גלובוס גרופ
1.
פתאום יש תחושה שאנחנו שוב ב-1992. המועמדויות לגלובוס הזהב מתפרסמות, ואנחנו בארץ מגרדים את הפדחת בתסכול. לא ראינו את הסרטים. "בובי", "המלכה", שני הסרטים של קלינט איסטווד, "ונוס", "המרדף לאושר", "נערות החלומות", "שרי בייבי", "המלך האחרון של סקוטלנד", "רשימות על סקנדל", "חיים של אחרים". וכך השיפוט שלנו הוא על סמך בבואות, ולא הדבר עצמו. אני מבין ש"נערות החלומות" הוא סרט שקשה שלא להיסחף בעקבותיו. אבל כשאומרים לי שאמיליו אסטבז ביים פסיפס פוליטי על היום בו נרצח בובי קנדי אני מרגיש צורך עז לפרוץ בצחוק. אמיליו אסטבז? חשבתי שיש לו איי.קיו של שושנת ים. הייתכן שהוא גם במאי מוכשר? אצטרך לצפות ולשפוט בעצמי. בשביל חברי תא הכתבים הזרים בהוליווד הוא בעיקר הבן של מרטין שין.
חלק מהסרטים האלה אמורים לעלות בארץ בינואר-פברואר (כלומר לפני האוסקרים), אחרים בטח בכלל לא יגיעו (אני מהמר שעל "שרי בייבי" לא נשמע כאן לעולם), ולא אתפלא אם אנשי וורנר בארץ שוברים את הראש מה לעשות עם הדיפטיך המלחמתי של קלינט איסטווד.
עדכון: "שרי בייבי" נקנה להפצה על ידי סרטי אורלנדו וייצא בארץ ב-2007.
2.
גלובוס הזהב אמור להיות מנבא האוסקרים. פלוס מינוס. אבל אם רשימת המועמדויות לאוסקרים תהיה דומה לרשימת הגלובוסים, זה יהיה טקס משעמם מאוד.
במילים אחרות: חוץ מהמועמדויות שנראות אמינות ל"השתולים", "נערות החלומות", "בבל" ו"המלכה", הכל נראה קצת תלוש. עוד פעם רנה זלווגר? אולי תניחו לה? עוד פעם אנט בנינג? עוד פעם ג'וני דפ? ומאיפה צצה מועמדות ל"קינקי בוטס"? על איזה כוכב הם חיים? וגם: שתי מועמדויות לליאונרדו דיקפריו? שתי מועמדויות לאיסטווד? שלוש (שלוש!) מועמדויות להלן מירן (אחת בקטגוריית הקולנוע ועוד שתיים על משחק בסרט טלוויזיה)? אני מזכיר: מדובר בגוף שכולל 90 חברים בלבד, איך הם מגיעים למצב של תיקו?
3.
מצד שני, אולי יש כאן הטרמות עלילתיות שצריך להקשיב להן? אולי גם האקדמיה תעדיף את "ילדים קטנים" על פני "טיסה 93"? אולי סשה ברון כהן באמת בדרכו למועמדות לאוסקר?
4.
בן אפלק? בסרט המייגע והמשמים "הוליוודלנד"? וואט דה פאק?
5.
הנה לינק לרשימה המלאה (ותודה לשיר שהעלתה שהעלה את כולה לתגובות אחה"צ).
6.
קלינט מנסל, שכתב פסקול נפלא ל"המעיין", הוא ככל הנראה המועמד הראשון לגלובוס הזהב שכבר כתב על כך בבלוגו:
OK,I don't know where to begin… my score for The Fountain got nominated for a Golden Globe in the Best Original Score category by the Hollywood Foreign Press Association.
It was Darren who called me to tell me the news-needless to say we're all blown away at the nomination.
OMG!!!
באופן די עקבי, שנה שבה גלובוס הזהב והאוסקר דומים זה לזה, היא שנה משעממת. זה בלט במיוחד כאשר "שיבת המלך" סחף את כל הפרסים בשני הטקסים. דבר אחד בהחלט בולט הוא שבגלובוס כנראה משוכנעים שהשתולים יקח את הפרס הגדול. מועמדויות באוסקר לסשה ברון כהן ומגי ג'ילנהול הן בהחלט אפשריות, אם כי זה בטח יבוא על חשבון סרטים שלא יהיו מועמדים לאוסקר לסרט. נראה לי שבגלובוס הזהב נוטים לטובת בובי הרבה יותר מהאקדמיה. אני מניח שבאוסקר, מכתבים מאיוו ג'ימה יהיה מועמד גם בשם גיבורי הדגל.
מה שבטוח הוא שלא מגלים לנו שום דבר חדש בקטגורית הסרט הזר. אפוקליפטו ומכתבים מאיוו ג'ימה לא כשירים לאוסקר (עקב היותם אמריקאיים) ואני עדיין סקפטי לגבי האפשרות שבאקדמיה יעשו כבוד לסרט פנטסיה כמו המבוך של פאן. מה שכן, ככל שעובר הזמן, אני יותר ויותר מרגיש שחיים של אחרים יזכה באוסקר על חשבון לחזור (וזו תהיה אולי ההפתעה הגדולה של הטקס).
אני לא חושב שזאת תהיה הפתעה
שלושת הסרטים האלה הם בעלי סיכוי שווה לזכות באוסקר לסרט הזר
שני הסרטים הנוספים שיהיו מועמדים (הסרט של ורהובן,הסרט הקנדי,הסרט האלג'יראי ואולי סרט ממדינה אחרת) יהיו בעלי סיכוי קלוש עד לא קיים לזכות.
לסרט של אלמודובר ולסרט של דל טורו יהיה יתרון על הסרט הגרמני בכך שיהיו להם עוד מועמדויות מלבד המועמדות לסרט הזר הטוב ביותר.
אבל גם ב2001 ל"אמילי" היו 5 מועמדויות והוא הפסיד ל"שטח הפקר" ,כך שאי אפשר לדעת ….
מה הבעיה עם 'קינקי בוטס'? המועמדות של צ'יווטל אג'יפור היא אמנם מפתיעה, אבל מוצדקת לגמרי. הוא עושה שם תפקיד נהדר. אז מה, אם הסרט לא אחד מעשרת המועמדים הצפויים שזוכים בכל הפרסים, אסור להתייחס אליו?
טוב אז אני הולכת לחלוטין על הקטע הרדוד אבל….כמי שראתה את כל שלושת ההופעות המועמדות של הלן מירן, אני יכולה בוודאות להגיד לכם שמגיעה לה כל אחת ואחת. היא מבריקה בצורה שונה בכל תפקיד, זה לא יאומן פשוט.
ראיתי את "המלכה" לפני כחודשיים, והדבר הראשון שיצא מפי ומפיה של החברה איתה ראיתי אותו בסוף הסרט היה "היא הולכת לזכות באוסקר על זה". לי אין ספק.
אני לוקח טרמפ על העובדה שבפוסט הזה הוזכר בחצי משפט עניין הסרטים שלא מגיעים אלינו: היום עברתי ליד אחד מסניפי "ענק הוידאו" וראיתי ש-"סיפורי רובוטים" הנהדר של גרג פק (הבמאי, לא השחקן) מלפני שלוש שנים הגיע סוף-סוף להפצה מקומית – ישירות ל-DVD, אמנם, אבל עדיין שווה. הסרט הוקרן בשעתו באייקון* לפני אולם חצי-מלא וזו הזדמנות נהדרת לכל מי שהחמיץ אותו אז. אני חוזר על מה שאמרתי כבר פעם: זהו סרט המדע-הבדיוני האמריקאי הטוב ביותר של השנים האחרונות.
* אגב באייקון האחרון הוקרן סרט נוסף של פק, הפעם קצר בשם "Super Power Blues" על גיבורת-על שעסוקה בהציל את העולם ואין לה זמן לשכב עם החבר שלה. לא הישג מסדר-הגודל של "סיפורי רובוטים", אבל עדיין סרט חמוד מאוד. כולי תקווה שהוא יכלל כבונוס עם ה-DVD של אחד מסרטיו העתידיים של הבמאי.
אם הלן מירן זוכה באוסקר השחקנית הטובה ביותר היא תהיה האנגליה הראשונה שזוכה בפרס מזה 14 שנה(ב 1992 זכתה אמה תומפסון על זכרונות מאחוזת הווארד וזאת לאחר 19 שנה שבהן לא זכתה בריטית באוסקר השחקנית הטובה ביותר, מאז גלנדה ג'קסון על A Touch of Class מ 1973). למעשה מלבד ניקול קידמן האוסטרלית ושרליז ת'רון הדרום אפריקנית, אף שחקנית לא אמריקאית לא זכתה באוסקר השחקנית הטובה ביותר מאז 1992.
יאיר, אמרתי לך את זה פעם (ואולי חשבת שאני חומד לצון), והצפייה ב"אפוקליפטו" רק חיזקה את הרגשתי: מל גיבסון הוא הקולנוען המשמעותי ביותר שפועל היום. כן, אולי הוא לא מקדם את האנושות, אבל כאוטר, Metteur en scene, במאי קולנוע, אין שני לו. ובמילים אחרות – אחלה סרט.
אגב, כעשרים איש נטשו את הקרנת הבכורה (האולם היה מלא, כך שזה לא היה נורא). רובם – תופתעו לשמוע – זקנות פולניות עם קיבה חלשה
רוה לחן חן: אני זוכר את הצהרתך, ולא חשבתי שאתה חומד לצון. אני מכיר היטב את סרטיו של גיבסון (למעט "אפוקליפטו") וכשרונו אינו נעלם מעיני. אני מזכיר שציינתי לגבי "הפסיון" שמבחינה קולנועית הסרט מופלא. העובדה שגיבסון לא מצליח לגבות את כשרונו כבמאי עם מידה מסוימת של אנושיות, תבונה או אחריות, שהיו יכולים גם לקדם את האנושות למקומות נשגבים, בהחלט מצערת. מצד שני, ראו מה קרה לקלינט אנסטווד בזקנתו. לא אתפלא אם גם גיבסון, בעוד 20-30 שנה, יעבור מהפך דומה ויגלה את אנושיותו.
למי שלא בקיא במונחים קולנועיים, "אוטר" הוא מכרסם קטן שחי במים. מההיכרות העמוקה שלי עם מל גיבסון, הוא בהחלט כזה.
http://en.wikipedia.org/wiki/Otter
Otter נקרא בעברית "לוטרה", או "כלב נהר". זה לא מכרסם, אלא טורף בערך בגודל חתול. מה שכן, הוא באמת מרבה לשהות במים.
LOL!
בלי שום קשר, חג שמח (כמעט ולא שמתי לב, אבל הערב כבר חנוכה).
ואפרופו חג, גם כריסמס מגיע, ולרגל העניין, הנה חלק מסרט האנימציה המופלא the snowman ע"פ ריימונד בריגס, שבאמת הגיע הזמן שמישהו יקרין בציבור (ולא בהקרנה חד פעמית בסינמטק לפני שנים, הודות לעובדה שהוא קלאסיקה בבריטניה כבר כמעט 25 שנה), אפילו שאנחנו לא מציינים את החגים הנוצריים אלא כסיבה נוספת למסיבה (מה שלא מפריע לערוץ 33 הממלכתי לשדר כל שנה את it's a wonderful life).
הדקות הראשונות הם השיר העדיין-מרגש-עד-דמעות walking in the air (בביצוע המקורי מהסרט, של פיטר אוטי), ואח"כ יש כמה דקות נוספות מהסרט (למעשה, עד סופו). מלבד השיר הזה, הסרט הוא אילם, ומספר את סיפורו של הילד ג'יימס והקורה לו בליל חג המולד…
http://www.youtube.com/watch?v=2KRDCD_O4Cs
וגירסת הפרסומת/פארודיה:
יאיר, לא פעם מתחתי ביקורת נוקבת על תחביבך הידוע – לעג לתרגומים מעוותים של מפיצים. הטיעון שלי: גם במדינות מתוקנות יותר נהוג לעשות זאת. מבחינה שיווקית, לפעמים אין ברירה.
והנה הוכחה נוספת: הסרט גראבוויצה. איך הוא נקרא בצרפת? סרייבו אהובתי; ואיך הוא כונה באי הבריטי, שם הופץ השבוע? הסוד של אסמה.
רוה לחן חן: נו, טמטום של מפיצים אנגליים וצרפתיים מזכה את המפיצים הישראלים ממעשי הטמטום שלהם? העובדה שתרגום שמות אוויליים הוא נוהל שקורה בכל העולם כבר ידוע. הספרדים, הצרפתים והאיטלקיים הורישו לנו את המסורת שלהם. אבל אני לא לועג לעצם התרגום, אלא רק כשהתרגום באמת אידיוטי, ובעיקר חושף לא רק את האוצר הלשוני של המפיצים, אלא מה הם חושבים על הקהל שלהם.
פורסמה רשימת שבעת הסרטים שיכולים להיות מועמדים לאוסקר על אפקטים:
קזינו רויאל, ארגון, לילה במוזאון, שודדי הקריביים: תיבה של איש מת (שכנראה יזכה), פוסידון, סופרמן חוזר, אקס מן: המפלט האחרון.
"…5.
הנה לינק לרשימה המלאה (ותודה לשיר שהעלתה את כולה לתגובות אחה”צ)."
שיר העלה, לא העלתה. כןכן, שיר הבן.
רשימה קצת מאכזבת. ג'וני דפ ב"שודדי הקריבים 2"? 3 מועמדיות מרכזיות ל"השטן לובשת פראדה"? מרק וולברג ב"השתולים"? סימן שזאת לא הייתה שנה טובה.
בקטגורית הסרט הקומי ארבעה כבר יצאו [חלק אפילו מזמן] – זה נחמד. נראה לי שהשחקן הקומי יהיה סשה ברון כהן, כמעט בלי מתחרים, אולי חוץ מויל פארל. מה זה "קינקי בוטס"? זה יצא כבר? מישהו קנה את זה להפצה?
אני עדיין מחכה לראות מתי ייצא " הסטל אנד פלואו" שכוכבו טרנס האוורד היה מועמד לגלובוס ולאוסקר שנה שעברה.
מה שכן, אני שמח בשביל לאונרדו דה קפריו. כל פעם הוא מתעלה על עצמו ומוכיח שהוא לא איזה נער פוסטר כפי שחשבתי עליו בעבר. אני מקווה שהוא יזכה.
ולטעמי לפחות אחד הסרטים של איסטווד יהיו מועמדים לאוסקר, ובטח הייצוג של סרטיו יהיה שם יותר משמעותי מבגלובוס.
לסטיבי:
רציתי להגיד לך תודה. רק עכשיו מצאתי זמן לצפות ב-The snowman שקישרת אליו לפני כמה ימים. סרט באמת מקסים ושיר באמת מופלא. לא היכרתי את הפנינה הזאת. תודה.
אם פורסט ויטאקר זוכה באוסקר על המלך האחרון של סקוטלנד הרי שתהיה זו השנה השלישית ברציפות שפרס השחקן הראשי מוענק לשחקן שמגלם דמות אמיתית, אחרי פיליפ סימור הופמן בקפוטה בשנה שעברה וג'יימי פוקס בריי לפני שנתיים.
הם אוהבים את זה באקדמיה: הרי היו גם אדריאן ברודי וג'פרי ראש שזכו על דמויות שהיו במציאות וגם ראסל קרו [נפלאות התבונה], דנזל וושינגטון [הוריקן], דה קפריו [הטייס], וודי הרלסון [לארי פלינט], ויל סמית [עלי] היו מועמדים לשחקן ראשי על גילום אדם אמיתי, וזו כמובן רשימה חלקית ביותר.