25 אפריל 2015 | 23:51 ~ 7 תגובות | תגובות פייסבוק

נולן בוחר, נשר סוגר, ומותו של מבקר

הנה מקבץ כותרות מהיומיים האחרונים:

א.

מה הסצינה שכריסטופר נולן הכי אוהב מסרטיו?

זו השאלה ששאל אותו הבמאי בנט מילר (״פוקסקאצ׳ר״) על הבמה במהלך פסטיבל טרייבקה השבוע. התשובה של נולן: הסצינה של חטיפת המטוס ב״עלייתו של האביר האפל״. נולן סיפר שהיא צולמה במשך יומיים בסקוטלנד, אחרי חודשים של הכנה. זו סצינה שיש בה מעט מאוד אפקטים דיגיטליים, כי היא בוצעה כולה באמת. זו תשובה מוצלחת מכמה סיבות: האחת, כי היא אכן סצינה מרשימה שבה מטוס גדול בולע מטוס קטן. השנייה, זו סצינה שצולמה במצלמות איימקס ועל המסך הענק היא אכן נראתה מדהים. השלישית: כל הסיבה לקיומה של הסצינה היא בגלל רצונו של ביין (טום הארדי) לחטוף את המדען פאוול. ואת פאוול מגלם אלון אבוטבול. מעתה, אם ישאלו אתכם מה הסצינה שכריסטופר נולן הכי אוהב, תענו: את זו עם אלון אבוטבול.

הנה תזכורת לסצינה ההיא (הסאונד מתחיל בשניה ה-13, אל דאגה):

 

=======================

ב.

ביום חמישי הלך לעולמו ריצ׳רד קורליס, מבקר הקולנוע הוותיק של ״טיים מגזין״. קורליס בן ה-71, מת אחרי שלקה בשבץ בשבוע שעבר. הוא היה מבקר הקולנוע של ״טיים״ במשך 35 שנה, מאז 1980, וכתב להם 2,500 ביקורות (עד 2010 הוא חילק את מטלות הביקורת עם ריצ׳רד שיקל). ההספד שכתבו עליו עמיתיו ב״טיים״ הציג מבקר שנותר רלוונטי, בשעה שרוב עיתונות הדפוס ויתרה על מבקריה. לפני בואו ל״טיים״, קורליס ערך את כתב העת ״פילם קומנט״, שיוצא לאור על ידי עמותת הקולנוע של לינקולן סנטר. שם הוא נתן את הג׳וב הראשון בעיתונות לאן תומפסון, שבהספד שלה מוקירה תודה לאיש ולחבר, שבזכותו היא עיתונאית קולנוע. וב״וראייטי״, ג׳סטין צ׳אנג, בן הדור הצעיר של מבקרי הקולנוע, מזכיר שקורליס אהב לבקר מבקרי קולנוע לא פחות משהוא אהב לבקר סרטים. הוא כתב לא פעם על ההידרדרות של מוסד הביקורת, שמסתפק בכוכבים, אגודלים או ציטוטים מהירים. וזה היה בשנות התשעים, הרבה לפני פייסבוק וטוויטר.

מהספה שלי בסלון ביתי, קורליס היה דוגמה למוסד ביקורת הקולנוע שעליו גדלתי, ושפעם חלמתי להיות כמותו. מבקר שעובד בעיתון ויש לו שם משרד, שבו הוא כותב, עם ספה שעליה הוא מנמנם לפני הכתיבה, כי הטקסטים הכי טובים יוצאים כשזה כבר ממש צפוף לדדליין. כשחיפשתי פעם את ג׳יי הוברמן, מבקר הקולנוע של ״הווילג׳ וויס״ למשהו, התקשרתי למערכת העיתון והם העבירו אותי למשרדו, שם הוא ענה. אם מישהו היה מתקשר למערכת ״פנאי פלוס״ או ״מאקו״ לחפש אותי, אני בספק אם במרכזיה היו יודעים מי אני. דור אחר. וזה דור שבשנים האחרונות מתחלק לשניים: אלה שפוטרו, כי העורכים הצעירים לא מבינים מה הצורך בהם, ואלה שמתו.

==================

ג.

את שמו של יום העצמאות צריך לשנות ל״יום אבי נשר״. הוא מחבר ההמנונים הרשמי של היום הזה. בנענע10 דירגו את עשרת השירים הכי בלתי נשכחים של הקולנוע הישראלי, ושלושה מהם הם מסרטיו של נשר (״הלהקה״, ״דיזנגוף 99״ ו״שוברים״). ״הלהקה״ שודר ביום העצמאות בשלושה ערוצים שונים, והוקרנו גם ״סוף העולם שמאלה״ ו״פלאות״. בערוץ הקולנוע הישראלי הקרינו עותק דיגיטלי חדש ל״דיזנגוף 99״, מה שהביא את אבנר שביט ב״וואלה״ לקיים ראיון עם נשר על ״דיזנגוף 99״, שנתפס ב-1979 כפרובוקציה שערורייתית, על סרטי פולחן וגם על סרטו הבא.

מצד שני, ברשימת הסרטים הגדולים של 25 השנים האחרונות שקובצה ב״7 לילות״ של ״ידיעות אחרונות״, אין זכר לנשר. לא ״סוף העולם שמאלה״ ולא ״פעם הייתי״, שלפחות אחד מהם היה צריך להיכלל במה שהם ניסו להכתיר בתור ״הקאנון החדש״.

נושאים: בשוטף

7 תגובות ל - “נולן בוחר, נשר סוגר, ומותו של מבקר”

  1. Itai 26 אפריל 2015 ב - 10:29 קישור ישיר

    הא! הסצנה עם אלון אבוטבול? כן, היא באמת היתה טובה הסצנה של הרס האצטדיון.

  2. מר קולנוע 26 אפריל 2015 ב - 12:25 קישור ישיר

    לא מפתיע בכלל. כריסטופר נולאן בחר סצנה מתוך עלייתו של האביר האפל המשובח, הסרט שבו נולאן היה בשיא כוחו. הניצחון התרבותי, הקולנועי, האישי והבלעדי שלו. סרט העשור שלי להזכירכם. בחירה טובה, אם כי בעיניי הסצנה הטובה ביותר בעיניי היא כאשר ביין שובר את הגב של באטמן. זה משהו שעד היום מפחיד אותי כהוגן

  3. אחד 26 אפריל 2015 ב - 17:40 קישור ישיר

    מבחינתי הסצנה הטובה ביותר של נולאן היא מהסרט Inception, סצנת פתיחת הכספת.
    https://www.youtube.com/watch?v=S8B370KNp1o

  4. Vanerik 26 אפריל 2015 ב - 20:33 קישור ישיר

    אין מצב שהוא צילם אותה ביומיים
    מקסימום את l.s של המטוס
    אפשר לראות לפי כמות הלוקיישנים

  5. מר קולנוע 27 אפריל 2015 ב - 7:33 קישור ישיר

    נולאן אומר את האמת. לקח לו רק יומיים לצלם את הפרולוג המדהים הזה. זאת אחרי חודשים של טרום הפקה. הפרולוג צולם בתחילת נובמבר 2011

  6. מר קולנוע 27 אפריל 2015 ב - 7:39 קישור ישיר

    בעיניי הסצנה הטובה ביותר שנולאן ביים אי פעם היא קרב הענקים של באטמן וביין הביוב. תיאום מושלם של אור וחושך, היעדר פסקול המוסיף אימה ותחושת יאוש, עיצוב אמנותי אדיר של מערכת הביוב. וגם כוריאוגרפיה מושקעת של אקשן אכזרי. בכלל, ביין – בגילומו הכריזמטי של טום הארדי – מנצח את באטמן כל פעם מחדש בכל המפגשים שלהם במהלך הסרט. במפגש השני שלהם, ביין היה יכול לרסק את באטמן שוב אם אשת החתול לא הייתה מגיעה. סוף סוף נבל שמאתגר ללא הפסקה את איש העטלף.

  7. מר קולנוע 27 אפריל 2015 ב - 7:43 קישור ישיר

    אותי מעניין יאיר- מהי הסצנה האהובה עליך מבין סרטיו של כריסטופר נולאן?


השאירו תגובה