15 ספטמבר 2013 | 02:44 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

ריי דולבי: פייד אאוט

 

ריי דולבי, האיש שהמציא את שיטת הסאונד הקרויה על שמו (דולבי), הלך לעולמו לפני ארבעה ימים, בגיל 80, אחרי מאבק גם באלצהיימר וגם בלוקמיה. צריך להגיד את זה בקום רם וצלול: ריי דולבי עשה מהפיכה ענקית בקולנוע, וצריך לדעת את זה (בעולם הקולנוע יודעים את זה מזמן: הוא והחברה שלו כבר זכו בעשרה פרסי אוסקר על פיתוחיהם בתחום הסאונד). ההמצאה הגדולה של דולבי היתה זו שפירסמה אותו: המערכת להפחתת רעשים שהשימוש הראשון שלה נעשה ב"מלחמת הכוכבים". מאותו רגע, ג'ורג' לוקאס הפך לפרטנר קבוע של מעבדות דולבי (תשאלו את בעלי בתי הקולנוע בארץ: לוקאס היה מתנה את הפצת סרטיו בהתקנתן של מערכות הסאונד הכי מתקדמות של דולבי, שיוכלו להשמיע את איכות המיקס שמהנדסי הקול שלו בסקייווקר ראנץ' הפיקו).

המהפכה של דולבי ושל הקולנוענים שהבינו את עולם הסאונד ראשונים נשמעת ברורה מאליה כשמסתכלים על הקולנוע כיום, אבל חשובה בקונטקסט של 1977: סאונד זה דבר חשוב. הוליווד כל הזמן כיוונה להגדיל את המסך, המהפכה שג'ורג' לוקאס עשה עם דולבי (ובעקבותיו, פרנסיס פורד קופולה, ובעקבותיהם כולם) היתה להגביר את הווליום. ווליום גבוה וסאונד צלול מכניסים את הקהל לסרט לא פחות טוב, ואולי יותר, ממסך גדול. כדי ליצור מיקס סאונד כמו זה של "מלחמת הכוכבים" או זה של "אפוקליפסה עכשיו" – מיקסים שהיו בהם עשרות ערוצים (עד "מלחמת הכוכבים" מיקס טיפוסי לסרט הכיל פחות מעשרה ערוצי סאונד, מאז "אפוקליפסה עכשיו" יש סרטים שמגיעים לחדר המיקס עם כמעט מאה ערוצי סאונד) – היה צורך במערכת שתעלים מהם את רעשי הרקע ("היס"), שבמיקסים רב-ערוציים היו מוכפלים בעשרות והיו מטביעים כל סאונד אחד שהיה מושמע (וכשמגבירים את הווליום, מגבירים את ההיס). דולבי ולהקתו מחקו את רעשי הרקע, איפשרו יצירת מיקס צלול אותו ניתן לנגן בווליום גבוה בבתי הקולנוע. בהמשך, בהשראת מיקס הסאונד פורץ הדרך של וולטר מרץ' ל"אפוקליפסה עכשיו", פיתחה דולבי את מערכת הסראונד 5.1  (חמישה רמקולים היקפיים ועוד סאב-וופר לצלילים בתדרים נמוכים), שגם הפכה להיות מזוהה איתה (באופן משונה, סטיבן ספילברג דווקא השקיע בחברה המתחרה של דולבי, SDDS של סוני, שפיתחה את מיקס ה-7.1, ושהיו שנים – לטעמי – שהסאונד של SDDS היה צלול יותר מזה של דולבי, אבל דולבי ניצחה את המירוץ ו-SDDS כמעט שכבר אינה קיימת). ובהמשך עברה מהסאונד המגנטי אל הסאונד הדיגיטלי עם דולבי דיגיטל.

גם אחרי פרישתו של ריי דולבי מהחברה עקב מחלתו, היא המשיכה להתפתח. כמעט כל מערכות הקרנת התלת-מימד המותקנות בבתי הקולנוע בארץ הן של דולבי, שעברו גם לפתח מערכות הקרנה ולא רק סאונד. ובמולטי-פלקסים באמריקה תמצאו אולמות עם מערכת הסאונד החדישה ביותר של דולבי, Atmos (בישראל, באופן משונה, נשברה השנה לראשונה ההגמוניה הכמעט מוחלטת של דולבי באולמות ההקרנה כשביס פלאנט ראשון-לציון הוחלט להתקין את מערכת הסאונד Auro, מבית חברת בארקו, ולא את ה-Atmos. עכשיו, אחרי שחזרתי מסיבוב בניו יורק, אני יכול לטעון שיכול להיות שזו היתה טעות). עדות לעוצמתה של דולבי הגיעה בשנה שעברה: כשחברת קודאק הכריזה על פשיטת רגל (אגב, בשבוע שעבר היא הודיעה שהיא נחלצה מפשיטת הרגל, גם זה קרה בראש השנה ולא הזדמן לנו לדווח על זה) נקנה אולם קודאק בהוליווד – בו מתקיים טקס האוסקר – על ידי חברת דולבי שהפכה אותו לתיאטרון דולבי. חדר הנשפים המרכזי באולם, בו מתקיימת המסיבה הרשמית של הנהלת האקדמיה אחרי טקס האוסקר, נקרא על שמו של ריי דולבי.

אגב, לבנו של ריי דולבי קוראים תום דולבי. אבל לא תומס דולבי.

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה