02 יולי 2018 | 22:39 ~ 3 תגובות | תגובות פייסבוק

פסטיבל ירושלים 2018: כל הסרטים בתחרות הישראלית. בהשתתפות: יוסי מדמוני ודוד אופק, תומר הימן ומיכל אביעד, גל תורן ודן תורן

“כאן ועכשיו”. היפ-הופ רוסי באשדוד

התוכנית הישראלית של פסטיבל ירושלים התפרסמה הבוקר, כולל הסרטים שישתתפו בתחרות העלילתית, בתחרות התיעודית ובתחרות הסרט הקצר. הנה שמות הסרטים, היוצרים, היוצרות ודברי פרשנות ורקע שלי.

תחרות חג’ג’ לקולנוע ישראלי עלילתי

שבעה סרטים בלבד ישתתפו בתחרות הישראלית והם מתפלגים באופן מעניין. שלושה מהם בוימו על ידי במאיות, חמישה מהם סרטי ביכורים, שניים מהם בוימו בצמד. שניים מהם צילם בועז יהונתן יעקב. שלושה סרטים פותחו בחממת התסריטים של סם שפיגל, וסרט אחד מגיע מקרן סרטי הביכורים החדשה של אוניברסיטת תל אביב. שלושה סרטים מגיעים לפסטיבל ירושלים אחרי שהוקרנו בבכורות בפסטיבלים אחרים, ארבעה מהסרטים מתמודדים על פרס אופיר (אבל אף אחד מהסרטים המועמדים לפרס הסרט הטוב לא נמצא ברשימה), מה שמשאיר שני סרטים שיוצגו בפסטיבל בבכורה עולמית (“הצלילה” ו”אשה עובדת”).

“גאולה”. במאים: יוסף מדמוני, בועז יהונתן יעקב

הפקה: מרק רוזנבאום, תסריט: יוסף מדמוני, בועז יהונתן יעקב, ארז קו-אל, משחק: משה פולקנפליק, אמילי גרנין

פסטיבלים: קרלובי-וארי

רק לי זה נשמע כמו “דרייבר 2”? שוב משה פולקנפליק מגלם גבר שמנסה להתמודד עם עוני ועם גידול בתו בקהילה החרדית של בני ברק. אלא שהפעם הוא סינגר. מנחם, בעבר סולן כריזמטי של להקת רוק, הוא היום חוזר בתשובה, אב לילדה בת שש. כדי לממן טיפול חדשני ויקר למחלה של בתו, הוא מאחד את להקתו הישנה.

“אין בתולות בקריות”. במאית: קרן בן-רפאל

הפקה: משה אדרי, ליאון אדרי ז”ל, עופר נעים, שי אינס, דפנה פרנר, קרולין בונמרשנד

תסריט: קרן בן-רפאל, אליז בנרובי, משחק: ג’וי ריגר, יבגניה דודינה, מיכאל אלוני, מנואל אלקסלסי-ורדי

פסטיבלים: טרייבקה, קרלובי-וארי, מוסקבה

ג’וי ריגר זכתה בפרס השחקנית בפסטיבל טרייבקה על תפקידה בסרט הזה (עליו היא גם מועמדת לפרס אופיר), שהתסריט שלו פותח בחממת התסריטים של סם שפיגל. שמועה על בתולת ים ששוחה מול החוף מזכה את קריית-ים בתשומת לב בלתי צפויה. מתבגרת מרדנית, אמה המתוסכלת ובת דודתה החולמנית יעשו הכל כדי לנצל את ההזדמנות ולשנות את חייהן.

“פרה אדומה”. אבהות בהר הזיתים

“פרה אדומה”. במאית: ציביה ברקאי-יעקב

מפיק: איתי תמיר, תסריט: ציביה ברקאי-יעקב, משחק: אביגיל קובארי, גל תורן, מורן רוזנבלט

פסטיבלים: ברלין

סרט הביכורים המאוד חינני של ציביה ברקאי הוקרן בבכורה במסגרת “ג’נריישן” לסרטי נוער בפסטיבל ברלין. גל תורן, שמועמד לפרס אופיר, פשוט נפלא בסרט הזה ומוכיח איך ניתן לגלם באמפתיה ובמורכבות דמות שיש בה משהו שאמור אוטומטית לערר בנו אנטיגוניזם. הוא מעין בנצי גופשטיין כזה, רב אולטרה קיצוני בהשקפותיו הדתיות והפוליטיות, שלא מצליח להכיל את תהליך ההתבגרות של בתו, שמתאהבת בבת שירות לאומי. מורן רוזנבלט, בת השירות, מועמדת גם היא לפרס אופיר. זה הסרט השני במקבץ הזה שצילם בועז יהונתן יעקב. בעקבות העבודה על הסרט הבמאית והצלם התחתנו, שזה מקסים בפני עצמו.

“כאן ועכשיו”. במאי: רומן שומונוב

מפיק: איתי תמיר, עמי ליבנה, תסריט: אלכס פלבניק משחק: ולאד דובינסקי, מישל ואינברג, זורה קרטולישבילי, רנאט חסנוב, אדוארד חמלניצקי.

ניאו-ריאליזם אשדודי, אבל משהו בסרט הזה – שעוסק בראפרים רוסיים שזועקים למיקרופון את מצוקותיהם – חישמל אותי בהקרנות האקדמיה. הרשו לי להמר שהא יזכה.

“הצלילה”. במאי: יונה רוזנקיאר

מפיקים: קובי מזרחי, אפרת כהן, תסריט: יונה רוזנקיאר. שחקנים: יואל רוזנקיאר, מיכה רוזנקיאר, יונה רוזנקיאר

שימו לב לסרט הזה, שביים יונה רוזנקיאר, ושמספר על שלושה אחים שמגולמים על ידי שלושת האחים לבית רוזנקיאר. הוא יפתיע, אני אומר לכם. שלושה אחים מגיעים לקיבוץ בו גדלו בגבול הצפון כדי לקבור את אביהם, אלא שאז פורצת מלחמת לבנון השניה. זה הסרט הראשון שהופק בתמיכת הקרן החדשה שהקים בית הספר לקולנוע על שם סטיב טיש באוניברסיטת תל אביב למימון סרטי ביכורים של בוגריו. החוג תמך בסרט בסך מאה אלף דולר והוא הופק תחת הלייבל של חברת ההפקה החדשה של החוג לקולנוע.

“אשה עובדת”, במאית: מיכל אביעד

הפקה: איילת קייט, אמיר הראל, משה אדרי, ליאון אדרי ז”ל , תסריט: שרון אייל-אזולאי, מיכל ויניק, מיכל אביעד. משחק: לירון בן-שלוש, מנשה נוי, אושרי כהן

אורנה (לירון בן-שלוש), אם צעירה ואמביציוזית, משתוקקת להצליח בעבודתה החדשה בחברת נדל”ן אבל חשופה למסע הטרדות מיניות וחיזור אגרסיבי מצד הבוס שלה (מנשה נוי), ומבעל שלא מאמין לה (אושרי כהן). הסרט, שצולם תחת השם הזמני “עבודה”, ושצילומיו כבר סוקרו ב”הארץ”, קיבל עכשיו את השם הסופי שלו, “אשה עובדת”. זהו סרטה העלילתי השני של מיכל אביעד אחרי “לא רואים עליך”, שזכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל חיפה ב-2011. לפני שנתיים זכתה אביעד, שמוכרת יותר כיוצרת דוקומנטרית, בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל ירושלים עם “דימונה טוויסט”.

“הד”. בגידות בחיפה

“הד”, במאים: עמיקם קובנר, אסף שניר

הפקה: יהונתן פארן, רחל פארן, עידית פארן, רענן גרשוני, קרן מיכאל, תסריט: עמיקם קובנר, אסף שניר. משחק: יורם טולדנו, יעל אבקסיס, גורי אלפי, צחי הלוי, אילנית בן יעקב, עליזה רוזן

עוד סרט מחממת התסריטים של סם שפיגל (ובהפקת משפחת פארן, שחתומה על הפקת סרט הפתיחה של הפסטיבל, “הבלתי רשמיים”). יורם טולדנו מגלם בעל שחושד שאשתו (יעל אבקסיס) בוגדת בו. הוא מחליט להטמין מכשיר האזנה לשיחות הטלפון שלה, שיחות שהופכות מזכרת מאשה שהוא לא ממש הכיר. לסרט, שהוקרן בהקרנות האקדמיה, יש פתיחה מהממת ופרמיס שנשמע קצת כמו “השיחה”, אבל שנבלמת מוקדם מדי.

=======

עוד דבר מעניין: כמעט כל הסרטים האלה מציגים פורטרטים יפים של לוקיישנים לא צפויים: “גאולה” בבני ברק, “אין בתולות בקריות” בקרית ים, “כאן ועכשיו” באשדוד, “פרה אדומה” בהר הזיתים, “3 אחים” בקיבוץ באצבע הגליל ו”הד” עושה שימוש יפהפה בחיפה.

תחרות ון ליר לקולנוע ישראלי תיעודי

“יומני אוסלו”. במאים: מור לושי, דניאל סיון

פסטיבלים: סאנדאנס, הוט דוקס

היוצרים של “שיח לוחמים” מביאים למסך את אחורי הקלעים של שיחות השלום הסודיות מבעד ליומנים האישיים של משתתפיהן.

“יונתן אגסי הציל את חיי”. במאי: תומר הימן

סיפור חייו של יונתן אגסי, אחד מכוכבי הפורנו הגאה הגדולים בעולם.

“קינג ביבי”. במאי: דן שדור

סיפור עלייתו לשלטון של בנימין נתניהו כפי שהוא משתקף מבעד לארבעה עשורים של הופעות תקשורתיות.

“טוקלומטי”. במאים: גד אייזן, דוד אופק

סיפורו של הכדורגלן האפריקאי טוני טוקלומטי, שגורש מהארץ לאחר שנחשד כי שיקר לגבי גילו. וגילה שנולד לו בארץ בן אותו הוא לא פגש.

“סיבת המוות”, בימוי: רמי א. כץ

דקות אחדות לאחר שהודיע בקשר שחיסל את המחבל בפיגוע בצומת “מעריב” נמצאה גופתו של השוטר הדרוזי סלים ברכאת מוטלת על הכביש. עשר שנים לאחר מכן יוצא ג’מאל, אחיו, למסע שנועד לגלות מי הרג אותו.

“ילדי פרא”. בימוי: טל פסס

מתחת לאדמה, במקלט נטוש בירושלים, “ילדי הפרא” יוצרים סרטי אנימציה רדיקליים ומנסים למצוא באמנות מפלט מפני העולם העוין שבחוץ.

“אליפלט”. בימוי: שקד גורן

עמי נהרג במלחמת ששת הימים. אימו כבר בת תשעים. בשנה האחרונה מצבה הבריאותי הידרדר. כשנכדה, במאי הסרט, פונה למשרד הביטחון בבקשה לסיוע סיעודי עבורה, מתקבלת תשובה שתשנה את המשפחה לעד.

“אורי זהר חוזר”. בימוי: דני רוזנברג, יניב סגלוביץ’

עשרות שנים לאחר חזרתו בתשובה שב אורי זהר לביים סרט עלילתי. במרכזו עומד סיפורה של רקדנית מצליחה שמגלה את האמונה ונקרעת, כמו זהר בשעתו, בין עולם התורה לעשייה אמנותית. בסוף הצילומים, בדרך הביתה, זהר יספר לראשונה את סיפורו שלו. אחד הסרטים ששמעתי עליהם כבר שנים – חומרי הגלם שלו הילכו עלי קסם זה זמן מה (מבלי שראיתי אותם) וזה הסרט שאני הכי סקרן לראות בפסטיבל.

קולנוע ישראלי – הקרנות מיוחדות

״החיים על פי אגפא״, בימוי: אסי דיין

סרטו של אסי דיין מ-1992, בעותק דיגיטלי חדש ומשוחזר באיכות 4K שהופק ביוזמת הארכיון הישראלי לסרטים בסינמטק ירושלים. העותק החדש הוקרן בפברואר האחרון המסגרת היוקרתית של הקלאסיקות בפסטיבל ברלין.

“Voice Over” , בימוי: אברהם הפנר, ניר ברגמן, איתן ענר, תום שובל, סיגלית ליפשיץ, מאיה קניג, אורית פוקס-רותם

אוצר: רנן שור, מפיקים: רנן שור, גל גרינשפן, רועי קורלנד, משחק: פאני לוביץ’, אברהם בן-יוסף, גילה אלמגור, דאנה איבגי, מכרם חורי, אילן דר, אלכס פלג, אברהם סלקטר, יעל פינקל

בדומה ל”עקבות בירושלים” שהיה מחווה לסרטו הקצר של דוד פרלוב, בית הספר סם שפיגל מפיק כעת סרט אנתולוגיה שבמרכזו עותק משופץ ומשוחזר של “לאט יותר”, סרטו הקצר והיפהפה של אברהם הפנר על בסיס סיפור מאת סימון דה בובואר ועם צילום של אדם גרינברג, שהוא בעיני לא פחות ממרגש. לצד הסרט המקורי, בהשתתפות פאני לוביץ’ ואברהם בן יוסף, יוצגו סרטים קצרים של בוגרי סם שפיגל עם המחוות שלהם לסרט של הפנר מ-1969.

“דבש שחור, שירת חייו של אברהם סוצקבר”. במאי: אורי ברבש

עוד סרט מפרויקט “העבריים” שמפיק יאיר קדר. הפעם על אברהם סוצקבר, אחד מגדולי משוררי היידיש, שזכה להכרה בכל העולם, חוץ מאשר בישראל.

“סלפיש”. במאית: תמי פדרמן

דיוקנה של האמנית שלי פדרמן.

תחרות ון ליר לקולנוע ישראלי קצר

גבריאל

בימוי: אורן גרנר | 12 דקות | עצמאי | נער צעיר הולך ביער עם בני כיתתו. הם מחפשים אחר גבריאל, ילד מהפנימייה שלהם, שנעדר. לאחר תקרית אלימה, הנער נפרד מקבוצת החיפושים ומתחיל לשוטט לבד. הוא מתרחק לאט מהמשלחת, ונע אל עומק היער.

פסטיבלים: קאן – התחרות הרשמית

הגברים שמעבר לגדר

בימוי: אינס מולדבסקי | 28 דקות | בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים | ישראלית יוצרת קשרים עם גברים מהגדה המערבית ורצועת עזה באמצעות אתרי היכרויות, ויוצאת למסע בשטחי פלסטין. דרך שיחות הטלפון והמפגשים עולות סוגיות כמו מיניות, מגדר וכיבוש.

פסטיבלים: ברלין – זוכה פרס דב הזהב

מכתב אהבה למ”מ שלי

בימוי: עטרה פריש | 19 דקות | בית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע”ש סטיב טיש, אוניברסיטת תל-אביב | מכתב אהבה שנשלח אליה גורם לנועה, מ”מ טירונים בצה”ל, לצאת למסע שבמהלכו היא נאלצת לבחור בין כללי המשמעת לבין הכמיהה להיות, ולו לרגע אחד, נאהבת. (הסרט הופק במסגרת פרויקט הסרטים הקצרים “גיבורה” של אוניברסיטת תל אביב. את מקבץ “גיבורה”, כולל הסרט הזה בגרסה מקוצרת וערוכה שלו, השונה מגרסת הפסטיבלים שהוקרנה בטרייבקה ובירושלים, תמצאו ב-VOD של יס).

פסטיבלים: טרייבקה – ציון לשבח

אשרי

בימוי: ליהי סבג | 15 דקות | בית הספר מעלה לטלוויזיה, לקולנוע ולאמנויות ע”ש אורי אליצור | סימה מחליטה להתקרב לדבר היקר לה מכל. היא לא משערת שהמחיר שהיא עלולה לשלם גבוה ממה ששיערה. נועה קולר בתפקיד הראשי.

זוכה פרס העריכה בפסטיבל סרטי הסטודנטים.

זינוק

בימוי: אלכס קלקסבר | 6 דקות | בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים | נערה הנושאת על גבה את סבתא שלה כל חייה מנסה להיחלץ מתוך שכונת שיכונים שבנייניה מרכיבים חומה הכולאת את כל תושביה.

שאבעס כלה

בימוי: עליזה חנוביץ’ | 15 דקות | בית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה, ירושלים | לאלקה קשה להתמודד עם נישואיה המתקרבים של חברתה הטובה דניאלה. באירוע “שבת כלה” שלה היא מנסה להוכיח לה שהיא עדיין זקוקה לה, ולוּ בזכות הידע הרב שיש לה בכל הקשור לתשמישי מיטה.

קריסטי לא תבוא יותר

בימוי: אבנר מצליח | 13 דקות | עצמאי | כשקריסטי העובדת הסיעודית נעלמת, אהרל’ה נאלץ לעזור לאחיו לטפל באביהם הגוסס. השקרים הלבנים שהוא מפזר מזרזים את הקץ שממנו שלושתם כה חוששים.

כבר הולכים? עם ד”ר זוסמן

בימוי: ינאי מטרסו, ענת אפרתי | 4 דקות | בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים | פרק נוסף בתוכנית האירוח המסתורית בהנחיית ד”ר זוסמן. מי יהיה האורח חסר המזל הלילה?

חוף המועד

בימוי: אורי שמאלי | 25 דקות | בית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה, ירושלים | אנשים שעבורם הכינרת היא מלה נרדפת לחופש מעתיקים אליה את ביתם למשך ימי החג.

טיפות ירח

בימוי: יורם עבר-הדני | 16 דקות | עצמאי | אגדה קסומה ללא מילים המספרת על עובד אפור במפעל במדינה קומוניסטית שבונה על גג ביתו מכונה השואבת את אור הירח ומפיקה ממנו טיפות זוהרות. כוחן המופלא של הטיפות מתגלה במפתיע ומשנה את מסלול חייו.

“היה שווה כל שקל”. מונולוגים מצמררים באנימציה

היה שווה כל שקל

בימוי: אילונה יודין, פז ברנשטיין, מולי אסידו, אריקה קמפטון, אדם מגרלה, יעל סולומונוביץ, לארה בויום, שרי אברג’ל, גיא לבנת, נוי פריימן | 14 דקות | המכללה האקדמית ספיר | סרט אנימציה תיעודי המתבונן בתופעת הזנות מנקודת מבטם של צרכני מין ונשים בזנות, דרך טקסטים מפורומים ברשת ועדויות כתובות.

גרסה מקוצרת של הסרט זכתה בפרס פורום מבקרי הקולנוע של ישראל בפסטיבל סרטי הסטודנטים בתל אביב.

בחורה עם מזלג בעולם של מרק

בימוי: יותם קניספל | 20 דקות | המכללה האקדמית בית-ברל | לדפנה המתופפת יש הרבה אהבה לתת, אבל אין לה למי. צלילי הגיטרה של השכן החדש יולידו סיכוי.

שניה מהבית

בימוי: תמר גורן | 24 דקות | מנשר לאומנות | בבית הקטן במרכז תל-אביב אין מקום ואין מזגן. בזמן שהוריה שרויים בעיצומה של פרידה מכוערת, נגה בת ה-17 יוצאת לחפש מקום משלה. מילי עשת (“מעבר להרים ולגבעות”) ודן תורן בתפקידים הראשיים.

אדוות

בימוי: מור ישראלי | 4 דקות | לה-פודרייר, בית הספר לקולנוע ואנימציה | אחר-צהריים חורפי בבריכת השחייה.

אסא בן 13

בימוי: סלי אלימלך | 26 דקות | המכללה האקדמית ספיר | בעיירה קטנה בעלת מוסד רוחני מרכזי מתעורר אסא ליום שלפני טקס הבגרות שיהפוך אותו מנער לגבר. הציפיות של אביו והלחצים מהסביבה גורמים לו למצוא את דרכו בכוחות עצמו.

זוכה פרס הצילום בפסטיבל סרטי הסטודנטים בתל אביב.

תום

בימוי: רתם כץ | 16 דקות | בית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע”ש סטיב טיש, אוניברסיטת תל-אביב | איריס יוצאת למסע מייגע באישון לילה, מסע שאולי, לראשונה, יניח את דעתה.

הסרט הישראלי שהכי אהבתי בפסטיבל סרטי הסטודנטים.

כמונו נאהבים

בימוי: דותן מורנו | 16 דקות | עצמאי | שני אבות נפגשים לאחר שילדיהם היו מעורבים בתאונה. האחד חסר ביטחון ולא מסופק מנישואיו, השני גרוש ומובטל. שניהם מייצגים קצוות שונים של גבריות, אך יחד הם יוצרים ברית. מבוסס על סיפור קצר של סמי ברדוגו

הצל של הצמות

בימוי: רותם דימנד | 15 דקות | בית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה, ירושלים | במשך 50 שנה ישב בחושך ארכיון משפחתי, עד שרותם שכנעה את אמה, ורדה, לצפות בילדותה מחדש. סרטי ה-8 מ”מ חושפים מחדש זכרונות עבר המעורבבים בהווה, של מערכות יחסים בין אם לבתה.

קולנוע ישראלי קצר – הקרנה מיוחדת
זוכי מענק ברנשטיין לפרויקט גמר של סטודנט מצטיין

מלכה, מלכה

בימוי: מאיה יבין | 21 דקות | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב | בערוב ימיה, נדרשת מלכה לטפל בבעלה הקשיש שמוליק, ובה בעת להתמודד עם מחלתו של בנה, רועי, החולה באיי.אל.אס. ר

I’m Not A Robot

בימוי: לינה ציביאן | 5 דקות | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב | בטכניקת קולאז׳, תוך שימוש בדימויים מעולם הפרסום, האמנות והאינטרנט, נוצר פורטרט חברתי משובש אודות אשליית הבחירה והרצון החופשי.

 

הפוסט נערך ועודכן: הסרט “3 אחים” שינה את שמו ל”הצלילה”.

נושאים: בשוטף

3 תגובות ל - “פסטיבל ירושלים 2018: כל הסרטים בתחרות הישראלית. בהשתתפות: יוסי מדמוני ודוד אופק, תומר הימן ומיכל אביעד, גל תורן ודן תורן”

  1. איתן 3 יולי 2018 ב - 9:33 קישור ישיר

    1. לסרט (הנהדר) של מייק ניקולס קראו בישראל “נערה עובדת”
    2. גם אני אהבתי את “כאן ועכשיו”, וגם בעיניי “פרה אדומה” סרט יפה (לא הייתי קורא לו חינני, אבל חלקים בו מאוד רגשו אותי), אבל אני חושב שאם הסרט של מיכל אביעד יעשה את העבודה, הוא גם ייקח את הפרס (ולירון בן שלוש בתפקיד הראשי. שחקנית מצוינת שכבר הוכיחה את עצמה).
    3. אל תפסול גם את “אין בתולות בקריות”. זה באמת סרט חינני.
    4. מצד הדוקו – מאוד מסקרן אותי “יומני אוסלו” (“שיח לוחמים” היה בעיניי סרט אדיר), והסרט על ביבי, שלוקח על עצמו אתגר מעניין – ליצור פורטרט של איש באמצעות חומרי ארכיון בלבד, ללא ראיונות והסברים ברטרוספקטיבה. ביבי הוא איש של תקשורת, אז הסרט הזה ייתן לביבי לדבר על ביבי דרך כל הופעותיו בתקשורת לאורך השנים.

    =======================
    רוה לאיתן: 1. צודק. מחקתי את המשפט הזה.

  2. ליאת 3 יולי 2018 ב - 18:54 קישור ישיר

    בחורה עם מזלג בעולם של מרק, איזה שם יפה לסרט.
    מתי מפרסמים מועדי הקרנה?

    ======================
    רוה לליאת: אכן שם יפה. הציטוט “בחור עם מזלג בעולם של מרק” מיוחס לליאם גלאגר, שתיאר כך את אחיו, נואל.

  3. איתן 4 יולי 2018 ב - 10:26 קישור ישיר

    מישהו ראה את “גאולה” של יוסי מדמוני בקארלובי וארי, וכתב עליו ביקורת יפה.
    לינק
    https://muchadoaboutcinema.com/2018/07/02/karlovy-vary-2018-cancer-drama-geula-tests-the-boundaries-of-faith/


השאירו תגובה