07 אוקטובר 2013 | 22:58 ~ 4 Comments | תגובות פייסבוק

אוסקר 2013: "בית לחם" נגד 75 סרטים

שבוע אחרי שנסגרה ההרשמה לקטגוריית הסרט הזר מפרסמת האקדמיה האמריקאית את רשימת כל הסרטים שהוגשו על ידי המדינות לתחרות. גם השנה, מספר שיא: 76 סרטים. בשנה שעברה זה היה מסר שיא של 71 סרטים. ערב הסעודית, מולדובה ומונטנגרו מגישות בפעם הראשונה. וכך יש לנו סרט סעודי בשם "Wadjda", סרט אפגני בשם "Wajma" ובמאי פולני בשם "Wajda" (אבל מבטאים ויידה, לכן ההלצה הזאת עובדת רק באנגלית). מבין 76 הסרטים האלה תיבחר ועדה של חברי אקדמיה ששה סרטים, אליהם יוסיפו מנהלי הקטגוריה, בראשות המפיק מרק ג'ונסון, עוד שלושה סרטים. תשעת הסרטים ברשימה המצומצמת תתפרסם בתחילת ינואר, ובמהלך סוף שבוע אחת ועדה נוספת, מורחבת, תצפה בתשיעיה ותבחר מתוכם את חמשת המועמדים. השנה, בפעם הראשונה, כל 6,000 חברי האקדמיה יקבלו את חמשת הסרטים המועמדים בסקרינרים הביתה ויוכלו לבחור בסרט הזוכה (עד כה, הזכות לבחור בקטגוריה הזאת היתה שמורה רק לבודדים – והם באמת היו בודדים – שהטריחו עצמם להקרנות אקדמיה מיוחדות עבור קטגוריית הסרט הזר, ורק אם הם הגיעו להקרנות כל חמשת הסרטים הם היו רשאים לבחור).

סקוט פיינברג מה"הוליווד ריפורטר" חוזה אתמול שחמשת הסרטים המועמדים לפרס הסרט הזר יהיו "העבר" האירני, "וואג'דה" הסעודי, "המצוד" הדני, "יפה לנצח" האיטלקי ו"בית לחם" הישראלי. (פיינברג, אגב, כל כך אוהב את "בית לחם" שהוא מביע תקווה שהסרט יהיה גם מועמד לפרס התסריט המקורי).

אן תומפסון מסמנת ברשימה את הסרטים הבולטים ביותר: "קריסת המעגל השבור" הבלגי, "תמונה חסרה" הקמבודי, "גלוריה" הצ'יליאני, ועוד ארבעה שאוזכרו גם אצל פיינברג: הסעודי, הדני, האירני והישראלי.

בקיצור, שני חזאי האוסקר הבכירים באמריקה מסמנים את "בית לחם" כמועמד מוביל בתחרות. כבוד.

אני מסכים עם תומפסון ש"קריסת המעגל השבור" הוא מועמד חזק למדי (אני מתקשה לראות את "יםה לנצח" ואת "הניצוד" נכנסים לחמישיה). והייתי רוצה להוסיף גם את "עומר", נציג הרשות הפלסטינית ואת "לך ולנסה" הפולני (סרטו של אנדז'יי ויידה, שכבר היה מועמד שלוש פעמים לאוסקר), "גרנד מאסטר" של וואנג קאר-וויי, נציג הונג קונג, "סטלינגרד" נציג רוסיה ו"המחברת הגדולה" נציג הונגריה. שמחתי לראות את יז'י מנזל חוזר שוב כנציג צ'כיה: הבמאי שכבר זכה באוסקר הזר עם "רכבות נשמרות היטב" והיה מועמד על "כפר קטן שלי" חוזר.

הנה רשימת כל 76 הסרטים שיצומצמו לתשעה, ואז לחמישה ואז לזוכה האחד. מזהים את המנצח?

Afghanistan, “Wajma – An Afghan Love Story,” Barmak Akram, director;

Albania, “Agon,” Robert Budina, director;

Argentina, “The German Doctor,” Lucía Puenzo, director;

Australia, “The Rocket,” Kim Mordaunt, director;

Austria, “The Wall,” Julian Pölsler, director;

Azerbaijan, “Steppe Man,” Shamil Aliyev, director;

Bangladesh, “Television,” Mostofa Sarwar Farooki, director;

Belgium, “The Broken Circle Breakdown,” Felix van Groeningen, director;

Bosnia and Herzegovina, “An Episode in the Life of an Iron Picker,” Danis Tanovic, director;

Brazil, “Neighboring Sounds,” Kleber Mendonça Filho, director;

Bulgaria, “The Color of the Chameleon,” Emil Hristov, director;

Cambodia, “The Missing Picture,” Rithy Panh, director;

Canada, “Gabrielle,” Louise Archambault, director;

Chad, “GriGris,” Mahamat-Saleh Haroun, director;

Chile, “Gloria,” Sebastián Lelio, director;

China, “Back to 1942,” Feng Xiaogang, director;

Colombia, “La Playa DC,” Juan Andrés Arango, director;

Croatia, “Halima’s Path,” Arsen Anton Ostojic, director;

Czech Republic, “The Don Juans,” Jiri Menzel, director;

Denmark, “The Hunt,” Thomas Vinterberg, director;

Dominican Republic, “Quien Manda?” Ronni Castillo, director;

Ecuador, “The Porcelain Horse,” Javier Andrade, director;

Egypt, “Winter of Discontent,” Ibrahim El Batout, director;

Estonia, “Free Range,” Veiko Ounpuu, director;

Finland, “Disciple,” Ulrika Bengts, director;

France, “Renoir,” Gilles Bourdos, director;

Georgia, “In Bloom,” Nana Ekvtimishvili and Simon Gross, directors;

Germany, “Two Lives,” Georg Maas, director;

Greece, “Boy Eating the Bird’s Food,” Ektoras Lygizos, director;

Hong Kong, “The Grandmaster,” Wong Kar-wai, director;

Hungary, “The Notebook,” Janos Szasz, director;

Iceland, “Of Horses and Men,” Benedikt Erlingsson, director;

India, “The Good Road,” Gyan Correa, director;

Indonesia, “Sang Kiai,” Rako Prijanto, director;

Iran, “The Past,” Asghar Farhadi, director;

Israel, “Bethlehem,” Yuval Adler, director;

Italy, “The Great Beauty,” Paolo Sorrentino, director;

Japan, “The Great Passage,” Ishii Yuya, director;

Kazakhstan, “Shal,” Yermek Tursunov, director;

Latvia, “Mother, I Love You,” Janis Nords, director;

Lebanon, “Blind Intersections,” Lara Saba, director;

Lithuania, “Conversations on Serious Topics,” Giedre Beinoriute, director;

Luxembourg, “Blind Spot,” Christophe Wagner, director;

Mexico, “Heli,” Amat Escalante, director;

Moldova, “All God’s Children,” Adrian Popovici, director;

Montenegro, “Ace of Spades – Bad Destiny,” Drasko Djurovic, director;

Morocco, “Horses of God,” Nabil Ayouch, director;

Nepal, “Soongava: Dance of the Orchids,” Subarna Thapa, director;

Netherlands, “Borgman,” Alex van Warmerdam, director;

New Zealand, “White Lies,” Dana Rotberg, director;

Norway, “I Am Yours,” Iram Haq, director;

Pakistan, “Zinda Bhaag,” Meenu Gaur and Farjad Nabi, directors;

Palestine, “Omar,” Hany Abu-Assad, director;

Peru, “The Cleaner,” Adrian Saba, director;

Philippines, “Transit,” Hannah Espia, director;

Poland, “Walesa. Man of Hope,” Andrzej Wajda, director;

Portugal, “Lines of Wellington,” Valeria Sarmiento, director;

Romania, “Child’s Pose,” Calin Peter Netzer, director;

Russia, “Stalingrad,” Fedor Bondarchuk, director;

Saudi Arabia, “Wadjda,” Haifaa Al Mansour, director;

Serbia, “Circles,” Srdan Golubovic, director;

Singapore, “Ilo Ilo,” Anthony Chen, director;

Slovak Republic, “My Dog Killer,” Mira Fornay, director;

Slovenia, “Class Enemy,” Rok Bicek, director;

South Africa, “Four Corners,” Ian Gabriel, director;

South Korea, “Juvenile Offender,” Kang Yi-kwan, director;

Spain, “15 Years Plus a Day,” Gracia Querejeta, director;

Sweden, “Eat Sleep Die,” Gabriela Pichler, director;

Switzerland, “More than Honey,” Markus Imhoof, director;

Taiwan, “Soul,” Chung Mong-Hong, director;

Thailand, “Countdown,” Nattawut Poonpiriya, director;

Turkey, “The Butterfly’s Dream,” Yilmaz Erdogan, director;

Ukraine, “Paradjanov,” Serge Avedikian and Olena Fetisova, directors;

United Kingdom, “Metro Manila,” Sean Ellis, director;

Uruguay, “Anina,” Alfredo Soderguit, director;

Venezuela, “Breach in the Silence,” Luis Alejandro Rodríguez and Andrés Eduardo Rodríguez, directors.

Categories: בשוטף

4 Responses to “אוסקר 2013: "בית לחם" נגד 75 סרטים”

  1. נדב 7 אוקטובר 2013 at 23:36 Permalink

    תיקון קטן: ויידה היה מועמד לאוסקר ארבע פעמים כבר, אבל צריך לציין שהוא גם זכה פעם אחת – באוסקר על תרומה מיוחדת לקולנוע לפני בערך עשור, בהיותו אחד ממנהיגי האסכולה הפולנית בקולנוע בשנות החמישים.

  2. אור 7 אוקטובר 2013 at 23:49 Permalink

    לפי הרשימה השנייה של אינדיווייר, ולפי הרשימה בוויקיפדיה, יש חוסר תיאום בין המועמדים של צכ'יה ושל קזחסטן.
    אני מניח שהעולם ימשיך להסתובב על אף חוסר הידיעה הזה, אבל מעניין לדעת מהי הבחירה הסופית…
    ===============
    רוה לאור: צ'כיה שלחה בתחילה את סרטה (בן 4 השעות) של אניישקה הולנד, אבל הוא נפסל על ידי האקדמיה כי הוא כבר שודר באירופה בטלוויזיה ולכן לא עומד בתקנון האוסקרים. אז הם שלחו במקומו את סרטו של מנזל.

  3. נורית 13 אוקטובר 2013 at 16:07 Permalink

    וההימור שלי הוא "בית לחם".. בתקווה שהפעם חברי האקדמיה יבואו עם ראש "נקי" ללא פזילות ל"ימין/שמאל".. שכן לדעתי,זהו אחד הסרטים הישראלים הבודדים שתקף את הסיכסוך המתמשך עם שכנינו מזוית אחרת לגמרי..

  4. רוגל 6 נובמבר 2013 at 13:19 Permalink

    Wadjda הסעודי הוא סרט נהדר.


Leave a Reply