02 יוני 2016 | 23:17 ~ 5 Comments | תגובות פייסבוק

כל הפרטים על 27 הסרטים העלילתיים שיתחרו השנה על פרס אופיר. מי יזכה?

ליהי קורנובסקי ב״הפורצת״ של הגר בן אשר

ליהי קורנובסקי ב״הפורצת״ של הגר בן אשר

בסוף השבוע שעבר התקיימה ההגרלה לקבוע מה הסדר שבו יוקרנו בהקרנות האקדמיה הסרטים המתחרים השנה על פרס אופיר. ההקרנות יתחילו ב-19.6, ״אבינו״ של מני יעיש יהיה הסרט הראשון. הקרנות הסיבוב הראשון יימשכו עד 3.8 ואז תתחיל ההצבעה לקביעת המועמדים.

והנה היא לפניכם, הרשימה של 27 הסרטים שנרשמו השנה לפרס אופיר, אותו מספר כמו בשנה שעברה (אין לי מושג מי מהם נרשם לקטגוריית הפרינג׳ אין השנה קטגוריית פרינג׳, כי רק שלושה סרטים נרשמו אליה, כך מעדכן אותנו בתגובות חבר הנהלת האקדמיה, שאול דישי). וזו רשימה מעניינת מאוד. חמישה מהסרטים (אותם ריכזתי בראש הרשימה) מגיעים לתחרות כשהם כבר זוכי פרסים בכירים מאוד בפסטיבלים. מי שמחפש פרופיל בינלאומי גבוה, יש כאן תחרות משמעותית. יש תשעה סרטי ביכורים, מתוכם שישה שיכולים להגיע רחוק מאוד בתחרות, שכמעט תמיד מוטה לטובת במאים/יות אלמוניים/יות. יש חמישה סרטים של יוצרים שכבר זכו בעבר בפרס אופיר (באוסקרים זה מיד הופך אותם למובילים, כי מי שזכה לרוב זוכה שוב, בישראל יש מעט מאוד במאים שזכו יותר מפעם אחת). יש ששה סרטים של במאיות (מספר יפה, אבל חצי מהשיא של 2014 עם 12 סרטים של במאיות).

החל מהשנה הבאה, אם תוכניותיו של מוש דנון, יו״ר האקדמיה יתממשו, התחרות תוגבל רק לסרטים שיופצו מסחרית. מה שאומר שאלא אם יתחילו לצאת בקצב סרטים חדשים החל מתחילת 2017, התחרות בשנה הבאה תהיה מצומצמת יותר. קחו בחשבון, כפי שקורה כמעט כל שנה, שאחד או שניים מהסרטים יינשרו ברגע האחרון כי הם לא יהיו מוכנים בזמן או מסיבות אחרות.

היעדרויות משונות: ״ההר״ של יעל קיים, שבוודאי היה יכול להיות מועמד לפחות על צילום ועריכת סאונד, ו״חטאים״ של אבי נשר (״הסרט עוד לא מוכן״, הוא מעדכן).

אז מי יזכה? אין לי מושג. השאלה הגדולה היא האם אחד הסרטים עם הפרופיל הנמוך יותר, של במאים אלמוניים בשלב זה, פתאום יפרצו החוצה ויהפכו להפתעת המירוץ, כמו שקרה עם ״בית לחם״ ו״באבא ג׳ון״.

המקבץ הזה סוף סוף כמעט ישלים את הצפייה שלי בסרטים שלפני שנה וחצי חשבתי שהן יהיו הסרטים הכי מסקרנים של 2015שם תוכלו לקרוא עליהם פרטים נוספים).

הנה הרשימה:

"תיקון״ של אבישי סיון

"תיקון״ של אבישי סיון

תיקון. בימוי ותסריט: אבישי סיון. מפיקים: רונן בן טל, אבישי סיון, משה אדרי, לאון אדרי, פלאן B, סרטי יונייטד קינג. 120 דקות

זוכה הפרס הראשון בפסטיבל ירושלים ובפרס חבר השופטים בפסטיבל לוקרנו, ואחד הסרטים הישראליים הכי מדוברים בעולם בסוף 2015, עם מסלול פסטיבלים שזיגזג בין פסטיבלים לארט-האוס וכאלה לז׳אנר (פנטסטיק-פסט באוסטין). אני אהיה בהלם אם יימצא השנה סרט ישראלי עם צילום יותר יפה מזה (שי גולדמן) ועם משחק יותר מרשים מזה של חליפה נאטור בתפקיד המשנה בתור השוחט החרדי. זה אחד הסרטים הבודדים ברשימה הזאת שכבר ראיתי, ואני מעריץ אותו.

מעבר להרים ולגבעות. בימוי ותסריט: ערן קולירין. מפיקים: אילון רצ'קובסקי יוחנן קרדו, יוסי עוזרד, ליסה שילוח עוזרד, גיא יקואל, יולי אוגוסט הפקות. 93 דקות

הוקרן בפסטיבל קאן. יוקרן בשבוע הבא בפסטיבל קולנוע דרום. קולירין כבר זכה בפרס אופיר על ״ביקור התזמורת״. גם את זה צילם שי גולדמן.

שבוע ויום. בימוי ותסריט: אסף פולונסקי. הפקה: סער יוגב, נעמי לבארי, בלאק שיפ הפקות סרטים בע"מ. 98 דקות

שימו לב לסרט הזה. לא ראיתי אותו אבל אני יודע עליו שני דברים: א) האמריקאים השתגעו עליו בקאן. ב) זה סרט ביכורים. תעשו סטטיסטיקה פשוטה ותגלו שברוב המקרים סרטי ביכורים זוכים על פני סרטים של במאים מוכרים. זהו לפיכך המועמד המוביל (רק על סמך הנייר, מבלי שראיתי את רוב הסרטים).
״סופת חול״ של עלית זקצר

״סופת חול״ של עלית זקצר

סופת חול. בימוי ותסריט: עילית זקצר. מפיקים: חיים מקלברג, אסתי יעקב-מקלברג מפיקים שותפים: רמי יהושע, משה אדרי, ליאון אדרי, יגאל מוגרבי, תותים הפקות בע"מ. 87 דקות

זוכה פרס התחרות הבינלאומית בפסטיבל סאנדאנס. סרט ביכורים.

ברש. בימוי ותסריט: מיכל ויניק. מפיקים: איילת קייט, אמיר הראל, למה הפקות. 85 דקות

זכה בשני פרסי משחק, פרס התסריט ובפרס סרט הביכורים בפסטיבל חיפה האחרון. סרט ביכורים. יופץ בעוד שבועיים.

ג׳נקשן 48. בימוי: אודי אלוני, תסריט: אורן מוברמן, תאמר נאפר. מפיקים: דוד זילבר, אודי אלוני, מטרו תקשורת

זוכה פרס התחרות הבינלאומית בפסטיבל טרייבקה ופרס הקהל בפסטיבל ברלין. מוקרן עכשיו בבתי הקולנוע. העובדה שאורן מוברמן וג׳יימס שיימוס מופיעים בקרדיטים כמפיקים אחראיים עשויה לתת לסרט הזה לובי הוליוודי.

רבין, יום אחרון. בימוי ותסריט: עמוס גיתאי. מפיקים: מיכאל תפוח, לורן טרושו, עמוס גיתאי, המון יזמות והפקות, אגב הפקות. 155 דקות

הופץ בנובמבר שעבר. דומני שזהו הסרט העלילתי הישראלי הארוך ביותר בכל הזמנים, נכון?

ילד טוב ירושלים. בימוי: רועי פלורנטין, תסריט: רן אפלברג. מפיקים: משה וליאון אדרי, דפנה פרנר, שי אינס, סרטי יונייטד קינג, ארצה הפקות. 98 דקות

עכשיו בבתי הקולנוע.

אבוללה. תסריט ובימוי: יוני גבע. הפקה: איתן מנצורי, יהונתן פארן, מפיק שותף: יוני כהן, ספירו סרטים, דורי מדיה פארן. 98 דקות

הלהיט הגדול של הקולנוע הישראלי עד כה עם 130,000 צופים.

לעבור את הקיר. בימוי ותסריט: רמה בורשטיין. הפקה: אסף אמיר, נורמה הפקות. 100 דקות

אחד משלושת הסרטים הכי מסקרנים בתחרות. רמה בורשטיין זכתה בפרסי אופיר על ״למלא את החלל״, וזהו עכשיו סרטה השני. האם הוא יצליח כמו קודמו?

אבינו. בימוי ותסריט: מני יעיש. מפיקים: מארק, מיכאל ויונתן רוזנבאום. טרנספקס. 105 דקות.

השני משלושת הסרטים הכי מסקרנים בתחרות. סרט הביכורים של מני יעיש, ״המשגיחים״, הפתיע את כולם ב-2012 עם תשעה מועמדויות ושתי זכיות (לרועי אסף, שזכה בשנה שעברה שוב, ולגל פרידמן) ו-80,000 צופים לסרט שהופק בתקציב של שרוך נעל. איך יהיה סרטו השני? ביום ראשון הקרוב הוא פותח את פסטיבל קולנוע דרום, אז נדע.

הפורצת. בימוי ותסריט: הגר בן אשר. מפיק: איתן מנצורי, ספירו סרטים. 98 דקות

וזה השלישי. סרט הביכורים של הגר בן אשר, ״הנותנת״, הפך אותה ליוצרת בעלת שם בינלאומי. איך יהיה סרטה הארוך השני?

נמל בית. בימוי: ארז תדמור, תסריט: ארז תדמור, שלמה אפרתי. מפיקים: טליה קלינהנדלר, אסנת הנדלסמן קרן, משה אדרי, לאון אדרי, פאי סרטים בע"מ

ארז תדמור זכה לפני שנה בפרס אופיר על בימוי ״ארץ פצועה״. ובשלושה מארבעת הסרטים שהיה שותף לבימויים לפחות שחקן אחד (או שחקנית) זכו בפרס על תפקידם. בסרט הזה יורם חטב חוזר לקולנוע, ממנו נעדר פחות או יותר מאז ״האסונות של נינה״. חברו לכם אחד ועוד אחד. זיו ברקוביץ צילם.

להציל את נטע. בימוי: ניר ברגמן, תסריט: ניר ברגמן, ערן בר-גיל. מפיקים: אברהם פרחי, תמי ליאון, חיליק מיכאלי, רינה שניאור, אפיקים מאוחדים סרטים (2007) בע"מ. 90 דקות

ניר ברגמן זכה בפרסי אופיר על ״כנפיים שבורות״ ומבחינתי האקדמיה עדיין חייבת לו על הזובור שהם עשו ל״הדקדוק הפנימי״, אירוע שאני חושב שמאז מפחיד כל במאי שמגיע לפרסי אופיר עם סרט שני (לתשומת לב הבמאים הקודמים ברשימה). אגב, נטע הוא גבר.

אלון אבוטבול ב״הרמוניה״ של אורי סיון

אלון אבוטבול ב״הרמוניה״ של אורי סיון

הרמוניה. בימוי ותסריט: אורי סיון. מפיק: מוש דנון, ינוסן הפקות. 98 דקות

אורי סיון זכה בפרס אופיר בדיוק לפני 20 שנה על ״קלרה הקדושה״, אותו ביים עם ארי פולמן. בפרסי האקדמיה לטלוויזיה הוא זכה כחלק מצוות היוצרים של ״בטיפול״. אני מודה: אני אוהב את כל מה שאורי סיון עושה (כשהו סוף סוף עושה).

לב שקט מאוד. בימוי ותסריט: איתן ענר. מפיקים: גל גרינשפן, רועי קורלנד, משה אדרי, לאון אדרי, גרין פרודקשנס. 92 דקות

פרש מהתחרות בשנה שעברה. מוכן כעת. אניה בוקשטיין בתפקיד הראשי. גם ״הרמוניה״ וגם ״לב שקט מאוד״ הם סרטים העוסקים בעולם המוזיקה והדת בירושלים, ושניהם מאת במאים בעלי רקע משפחתי קלאסי.

ישמח חתני. בימוי: אמיל בן שמעון, תסריט: שלומית נחמה. מפיקים: אסנת הנדלסמן קרן, טליה קלינהנדלר, משה אדרי, ליאון אדרי, פאי סרטים, סרטי יונייטד קינג. 99 דקות

סרט ביכורים. כאמור, בפרסי אופיר לסרטי ביכורים יש יותר סיכויים לזכות. אמיל בן-שמעון זכה בפרס האקדמיה על דרמת הטלוויזיה ״עד מדינה״, בימים שהיו מחלקים פרסי אופיר על דרמות (והוא גם ביים את ״קטמנדו״, הסדרה שהייתי שותף ליצירתה).

״ישמח חתני״ שביים אמיל בן-שמעון על פי תסריט מאת אשתו, שלומית נחמה

״ישמח חתני״ שביים אמיל בן-שמעון על פי תסריט מאת אשתו, שלומית נחמה

הלהקה האחרונה בלבנון. בימוי: בן בכר, איציק קריחלי, תסריט: איציק קריחלי, אורי הלוי. מפיקים: אלעד גביש, איציק קריחלי, משה אדרי, לאון אדרי, מרקר פילמס. 100 דקות

סרט ביכורים. אבל גם סרט שזומם להפוך לשובר הקופות הגדול של הקיץ. ובאקדמיה זה ידוע שאם אתה מגיע להצבעות אחרי שכבר הפכת ללהיט, ברוב מוחלט של המקרים, אין לך סיכוי (תספרו את מספר סרטי הקיץ שזכו בפרס אופיר על הסרט ותגיעו פחות או יותר לשלושה). חברי האקדמיה מאוד סנובים. הם רוצים להאמין שסרט מצליח בזכות הפרס שלהם, ולא להיראות כמי שנסחבים אחרי הצלחה מסחרית.

גאיה טראוב ונוני גפן ב״הכל רוקד ושבור״

גאיה טראוב ונוני גפן ב״הכל רוקד ושבור״

הכל שבור ורוקד. בימוי: נוני גפן, תסריט: נוני גפן, אסי דיין. מפיקים: איתי תמיר, בלרטה בשולי, ארטן קרוניקה, שלומי גפן, גיל רשף, נוני גפן, לילה סרטים

גם לסרט הזה צריך לשים לב. אני ממש מתפלל שהוא יהיה טוב. סרט הביכורים של נוני גפן, ״לא בתל אביב״, בכלל לא התחרה על פרס אופיר. הוא זכה בפרס בלוקרנו והפך לסרט פולחן קטן בסינמטק. ועכשיו הוא מגיע עם סרט שני, מושקע יותר, אבל כזה שעבור חברי האקדמיה ייתפס כסרט ראשון. הפרט המעניין הוא שגפן החליט להוסיף את שמו של אסי דיין לקרדיט התסריט, כנראה קמע למזל טוב (דיין הוא אלוף האופירים בישראל). אסי דיין, באופן רשמי, היה עורך התסריט של ״הכל שבור ורוקד״ עוד כשקראו לו ״לצאת מהבוץ״. גפן כתב על כך כאן לפני שנתיים. זיו ברקוביץ צילם.

חדרי הבית. בימוי ותסריט: איתן גרין. מפיקים: אילון רצ'קובסקי, יוחנן קרדו, יוסי עוזרד, ליסה שילוח עוזרד, גיא יקואל, יולי אוגוסט הפקות. 109 דקות

גם את זה צילם שי גולדמן. שלישי שלו בתחרות. 

סופעולם. בימוי ותסריט: רוני קידר. מפיקים: מוש דנון, רוני קידר, ינוסן הפקות. 75 דקות

אני מקווה שבשנה הבאה ״משפחה״ של רוני קידר יסחוף מועמדויות לרוב. קידר היתה מועמדת לפרס אופיר על ״ג׳ו ובל״. זיו ברקוביץ׳ צילם גם את זה.

אמור. תסריט ובימוי: רפאל רביבו. מפיקים: מארק רוזנבאום ורפאל רביבו. 82 דקות

זהו סרטו הראשון של רפאל רביבו בישראל מאז ״מקום ליד הים״ ב-1988. הוא ביים גם את ״עדות מאונס״.

דור 3. בימוי ותסריט: אריק רוטשטיין. הפקה: מרק רוזנבאום, מיכאל רוזנבאום, טרנספקס

סרט עלילתי ראשון לאחד מבמאי הטלוויזיה הפוריים של 20 השנים האחרונות מאז ״הפוך״.

הולכת שבעה. בימוי: טומי לנג, תסריט: טומי לנג ורעות אקשטיין בלום. הפקה: אמיר גדליה,טומי לנג,משה וליאון אדרי, טומי לנג הפקות וסרטי יונייטד קינג. 90 דקות

סנאפשוט. בימוי: דורון ערן, תסריט: עודדה יערי. מפיקים: בילי בן משה, דני תמיר, משה אדרי, לאון אדרי, סינימג'אט בע"מ. 80 דקות

אנשים שהם לא אני. בימוי ותסריט: הדס בן ארויה. מפיקים: הדס בן ארויה, רעות ארבל

לא מכיר.

Unseen. בימוי ותסריט: מתן יאיר. מפיקים: מתן יאיר, מעין כהן, פיקה הפקות

לא מכיר.

Categories: בשוטף

5 Responses to “כל הפרטים על 27 הסרטים העלילתיים שיתחרו השנה על פרס אופיר. מי יזכה?”

  1. רונה 3 יוני 2016 at 0:58 Permalink

    ההימור שלי לחמישיית המובילים:
    סופת חול
    מעבר להרים ולגבעות
    שבוע ועד יום
    אבינו
    תיקון

    והזוכה – סופת חול

  2. איתן 3 יוני 2016 at 8:21 Permalink

    צריך להוסיף להעדרויות את דובר קוסשוילי. הסרט שלו אמור להיות גמור כבר, וצריך להיות התשובה הסופית לשאלה האם הוא התחרפן לגמרי אחרי "רווקה פלוס", או שהניצוץ שהיה בהתחלה עדיין חי.
    גם "המועדון לספרות יפה של גברת ינקלובה" חסר, וגם "אשתו" (לשעבר "צירלסון") נפקד. ואם "ילד טוב ירושלים" בפנים, ו"מה כבר יכול לקרות" היה במרוץ בשנה שעברה, אז למה "מסע הטבעת" בחוץ? (אמור להיות קומדית קיץ פשוטה, ולובצקי-הררי עשו לא מעט סרטים, האחרון שבהם היה דווקא לא רע בכלל).

    ואם יהיה באמת אחד אלמוני שיפרוץ קדימה, אני מהמר על "ישמח חתני". מבלי לראות פריים, משהו בסיפור ובכוונה נראה לי מלא כנות.

    מתוך ה-27 ראיתי בינתיים שבעה. "תיקון" נפלא בעיניי, ו"סופת חול" יפהפה. וגם את "אבוללה" אני זוכר לטובה. את השאר פחות אהבתי.

  3. שאול דישי 3 יוני 2016 at 10:59 Permalink

    תיקון ןהשלמה מתחייבת : –

    תחרות פרסיי "א ו פ י ר" של האקדמיה הישראלית לקולנוע 2016 יוצאת לדרך

    – ההקרנות תתחלנה ב-19 ליוני : –

    לתחרות השנה נרשמו 28 סרטים שמגדירים את עצמם כ-"סרטים עלילתיים באורך מלא". מ ת ו כ ם – רק יוצרים ומפיקים של "שלושה מתוכם" רצו להתחרות במסגרת הקרויה " פרינג' ". לאור זאת החליטה הוועדה של פרס הקולנוע (מתוך הנהלת האקדמיה) לבטל השנה את המסגרת הזאת – וכל הסרטים שנרשמו והתקבלו על פי הכללים יתחרו ביניהם בשוויוניות מלאה.
    בכך תימנע הצמדתו "המלאכותית" כביכול של אחד מסרטיי הפרינג' ל"חמישיית הגמר" ובכך יש להאמין שהתחרות "הקשה בדרך-כלל" תהייה יותר מדויקת ובלתי-משובשת בעליל.

    ב ה צ ל ח ה !!! – ל כ ל – ה י ו צ ר י ם – ה י ו צ ר ו ת –

    ו ה ס ר ט י ם !!!

    https://www.facebook.com/groups/150315768403895/

  4. Spartak 3 יוני 2016 at 14:27 Permalink

    "סופעולם" היה מוכן (והוקרן הפסטיבל דרום) כבר לפני שנתיים, אז מעניין שהוחלט להגיש אותו דווקא עכשיו…
    האם ניתן למצוא (או לפרסם) את רשימת ההקרנות המלאה? תודה!

  5. שאול דישי 5 יוני 2016 at 11:18 Permalink

    בסוגיית קטגוריית סרטיי הפרינג' (שהייתה קיימת בתחרות האקדמיה והתבטלה השנה מחוסר הרשמה מספקת אליה) — ייאמרו על ידי (בנוסף) הדברים הבאים : —

    הבעיה הייתה ונשארה שגם יוצריי-סרטים שנעשו בתקציב 'אפסי' לא רצו להיכנס למשבצת ש'כאילו' לא מבטיחה התמודדות שווה עם הסרטים שנעשו בתקציב גבוה יותר, עם שלל האופציות לזכות בכל הקטגוריות – כולל: פרס הסרט הטוב ביותר.
    כ ו ל ם — רוצים להתמודד בליגה אחת, הליגה של 'ה ג ד ו ל י ם'. עובדה היא. שגם סרטים 'קטניי-תקציב' נמנעו מלרשום עצמם (השנה ובשנים האחרונות) לקטגוריית הפרינג' – בעוד שלעיתים סרטים רגיליי-תקציב 'חשקו בה' בעבר ו/או 'יחשקו בה' בעתיד — ממניעים 'ציניים' ולא אותנטיים באמת.
    צריך להמשיך לחשוב בצורה חכמה כיצד לפתור את הסוגייה שתאפשר לקדם בצורה אמיתית ונכונה סרטים קטנים מבחינה תקציבית, או —: לתת לכולם להתמודד זה עם זה ללא 'סטיגמה' מוקדמת ולעיתים שרירותית, שהרי: "סרט טוב הוא סרט טוב או טוב מאוד — ללא קשר הדוק לעלותו הכספית".


Leave a Reply