28 ינואר 2018 | 18:27 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

הרימייק האמריקאי של "הגננת" זכה בפרס הבימוי בפסטיבל סאנדאנס (ועוד פרסים וכותרות)

שניים מסרטי סאנדאנס 2018. מימין: לורה דרן ב"המעשייה". משמאל: מגי ג'ילנהול ב"הגננת"

השבוע לפני שלוש שנים הופץ בארץ "הגננת", סרטו העלילתי הארוך השני של נדב לפיד. בביקורת שלי עליו כתבתי כך:

כדי להבין את הבחירות הצורניות של לפיד, כדאי לדמיין איך היה נראה הסרט הזה אם היה מפיק אמריקאי קונה את זכויותיו להפקת רימייק. בתחילת הסרט אנחנו רואים את הילד נכנס למעין טראנס – הוא צועד הלוך ושוב, כמו באופן אוטומטי, ברגע שמוחו מייצר שיר אותו הוא פולט כמעט בלי מודעות, וכשם שזה יוצא כך זה נעלם, הילד לא יודע לחזור על שיריו לאחר מכן. בסרט אמריקאי זה יהיה תחילתו של סיפור רפאים. ישות על טבעית השתלטה על גופו של הילד וכופה עליו שירה. בידיו של לפיד זו אכן קללה שאחזה בילד, אבל זו קללת השירה. אמנות שאיש סביבו לא מבין (כולל רוב צופי הסרט). הגננת מבינה שהילד מדבר שירה, עבור אביו זה כמו ג׳יבריש, טיק שהילד צריך ללמוד להיגמל ממנו. רימייק אמריקאי, אם יעשה, יהפוך את סוף הסרט, לדרמת מתח מורטת עצבים. או לסרט מסע/מנוסה בסגנון טרנס מאליק. 

אז מתברר שבאמת עשו לו רימייק אמריקאי. אסנת הנדלסמן-קרן וטליה קליינהנדלר, המפיקות המקוריות של הסרט, חברו לטרודי סטיילר (אשתו של סטינג והמפיקה של "לוק, סטוק ושני קנים מעשנים") ולמגי ג'ילנהול, כמפיקה וכשחקנית, גייסו את הבמאית שרה קולנג'לו ויצרו הפקה אמריקאית כל-נשית לסרטו של לפיד. אין לי מושג במה הרימייק האמריקאי דומה ושונה מהמקור של לפיד ועד כמה פנו יוצרותיו לעבר השימוש מוסכמות ז'אנריות אבל משעשע אותי שהתרחיש הזה היה לי הגיוני עוד לפני שהוא באמת נראה לי הגיוני.

הסרט הוקרן השבוע בבכורה עולמית בפסטיבל סאנדאנס שננעל הבוקר, ובטקס הפרסים זכתה קולנג'לו בפרס הבימוי.

זה היה פסטיבל סאנדאנס שזכה לסיכומים מאוכזבים בתקשורת ובמחלקות הרכש של המפיצים הגדולים. לפני שנה פסטיבל סאנדאנס חשף בבכורות את "קרא לי בשמך", "תברח", "חולי אהבה", "פרחים בוץ", "איקרוס", "האיש האחרון בחאלב" ו"סטרונג איילנד" שמועמדים כעת לאוסקר. נטפליקס ואמזון התחרו ביניהן מי תשלוף ארנק גדוש יותר במזומנים. אמזון שברה את השוק עם הרכישה היקרה מאוד של "חולי אהבה", נטפליקס קנו את "פרחים בבוץ", "איקרוס" ואת הסרט הזוכה, "אני לא מרגישה בבית בעולם". וכמה מהסרטים האלה גם הפכו ללהיטים גדולים. השנה מעט מאוד סרטים נרכשו להפצה ואף סרט לא גרם למבקרים או לאולפנים לרוץ ברחובות ולצעוק "יצירת מופת! להיט!". למרות שמהשמות ומהתקצירים חלק מהסרטים נשמעו מאוד מעניינים, נראה שהיה פסטיבל נטול שיאים והישגים. או לפחות נטול קונסנזוס.

אחד הסרטים הבודים שיצרו באז בסאנדאנס היה "המעשייה" ("The Tale"), סרטה האישי מאוד של הבמאית ג'ניפר פוקס, יוצרת תיעודית ותיקה שזהו לה סרטה העלילתי הראשון שעוסק בסיפור ההתמודדות המאוחרת שלה עם העובדה שבהיותה בת 13 הותקפה מינית על ידי מאמן האתלטיקה שלה. הסרט הוצג בדיוק בשבוע שבו רופא נבחרת ההתעמלות האמריקאית נידון לעשרות שנות מאסר אחרי שנים של התעללות מינית במאות קורבנות. אבל למרות הבכורה בסאנדאנס מי שקנתה את הסרט לבסוף היתה רשת HBO, שתדחוף את הסרט ואת השחקנית הראשית, לורה דרן, לקמפיין אמי. לא אוסקר.

סרט נוסף שיעשה זמזום פרסים בהמשך השנה לקראת האוסקרים של 2019 עשוי להיות "“Hereditary", סרט אימה פסיכולוגי בהפצת חברת A24 (שהפיצה את "אור ירח", "פרויקט פלורידה" ו"ליידי בירד"). טוני קולט סומנה על ידי "וראייטי" כמי שראויה להיות מועמדת לאוסקר בשנה הבאה על תפקידה בסרט.

להיט ז'אנר אפשרי נוסף שנקנה בפסטיבל הוא "“Assassination Nation,” שנקנה להפצה בעבור עשרה מיליון דולר. שני הסרטים האלה הוקרנו בבכורה בסקציית סרטי החצות של הפסטיבל, כמעין עדות לכך שסרטי הז'אנר היו היחידים שהצליחו ליצור חיבור עם קהל פוטנציאלי ומפיצים.

אחת הדמויות הבולטות השנה בפסטיבל היה אית'ן הוק שהגיע לפסטיבל פעמיים: פעם כבמאי ופעם כשחקן. כבמאי הוא הביא את אחד הסרטים הכי מסקרנים שהוקרנו שם השנה, "Blaze", ביוגרפיה קולנועית של זמר הקאנטרי האלמוני בלייז פולי, שזכה לפרסום רק אחרי מותו בגיל 39 שכשמה משיריו הפכו ללהיטים בביצועם של כוכבי קאנטרי. בנג'מין דיקי, שמגלם את בלייז, זכה בפרס מיוחד מחבר השופטים. כשחקן, הוק הופיע ב"ג'ולייט, הגרסה העירומה", הגרסה הקולנועית לספרו של ניק הורנבי. בסרט שביים ג'סי פרץ (אחד הבמאים הקבועים של "בנות") מגלם הוק כוכב רוק שדעך ונעלם ועל המעריץ השרוף שלו שמנסה לארגן לו קאמבק. העובדה שזו קומדיה רומנטית על פי ניק הורנבי ובהפקת ג'אד אפטאו עשויה להפוך אותו ללהיט הגדול של הפסטיבל.

סרט נוסף שהוקרן בבכורה בסאנדאנס הוא "A Futile and Stupid Gesture", ביוגרפיה קולנועית של אחד מייסדי הנשיונל למפון, סרט שבגיע לפסטיבל בתור הפקה של נטפליקס ומאז יום שישי זמין כבר לצפייה בנטפליקס שלכם.

בחזית המקומית: שלושה סרטים ישראליים הוצגו בפסטיבל במסגרות שונות. בתחרות התיעודית הבינלאומית הוקרן בבכורה עולמית הסרט "יומני אוסלו", שביימו מור לושי ודניאל סיון (הזוג מאחורי "שיח לוחמים"). HBO רכשו את הסרט. "שימני כחותם על ליבך" של עומר טובי הוקרן במסגרת הסרטים הקצרים. ו"פוקסטרוט" הוקרן במסגרת "ספוטלייט", המקבצת את מיטב הסרטים מהפסטיבלים של השנה החולפת.

רשימת הזוכים המלאה (למעשה רשימת הזוכות. בפרס הסרט העלילתי, הבימוי, התסריט והמצוינות זכו נשים):

  התחרות הדרמטית

Grand Jury Prize: “The Miseducation of Cameron Post”

Audience Award: “Burden”

Directing: Sara Colangelo, “The Kindergarten Teacher”

Waldo Salt Screenwriting Award: Christina Choe, “Nancy”

Special Jury Award for Outstanding First Feature: Reinaldo Marcus Green, “Monsters and Men”

Special Jury Award for Excellence in Filmmaking: “I Think We’re Alone Now”

Special Jury Award for Achievement in Acting: Benjamin Dickey, “Blaze”

התחרות הדוקומנטרית

Grand Jury Prize: “Kailash”

Directing: Alexandria Bombach, “On Her Shoulders”

Audience Award: “The Sentence”

Special Jury Award for Social Impact: “Crime + Punishment”

Special Jury Award for Creative Vision: “Hale County This Morning, This Evening”

Special Jury Award for Breakthrough Filmmaking: “Minding the Gap”

Special Jury Award for Storytelling: “Three Identical Strangers”

התחרות הדרמטית הבינלאומית

Grand Jury Prize: “Butterflies”

Audience Award: “The Guilty”

Directing Award: Ísold Uggadóttir, “And Breathe Normally”

Special Jury Award for Acting: Valeria Bertucecelli, “The Queen of Fear,”

Special Jury Award for Screenwriting: Julio Chavezmontes & Sebastián Hofmann, “Time Share”

Special Jury Award for Ensemble Acting: “Dead Pigs”

התחרות הדוקומנטרית הבינלאומית

Grand Jury Prize: “Of Fathers and Sons”

Audience Award: “This Is Home”

Directing Award: Sandi Tan, “Shirkers”

Special Jury Award: Steven Loveridge, “Matangi/Maya/M.I.A.”

Special Jury Award for Cinematography: Maxim Arbugaev, Peter Indergand “Genesis 2.0”

Special Jury Award for Editing: Maxim Pozdorovkin & Matvey Kulakov, “Our New President”

פרסים נוספים

NEXT Audience Award: “Search”

NEXT Innovator Award: “Night Comes On” AND “We the Animals”

Alfred P. Sloan Feature Film Prize: “Search”

Sundance Institute NHK Award: Remi Weekes, “His House”

Sundance Institute/Amazon Studios Producers Awards: Katy Chevingy & Marilyn Ness (“Dark Money”) AND Sev Ohanian (“Search”)

Sundance Open Borders Fellowship Presented by Netflix: Talal Derki (“Of Fathers and Sons”) AND Chaitanya Tamhane AND Tatiana Huezo (“Night on Fire”)

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה