19 מאי 2014 | 07:47 ~ 2 תגובות | תגובות פייסבוק

גורדון וויליס, אחד הצלמים הגדולים בתולדות הקולנוע, הלך לעולמו

״הסנדק״. צילם: גורדון וויליס

״הסנדק״. צילם: גורדון וויליס

כמה צלמי קולנוע אתם מכירים בשמם ויודעים לציין את שמות הסרטים המפורסמים ביותר שלהם? ולכמה צלמים כאלה יהיה ברזומה כמה מהסרטים החשובים והנפלאים ביותר בתולדות הקולנוע? גורדון וויליס, שהלך הלילה לעולמו בגיל 82, הוא בוודאי אחד מהם (לצד שמות כמו סוון ניקוויסט המנוח או ויטוריו סטוררו יבדל״א). וויליס היה לא רק צלם ששינה את פני הקולנוע העולמי, הוא גם אחראי במו ידיו להגדרה הוויזואלית של אחת התקופות הגדולות בתולדות הקולנוע: שנות השבעים באמריקה. בשנים ההם הוא עבד באופן עם שלושה במאים שהפכו את הסבנטיז לעשור הגדול של הקולנוע האירופי. הראשון שבהם היה אלן ג׳יי פאקולה, שוויליס צילם לו את ״נערת הטלפון והבלש״, ״כל אנשי הנשיא״ ו״The Parallax View״, טרילוגיית הפרנויה שהפכה לנציגה הסגנונית והתוכנית של העשור כולו.

קשה לשים את האצבע מה הופך שוט של וויליס לכה כביר. אין שם תנועות מצלמה או זוויות צילום וירטואוזיים. להפך, יש בשוטים שלו פשטות גדולה מאוד ושימוש מושכל בחלל הפריים ובתאורה, שהיתה לרוב קונטרסטית למדי. אבל כשוויליס עמד מאחורי המצמה, התוצאה היתה פריימים שהאיצו לי את קצב פעימות הלב מהתרגשות, גם בלי שקורה בהם משהו מורכב במיוחד. כשוויליס צילם, ידעתם שהוא המאסטר הגדול ביותר בחדר, ושהבמאים עולים אליו לרגל. כך היה כשוודי אלן פנה אליו, ופחות או יותר ביקש ממנו לשחזר את העבודות של סוון ניקוויסט, ברגע שבו הוא זנח את הקומדיות ועבר לביים סרטים רציניים ואישיים יותר, חלקם סרטים שבהם צילום השחור-לבן של וויליס היה עוצר נשימה: ״הרומן של עם אנני״, ״מנהטן״ ו״זכרונות״ (שניהם בשחור-לבן), ״שושנת קהיר הסגולה״, ״חלום ליל קיץ״ (סרט קצת נשכח של אלן, אבל אחד הסרטים המצולמים הכי יפה שלו), וכמובן ״זליג״, שבו וויליס הקדים את זמנו ואת זמנה של הטכנולוגיה הדיגיטלית ושיחזר מראה של צילומי ארכיון, ושיבץ את וודי אלן לתוך רגעים היסטוריים מיומני חדשות. ״זליג״ היה גם הסרט הראשון עליו היה וויליס מועמד לאוסקר (למרות כל יצירות המופת שהוא צילם, וויליס היה מועמד רק פעמיים לאוסקר, על ״זליג״ ועל ״הסנדק 3״. יש כאלה שטענו שזה בגלל שהצילום שלו כה פשוט שרבים לא מבינים מה גדול בו, אחרים טענו שזה בגלל שוויליס האדם היה אדם די שנוא בתעשייה, לא מעט בגלל שהוא היה מאוד קצר סבלנות על הסט ולאנשים סביבו).

אבל ככל הנראה, שני הסרטים שבזכותם ייזכר וויליס לעד הם ״הסנדק״ ו״הסנדק 2״. השימוש בצלליות ובחושך מצד אחד, ומצד שני, היכולת להציג צילום חוץ באופן דחוס ורווי בצבעים, בהומאז׳ מבריק וצבעוני לקולנוע האמריקאי של שנות ה-30. דומני שזה אחד הסרטים הכי משפיעים מבחינת הצילום שלהם על לא מעט סרטים, יוצרים וצלמים שבאו אחר כך. ב-2009 הוא קיבל אוסקר על מפעל חייו.

גורדון וויליס, לפני שנה

גורדון וויליס, לפני שנה

 

לפני שנה התראיין וויליס בביתו לאתר התעשייה, ״Craft Truck״, ושם הוא מדבר יפה על השוטים המפורסמים שהוא צילם, ועל ההבדל בין ״פשוט״ ל״פשטני״:

 

 

נושאים: בשוטף

2 תגובות ל - “גורדון וויליס, אחד הצלמים הגדולים בתולדות הקולנוע, הלך לעולמו”

  1. קמרלינג 19 מאי 2014 ב - 10:15 קישור ישיר

    מבאס מאוד. לפחות אצלי במילון, לצד ההגדרה "אלגנטי" מופיע שוט של האיש הזה. ספציפית מ"כל אנשי הנשיא", אני מניח, עם הרבה תקרה בפריים

  2. Shai 19 מאי 2014 ב - 22:30 קישור ישיר

    Gordon Willis, yes.
    H.R. Giger(famous for his creation for Alien), no
    Some actors, yes -other actors , no

    I can't see the logic, of who you write about and who you don't when they passed away


השאירו תגובה