10 פברואר 2013 | 20:52 ~ 2 תגובות | תגובות פייסבוק

עוד שבועיים לאוסקרים: הפתעות הבאפט"א הערב, ו"שומרי הסף" תופס תאוצה

עדכון: פרסי הבאפט"א מחולקים ברגע זה, 21:00. השידור הטלוויזיוני של הבי.בי.סי יתחיל רק ב-23:00.

הערב ב-23:00 יתחיל בלונדון שידור טקס חלוקת פרסי הבאפט"א, פרסי האקדמיה הבריטיים. למה זה חשוב לנו לאוסקרים? כי כמות גדולה מאוד מחברי האקדמיה הבריטית הם גם חברי האקדמיה האמריקאית, וכמעט בכל שנה יש לפחות קטגוריה אחת באוסקר שמצליחה להפתיע, אבל שהבאפט"א כבר הסגיר אותה קודם, למי שהיה מוכן לשים לב. למעשה, בזכות הבאפט"א הצלחתי לקלוע בול בשנים קודמות בשתי קטגוריות שבהן זכה באוסקר שחקן שלכאורה לא היה אמור לזכות בה: אדריאן ברודי ב"הפסנתרן" ומריון קוטיאר ב"החיים בוורוד". ובכלל, כשמסתמן מצב צמוד באחת הקטגוריות, צריך לשים לב למה שקורה בבאפט"א (למעשה, קראתי פעם שבלונדון יש יותר מצביעי אוסקר מאשר בניו יורק, אני לא יודע אם המצב הזה עדיין תקף או הנתון הזה אמין – למרות שיש בו הגיון מסוים אם חושבים עליו – אבל זה רק מבהיר לנו שלונדון היא תחנה חשובה בדרך לאוסקר). אז על מה נשים לב הערב בבאפט"א?

נתחיל עם קטגוריות המשחק. בקטגוריית השחקנית הראשית באוסקר המירוץ צמוד מאוד בין ג'סיקה צ'סטיין על "כוננות עם שחר" ובין ג'ניפר לורנס מ"אופטימיות היא שם המשחק". ממש צמוד. לכן כאן צריך לשים טוב לב לקול הבריטי. כי לי יש תחושת בטן – על סמך תקדימי עבר – שבבאפט"א תזכה דווקא עמנואל ריבה על "אהבה", ואם זה יקרה, היא גם תזכה באוסקר.

הבאפט"א אולי תעזור לנו להבין מי מוביל בקטגוריית התסריט המקורי. אבל בקטגוריית הבמאי חוששני שהבאפט"א רק תסבך את העניינים עוד יותר. בבאפט"א בן אפלק מועמד על הבימוי אבל סטיבן ספילברג לא. אם אנג לי או מיכאל האנקה יזכו בבימוי זה ייתן לנו אינדיקציה מסוימת על משהו – או רק יהדק את פלונטר הבמאים עוד יותר. אז כאן הבאפט"א אולי לא תועיל. ובכלל,

הבאפט"א לא תעזור לנו גם לפצח את התיקו שבין רוברט דה נירו ובין טומי לי ג'ונס בקטגוריית שחקן המשנה, כי דה נירו לא מועמד, אבל לפחות נבין לאן הרוח נושבת כשנראה מי כן יזכה כאן.

ובאופן אישי/מקומי, יהיה מסקרן בעיניי לראות את התפצלות התמיכה של הבריטים בין "עלובי החיים" ובין "אנה קרנינה", שתיהן הפקות בריטיות, של במאים בריטיים ושחקנים בריטיים ושניהם מתחרים זה בזה בלא מעט קטגוריות.

אנחנו נהיה כאן ונעדכן מי זוכה.

======================

ובחזרה לארצות הברית: ביום שישי החלה ההצבעה הסופית לאוסקרים, שתתקיים השנה לראשונה בגרסה אלקטרונית ותימשך עד ל-19 בפברואר. אני רוצה לשוב ולהתבונן בקטגוריית הסרט התיעודי כי נדמה לי שקורה שם משהו מעניין ממש בזמן אמת. מצד אחד, המוביל החד משמעי בתחרות כרגע הוא "מחפשים את שוגר מן" של מליק בנג'לול, סרט שבדי אדיר (שצולם בדרום אפריקה ובארצות הברית) על מוזיקאי עלום ומיסתורי. אם הסרט הזה יזכה באוסקר זה קרה בצדק רב ובדין: זה אחד הסרטים המרגשים והנפלאים שראיתי השנה. והוא אכן גורף את רוב הפרסים התיעודיים המובילים אל האוסקר.

אבל…

בתזמון מושלם עם תחילת ההצבעה פרץ "שומרי הסף" אל התודעה התקשורתית באמריקה וכתבות עליו פורסמו מכל כיוון, דבר שהביא לכך שהסרט הפך גם לממלא אולמות בעת יציאתו המסחרית. כלומר, שעכשיו "שומרי הסף" לוהט ועשוי למשוך אליו את תשומת לב המצביעים. ובה בעת, כל מי מחברי האקדמיה שכבר שמע סיפורים על "שוגר מן" עשוי לצפות בסרט הזה עכשיו ומשהו מההפתעה הגדולה שבו עשוי להיעלם בגלל ההייפ והפרסים. בסופו של דבר זהו סרט בלשי, כפי ששמו מרמז, שמנסה להבין מה קרה לזמר אלמוני בשם רודריגז. יחסי הציבור הרבים שהסרט זכה להם גרמו לכך שמי שקרא על הסרט למעשה יודע מה פתרון התעלומה ומה סוף הסרט, וזה עשוי לפגוע בהנאה ממנו. כלומר, יש ברגע זה מומנטום מסוים לטובת "שומרי הסף". יתכן והמומנטום הזה מורגש רק בתקשורת, ולא בקרב המצביעים עצמם, אבל זה נקודה שצריך לשים אליה לב.

עוד שני דברים בקשר לזה. האחד, זו הפעם הראשונה שההצבעה לקטגוריה התיעודית פתוחה לכלל חברי האקדמיה, ולא רק לבודדים שמגיעים להקרנות האקדמיה הרשמיות, כפי שהיה בשנים קודמות. כך שבאופן תיאורטי יכול גם חבר אקדמיה שלא צפה בסרטים להצביע לסרט על פי שיקוליו האישיים. גם כאן, ענייני הייפ יכולים לעזור (או להזיק). וגם פוליטיקה. השני, את "שוגר מן" ואת "שומרי הסף" מפיצה אותה חברה – סוני פיקצ'רז קלאסיקס. כך שהזוכה לא ייקבע על ידי קמפיין אגרסיבי של מפיץ אחד על חשבון השני.

כל זה רק בא לומר שלדעתי גם בקטגוריה התיעודית המצב יותר צמוד ממה שנדמה, ושסיכוייו של "שומרי הסף" לא רעים כלל. אגב, אז תזלזלו ב"5 מצלמות שבורות". הוא עדיין בתחרות. אני לא מהמר עליו כזוכה כרגע, אבל יש לו לא מעט אוהדים.

שיתפתי את אן תומפסון, מומחית האוסקר מספר אחת באמריקה לדעתי, בלבטיי ושאלותיי לגבי המירוץ בין "שוגר" ו"שומרי" והיא מודה: "שומרי הסף" תופס תאוצה. בפוסט שלה מאמש היא כותבת על כך מפורשות:

"The Gatekeepers" is moving up in the documentary Oscar race. Sony Pictures' Classics is in the happy position of having the two frontrunners in the doc category, as Malik Bendjelloul's "Searching for Sugar Man" keeps winning awards. But their recent release, Dror Moreh's "The Gatekeepers," featuring interviews with the five heads of Israel's security arm Shin Bet, is knocking audiences' and Academy voters' socks off. They're getting all five doc screeners in the mail, so they can all vote this year (along with the animated and live action shorts). "All five films are magnificent," admitted Barker at the Academy lunch.

 

 

ואגב: גם בסוף השבוע השני שלו בבתי הקולנוע שלו באמריקה (שלושה אולמות בניו יורק ובלוס אנג'לס), "שומרי הסף" נשאר במקום הראשון בטבלת שוברי הקופות של אמריקה, על פי ממוצע הכנסות לאולם. קרי, מדד הצפיפות.

נושאים: בשוטף

2 תגובות ל - “עוד שבועיים לאוסקרים: הפתעות הבאפט"א הערב, ו"שומרי הסף" תופס תאוצה”

  1. איתן 10 פברואר 2013 ב - 21:29 קישור ישיר

    אני ראיתי את "שוגר מן" אחרי שכבר קראתי עליו לא מעט, כך שגורם ההפתעה היה חסר לי בצפיה, ועדיין זה סרט די נפלא בעיניי. וגם אם לא הופתעתי, כשיצאתי מההקרנה אמרתי למישהו: אם מישהו אומר לי עכשיו שהכל מתוסרט וכולם שחקנים, אני מאמין לו. למרות שידעתי פחות או יותר את ההפתעה מראש, זה עדיין סרט די בלתי יאמן.

  2. יא יא 11 פברואר 2013 ב - 1:12 קישור ישיר

    שוגר מן הוא סרט מצויין, אבל – עובד רק על מי שלא הכיר את הסיפור (כמוני). ולכן, אני ממליץ בחום לא לקרוא שום דבר על הסרט באינטרנט לפני הצפייה בו, כי זה יהרוס לכם.


השאירו תגובה