעדיפו לראות את גלובוסמקס קרית ביאליק ואת סינמה סיטי (איתם יש להם חשבון ארוך) נחנקים עם המסכים שלהם מאשר לאפשר להם להשתמש במותג איימקס שהם בוודאי ירצו להשאיר בבלעדיות של רשת "פלאנט" שלהם. אם יתברר ההפך, אני איה הראשון שאוריד בהכנעה את הכובע, אף בהתפעלות ובהתפעמות.

 

בכל מקרה, רק בשביל ההבנה, זה ההבדל בין גודל המסך של האיימקס בקרית ביאליק ובין גודל המסך של מה שכנראה יהיה לנו בראשון לציון (עד שיעדכנו אותנו אחרת). יותר טוב מאולם קולנוע רגיל, אבל בואו נודה: איימקס זה לא.

 

נושאים: בשוטף

9 תגובות ל - “צרות של עשירים”

  1. סטיבי 25 דצמבר 2011 ב - 16:13 קישור ישיר

    סליחה על התגובה הלא ספציפית לתוכן, אבל אני חייבת להעיר: בשורה השנייה אתה עושה את הטעות הנפוצה של לכתוב "כש" (ציון זמן) במובן ו"ו החיבור. לתשומת לבך ולב שאר הקוראים-כותבים.
    ואכן, לא באמת איימקס, אבל זה מה יש, לא? אני מתכוונת – לא תוכל למנוע את הכינוי שיפורסם כך לאולם החדש.

  2. אוהד קאופמן 25 דצמבר 2011 ב - 16:47 קישור ישיר

    אני כבר תקופה ארוכה צופה בסרטים בקולנוע IMAX במונטריאול קנדה. אני חייב להודות שזו חווית צפייה מסוג אחר.
    למשל ראיתי שם את "אוואטר" , "משימה בלתי אפשרית 4" וגם את הפרולוג ל"עליית האביר האפל". אני חושב שכיום זוהי חווית הצפייה המרשימה ביותר.תהיתי כבר הרבה זמן למה לא מביאים את הIMAX לארץ. IMAX זה כבר ממזמן לא רק בשביל סרטי טבע ותעודה והגיע הזמן שגם הצופים בארץ יהנו מהחוויה הזו. הוליווד הולכת לכיוון הזה ואנחנו צריכים להתיישר במקרה הזה.
    כרטיס לIMAX במונטריאול עולה כ70 ש"ח (שזה נחמד כי אתה מקבל סרט שצולם במצלמת 70 מ"מ 🙂 ).
    לגבי המתחם בראשון לציון (יס פלנט) האם הפרוייקט הזה באמת מתרומם?

  3. x 25 דצמבר 2011 ב - 17:45 קישור ישיר

    רחוק מהאיימקס, "מעריב" מפרסם היום עוד כתבה על מצבו של הקולנוע הישראלי.
    http://www.nrg.co.il/online/47/ART2/319/467.html

    לפעמים זה נראה כאילו התקשורת בפיצול אישיות קשה, כשבשנה אחת מכריזים על תחייתו ובשנה האחרת על מותו וחוזר חלילה. חבל שהכתבים לא מצליחים להבין שהמציאות קצת יותר מורכבת.

    בכל מקרה, הנתון המעניין בכתבה, הוא ש"גיא אוני" של דן וולמן הגיע ל-40 אלף צופים, למרות הפצה עצמאית (אם אני לא טועה) וחשיפה תקשורתית פחות מאשר "פידלמן" ו"אחותי היפה" , שנמצאים קצת מעליו. יפה.

  4. איתן 25 דצמבר 2011 ב - 17:57 קישור ישיר

    בקשר ללינק שהביא X:
    אולי צודק מי שאומר שיש עליות וירידות. אני רוצה לקוות שזה ככה. זה אומר שבשנה הבאה זה יעלה בחזרה.

    אבל מכעיס אותי הציטוט של דוד אלכסנדר, יו"ר מועצת הקולנוע: "אין צידוק לעשות יותר מ-10 סרטים ישראלים בשנה". מ'זתומרת? יש כאן צורך עצום להתבטא. חלק מהאנשים שרוצים לומר משהו קולנועי הם גם מאוד מוכשרים. אז אתה תבוא ותגיד להם: חכו בצד? באיזו זכות? ולמה? אולי במקום זה כדאי להשקיע בשיווק וחינוך, כדי שסרט ישראלי, כל סרט ישראלי, יוכל להתמודד בקופות מול הבלוקבסטרים האמריקאים. זו שאלה של שינוי תפיסה בקרב הקהל, אבל זה ניתן לעשיה. אני באמת חושב ש"2 בלילה", למשל, אמור להיות להיט בקרב כל מי שנמצא בסביבות גיל ה-20-30 (וכל מי שגר באיזור עירוני נטול חניה). אז באיזו זכות אתה אומר לכל הרועי-ורנרים: שבו בצד, אל תעשו קולנוע?

    ================

    רוה לאיתן: הכתבה הזאת כ"כ עיצבנה אותי שאני מקווה שאצליח להרגיע את עצביי ולהגיב לה באופן שקול בימים הקרובים. אני חושב שכשאלכסנדר אומר "אין צידוק לעשות יותר מ-10 סרטים בשנה" הוא מתכוון לזה שאין בעיניו צידוק למדינה להשקיע באמצעות הקרנות ביותר מעשרה סרטים, ולא שהוא יאסור על יוצרים לעשות סרטים על דעת עצמם ועל חשבונם. המנדט שלו לא מגיע עד שם. אני, אגב, מתנגד לרעיון הזה באופן מוחלט. מצד שני, הדוגמה שנתת משחקת ממש לידיו, כי ורנר לא קיבל כסף מהקרן להפקת סרטו (הוא קיבל רק מענק להשלמת הפקה בסוף הדרך, מסלול שאני מניח שלא ייפגם). ובכל זאת, אני לא מסכים לזה. אנסה להרחיב על כך בקרוב.

  5. בנגה 25 דצמבר 2011 ב - 21:31 קישור ישיר

    יאיר, במקום להתעצבן על כתבה פופוליסטית ועל דעת אלכסנדר (שאגב רווחת אצל כמה וכמה מפיקים), אולי תעשה ראיון עם דן וולמן שידבר על שיווק והפצה עצמאים ואיך הוא מכר 40,000 כרטיסים לסרט שלא קצר פרסים וזכה לאהדת המבקרים (כמו עג׳מי או חופשת קיץ שהופצו גם הם עצמאית, אגב, ואולי שווה לדבר גם עליהם).  

  6. שלו 25 דצמבר 2011 ב - 22:24 קישור ישיר

    אני גם זכיתי לראות בקריון את בייוולף ואת האביר האפל וגם אני יצאתי משם עם לסת שמוטה.

    אין שום דבר שדומה לזה, בטח לא שיטת ההקרנה הרגילה של התלת מימד ולא מסכים גדולים יחסית ביס פלאנט לב המפרץ ( הטוב בארץ לכל הדיעות).
    חבל ועצוב שמונעים את זה מאיתנו, אני בטוח אגב שזה לא היה שיקולי עלות של גלגל סרט 70מ״מ וכו׳. מדובר בזכיון שלא שולם לאיימקס העולמית, על חובות וכיוב׳. כמיטב המסורת הישראלית.

  7. ליידי 28 דצמבר 2011 ב - 9:48 קישור ישיר

    מה פירוש "(בקרית ביאליק?!)"? א. גרים שם אנשים ב. שיודעים לקרוא ג. ואם נשים את העלבון בצד ונסתכל על זה בצורה אוביקטיבית – הקריון, למיטב הבנתי, הוא הקניון הכי רווחי בארץ, כך שההנחה שהאיימקס יצליח לכסות עצמו שם לא מופרכת מאליה..

  8. בוריס 16 ינואר 2012 ב - 8:40 קישור ישיר

    בנגקוק תאילנד. סיאם פאראגון מולטיפלקס. איימקס 70 מ"מ אמיתי. ראיתי שלשום את משימה בלתי אפשרית. (האקשן באיימקס מלא באמת מדהים) + 6 דקות מתוך האביר האפל (ללא באטמן אבל עם תפקיד דיי מרכזי של אלון אבוטבול) ואכן. מרשים מאוד. ואפילו הכותרות התאילנדיות דהויות ולא מפריעות. מה שמצחיק זה שהתאילנדים משדרים ממש לפני הסרט קליפ עם ההמנון התאילנדי וויזואליה של המלך שלהם. כל האולם עמד. מחיר, 15 דולר לכרטיס + 6 דולר לפופקורן ושתי כוסות שתייה.

  9. אוהד 18 ינואר 2012 ב - 23:35 קישור ישיר

    האם אתם יודעים אם יחזירו לקריון את מקרן האיימקס 70מ"מ עבור Dark Knight Rises?


השאירו תגובה