האוצר הענק של יוני המנחם
מימין: בומבה צור, עמי ארצי, יהודה ברקן, יוסף שילוח ומונה זילברשטיין. צילום: יוני המנחם
יוני המנחם, צלם הסטילס שליווה לא מעט מהפקות הקולנוע בארץ, העלה נתח קטן אך אדיר מארכיון הצילומים שלו לפייסבוק. מ"הבית ברחוב שלוש" של משה מזרחי ב-1973 ועד "מדורת השבט" של יוסף סידר ב-2003, יש הצצות לכמה מהסרטים המפורסמים ביותר שצולמו בישראל ("חגיגה בסנוקר", "צ'רלי וחצי"), וגם כמה מהאיזוטריים והנשכחים ביותר שצולמו כאן (ובכן, "הבלש האמיץ שוורץ", שמופיע בראש הפוסט. סרט שמעולם לא ראיתי, אבל בחרתי בתמונה הזאת כדי להמשיך ולעסוק בזכרו של יוסף שילוח, שהלך הבוקר לעולמו). המנחם צילם גם לא מעט מהפקות של קנון שצולמו בישראל בשנות השמונים, חלקן זניחות לחלוטין, אבל שהביאו לכאן לא מעט פיגורות קולנועיות מוכרות.
תפקידו של צלם הסטילס על הסט הוא לצלם את הסצינות המצטלמות, לתת למערך יחסי הציבור של הסרט איזשהו טעם על מראה הסרט וכוכביו לפני שאפשר לדלות פריימים מהעותק הסופי עצמו. אבל מדי פעם, למרות שלדעתי זה לא חלק מהגדת התפקיד, הפנה המנחם את עדשתו לאחור וצילם דווקא את הצוות ולא את הכוכבים המצטלמים (או גם וגם. או את ההווי המשותף של הצוות והשחקנים בהפוגות שבין הטייקים). ובעוד שצילומי סטילס של הסצינות אין בהם עניין של ממש מרגע שהסרט כבר קיים ואפשר ללכוד ממנו פריימים בדי.וי.די (או לתלוש פריימים מעותק 35 המ"מ), אלה צילומי הסט וצוות הצילום שהפכו לאוצר ארכיאולוגי מקסים שמציג את אחת מתקופות הזוהר של הקולנוע הישראלי, זה שגיבוריו הולכים ונעלמים, אבל חלק מהם – יבדלו לחיים ארוכים ובריאים ופוריים – עדיין פועל ומשגשג בימים אלה. הגלריה המלאה נמצאת כאן, אני מקווה שהוא יוסיף עליה בקרוב. הנה כמה דגימות שאהבתי במיוחד:
בועז דוידזון (מזוקן), אמנון סלומון (מאחורי המצלמה), יהודה ברקן (מאחורי הביצה) על הסט של "צ'רלי וחצי"
שוב בועז דוידזון (מזוקן, עם קסקט) ושוב יהודה ברקן (עם ברט), הפעם בצילומי "חגיגה בסנוקר". מאחורי הדולי: דוד גורפינקל
אדם גרינברג (מאחורי המצלמה) מצלם את אינגריד ברגמן על הסט של "אשה ושמה גולדה"
"את הבלש האמיץ שוורץ" ביים לוייד קאופמן שאח"כ הקים את חברת סרטי הטראש "טרומה".
יוני המנחם – צלם הסטילס שתיעד הכל לפני הולדת ה"מייקינג-אוֹף".
קוֹל תמונה = פנינה.
כבוד למקצוע/ן – כבוד ליוצרים.
וכמה הוא נחמד ועדין ולא נדחף וצנוע ומתוק שכחת להוסיף 🙂
אח, איזו טעות הקלדה פרובינציאלית וחיננית: ההפקות של קנון בארץ "הביאו לקאן לא מעט פיגורות קולנועיות מוכרות"?
===========
רוה לענבל: אוף, זה מאותן טעויות שאני מתלבט האם לתקן או לא. אחרי הכל, גם לקאן הם הביאו לא מעט פיגורות קולנועיות מוכרות.
את מונה זילברשטיין שכחת לציין גם היא בתמונה של האוצרות והייתה אוצר (לא יודעת אם של יוני מנחם).
אולי לזה מתכוונים כשמדברים על מכונת הזמן.
זמן מצלמה, זמן אנשים וסיטואציות, זמן של אור וצל ,זמן של פלא פלאים. כל החומרים שמהם נוצר זמן תקופה.
אני אוהבת את התמונות של יוני המנחם.
יוני המנחם איש מדהים
הי יוני גם מרגש וגם היסטוריה, כל הכבוד
ליוני המנחם יש זכויות היסטוריות בקולנוע הישראלי.לצערי,רק בעוד עשר או עשרים שנה יכירו בחשיבות הצילומים שעשה מבחינה אמנותית אך לא פחות מבחינה היסטורית.צילומיו של יוני יהיו בעתיד אבן הראשה למוזיאון שיספר את תולדות הקולנוע בארץ ישראל ובמדינת ישראל.קולנוע שראשיתו מצער ואחריתו גדולה מאד.
תמיד ידענו שהוא צנוע וענו עם כשרון גדול…חלק בלתי ניפרד מהקולנוע הישראלי שהתקדם כל כך בשנים האחרונות.
Just want to say this blog is kinda awesome. I always like to hear something new about this because I have the similar blog in my Country on this subject so this help´s me a lot. I did a search on the theme and found a good number of blogs but nothing like this.Thanks for sharing so much in your blog.. Greets, Mario
את הסרט הבלש האמיץ שוורץ ביים עמי ארצי ,
לויד קאופמן היתה התסריטאי ,
תשובה לעמית איצקר .
I was suggested this website by my cousin. I'm not sure whether this post is written by him as nobody else know such detailed about my difficulty. You are amazing! Thanks!