17 אפריל 2008 | 12:37 ~ 17 תגובות | תגובות פייסבוק

וַאֲתָא שׁוּנְרָא, וְאָכְלָה לְגַדְיָא

(לצערי רק משתמשי אקספלורר יכולים לראות את כותרת הפוסט במלואה. אני מתנצל בפני משתמשי פיירפוקס, הדפדפן המועדף עליי, שעדיין לא מתמודד היטב עם תצוגת ניקוד בעברית)

“ברוז'”, הביקורת

יש משהו מרענן, ממזרי, חצוף ומקסים ב”ברוז'”, סרט הבכורה של מרטין מקדונה (מחזאי אירי שכבר זכה באוסקר על בימוי סרט קצר). לכאורה זו קומדיית גנגסטרים תוקפנית – האח הוורבלי, הקצת פחות ויזואלי, של “Sexy Beast” של ג’ונתן גלזר (תסלחו לי אם לא אקרא לו “לצאת נקי”, טוב?), אבל להבדיל מלא מעט במאים שעושים את סרטם הראשון נדמה שמקדונה חש כמות רבה של שיחרור, ולא של עצירות. הסרט, שעיקר כוחו (או לפחות כך נדמה בשני שליש הראשונים שלו) הוא בדיאלוגים ובסיטואציות, מתחיל כמו פסטיבל-שנינויות שלא היה מבייש את וודי אלן, דיוויד מאמט או האחים כהן. ומשלושתם הוא לוקח את היכולת הדי סבוכה למזג בין קומדיה וטרגדיה. לצחוק עד שבוכים. שזה קצת כמו לנשום עד שמתים.
אבל מה שהכי מבדר ב”ברוז'” – אליבא דשחרור חרצובות הבמאי – היא העובדה שזה סרט שנראה כמו התקפת טורט. הוא פשוט משמיץ שם את כולם. איזה סרט חסר טקט ופוליטיקלי קורקטיות. הוא לועג לגמדים, צוחק על שמנים, מקניט אמריקאים, מכפיש הולנדים, מלגלג על רוסים, מעליב אנגלים, ולמעשה די מתעלם מקיומם של הבלגים. זה כמו קומיקאי-העלבות (insult-comic, ע”ע דון ריקלס או טריומף הכלב) בצורת סרט.
ובתוך כל זה, מדובר גם בתרגיל-לוקיישן מבדר מאוד, שמשתמש בעיר ברוז’ כדמות, בשעה שהוא גם די מתעלם מקיומה. בתוך כל הדיונים על מוסר, שכר, עונש, רגשות אשם, חיים ומוות, זו גם קומדיה – מאוד בריטית, אגב – על טיפוסים של תיירים. זה שאוהב לעשות sight-seeing וזה שסובל מכל רגע שהוא מחוץ לסביבה הביתית המוכרת לו. מה שיפה בתסריט של מקדונה הוא שעד סוף הסרט הוא מצליח לגרום לנו להבין שהגישה המבואסת של הדמות – שלועגת לכולם, סובלת מהמסע, ומתה להתחפף מהעיירה הציורית- קשורה אף היא לעלילה ולמינעי הדמות, ולא סתם גחמה של דמות אנטיפטית.

=========

עשרים ואחד מי יודע

יש לי לראות היום גם את “21” וגם את “Shine a Light”. לא ברור לי עדיין איך אספיק את שניהם. עם מה להתחיל? המלצות?

איזה באסה שאין את “Shine a Light” באיימקס. הייתי נוסע עד קרית ביאליק בשביל זה.

ובתוך כל דיוני תרגומי השמות, יונייטד-קינג מוציאים זה השבוע השני סרט בו הם שומרים על השם הלועזי המקורי, באותיות לועזיות: “P2″ ו”Shine a Light”. את “P2” קניתי בדי.וי.די בבנגקוק וטרם הספקתי לראות. נראה לי מסוג הסרטים שאני אמור לחבב.

ועוד יונייטד קינג: מדיניות דחיית ההפצה של סרטים מסקרנים ממשיכה להתפוצץ להם בפרצוף. אחרי שאני כתבתי על “החלום של קסנדרה” של וודי אלן ב”7 לילות” וישי קיצ’לס פרסם את ראיונו עם אלן ב”סופשבוע” כותבת היום מיכל ויניק ב”עכבר העיר” על הסרט של אלן, ועל “לפני שהשטן יידע” של סידני לומט. שניהם סרטים של יונייטד קינג, ושניהם אמורים לצאת במאי.

===========

חד גדיא. מאוד מאוד חד

אני אקסטטי ממרתון “הנוסע השמיני” שיתקיים במהלך פסח בערוץ ה-HD של יס. אני אקסטטי כפליים ממרתון “שליחות קטלנית” ב-HD בסוף השבוע הבא. והיום נודע שבמאי, בסמוך לעליית אינדיאנה ג’ונס החדש בארץ (במקביל לשאר העולם) יוקרנו שלושת סרטי אינדיאנה ג’ונס הקודמים ב-HD, כשישראל תהיה מהמדינות הראשונות בה ישודרו גרסאות ההיי-דפינישן של הטרילוגיה. אושר.
אני גם מחכה לראות את “בטלסטאר גלקטיקה: רייזור” ב-HD.

ועוד בעניין ה-HD. ערוץ הספורט בהיי-דפינישן נחסם לצפייה. מעכשיו צריך לשלם עליו כדי לצפות בו. ואני בדילמה: אנילא ממש מבין או מתעניין בספורט. אבל בגלל שחדות הצילום במצלמות הטלוויזיה בהיי דפינישן יוצרת תמונה מרהיבה (וחדה מדי לטעמי קולנוע, אבל מושלמת לאירועים עם תנאי תאורה כמו של ספורט) אהבתי לבהות בערוץ הזה. אבל גם אני, הבור, הבנתי שמשודרים שם בעיקר משחקי כדורגל בני שנה ומעלה. וממילא את הסופר-בול שידרו בערוץ ה-HD של הסרטים ולא של הספורט.
לכן אני פונה לראשי ערוץ הספורט שיבינו שכדי לקדם את הערוץ הם צריכים לעניין בו גם אנשים כמוני, שהעניין שלהם בספורט הוא אקראי. משחקי הליגה האנגלית לא מעניינים אותי. אבל הפיינל פור בגביע אירופה בכדורסל כן. והאולימפיאדה כן. זה יותר מסיבות של אקטואליה. אם אדע מה מתוכנן לשידור בהמשך השנה בערוץ הזה, אולי ארגיש שיש לי טעם לשלם עבורו.

=============

בעוד שבועיים תתקיים בכורת “איירון מן” בארץ, עם מקרנת היי-דפינישן החדשה שתורכב בקרוב באולם 1 בגלובוס עזריאלי. אבל עם כל הכבוד להיי-דפינישן ול”איירון-מן”, אני עדיין חסיד של צפייה בסרט על פי הפורמט שבו הוא צולם. לכן גם “איירון מן” וגם “אינדיאנה ג’ונס וממלכת גולגולת הבדולח” שיוקרנו בהיי-דפינישן פחות מלהיבים אותי: הם הרי צולמו ב-35 מ”מ וכך הייתי מעדיף לראות אותם. מתי אתרגש ממקרן ההיי-דפינישן של עזריאלי? כשיוקרן שם ב-19 ביוני “ספיד רייסר” של האחים וושאובסקי. או כשיוקרן שם “קונג פו פנדה” של דרימוורקס. כשסרט יוצר כולו בטכנולוגיה דיגיטלית, העובדה שהוא לא מועבר לפילם – ומוקרן ישירות מהארד-דיסק – נראית לי הדרך האופטימלית לצפות בחזון המקורי של הבמאים.

=============

קנטטה לגלקטיקה

שלשום התקיים בלוס אנג’לס קונצרט של מוזיקה מתוך “בסטלסטאר גלקטיקה”, בניצוחו של מלחין הסדרה בר מקרירי. הקונצרט הזה הוסף, אחרי שערב קודם התקיים קונצרט שתוכנן מראש שכל הכרטיסים לו נמכרו. בתחילת החודש צפו 2 מיליון צופים בפרק הבכורה של העונה הרביעית והאחרונה של “גלקטיקה” בערוץ Sci-fi.
הנה דיווח של “בילבורד” מהקונצרט שלשום. והנה הבלוג של בר מקרירי בו הוא מתאר בפרוטרוט מאלף, איך הוא הלחין כל פרק, גם ב”גלקטיקה” וגם ב”שליחות קטלנית: עלילות שרה קונור”.

17 תגובות ל - “וַאֲתָא שׁוּנְרָא, וְאָכְלָה לְגַדְיָא”

  1. שועלי 17 אפריל 2008 ב - 12:45 קישור ישיר

    העתיד מזהיר!בפיירפוקס 3 הכותרת נראית יופי.

  2. דרורית 17 אפריל 2008 ב - 13:17 קישור ישיר

    לא בפעם הראשונה שאני רואה את ידיעה שקושרת את ג’ייסון סיגל ואת סרט החבובות החדש. אם כן, יכול להיות נפלא.
    http://www.reelzchannel.com/article/578/exclusive-muppet-movie-talk-with-jason-segel

  3. רואה שחורות 17 אפריל 2008 ב - 14:02 קישור ישיר

    כבודו משמיץ את פיירפוקס, כמודגם כאן. יכול להיות שצריך להפעיל את התוסף שמתקן את הניקוד בוורדפרס?

  4. רן ג. 17 אפריל 2008 ב - 14:54 קישור ישיר

    אם אני לא טועה, מאז שאחד האחים וושאובסקי הפך להיות אחות הם מעדיפים להקרא “הוושאובסקים”.

  5. סטיבי (לא בבית) 17 אפריל 2008 ב - 14:59 קישור ישיר

    השמועה אומרת שהוא לא ממש הפך לאחות, כבר דנו בזה בהרחבה 🙂

    החדש של לומט איכזב אותי. אולי ציפיתי ליותר מדי, אבל הוא היה מפוזר, שטיקי (!) וצעקני בעיניי.

  6. הברמן 17 אפריל 2008 ב - 15:40 קישור ישיר

    אופס…

    עדיין מצחיק

  7. ניימן 17 אפריל 2008 ב - 16:51 קישור ישיר

    אוי וויז זמיר! אתה מציע לערוץ הספורט להעביר תכנים שניתנים כרגע בחינם, לערוץ בתשלום? בתור אוהד ספורט אני חייב למחות, למחות – וגם: למחות על כך.

    אלא אם כן התכוונת לשדר את התכנים ב – HD *בנוסף* לשידור בערוצים הרגילים (או, בשידורים חוזרים), ואז ההצעה נשמעת הגיונית יותר. :]

    רוה לניימן: ברור בנוסף. ערוצי HD הם כרגע רק ה”בנוסף”. הרי הפיינל פור ישודר ב…. (אוי, רגע של חשיפת בורות, איפה הוא משודר? כבר לא בערוץ 1, נכון? אז בערוץ 10?) וגם האולימפיאדה בטח כבר סגורה ב…. גם ערוץ 10? ווטאבר. אבל אותי יהיה מעניין לצפות באירועים האלה רק מנקודת המבט הוויזואלית ולא הספורטיבית. לכן, שידודרו גם ב-HD. מוכן לשלם (מעט).

  8. james newton howard 17 אפריל 2008 ב - 18:15 קישור ישיר

    אני בחיים לא אבין איזו אטרקציה וויזואלית יש בשידורי ספורט. לא בשביל זה הומצא ההיי-דפינישן. תראה סרטים, עדיף.

  9. איתן 17 אפריל 2008 ב - 19:12 קישור ישיר

    הסיפור מסביב לשביתה שאולי תהיה של השחקנים בהוליווד מתחיל להיות מעניין. איגוד השחקנים חתם חוזה עם אולפן עצמאי כדי שהשחקנים יוכלו להמשיך לעבוד גם במקרה של שביתה.

    http://news.yahoo.com/s/ap/20080417/ap_en_mo/hollywood_labor;_ylt=AgzlL5YdNduseAsd0JP3_etxFb8C

  10. אורון 17 אפריל 2008 ב - 20:14 קישור ישיר

    יאיר, אם אתה עדיין מתלבט בין “21” והסטונס, אני הייתי דוחה את הראשון. סרט חביב, אבל עם בעיה רצינית – יש בו טונות של לאס וגאס, אבל היעדר מדאיג ממש של מגניבות וסטייל. למה? אולי כי אין בו אלימות משום סוג (כמעט), ומפני שהוא מכוון לגילאי תיכון מבחינת התקדמות עלילתית ובחירות תוכן.
    את זריחת האור לא ראיתי, שכן אני לא מחובבי האבנים.

    על ברוז’ כבר השתפכתי עבור עכבר, אז רק אזכיר דברים שחסרו לי בהתייחסות, כמו המימד הרציני על גבול הקודר שקיים בסרט והגאוניות האמיתית שבתסריט שבו כל קצה עלילתי פרום יולחם עד סופו וכל הדמויות והשורות הרגעיות יחזרו לביקור חשוב נוסף. מבחינתי הוא מתיישב בניחותא באותה השורה עם סרטי קאלט או קאלט בפוטנציה עכשווים כמו “הקדושים מבוסטון”, שני הטובים של גאי רי’צי, “קיס קיס באנג בנג” ו-“להרוג את המזל”, אם למנות כמה.

    אגב, החדשים של לומט ואלן כבר מזמן באוזן השלישית (תתרגלו, מעכשיו אני מייחצן גם את האוזן :-))

    וחג שמח לכולם.

  11. קובי 18 אפריל 2008 ב - 1:00 קישור ישיר

    יאיר, מתוק,

    אני מואר (חלקית) כרגע. אני מגיע ממקום של אהבה (זמנית), לכן אני כותב אליך ברוח חג החירות והאביב המתממש עלינו בימים אלה.

    אח שלנו, תפסיק לבלבל את המוח עם הטיפשות הפטישיסטית שלך עם טכנולוגיות. באמת. כל הסראונד הקלוקל, בזווית האולם שאינו מאפשר לך את חדות השמיעה האופטימלית, או מקרנות ההי-דפינישן שכן או לא עושות לך את זה, מזכירים לי את הימים הנוראים של העפיצות בטאנינים (או ההיפך, אף פעם לא הייתי סגור על הקונספט) של רון מיברג כשהוא היה כותב על אוכל (או על פוליטיקה אף פעם לא הצלחתי להבין מה זה מה).

    לעניין ההי-דפינישן: “אני עדיין חסיד של צפייה בסרט על פי הפורמט שבו הוא צולם. לכן גם “איירון מן” וגם “אינדיאנה ג’ונס וממלכת גולגולת הבדולח” שיוקרנו בהיי-דפינישן פחות מלהיבים אותי”. איזה חלק בדיוק מלהיב אותך באינדיאנה ג’ונס שצולם בפילם: הקטע שבו הריסון פורד עומד מול מסך ירוק? הדרך שבה הוא מתנדנד על חבלים בעובי של עמוד תוך תפילה שהשיניים התותבות שלו לא יפלו?

    הרי מה שמעניין אותך הוא התוצר הסופי שהוא ל-ח-ל-ו-ט-י-ן עבודה של CGI. אז צילמנו כמה סצינות על 35 מ”מ, עשינו דיגיטציה כדי שנוכל לערוך את האפקטים על המחשב, העברנו אותן בחזרה לפילם כדי שספילברג יוכל לערוך אותן על המובילה שלו (ישש) והחזרנו אותן בחזרה למחשב כדי שהחברים בעזריאלי יוכלו להקרין אותה בחיי דפינישן. מה הקשר בין הדרך שבה צולם הסרט לבין הדרך שבה הוא מוקרן?

    עפיצות, חברים, עפיצות.

    אלא אם אתה אומר לי שזה סרט שצולם בלו-אנד במזרח הרחוק. טוני וו, עושה סרטים כאלה שמקודמים בכותרת “ללא CGI”, להודיעך שהגיבורים שלו לא משתלשלים בגיל 70 מחבלים, אלא עושים את כל הפעלולים שלהם לבד. אבל גם לסרטים האלה איכות הפורמט לא משנה.

    באיזה סרטים הכוח של הפילם כן משנה? בסרטים שהם מונחי תאורה. במצב בו האור עמום, הפילם נוטה להימרח ולתת טקסטורה יותר רכה מההי-דפינישן.”לא ארץ לזקנים”, של האחים כהן היה נראה שונה לחלוטין בהיי-דפינישן לעומת הפילם, וזה באמת צריך להיות מסקרן לראות אותם עובדים בוידאו. אבל זה באמת לשכבה מצומצמת מאוד של במאים/צלמים שיכולים להרשות לעצמם לשחק ככה עם התאורה כדי להגיע לתוצאה המקווה. השאר פשוט לוחצים על רקורד ומתפללים חזה שיהיה טוב.

  12. tola 18 אפריל 2008 ב - 1:48 קישור ישיר

    לקובי,
    מוביולה ולא מובילה. להשכלה.

  13. איתן 18 אפריל 2008 ב - 7:34 קישור ישיר

    קבלו עוד גניזה : כל עמוד 8 של “גלריה” היום מוקדש לפרנסואה אוזון (אחד הבמאים שאני הכי אוהב בעולם היום). הכתבה נפתחת במילים : “סרטו החדש (הכוונה ל”Angel”) של פרנסואה אוזון כמעט עלה לאקרנים בישראל. בתחילת ינואר התקיימה הקרנה לעיתונאים, אך מכיוון שהתגובות בה היו כה גרועות, הוחלט שלא להקרינו כאן. להחלטה תרמה גם העובדה שהסרט נקטל על ידי הביקורת ונכשל בקופות בצרפת ובמדינות נוספות”.

  14. יניב אידלשטיין 18 אפריל 2008 ב - 8:41 קישור ישיר

    רוה – חשבתי שנהיית מקינטושאי. לא?
    הכותרת נראית פרפקט בספארי, כמובן, וגם בקורא ה-RSS שלי… בלי תוספים ובלי בטיח

  15. איתן 18 אפריל 2008 ב - 15:41 קישור ישיר

    “ברוז'” – אכן סרט טוב, אבל כדאי שמי שהולך אליו יהיה מוכן, מעבר לכל מה שכתבת, לקצב היחסית איטי שלו. לאורך כחצי סרט הרגשתי שהדיאלוגים המושחזים והמצחיקים מפוזרים על פני הסרט, כשביניהם קצת יותר מדי “אויר”. ציפיתי לסרט עם הרבה יותר אדרנלין. חלק מסוים מהסרט נראה לי כסרט תירותי. בהמשך, עם כניסתו של רייף פיינס לתמונה, הקצב מתגבר בהדרגה, עד לסצינת מרדף מסחררת. אבל מעבר לזה, כל מה שכתבת נכון. אפילו קצת נעלבתי, שבתוך כל ההומור הגזעני והבוטה הזה, לא נמצא מקום לבדיחה אנטישמית אחת.

  16. חובבן 20 אפריל 2008 ב - 11:33 קישור ישיר

    אם זה עוד רלוונטי – 21 סרט איום.
    לקחו עלילה מבטיחה – הימורים, סטודנטים, בחורות פשע, ועשו ממנה סרט הולמארק.
    הכל גרוע – המשחק האנמי של הדמות הראשית,
    המשחק ההרבה יותר מידי מרוצה מעצמו של ספיסיק,
    הצילום שניראה כמו טלויזיה,
    העלילה הצפויה ועוד ועוד

  17. ניר4819 23 אפריל 2008 ב - 8:35 קישור ישיר

    העונה הרביעית של הגלקטיקה תהיה האחרונה? לא!!! כל הסדרות הטובות ביותר בטלביזיה נלקחות בזו אחר זו… קודם גלקטיקה, אחר כך המגן… בסוף לא יהיה מה לראות, מבחינה של סדרות רכש.


השאירו תגובה