רשימת מטלות
דברים שעליי לעשות. רק מתי, מתי?
1. לסכם את הביקורות על "ונדטה". רותם דנון ואני אהבנו. כל השאר די שנאו.
2. לכתוב פוסט ארוך על קרן הקולנוע, כל מה שטוב בה, כל מה שרע בה, וכל מה מה שמעורר מחחלוקת בה, וכל מה שאנחנו פשוט תקועים איתו בהעדר שיטה אחרת.
אני מחכה בקוצר רוח למטלה מס' 2.
קראתי השבוע את מגזין "סינמטק" האחרון שהוקדש כמעט כולו לנושא הקרן. הבעיה הכי גדולה שעולה מהכתבות שהופיעו שם היא שיש בדיוק דבר אחד שכולם מסכימים עליו – הקרן צריכה לתמוך בקולנוע ישראלי. לגבי השאלה איך היא אמורה לעשות את זה, קשה למצוא שני אנשים שיתנו את אותה התשובה.
אני מריח אבק שריפה. יהיה מעניין וסוער (2).
לגבי "ונדטה".טוב לראות סרט שיוצא מהוליווד מכניס הרבה כסף למרות שהוא מבקר את בצורה הכי מפורשת את הממשל האמריקאי. ולא רק שהוא מבקר הוא עושה את זה בצורה בעייתית. איך תפתור אלימות?באלימות. קצת קלינט איסטווד,לא?
טוב לראות שהאחים וואשבסקי נזכרו שהם יודעים לעשות סרטים טובים אחרי שני המטריקסים האחרונים שהיו מזעזעים בכל דרך שהיא.
מה שיפה ב"ונדטה" וגם ב"האיש שבפנים", שבעיני הוא מהסרטים היותר טובים של ספייק לי (ביחד עם "קלוקרס", "השעה ה-25", "לא יכולה בלי זה" ויצירת המופת "עשה את הדבר הנכון")ששניהם באים לבקר את הגזענות, המשטר, השמרנות והרוע המוחלט במסווה של סרטי ז'אנרים מובהקים. שניהם אומרים שעל מנת להגיע למקומות טובים יותר צריך להקריב קורבנות. בעייתי, אבל זה מה שהופך אותם לא כל כך מרתקים.
מזכירים קצת את "באטמן מתחיל"?
אגב רז, היכן אפשר להשיג את המגאזין? חייבים ללכת לסינמטק תל אביב? עד מתי אפשר להשיג את הגיליון המדובר?
יאיר, טרם ראיתי את ונדטה אך אני נוטה להאמין לשאר המבקרים ולא,חלילה, שאני מעריך אותם. זה פשוט נראה על פניו חנטריש בלתי יתואר.
ל-Azteka: אני אספתי את הגיליון שלי מסינמטק תל-אביב(זה בחינם), יכול להיות שאפשר להשיג אותו גם בסינמטקים אחרים. בכל מקרה, במחלקת כתבי-עת של ספריית האוניברסיטה בהר-הצופים מחזיקים דרך-קבע עותקים ואני מתאר לעצמי שזהו המצב בכל יתר האוניברסיטאות בארץ.
שלום לכולם,
הגיע הזמן שאני אגיד משהו.
אז שלום לכולם. בבחירות הבאות אני אחשוף פרטים נוספים 😉
בקשר לגיליון המגזין: זה לא הגיליון האחרון (הנוכחי, שיצא לפני חודש) אלא הקודם, ינואר-פברואר. אני לא יודעת אם אפשר להשיג אותו מחוץ לסינמטק, אבל הם מגלים מדי פעם כמה עותקים "מיותרים" ושמים אותם לכל דורש באחד מהמדפים בהם הם שמים דברים חינמיים (בד"כ פליירים למיניהם), ויש סיכוי טוב שיהיה אפשר להשיג אותו כך.
בקשר לוונדטה: טרם ראיתי, כהרגלי. אני קצת (הרבה) מאחרת בצפייה בסרטים היוצאים לקולנוע. אבל שלשום שאלתי מישהו שאת דעתו אני בהחלט מעריכה והוא אמר שבתור סרט אקשן זה לא רע, אבל בתור עיבוד לַקומיקס (שהיה שם לפני כל מיני ממשלים אמריקאים) זה על הפנים, די משתיק את המסר הבוטה והקיצוני-למדי. קיוויתי שזה יהיה אחרת איכשהו, אבל אני מכירה את עצמי ויודעת שאני נוטה-במודע לתקוות שווא. אז לא הופתעתי. אולי הרואים בסרט את הביקורת הנשכנית עושים זאת כי היא קיימת "באוויר" אבל לא ממש בסרט עצמו?
ונדטה לא סרט רע.
אבל מי שמכיר את הקומיקס המקורי יכול קצת להתעצבן מהאמרקנזציה שהוא עבר.
לא היה סיכוי שהוא לא יעבור אמרקנזציה. זה יכול לבאס, כי בכל זאת יש הרגשה שמישהו פשוט עקר הרבה רעיונות ראדיקלים מאוד מעניינים.
אבל אם הסרט היה מתעסק בכל הרעיונות יש מצב שהוא היה מאבד את כל המבנה וקורס.
בסרטים מסוג כזה ישנם שתי שאלות שצריך לשאול, ושתיהן שונות ומופרדות.
הראשונה היא על הרעיונות והמסר. מה הסרט מחדש ומה הוא גורע.
השניה היא האם פשוט נהנתם מהסרט, וזה לא משנה מה אמר החבר שקרא את המקור. כאן אני יכול להבין את יאיר, כי יאיר באמת חווה סרט קולנוע.
אם קראתם את הספר, ואהבתם, תמליצו על הספר. זה לא אומר שהסרט רע. אלה שתי יצירות תרבות שונות שאחת מבוססת על השניה אבל לא חייבת להיות תלויה בה.
מר רווה, למה ליברמן (או עוזי לנדאו, לו היה רלוונטי), מפחיד אותך יותר מג'ון מקטירנן?
לP.H.
ונדטה לא מרויח הרבה כסף.
לברווז גומי,
ברור שונדטה לא שובר קופות, כי בשנתיים האחרונות שוברי קופות נכחדו אבל יחסית לסרטים אחרים היום "ונדטה" מרוויח סכומים נאים בהחלט.
לא בטוח שיהיה אבק שריפה, מס' 2 והאחרים. עם חיבתי הרבה לכתיבתו של יאיר רווה (ויש חיבה) בסופו של דבר מדובר באדם שהיה קשור בקרן בדרך זו או אחרת (לקטור שלה או של מתחרה לה) או יוצר שפנה לבקשת תמיכה מהקרן ("נמוכים"). אין ספק שגם לו יש טענות כלפי הקרן ואופן התמיכה שלה, אך לא בטוח שמדובר ב"אבק שריפה".