01 אוקטובר 2014 | 22:13 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

סיכום חודשי: 5 הסרטים הטובים של ספטמבר 2014

מקום שלישי

מקום שלישי

ספטמבר היה חודש מעניין בבתי הקולנוע. עונת הקיץ חלפה, ואת מקומה החליפה עונה משונה מאוד של סרטים אפלים, אלימים וגבריים לעיתים עד מיזוגניות. גברים התעללו בנשים ב״לפני השינה״, ״שני פנים לינואר״, ״הדרך לגיהנום״, ״איש נובמבר״, ״נקודת שיוויון״ ו״גט״. זה היה חודש של סרטים קטנים ואגרסיביים, שהיתה בהם תחושת רטרו חריפה.

אז מה היו חמשת הסרטים הכי טובים החודש בקולנוע? ובכן, יש מה לראות:

1. ״גט״

אני חייב להודות שככל שהזמן עובר, הסוף של הסרט הזה – כלומר, החלטת היוצרים לגבי הסוף – מאכזבת אותי יותר ויותר. אם אלי גורנשטיין (או שלומי אלקבץ) היו מתייעצים בעניין עם הרב עובדיה יוסף, הסיפור היה נגמר אחרת.

2. ״התבגרות״

3. ״הרפתקאותיו המוזרות של טי.אס ספיווט״

אחד הדברים החביבים שעשיתי החודש זה להיות שופט בתחרות הישראלית בפסטיבל אוטופיה. ובכלל, להיות בפסטיבל אוטופיה, שהשנה סוף סוף זז מסוכות, ואיפשר לי להגיע אליו (בסוכות אני בפסטיבל חיפה). היה לי כיף חיים, הייתי שם כל ערב וראיתי המון סרטים, ולא כתבתי על זה מילה, כי הייתי עסוק מדי ליהנות. אבל במהלך הפסטיבל ראיתי גם שני סרטים שממש אהבתי. אחד הוא ״I Origins״ של מייק קייהיל, שהוא יותר סרט רוחני-בודהיסטי על נשמות – ועל מדען ציניקן ונטול אמונה שמוצא הוכחה מדעית לקיומה של נשמה נצחית – מסרט מדע בדיוני/על טבעי. אבל בעיקר, ראיתי את הסרט החדש של ז׳אן-פייר ז׳ונה (״אמלי״, ״דליקטסן״), ״הרפתקאותיו המוזרות של טי.אס ספיווט״ (המבוסס על הספר ״מבחר יצירותיו של טי.אס ספיווט״), וזה פשוט אחד הסרטים המקסימים והמרהיבים שראיתי השנה. הבנתי שהסרט הזה נגנז בארץ. כמה חבל. הוא היה יכול להפוך לאחד מסרטי השנה שלי, ולא לנציג כבוד בקטגוריית ״הסרטים הכי טובים שלא הוקרנו כאן״. הסרט הוצג בתלת מימד ותנו לי להגיד לכם: לצד ״אווטאר״ ו״הוגו״, זה השימוש הכי יפה והכי משמעותי בתלת מימד שראיתי בקולנוע. תלת המימד הוא חלק מהשפה של הסרט, מהאופן שבו הגיבור רואה את העולם. יכול להיות שהעובדה ש״הוגו״ לא מאוד הצליח בארץ גרמה למפיצים לברוח מהסרט הזה, וכך נדפקנו. כי הסרט כבר קיים בדי.וי.די ובבלו ריי, ובטח יגיע מתישהו לערוצי הסרטים, אבל זה באמת סרט שכדאי לראות בתלת מימד. ואם היה לי סינמטק, הייתי משבץ אותו להקרנות יומיות רבות (זהו, תכל׳ס, סרט ילדים), בתכיפות כזאת שתשתלם למפיץ לרכוש את העותק. זאת, כמובן, בהנחה שסינמטק תל אביב ידאג לתקן את משקפי תלת המימד שבידיו (או להחליף להם סוללות), כי רובם כבר לא עובדים. בקיצור, סרט נהדר על ילד – כנראה עם אספרגר, אבל לא מדברים על זה – ועל משפחתו המוזרה בערבות אמריקה, שפתאום ממציא את מה שלא הומצא מעולם, ויוצא למסע.

4. ״הדרך לגיהנום״

5. ״נקודת שוויון״

======================================

ICYMI

(שזה: In Case You Missed It, מבחר פוסטים מהחודש האחרון שאולי פספסתם, וחבל שכך).

סיכום שנת תשע״ד בקולנוע הישראלי. סרט השנה, טרנד השנה, שחקני השנה, תגלית השנה.

מיליון וחצי כרטיסים לסרטים ישראליים בשנה היסטורית אחת. מה היו הסרטים הישראליים הכי נצפים השנה בקולנוע?

סיכום שנה, הפעם בתוכנית רדיו עם שירים ועוד אבחנות.

רוצים לראות את ״גט״ במלואו, בצפייה ישירה על המחשב? כן, הסרט עם ששון גבאי. אבל לא ״גט״ של האחים אלקבץ שעכשיו בקולנוע, אלא הסרט הקצר שביימה איילת מנחמי ב״סיפורי תל אביב״. בהקרנת בכורה אינטרנטית, באדיבות הבמאית.

הסודות מחדר ההקלטה של הסרט התיעודי ״אדם הגון״.

הסודות מחדר ההקלטה של זוכה פרס אופיר על עיצוב פסקול ״מיתה הגונה״.

12 מבקרי קולנוע קבעו: ״גט״ הוא הסרט הכי טוב בארץ עכשיו.

ולבסוף: תוכנית הרדיו של ״סינמסקופ״ ברדיו הקצה, לשמיעה מיידית. אם נמאס לכם לקרוא את הבלוג ואתם רוצים לשמוע אותי מקריא לכם אותו, פלוס מוזיקה.

 

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה