קץ הקיץ הקופתי
בספטמבר 2006 כתבתי מדור פילר ל"פנאי פלוס" שהיה מיועד לסוכות – תמיד באיזורי החגים צריכים להכין מדורים מראש בגלל כל הסגירות המוקדמות. החלטתי להקדים את כולם, כולל את המגזינים האמריקאיים, ולפרסם כבר באוקטובר פריוויו נבואי לקיץ 2007. ולא סתם פריוויו: ניסיתי לנחש כמה כסף יכניס כל סרט. היתה תקופה שכך נראה פריוויו הקיץ של "פרמייר", שהתפרסם מדי אפריל, ואפילו הם הפסיקו את זה כי הם גילו את מה שכל מנהל אולפן יודע: שפשוט אי אפשר לנבא כמה כל סרט יכניס. אבל אותי זה שיעשע, ההימור הזה. עד כדי כך שכשבסוכות כתבתי לבסוף מדור שוטף והזזתי את פרסום הפריוויו הזה לסוף השנה, חודשיים אחר כך, סירבתי לתקן את תחזיותיי. למרות שהתחילו להתברר סיפורי אימים על "מבול של צרות", למשל. בגלל שזה ניחוש ולא מדע, אמרתי לעצמי, אצמד לניחוש המקורי שלי.
עונת הקיץ ההוליוודית מסתיימת ביום שישי, כשמתחיל סוף השבוע הארוך של לייבור דיי, המציין את תחילת עונת הסתיו והחזרה ללימודים. ביום ראשון הצליח קיץ 2007 לשבור את השיא של קיץ 2004 בהכנסות והיה לקיץ הראשון בכל הזמנים שהניב הכנסות של מעל ארבעה מיליארד דולר. כמו שצפיתי זה היה קיץ לוהט בקופות (טוב, לא חוכמה, כולם ידעו לצפות את זה) אבל משעשע אותי לפרסם כעת שוב את התחזית ההיא, להשוות מה ידעתי על הסרטים לפני הצפייה עם מה שאני יודע עליהם אחרי הצפייה ולראות מה ההבדל בין התחזית למציאות. הנה הטקסט המקורי, בסוף כל פסקה הוספתי באות מודגשת את הנתונים הסופיים והאמיתיים של כל סרט.
המשך בשנה הבאה
עשרה סרטים בולטים יתמודדו ב-2007 על התואר "הסרט הקופתי של הקיץ". שבעה מתוכם סרטי המשך, שניים מתוכם עיבוד לסדרות טלוויזיה מצוירות. ואחד של פיקסאר. מי יזכה: הפירט, העוג הירוק, גיבור העל העכבישי או המכשף המתבגר?
פורסם ב"פנאי פלוס", דצמבר 2006
ונפתח בחידת הגיון מתמטית.
ב-2001 היה "הארי פוטר ואבן החכמים", הסרט הראשון בסדרת העיבודים לספריה של ג'.ק רולינג, לסרט הקופתי של השנה באמריקה. הוא הכניס 317 מיליון דולר והביס את "שרק" (מקום 3), סרט של פיקסאר ("מפלצות בע"מ", מקום 4) ואת "אושן 11" (מקום 8).
ב-2002 היה "ספיידרמן" הראשון לסרט הקופתי של השנה עם הכנסות של 403 מיליון דולר, כשהוא עוקף את "הארי פוטר" השני (מקום 4).
ב-2004 "שרק 2" היה הסרט הקופתי של השנה עם 441 מיליון דולר, כשהוא עוקף את "ספיידרמן 2" (מקום 2), סרט של פיקסאר בבימויו של בראד בירד ("משפחת סופר על", מקום 5) ואת "הארי פוטר" השלישי (מקום 6).
ב-2006, השנה שעוד לא נגמרה אבל כבר מדברים עליה בלשון עבר, כנראה שאף סרט לא יצליח לעקוף את "שודדי הקריביים 2", שהכניס באמריקה 417 מיליון דולר והיה בסך הכל לסרט השלישי בכל הזמנים שהכניס ברחבי העולם יותר ממיליארד דולר ("טיטאניק" ו"שר הטבעות: שיבת המלך" עשו זאת לפניו).
עכשיו, הכניסו את כל המידע התחרותי הזה למחשב ונסו להפיק פלט: מה יקרה אם תציבו את כל הסרטים שכרגע אוזכרו במירוץ האחד נגד השני? מי יזכה? שאלה היפותטית? סיטואציה בלתי אפשרית? פחחחח. זה בדיוק מה שהולך לקרות ב-2007. "ספיידרמן 3" נגד "שרק 3" נגד "שודדי הקריביים 3" נגד "אושן 13" נגד "הארי פוטר 5". ויש גם סרט של פיקסאר, מאת בראד בירד, היוצר של "משפחת סופר על". וזה לא הכל. לא, זה לא הכל. רבותיי, דם יישפך בקרב הזה השנה. קדימה, סוכנות ההימורים פתוחה: האם זו תהיה השנה הגדולה בתולדות הוליווד או שריבוי סרטי ההמשך ייצרו תחושת מיאוס והקהל יימנע מלהגיע אליהם? האם "ספיידרמן" יביס את כולם ויצליח לגרור את כל שאר הסרטים אל הכנסות של מעל 300 מיליון דולר כל אחד, או שריבוי הבלוקבאסטרים הסמוכים זה לזה יגרום לאחד לבלוט ולשאר לקרוס? האם הוליווד פיצחה את נוסחת הכסף הגדול ("השקיעו מאות מיליוני דולרים במותגים מוכרים שהקהל מחכה להם") או שדווקא הסרטים הקטנים, הזולים, שאינם עיבודים של קומיקס, סדרות או סרטי המשך הם אלה שיעשו את הכסף האמיתי (ע"ע "השטן לובשת פראדה" השנה)? בשלב הזה, שבעה חודשים לפני שייצא הראשון מביניהם, לפני שעוד יש בכלל טריילר למי מהם, אנחנו לא מדברים על אמנות, על איכות, אפילו לא על הנאה, מיומנות, כיף או בידור. אנחנו מדברים כרגע על כלכלה, ספקולציה, על הבורסה ההוליוודית. וגם, כי אי אפשר בלי, קצת גם על משאלות לב. הנה הימוריי לגבי אלופי הקופות של 2007.
1. "ספיידרמן 3". הסרט הראשון היה טוב, הסרט השני היה מצוין. והסרט השלישי? סם ריימי שוב מביים. אלווין סרג'נט קשישא, שזכה באוסקר על "אנשים פשוטים" והפתיע כשנרתם לכתיבת "ספיידרמן 2" ועשה שם עבודה נפלאה, חוזר לכס התסריטאי. רחובות ניו יורק – ולא אולפן לונדוני המחופש למנהטן – שוב נחסמים לטובת קטעי פעולה. ביל פופ, הצלם שעבד עם ריימי עוד מימי "צבא האפלה" (החלק השלישי בטרילוגיית "Evil Dead"), צילם את טרילוגיית "מטריקס" ואז חזר לעבוד עם ריימי על "ספיידרמן 2", חוזר גם הוא. והכי חשוב: טיזר מוקדם ומבטיח מאוד, בו מופיע תומס היידן צ'רץ' ("דרכים צדדיות") בתור סאנדמן ובו נחשף הצד האפל של ספיידרמן, שנראה לרגע קצת יותר כמו באטמן. בקיצור, הסרט הזה נשמע מבטיח. מהסוג, אם לא יהיו פדיחות איומות, יענג את בני ה-13, את בני ה-43, את הנשים ואת מבקרי הקולנוע. וגם, וזה לא פחות חשוב, הוא הסרט הראשון של הקיץ.
תחזית: 420 מיליון דולר.
(מציאות: אכן הסרט הקופתי של הקיץ, אבל פספסתי ב-84 מיליון דולר. הוא הכניס רק 336 מיליון דולר).
2. "שודדי הקאריביים 3: בקצה העולם". הסרט הראשון היה סימפטי, הסרט השני היה דבילי אבל עם כמה סצינות פעולה ענקיות ועם מסקנה מעט מייאשת: כסף יכול לקנות להיט. כי "שודדי הקאריביים 2: תיבה של איש מת" היה סרט שהדבר שהכי בלט בו זה עושרו. עושר שקנה סטים ענקיים, אפקטים, ותסריט שכנראה עדיין נכתב ברגעים אלה. לצילומים, בכל אופן, הוא כנראה מעולם לא הגיע. אז מה צפוי בחלק 3? כנראה אותו דבר. פרקים 2 ו-3 צולמו ברצף (הם עדיין מצלמים), וגם כאן, על פי הבלוג של טרי רוסיו, אחד משני התסריטאים, העבודה מתנהלת ללא תסריט סופי. אבל הסטים כבר בנויים. בפרק הזה יוצאים גיבורינו לחפש את קפטן ג'ק ספארו, שנבלע על ידי אחד היצורים הדוחים ביותר שראיתי בקולנוע. המסע מוביל אותם, בין השאר, לסינגפור, שם הם יפגשו את צ'או-יון פאט. גם אבא של ג'ק ספארו אמור לצוץ, אם קית ריצ'רד יופיע ליום הצילומים שלו. בקיצור, זה הפך לסיטקום עם תפאורות ענק ואפקטים מרהיבים. לבדיחות טובות או לעלילה סוחפת אני כבר לא מצפה.
תחזית: 380 מיליון דולר.
(מציאות: בסוף קראו לו בעברית "שודדי הקריביים: סוף העולם". והוא במקום השלישי עם 307 מיליון דולר. בנתוני הקופות הגלובליים, אגב, הוא הסרט הקופתי של השנה עם הכנסות כוללות של כמעט מיליארד דולר).
3. "שרק השלישי". הסרט הראשון היה משעשע, בעיקר באופן בו נטל ג'פרי קצנברג, איש דרימוורקס, את ביצי הזהב של דיסני (מעסיקתו הקודמת) וקישקש אותן לשקשוקה מצוירת. הבדיחות היו ילדותיות, אבל לפחות היו בדיחות. בסרט השני כבר לא היו בדיחות (חוץ מאחת, מצוינת, עם אנטוניו בנדרס בתור החתול במגפיים), מה שלא מנע ממנו להפוך לקופתי אף יותר. מה זה מלמד אותנו, אפרופו הסרט הזה ו"שודדי הקריביים 2"? אממ… לא יודע. אבל זה בעיקר מזכיר לנו שמספר האנשים שקנו כרטיסים ומספר האנשים שנהנו מהסרט לו קנו את הכרטיס אינם בהכרח מספרים חופפים. ויש עוד דבר: רוב סרטי ההמשך בסקירה הזאת בוימו על ידי יוצרי הסרטים הקודמים. זה אומר משהו על האמון של הבמאים והתסריטאים בפרויקט שלהם. "שרק השלישי" הוא יוצא הדופן המדאיג. אנדרו אדמסון, שביים את שני הסרטים הראשונים, ערק לדיסני וביים שם את "נרניה". טד אליוט וטרי רוסיו, התסריטאים של "שרק" הראשון, ערקו גם הם לדיסני וכתבו שם את "שודדי הקריביים". חלקים 1, 2 ו-3.
התחזית: 350 מיליון דולר.
(המציאות: מקום שני עם 320 מיליון דולר).
4. "הארי פוטר ומסדר עוף החול". כנראה שדיוויד היימן וצוות מפיקי סדרת "הארי פוטר" מרגישים די רגועים ונינוחים. אחרי ארבעה סרטים שבוימו על ידי במאים עם ניסיון מוכח בסרטי התבגרות ושוברי קופות, הם נתנו לדיוויד ייטס, במאי אלמוני למדי, עם ניסיון טלוויזיוני בלבד, לביים את הספר החמישי. גם סטיב קלובס, תסריטאי מצוין (וגם במאי מוכשר, כשהוא פועל מחוץ למיינסטרים ההוליוודי של סרטי הקיץ לילדים), מי שעיבד את ארבעת הספרים הראשונים לתסריטים הרגיש שהוא יכול להעביר את המקלדת לידיים של אחר. התסריטאי הנבחר הוא מייקל גולדנברג, שכתב את "קונטקט" של רוברט זמקיס, אחד הסרטים האהובים עלי, ואת סרטו הבא של ספייק ג'ונז (על סרטו הבא של ג'ונז, המצטלם בימים אלה באוסטרליה, נכתוב בעוד שנה, בפריוויו סרטי 2008). איך יהיה? אותו דבר, אני מניח.
תחזית: 280 מיליון דולר.
(מציאות: כמעט בול. 281 מיליון דולר, אבל במקום החמישי. במקום הרביעי נמצא "רובוטריקים" שלא הערכתיו כראוי, ראו בהמשך).
5. "רטטוי". הסרט היחיד ברשימה שלא מבוסס על שום דבר קודם, כולו רעיון מקורי. המותג שיוביל אותו להצלחה קופתית הוא "פיקסאר". זה, והעובדה שזהו סרטו החדש של בראד בירד, אולי גדול במאיי האנימציה כרגע (אחרי "ענק הברזל" המופלא ו"משפחת סופר על" המקסים). החיסרון היחיד של הסרט הוא השם שלו. האם הקהל האמריקאי יצליח להתמודד עם שם כל כך צרפתי? והאם השם הקולינרי יישמר בעברית או שכאן נאלץ להתמודד עם מרקחות מילוליות כמו "עכבר מי שאוכל אחרון", או "עכברים בצמרת". הסיפור, כפי שהוצג בטריילר המשעשע שהוקרן לפני "מכוניות", עוסק בעכבר פריזאי עם טעם משובח במזון, שמואס בפחי הזבל ומתגנב למסעדות פאר ליהנות ממיטב המטבח הצרפתי. יש להניח שכאן הוא יסתבך בצרות.
התחזית: 240 מיליון דולר.
(המציאות: מקום שישי עם 199 מיליון דולר. בישראל, לעומת זאת, הוא עשוי תכף להפוך לסרט הקופתי של השנה).
6. "איוון הגדול מכולם". לפני מה שבועות פיטר ג'ים קארי את כל צוות הניהול שלו בגלל שהאשים אותם בהידרדרות הקריירה שלו. רוצים לראות איפה החלה ההידרדרות הזאת? קחו לצפייה את "ברוס הגדול מכולם", שובר הקופות הגדול האחרון של קארי. שם, בתפקיד משנה לא גדול, התגלה ברנש בשם סטיב קארל, שעד אז היה מוכר בעיקר לצופי ה"דיילי שואו" של ג'ון סטיוארט. מה שקארל עשה בסצינות המעטות שהיו לו, הוא בעיני מהרגעים המופלאים האלה בתולדות הקולנוע. שחקן משנה, המופיע לצד הכוכב הקומי הגדול של אותו עידן, וגונב לו את ההצגה מתחת לאף. מה גונב, אוכל אותו בלי מלח. צפיתי בסרט וזה כל מה שזכרתי ממנו: סטיב קארל הופך לכוכב מול עיניי. וזה אכן קרה. והכי אירוני: לקארל ולקארי יש אותם מנהלים. ועוד יותר אירוני: טום שדיאק, שביים את "ברוס הגדול מכולם", הוא זה שגילה את קארי ב"אייס ונטורה". ועכשיו המנהלים של קארי והבמאי של קארי הולכים עם קארל. פלא שקארי מעוצבן? אז כן, הפעם ג'ים קארי כבר לא הופך לאלוהים. הפעם זה עמיתו החלקלק, איוון, שמקבל מאלוהים (מורגן פרימן) כוחות זמניים לניהול היקום כרצונו. יש סיכוי שזה יהיה מצחיק נורא.
התחזית: 220 מיליון דולר.
(המציאות: פדיחה. שלי, שלהם, של כולנו. הסרט נקרא לבסוף בעברית "מבול של צרות", איוון לא קיבל כוחות על אלא נדרש להקים תיבה והסרט – כפי שרבים חזו – נכשל באופן מביך למדי. הוא נמצא במקום ה-20 עם 98 מיליון דולר, סכום עגום לסרט שעלה 175 מיליון דולר).
7. "רובוטריקים". זה, למעשה, הכי ירייה באפלה מבחינתי. בפעם הקודמת שמייקל ביי עבד תחת סטיבן ספילברג על סרט עתידני זבה נגמר עם "איילנד" ועם כשלון קולוסלי של 35 מיליון דולר (מול תקציב הפקה של 126 מיליון דולר). מצד שני, בעולם הגיקים, גרסה קולנועית מושקעת ל"רובוטריקים" נחשבת לחלום רטוב (אם כי תמיד היה לי נדמה שסדרת האנימציה הזאת הצליחה בישראל יותר מאשר בארצות הברית). אז אולי זה יהיה להיט גדול בהרבה, יותר מ-300 מיליון דולר. כאמור, כאן זה הימור מוחלט. והאמת, אני גם קצת קר לאקסטזה של חנוני האינטרנט מהסרט הזה. אחרי שכל סדרת סדרת טלוויזיה שאהבתי חורבה בקולנוע, כש"כנפי הרעם" היא הדוגמה הכואבת ביותר מהשנים האחרונות, אני לא טורח לטפח ציפיות כלפי סדרות שמעולם לא ממש ריגשו אותי. איפשהו בין אשפה מוחלטת וכשלון מביך, ובין הברקת השנה והפתעה מסחררת, נמצא הסרט הזה.
התחזית: 190 מיליון דולר.
(המציאות: עוד פדיחה שלי. ממש לא הערכתי נכון את הסרט הזה. אמנם ביטאתי את האפשרות שהסרט יכניס יותר מ-300 מיליון דולר, אבל לא האמנתי בה. בסופו של דבר זה היה בעיני סרט מהנה מאוד והוא זכה להצלחה עצומה: מקום רביעי עם 307 מיליון דולר).
8. "אושן 13". ג'ורג' קלוני היה זה שלחץ. הוא חשב, בדיעבד, ש"אושן 12" לא היה מספיק טוב. אר יו קידינג, ג'ורג'? "אושן 12" היה סרט מופלא. אני קורא לו סרט האוונגרד הקופתי ביותר בכל הזמנים. הוא סרט כל כך מופרע, מופשט, מודע לעצמו, מבולגן, מאולתר ובסופו של דבר (זהירות פסאודו-ספוילר) הוא עוסק כולו בשוד שמעולם לא התרחש, בעוקץ של עוקץ של עוקץ. מה הפלא שהקהל גרד את הראש בתמהון, בשעה שסטיבן סודרברג – עילוי, אני אומר לכם – צחק כל הדרך לבנק עם 125 מיליון דולר בהכנסות. סכום מאכזב על פי ציפיות האולפן, אבל סכום גאוני בהתחשב בתסריט הסוריאליסטי לחלוטין שצולם שם. עכשיו קלוני רוצה סרט נורמלי יותר, סטרייטי יותר, עם סיפור ברור. וכשלצוות מצטרף כעת גם אל פצ'ינו, הסכים סודרברג לכנס את חבורת השודדים פעם אחת אחרונה (הוא נשבע שזו הפעם האחרונה).
התחזית: 180 מיליון דולר.
(המציאות: אפילו לא קרוב – מקום 15, 116 מיליון דולר).
9. "מת לחיות 4". עוד סוס שחור במירוץ. בעיני, סרטי "מת לחיות" מהווים את אחת הסדרות הקולנועיות המלהיבות ביותר, פחות מ"הנוסע השמיני" אבל יותר מ"נשק קטלני". אבל סרט המשך רביעי? מישהו מחכה לזה? מישהו עוד זוכר את ברוס וויליס כגיבור פעולה? "מת לחיות" המקורי מ-1988 היה סרט פעולה מושלם, עם תסריט חכם להפליא ובימוי עוצר נשימה של ג'ון מקטירנן. הוא גם החייה את הז'אנר הזה, של סרטי פעולה ענקיים, מהסוג שמייקל ביי אחר כך התמחה בו. ואני התמוגגתי אפילו מ"מת לחיות 3", או לפחות משני שליש הראשונים מתוכו. הבעיה ההיא שחוץ מתזמון משונה, שנראה שבעיקר מנסה להחיות את הקריירה של וויליס, את הסרט מביים ממש בימים אלה לן ווייסמן, שביים לפני כן את שני סרטי "עולם האופל" שהיו די רעים לדעתי. הציפייה שלי היא כזאת: אם "מת לחיות 4" יצליח להיות מותח, וירטואוזי ועצום מימדים כמו קודמיו, הוא יהפוך ללהיט. מצד שני, יש סיכוי שזה גם ייראה כמו הסרט החדש של סטיבן סיגל. וזה יהיה מכאיב.
התחזית: 160 מיליון דולר.
(המציאות: מקום 10, 132 מיליון דולר)
10. "משפחת סימפסון: הסרט". בראד בירד, ההוא מ"משפחת סופר על", התחיל כבמאי ומפיק ב"משפחת סימפסון" לפני שפנה לקריירה קולנועית נפלאה. דיוויד סילברמן התחיל את דרכו כאנימטור ב"משפחת סימפסון", עבר לביים את "מפלצות בע"מ" וחזר לסדרה בתור במאי ראשי. עכשיו, כשמשפחת סימפסון מגיעה סוף סוף לקולנוע – בסרט שעלילתו נשמרת בסוד – הוא חתום על הבימוי. אבל מעניין לא פחות: כמעט כל הצוות הקריאטיבי המקורי של הסדרה גויס למלאכת כתיבת התסריט. כמובן מט גריינינג, יוצר הסדרה. וגם ג'יימס ל' ברוקס, המפיק, ומי שאחראי בקולנוע על "תנאים של חיבה" ו"הכי טוב שיש". וגם דיוויד מירקין, שהתחיל כתסריטאי בסדרה ואז הפך לבמאי בזכות עצמו (סרטו "רומי ומישל, פגישת מחזור" שווה צפייה). קונאן אובריאן, שהיה תסריטאי בסדרה לפני שהפך למנחה לייט נייט, לא השתתף בכתיבת הסרט. בקיצור, כל מי שהתחיל ב"משפחת סימפסון" הסתדר בחיים. עכשיו רק צריך לראות אם כל הניסיון המצטבר הזה יצליח להוציא את המשפחה מספרינגפילד אל בתי הקולנוע.
התחזית: 130 מיליון דולר.
(המציאות: עוד סרט שהמעטתי בערכו. מקום 7, 173 מיליון דולר).
היי יאיר- שום התייחסות לפרשת אוון ווילסון?
איכשהו היה לי ממש עצוב לשמוע שהשחקן ששידר כל כך הרבה נאיביות ואופטימיות במשחק שלו ניסה להתאבד (למרות שהתסריט של "משפחת טננבאום" אותו כתב אמנם שידר לא מעט מרירות ודיכאון אך היא הולבשה איכשהו דווקא על אחיו לוק). ואיך כל זה ישפיע על היציאה של "דארז'ילינג לימיטד" (יהיה מוזר בבכורה בשבוע הבא בוונציה, לא?)
יאיר, יש בקנה גם תחזית לקיץ 2008? אני נהנה לקרא תחזיות.
אוף טופיק קטן:
יש מנהלת לסנימטק הרצליה!
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3443102,00.html
קצת בקטע של פרוטקציות, אבל לא נורא
אוף טופיק נוסף:הסרט שיפתח את פסטיבל חיפה הוא "התנתקות" של עמוס גיתאי. וזה יממה אחרי שרשות השידור החליטו להתנתק מהסרט הזה.
מישהו זוכר מה היה סרט הפתיחה של השנה שעברה? [יש מצב "כשהרוח נושבת"?]
אין מה לדבר, אתה מבין בתעשיית הקולנוע אבל תמיד מפתיע בשיטחיות ההבנה שלך ביצירה הקולנועית. טוב שאורי קליין עודנו חי.
סרט הפתיחה שנה שעברה היה "המעיין".
איתן, יש דיווח איך הסרט של אנג לי?