02 אוגוסט 2023 | 11:49 ~ 4 Comments | תגובות פייסבוק

המועמדים לפרס אופיר 2023

דיברתי על הסרטים הבולטים השנה בתחרות פרסי אופיר בפודקאסט הקולנוע של סינמסקופ ברדיו הקצה. האזינו בספוטיפיי או לחצו להאזנה כאן

רשימה משונה מאוד בחרו 1000 חברי האקדמיה כמועמדים לפרסי אופיר השנה (לראשונה השנה, אני אחד מהם, אבל אתם הרי יודעים שלדעתי כל הסרטים שאני בחרתי היו אלה הראוים ביותר). מצב המירוץ הוא כזה: "שבע ברכות" של איילת מנחמי (בימוי) ואלינור סלע וריימונד אמסלם (תסריט) מוביל את המירוץ עם 12 מועמדויות והוא גם יזכה. "החייל הנעלם" של דני רוזנברג אחריו עם 11 מועמדויות. המירוץ בין שני אלה יהיה מעניין מאוד. "גן קופים" של אבי נשר גם הוא עם 11 מועמדויות, אבל ללא מועמדות לפרס הסרט הטוב ביותר. שזה – נו – כבר צפוי.

זו היתה שנה כבירה לריימונד אמסלם ודרור קרן, שבוודאות ייצאו עם איזשהו פרס השנה. אמסלם מועמדת פעמיים בקטגוריית השחקנית הראשית על תפקידיה ב"שבע ברכות" ו"העתיד", וגם כתסריטאית על חלקה בתסריט של "שבע ברכות" יחד עם אלינור סלע, שמגלמת את אחותה בסרט. קרן מועמד כשחקן ראשי ב"טור פרידה" של רוני ניניו, כשחקן משנה ב"בית" וכתסריטאי שותף (יחד עם בני פרדמן) ב"בית". לדעתי הוא היה צריך להיות מועמד כשחקן משנה גם על "חדר משלו".

סוזנה פפיאן – זכרו את השם. השחקנית האלמונית התגלתה השנה גם בתפקיד הראשי שלה ב"גן קופים" של אבי נשר וגם בסרט הקצר "פסק זמן" של ריטה ברודיאנסקי (שעובדת על גרסה ארוכה של הסרט כסרט הביכורים הארוך שלה).

הנה רשימת המועמדים, המועדות והמועמדויות. טקס פרסי אופיר יתקיים השנה ב-10 בספטמבר. עוד הערות, הארות ותלונות אחרי הרשימה:

הסרט העלילתי הישראלי הטוב ביותר
"בית", בני פרדמן
"החייל הנעלם", דני רוזנברג
"הפילגש" מעיין ריף
"לרוץ על החול", אדר שפרן
"שבע ברכות", איילת מנחמי

הסרט התיעודי הארוך הטוב ביותר (מעל 60 דק')
"1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם", רן טל
"ז'ה טם רונית אלקבץ", מורן איפרגן
"משפט הבנקאים", אליאב לילטי
"אם זה נגמר- ענבל פרלמוטר", שרון לוזון, אביגיל שפרבר
"פוליקר – הילד שבי", אתי אנטה, יניב אמודאי

הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר (מתחת 60 דק')
"7 מונולוגים על זנות", תמר ירום
"הפרטיזן עם מצלמת הלייקה", רות ולק
"הרף התחתון ביותר", נור פיבק
"ליל כלולות", רחל אליצור
"מותו של לוויתן", עידו ויסמן

הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר
"בצילו של ההר", מאיה קסל
"לנשק את הקיר", אודי פרסי
"מים עומדים", ציביה ברקאי יעקב
"סרט זר", בעז פרנקל, נועה קולר
"פסק זמן", ריטה בורודיאנסקי

בימוי
אבי נשר, "גן קופים"
איילת מנחמי, "שבע ברכות"
בני פרדמן, "בית"
דני רוזנברג, "החייל הנעלם"
מעיין ריף, "הפילגש"
מתן יאיר, "חדר משלו"

תסריט
איתן גרין, "בתי אהובתי"
אלינור סלע, ריימונד אמסלם, "שבע ברכות"
בני פרדמן, דרור קרן, "בית"
דני רוזנברג, עמיר קלינגר, "החייל הנעלם"
מתן יאיר, "חדר משלו"

שחקנית ראשית
אושרת אינגדשט, "אמריקה"
דאנה איבגי, "הפילגש"
סוזנה פפיאן, "גן קופים"
ריימונד אמסלם, "שבע ברכות"
ריימונד אמסלם, "העתיד"

שחקן ראשי
דרור קרן, "טור פרידה"
מיכאל מושונוב, "אמריקה"
עידו טאקו, "החייל הנעלם"
רועי ניק, "בית"
ששון גבאי, "בתי אהובתי"

שחקנית משנה
אניה בוקשטיין, "הפילגש"
אפרת בן צור, "החייל הנעלם"
סמר קופטי, "העתיד'
שני כהן, "גן קופים"
תיקי דיין, "שבע ברכות"

שחקן משנה
אלברט אילוז, "בתי אהובתי"
דרור קרן, "בית"
מאור שוויצר, "בחורים טובים"
עזרא דגן, "המשלחת"
עלא דקה, "גן קופים"

צילום
בועז יהונתן יעקב, "שבע ברכות"
דוד סטרז'מייסטר, "החייל הנעלם"
זיו ברקוביץ׳, "גן קופים"
משה משעלי, "הפילגש"
שרק דה מאיו, "העתיד"

מוזיקה מקורית
אדם ויינגרוד, "הפילגש"
יובל סמו, "החייל הנעלם"
רן בגנו, "לרוץ על החול"
רן שם טוב, דניאל מרקוביץ, בן זיידמן, "המנצחים"
שם טוב לוי, "בתי אהובתי"

עריכה
איילת מנחמי, "שבע ברכות"
אריק להב ליבוביץ', "לרוץ על החול"
גלעד ענבר, "בית"
יצחק צחייק, "גן קופים"
נילי פלר, "החייל הנעלם"

עיצוב אמנותי
אמיר ירון, "שבע ברכות"
ניצן ציפרוט, "אמריקה"
סנדרה גוטמן, "המנצחים"
עידו דולב, "הפילגש"
שחר בר אדון, "גן קופים"

עיצוב תלבושות
חווה לוי רוזלסקי, "בית"
חן כרמי, "המנצחים"
מאיה לבוביץ', "הפילגש"
ענבל שוקי, "גן קופים"
ענבל שוקי, "שבע ברכות"

איפור
אורלי רונן, "שבע ברכות"
אלה טל, "הפילגש"
אתי בן נון, "בית'
ענבל זורר, "גן קופים"
שיר מצרפי, "החייל הנעלם"

ליהוק
אורית פוקס רותם, "שבע ברכות"
אסתר קלינג, "גן קופים"
לימור שמילה, "החייל הנעלם"
קרן אלרום, "לרוץ על החול"
רותי בלום, "המשלחת"

פסקול
אביב אלדמע, מיכאל ליגום, "שבע ברכות"
אשר מילוא, רונן נגל, "גן קופים"
מיכאל גורביץ', "בית"
ניל גיבס, "החייל הנעלם"
נין חזן, "המנצחים"
רונן נגל, "גן קופים"

תובנות? הנה כמה.

מודה, הרשימה הזאת מפתיעה בעיניי, דווקא כי השנה הייתי חרוץ וראיתי את רוב הסרטים, וחשבתי עליהם באופן שונה לחלוטין מחברי האקדמיה האחרים. ראשית: "בית"? באמת? שמעתי תגובות של אשים שהתלהבו מהסרט, אבל מועמדות לפרס הסרט הטוב ביותר? לא ראיתי את זה בא ואני די תמה על זה. כנ"ל "הפילגש", סרט שראיתי בעיקר כמה הוא מפוספס. דווקא הדבר הכי טוב בו – התסריט, שהוא הברקה – לא מועמד. אבל הפוטנציאל שהיה בתסריט לדעתי לא הגיע לסרט ולבימוי, ואלה כן מועמדים.

הייתי משוכנע ש"בחורים טובים" יקבל יותר מועמדויות, כולל לסרט הטוב ביותר. אחרי 300 אלף צופים חשבתי שגם חברי האקדמיה יגלו את החן שבו ויתנו לו – לפחות – יותר מועמדויות: לעריכה, שהפכה את הסרט לכל כך מצחיק, לליהוק, לצילום ולעוד שחקנים (המועמדות למאור שוויצר לשחקן משנה מוצדקת).

ההפתעה הכי גדולה בעיניי היא ההיעדרות המוחלטת של "ברווזים, אגדה אורבנית" מהרשימה. איזו החמצה. סרטו של שחר רוזן (על פי תסריט שלו עם דודו בוסי) היה צריך לקבל, לכל הפחות, מועמדות על התסריט, על ארז דריגס כשחקן משנה ועל העריכה של עינת גלזר-זרחין. אני תוהה האם חברי האקדמיה פשוט לא ראו את הסרט, או ראו ולא אהבו. גם ההיעדרות של "צ'קאאוט" מפתיעה ומאכזבת. לפחות צילום, שנדע שראיתם את הסרט (אגב, הדבר היחיד שאהבתי ב"בית", חוץ מדמותו של דרור קרן בתור הנבל בסרט, הוא את הצילום, ודווקא הוא לא מועמד  כאמור – איזו רשימה משונה).

אני מודה שהמועמדויות של "בתי אהובתי" לא מובנות לי. ומועמדויות הבימוי ל"חדר משלו" ו"הפילגש" מעידות על כך שאני מבין את המילה "בימוי" אחרת משאר המצביעים.

בדרך כלל אני מרבה להתלונן על האופן שבו האקדמיה מחבלת בתחרות, הפעם מילת ביקורת למפיקים. ובעיקר למפיקים של "שבע ברכות" שפספסו לדעתי לפחות עוד שתיים או שלוש מועמדויות, בקטגוריית שחקנית המשנה. המפיקים הם אלה שבוחרים את מי מהשחקנים לשים בטופס הבחירה. ומפיקי "שבע ברכות" – סרט שמורכב מאנסמבל שחקניות מופלא – בחרו להציב רק את תיקי דיין בקטגוריית שחקנית המשנה. האסטרטגיה ברורה ודיין גם תזכה. אבל אלינור סלע – שמחזיקה על כתפיה את הסצינה הכי משמעותית בסרט – היתה צריכה לקבל מועמדות גם. וכך גם רבקה בכר, המגלמת את אחותה של תיקי דיין בסרט. ברשימה שהכנתי לעצמי מראש, למי אני מתכנן להצביע, רבקה בכר עמדה בראש ולכן הייתי מאוכזב וכעוס כשהתברר שההפקה בחרה לא להציב אותה בכלל. זה בעיקר לא הוגן כלפי השחקניות עצמן. אני חושב ש"שבע ברכות" הוא סרט שחברי האקדמיה כל כך אהבו שסלע, בכר וגם עידית טפרסון היו בקלות מצטרפות לדיין בקוגוריית שחקנית המשנה ומעלות את סך המועמדויות לסרט מ-12 ל-15.

הימורים ראשונים על פי תחושת בטן? "שבע ברכות" זוכה. סרט, תסריט, שחקנית ראשית, שחקנית משנה. התחרות הכי צמודה תהיה בקטגוריית הבימוי בין דני רוזנברג לאבי נשר.

Categories: בשוטף

4 Responses to “המועמדים לפרס אופיר 2023”

  1. מור רז 3 אוגוסט 2023 at 2:21 Permalink

    ידוע האם בקרוב מתוכנן יום הקולנוע הישראלי כדי שהקהל יוכל לראות את המועמדים לפרסים לפני הטקס?

  2. איתן 3 אוגוסט 2023 at 10:09 Permalink

    מסכים איתך שהרשימה משונה, אבל:

    מסכים איתך שרבקה בכר מקופחת, אבל מצד המפיקים זה דווקא ניהול סיכונים: הקולות שהיו הולכים לבכר ולתיקי דיין היו מבטלים אחד את השני, ומישהי שלישית הייתה זוכה. ולתיקי דיין כל כך מגיע כאן.

    לא הופתעתי ש"בחורים טובים" לא בחמישייה. שים לב שאף אחד מהסרטים בחמישייה עדיין לא הופץ. אף אחד. כך גם "אמריקה" היפהפה שכבר הופץ בפחות הצלחה קיבל פירורים.

    הנחמה שאני מוצא היא שלמרות שהיו כאן כמה סרטים שלטעמי קופחו ("צ'קאאוט", "המנצחים"), ולמרות שיש לי גם הסתייגויות מ"שבע ברכות", אני בהחלט רואה בסרט של איילת מנחמי סרט ראוי, ואני לא באמת רואה תחרות ל"שבע ברכות", שכנראה ייקח את רוב הפרסים להם הוא מועמד (אני מעריך 9-10 פרסים מתוך ה-12 להם הוא מועמד).

    בסופו של דבר אני חושב שהשנה תהיה שנה מוצלחת לקולנוע הישראלי. אחרי הקיץ המוצלח שיש עכשיו בבתי הקולנוע ("ברבי", "אופנהיימר"), בתחילת ספטמבר יוצא "שבע ברכות", ובסוף ספטמבר יוצא "גן קופים". שניהם אמורים להיות להיטים בקופה ולהמשיך את נהירת הקהל לקולנוע גם בחגים. וביחד עם "ההילולה", וגם "העיר הזאת" וקצת גם "החבר השמן שלי", כמות הכרטיסים הכללית שתימכר לסרטים ישראליים השנה תהיה משמעותית.

  3. אבי מלר 3 אוגוסט 2023 at 14:11 Permalink

    תודה יאיר
    אשמח אם תסביר מדוע לטעמך ההעדרות של גן קופים מהמועמדים לסרט היתה צפויה. תודה


Leave a Reply