05 מאי 2010 | 09:30 ~ 30 תגובות | תגובות פייסבוק

"דייט לילי", ביקורת


בפתיחת "מזימות בינלאומיות" יוצא רוג'ר תורנהיל לשתות קוקטייל במלון פלזה עם כמה עמיתים מעולם הפרסום. ברקע, שני בריונים מחפשים אדם בשם קפלן, אותו עליהם לחטוף. הם מבקשים מאחד המלצרים להכריז שמר קפלן מתבקש לטלפון. תורנהיל, לא מודע לכל מה שמתרחש מאחורי גבו, בדיוק קורא לאותו מלצר, כדי שיביא לו טלפון, כדי שיוכל לעדכן את אמו שהוא מאחר. שני הבריונים רואים את תורנהיל מרים יד וקורא למלצר הכורז ומסיקים שהוא מר קפלן אותו הם מחפשים. הם חוטפים אותו, ומכאן מתחיל מרדף מניו יורק לדקוטה בעקבות סליל מיקרופילם שעובר מיד ליד.


51 שנה אחר כך. פתיחת "דייט לילי", קומדיית פעולה חדשה וכמעט מגניבה עם טינה פיי וסטיב קארל: הם הפוסטרים, זוג נשוי שמנסה לשמר את להט הזוגיות בכך שפעם בשבוע הם יוצאים לדייט, זמן איכות פרטי, בלי הילדים. אלא שגם הדייטים השבועיים הפכו מונוטוניים ושגרתיים ממש כמו החיים שאותם הם אמורים לרענן. אבל בערב אחד הם מחליטים להשתולל ולנסוע מביתם בניו ג'רזי למסעדה הכי לוהטת ומבוקשת בניו יורק. שם, כמובן, לועגים להם שהם לא הזמינו מקום חודשים מראש. אבל הזוג הזה נחוש לרענן את חיי הזוגיות שלהם ומחליט לעשות משהו פרוע ולא צפוי: כשמלצרית עוברת וקוראת בשמו של זוג שהתפנה שולחנו, גיבורינו מעמידים פנים שהם הזוג הזה, וכך משיגים לעצמם שולחן. אלא שהם לא מודעים לכך שצמד בריונים מחכה לבואו של הזוג הזה, ומרגע שגיבורינו מתחזים להם, רק כדי להשיג שולחן, הם מסתבכים בעלילה של טעות בזיהוי ובמרדף בעקבות כרטיס זכרון מלא חומרים מפלילים.


וכמו שכל עלילת "מזימות בינלאומיות" נועדה כדי לנתק את תורנהיל מנוכחותה המסרסת של אמו ולבסס את גבריותו, כך "דייט לילי" הוא למעשה סדנת טיפול זוגית. כל ההפתקאות שיעברו הפוסטרים בלילה הזה נועדו רק כדי להכניס פלפל – ואמון מחודש – לתוך הזוגיות השחוקה שלהם. האמת, רעיון מקסים לסרט. והאמת, לרגעים גםפ הביצוע מקסים. אבל מהר מדי – בסרט די קצרצר – כל מה שהיה חינני בסרט הולך ומתאדה.



"מזימות בינלאומיות" יצא לדהירה ברחבי אמריקה, "דייט לילי" – למרבה האכזבה – לא זז כמעט לשום מקום. הסרט בקושי מנצל את מנהטן כלוקיישן. כי בסופו של דבר, "דייט לילי" (שביים שון לוי על פי תסריט של ג'וש קלאוזנר, התסריטאי של "שרק 4 " המתקרב) הוא לא באמת הומאז' להיצ'קוק אלא יותר לג'ון לנדיס ול"רומן לילי" שלו. או בעצם לבלייק אדוארדס ול"בליינד דייט" שלו (וזה אחרי ששון לוי כבר גנב מבלייק אדוארדס את "הפנתר הוורוד"). או בעצם לניל סיימון עם "אבודים בניו יורק" שלו (בגרסה של סטיב מרטין וגולדי הון). זו הטריטוריה שבה שון לוי מסתובב, למרבה הצער. הוא חולם על היצ'קוק, לנדיס ואדוארדס. אבל יוצא לו ארתור הילר.


העניין הוא שלמרות האכזבה הסופית, חצי מ"דייט לילי" הוא דווקא אחלה סרט. עזבו תסריט שלא מתפתח נכון או בימוי שמחמיץ רגעי שיא, עיקר ההנאה בסרט היא מהזיווג של סטיב קארל וטינה פיי, המיזוג בין "רוק 30 " ו"המשרד", בין מגישת החדשות של "סאטרדיי נייט לייב" לכתב של "הדיילי שואו". איזה חיבור מוצלח וחינני (ואיזה באסה שפיי לא שכתבה את התסריט). משהו בצימוד של פיי את קארל יוצר חיוך של עונג. הוא גם יוצר תחושת אמינות והזדהות עם הזוג הזה (אמינות שבכל החצי השני של הסרט עפה לחלוטין מהחלון ומפנה את מקומה לרצף תמוה של סיקוונסים לא מותחים ולא מצחיקים). לוקח בערך 40 דקות להבין שהקסם של פיי וקארל ונקודת מוצא מצוינת לסרט אינם מספיקים כדי להחזיק סרט שלם, והתחושה של "הנה, בכל רגע זה ילך וישתפר" פשוט נמוגה. הצד החיובי: בסרט שכנראה נקצץ כהוגן בחדר העריכה – אחרי 40 דקות של הנאה, הנפילה מגיעה כשאנחנו כבר עמוק לתוך החצי השני של הסרט, ולא נותר הרבה זמן להתאכזב. למעשה, לזוגות נשואים שיוצאים לדייט בלי הילדים, זה דווקא המיטב מכל העולמות. גם סרט סביר שכזה, וגם לא מבזבזים יותר מדי כסף על בייביסטר (ולא הולכים לישון מאוחר מדי). כן, לזוגות נשואים מהפרברים זה אחלה סרט.



תוספת: הביקורת התמציתית יותר מגיליון "פנאי פלוס", 13.5.2010. או: איך הפכה טינה פיי מליז למון לג'ק למון




איי, החמצה. זה היה כמעט קרוב. ממש כמעט. והאמת, באתי מוכן לסלוח לכל שטות, כי אני כל כך מחבב את טינה פיי וסטיב קארל, שעצם הצמדתם לסרט כזוג נראה לי רעיון ראוי לפרס נובל. שיעמדו שם ויפטפטו ביניהם, מצידי. אני לוקח. ואפילו ההתחלה הבטיחה טובות: מעין גרסה זוגית ל"מזימות בינלאומיות", שמתחילה מפרשת טעות בזיהוי במסעדה. גם הבדיחה החוזרת בסרט – שנראית כאילו נשלפה מפרק גנוז של "סיינפלד" – די משעשעת: כל צרותיו של הזוג התחילו כשהם העמידו פנים שהם אנשים אחרים כדי לחטוף שולחן מוזמן במסעדת יוקרה, ולאורך כל הסרט לא משנה אילו מעשי פשע איומים הם חושפים (בטעות), בכל פעם שהם מספרים איך הם נקלעו לתסבוכת הזאת, הם הופכים לאשמים העיקריים. כי אפילו הגנגסטרים הכי אלימים והפוליטיקאים הכי מושחתים יודעים שזה ממש לא בסדר לגנוב הזמנה של זוג אחר במסעדה.


קשה להאמין שבמאי כמו שון לוי – יצרן קומדיות קופתיות מצליחות מאוד (“לילה במוזיאון”), שלמרבה הצער עדיין מחקה יוצרים כמו ג'ון לנדיס, בלייק אדוארדס או הרולד ראמיס אבל עדיין ממש לא משתווה אליהם – וצמד כוכבים כמו קארל ופיי יטרחו לצאת לדרך לסרט שאורכו כ-88 דקות. יש להניח שמשהו מהותי התקלקל בחצי השני של הסרט ושהוא קוצץ מסיבית בחדר העריכה. אם זה נכון, הרי שעצם העובדה שהחצי הראשון של הסרט היה מצחיק למדי היא סוג של נס. אבל מרגע שגיבורינו עוזבים את ביתו של מרק וולברג – בה מתארחת לרגע גם גל גדות, שאומרת משפט אחד בעברית ונגוזה – משהו בסרט מתאדה. העלילה שהיה לה פוטנציאל לסחוף נהיית לא רק מופרכת (זה מילא) אבל בעיקר מעיקה (ניחא) ויותר גרוע: הסרט פשוט מפסיק להצחיק. הרעיון הבסיסי של זוג פרברי משעמם ומשועמם שנקלע לפרשת שחיתות גדולה שמתחילה ונגמרת בלילה אחד, וגורמת לו להעריך מחש את חייו, את נישואיו ולגלות מחדש האחד את השניה, נותר מוצלח ומבדר. מעין גרסה אלטרנטיבית לסדנת זוגיות מזורזת, אבל מה שהיה יכול להפוך ל"מר וגברת סמית" חדש, הופך לקומדיה עבשה למדי בו קארל ופיי הופכים מול עינינו לוולטר מתאו וג'ק למון.



נושאים: ביקורת

30 תגובות ל - “"דייט לילי", ביקורת”

  1. ישורון 5 מאי 2010 ב - 9:49 קישור ישיר

    טינה פיי היא אולי כותבת סבירה, אבל היתה ונשארה שחקנית גרועה.
    קארל לעומתה שחקן אמיתי, שמצליח להעביר דקויות ועומק. ההשוואה בינהם עושה לו עוול.

  2. מיכאל 22 5 מאי 2010 ב - 15:58 קישור ישיר

    עזבו טינה פיי, שרה סילברמן היא המלכה האמיתית, ובקרוב היא מופיעה בתפקיד ראשי לצד ווילים ה. מייסי, בסרט ששכחתי שמו.

  3. עופר ליברגל 6 מאי 2010 ב - 9:15 קישור ישיר

    איך לא שמתי לב ששכתבת את זה? כתבתי דברים די דומים – http://macguffin.blogli.co.il/archives/82

    ומיכאל וישורון: טינה פיי שחקנית מעולה, אין מה להשוות לסילברמן.

  4. שנ 7 מאי 2010 ב - 1:19 קישור ישיר

    מה?
    טינה פיי מדהימה!
    היא שחקנית מעולה,היא קורעת מצחוק,היא מאלתרת שחבל על הזמן…בקיצור-היא מדהימה!
    לדעתי הרבה יותר מצחיקה מסטיב קארל למרות שגם הוא מצוין!
    בקיצור,טינה פיי היא ה-מלכה.

  5. זורו 8 מאי 2010 ב - 11:44 קישור ישיר

    סרט משעשע, פה ושם מעורר מחשבה לזוגות נשואים על האופן בו הם חיים…
    איך שכחתם את גל גדות בתפקיד חייה???

  6. web analytics 7 דצמבר 2010 ב - 7:02 קישור ישיר

    Dude the spam here are driving me crazy! Delte them!

  7. house painting nj 4 פברואר 2011 ב - 0:47 קישור ישיר

    Wonderful goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you're just extremely excellent. I actually like what you've acquired here, really like what you are saying and the way in which you say it. You make it enjoyable and you still take care of to keep it sensible. I can't wait to read much more from you. This is actually a terrific website.

  8. Get My Credit Score 4 פברואר 2011 ב - 2:29 קישור ישיר

    I will post a link to this website on my page. I’m certain my readers will find this article really great.

  9. Lasonya Goodness 4 פברואר 2011 ב - 5:38 קישור ישיר

    Tax Withholding Calculator helps you calculate you tax withholding and file your amended income tax return online.

  10. Excellent post. I was checking constantly this blog and I am impressed! Very helpful information particularly the ultimate section 🙂 I take care of such info a lot. I used to be looking for this certain information for a long time. Thank you and good luck.

  11. gasversorger 4 פברואר 2011 ב - 15:55 קישור ישיר

    Not only will these ground mats shield your carpet from mud and exterior particles, but you will not have to be anxious about meals stains, drink spills or filth from equipment. Your vehicle will look a good deal greater with the flooring mats, whilst guarding it at the exact same time. The type of safety that would work best for a truck that is being applied for heavy duty operate would be the thick rubber flooring mats. These rubber mats resist stains extremely well, and are not challenging to clear; they can be rinsed with water hose as long as you clear them although spills are clean. Following hosing them down and letting them air dry or drying them with a towel you are all set to set them back within your truck.

  12. Easter Robley 4 פברואר 2011 ב - 16:34 קישור ישיר

    Es gibt ja Gott sei Dank immer verschiedene Seiten ein Thema zu beleuchten. Ihrer Meinung kann ich mich nur anschließen! Super geschrieben!

  13. e-liquid 4 פברואר 2011 ב - 17:16 קישור ישיר

    Wonderful goods from you, man. I've understand your stuff previous to and you are just extremely excellent. I really like what you have acquired here, certainly like what you're saying and the way in which you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it smart. I can not wait to read far more from you. This is really a tremendous web site.

  14. printer servisi 4 פברואר 2011 ב - 17:48 קישור ישיר

    I was just analyzing your post it can be really nicely crafted, I’m searching by means of the internet searching for the right way to do this blog site issue and your site is basically really impressive

  15. kids poster 4 פברואר 2011 ב - 17:56 קישור ישיר

    Very superb visual appeal on this site, I'd rate it 10 10.

  16. painting for kids 4 פברואר 2011 ב - 17:59 קישור ישיר

    its great as your other content : D, appreciate it for putting up.

  17. prints for kids 4 פברואר 2011 ב - 18:00 קישור ישיר

    Enjoyed looking through this, very good stuff, thankyou .

  18. artwork for kids 4 פברואר 2011 ב - 18:02 קישור ישיר

    Just wanna input on few general things, The website pattern is perfect, the subject material is real good : D.

  19. children prints 4 פברואר 2011 ב - 18:04 קישור ישיר

    thanks to the author for taking his time on this one.

  20. kids artwork 4 פברואר 2011 ב - 18:06 קישור ישיר

    I am happy that I detected this site , just the right info that I was searching for! .

  21. kids art 4 פברואר 2011 ב - 18:08 קישור ישיר

    Real clear internet site , regards for this post.

  22. child print 4 פברואר 2011 ב - 18:10 קישור ישיר

    woh I enjoy your posts , saved to fav! .

  23. art for kids rooms 4 פברואר 2011 ב - 18:12 קישור ישיר

    Loving the info on this web site , you have done outstanding job on the posts .

  24. buy game 5 פברואר 2011 ב - 19:09 קישור ישיר

    Excellent article it is definitely. We have been looking for this information.

  25. idddiaa programi 5 פברואר 2011 ב - 19:50 קישור ישיר

    You made some great factors there. I did a hunt down on the matter and found nearly all of people will agree together with your blog site. I deliberate to take your current Feed nevertheless it doesn’t work. i’ll continue testing perhaps is a local issue.

  26. Kavitacija 5 פברואר 2011 ב - 21:42 קישור ישיר

    Wow, superb blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your site is great, let alone the content!

  27. Kavitacija 5 פברואר 2011 ב - 23:57 קישור ישיר

    Simply desire to say your article is as amazing. The clearness in your post is just nice and i can assume you are an expert on this subject. Fine with your permission let me to grab your RSS feed to keep updated with forthcoming post. Thanks a million and please keep up the gratifying work.

  28. dijeta 6 פברואר 2011 ב - 0:34 קישור ישיר

    I am extremely impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it’s rare to see a great blog like this one these days..

  29. Harvey Riggs 7 פברואר 2011 ב - 1:38 קישור ישיר

    I actually assumed this was gonna turn out to be some mundane outdated post, however it recompensed for my time. I will post a hyperlink to it on my site. I know my personal guests will love it too.

  30. Randa Grillot 7 פברואר 2011 ב - 4:04 קישור ישיר

    This is really interesting. Thanks for posting it. By the looks of the comments, many others think so too.


השאירו תגובה