13 מרץ 2011 | 19:16 ~ 17 תגובות | תגובות פייסבוק

פסטיבל הגנוזים

סוף שבוע קשה.


כל מה שנותר לי זה לזכור מה אני עושה כאן, ולהמשיך הלאה, בזמן שהעיניים דבוקות לדיווחים בטלוויזיה, מקרוב ומרחוק.



אז חזרה לענייני היומיום, ואני מאושר לפתוח את השבוע עם שתי בשורות ממש משמחות באדיבות מחלקת יחסי הציבור של יס:



1.

ביום שלישי בערב תושק רצועה חדשה בערוץ יס 3 תחת השם "פסטיבל הקולנוע של יס 3 ". זה בעצם הגשמת חזון "מועדון הגנוזים" שלי בפורמט טלוויזיוני. מדי יום שלישי יוקרנו סרטים מפסטיבלים בעולם שלא הגיעו להקרנות מסחריות בארץ. חלקם ביקרו בארץ בפסטיבלים ובסינמטקים. הסרט הראשון שישודר ביום שלישי ב-22:00 הוא "עדיין מתהלכים" סרט מקסים של הירוקאזו קורה-אדה, שהוקרן בפסטיבל ירושלים לפני שנתיים. והבנוס: מיד אחריו יוקרן גם "החיים שאחרי" של אותו במאי. "עדיין מתהלכים" אמנם מתרחש ביפן בת זמננו, מה שלכאורה הופך את הסרט לרלוונטי לצפייה בהמשך לכותרות סוף השבוע, אבל הסרט צולם בעיר יוקוסוקה, הנמצאת דרומית לטוקיו. רעידת האדמה בוודאי הורגשה שם היטב, אבל ההרס העצום מהצונאמי התרחש מאות קילומטרים צפונית אליה.


באפריל ישודרו הסרטים הבאים:


"ביבליוטק פסקל" (5.4), סרט הונגרי שלא שמעתי עליו, שבתקציר שלו הוא מתואר כ"מפחיד ומופלא המערבב, בקולנועיות וירטואוזית המזכירה לעיתים את סרטיו של טרי גיליאם, מציאות קשה עם דמיון קסום". הבמאי, סבולץ' היידו, ביים לפני כן את "כפות ידיים לבנות", סרט נעורים/ספורט שמאוד חיבבתי, אבל שלא הזכיר במאום את טרי גיליאם.


"עוזרת הבית" (12.4). סרט צ'יליאני שהיה מועמד לגלובוס הזהב, אחרי שזכה בפרסים בפסטיבל סאנדאנס. גם הסרט הזה הוקרן בפסטיבל ירושלים. אני לא השתגעתי עליו. אבל אפשר להשתמש בו כהכנה ל"העוזרת" הקוריאני שתכף יגיע לישראל.


"אף אחד לא מושלם" (19.4). אחד הסרטים המשונים, המרשימים והמופלאים שראיתי השנה (הוא הוקרן בפסטיבל אייקון האחרון). ז'אקו ון-דורמל ("טוטו הגיבור") מסתובב בטריטוריות של כריס נולן ב"התחלה", בסרט שקופץ קדימה ואחורה מאות שנים ונע פנימה והחוצה מהזכרון, התודעה והחלומות של גיבורו. לא תמיד קוהרנטי, אבל מכיל רגעים יפהפיים של קולנוע.



"טוקיו!" (26.4). שלושה יוצרים בשלושה סרטים קצרים המתרחשים בטוקיו (ושהוקרן בפסטיבל אייקון לפני שנתים), בתקווה שעד שהסרט הזה ישודר טוקיו כבר תרד מכותרות העיתונים והחיים שם ישובו למסלולם. מישל גונדרי (צרפתי שגר באמריקה) ולאוס קרקס (צרפתי שגר בצרפת) יצרו סרטים משונים, אבל בונג ג'ון-הו הקוריאני יצר סרט מקסים מאין כמוהו שמצדיק את הצפיה בסרט כולו.


בהמשך יוקרנו גם "אמא", גם הוא של בונג ג'ון-הו, אחד הסרטים הכי נפלאים שראיתי בשנה שעברה, וגם "רחם" של בנדק פליגאוף, קצת כמו "לידה" של ג'ונתן גלייזר, אבל עוד יותר אווירתי, עם צילום אווירתי יפהפה וסאונד דיוויד-לינצ'י עוכר מנוחה, ועלילה שנעה על הציר שבין האירוטי לתמוה. אבל מרשים. שניהם הוקרנו בפסטיבל חיפה האחרון.


כתבתי בהתפעלות ובהתרגשות על המקבץ הזה גם במדורי ב"פנאי פלוס" השבוע, והוספתי שם משפט לסיכום שבו כתבתי שאם אי פעם ערוץ יס 3 יתחיל לשדר ב-HD, יש סיכוי שאפשר להסתפק סופית במסגרת הזאת, ולהפסיק לקטר על מפיצים גונזים, או על פסטיבלים שמפספסים. אמרתי, ולא ידעתי מה אני אומר. כי הבוקר הגיע ההודעה הנפלאה הזאת:


2.

החל מ-13.4 יעברו כל חמשת ערוצי הסרטים של יס לשידור מלא ב-HD! זה מדהים. אמנם, זה בלתי נמנע. זה הרי עניין של שנים ספורות עד שכל הערוצים יעברו לשידור ב-HD והשידור ברזולוציה גבוהה יהפוך לסטנדרט ולא לשירות פרימיום, אבל אנחנו עוד לא שם, והמחשבה שמעוד חודש בדיוק כל מה שמשודר בכל ערוצי הסרטים של יס ישודר גם ב-HD פשוט ממלאת אותי אושר. בין השאר, בגלל שכל הסרטים הנ"ל ישודרו בהיי דפינישן. אם עד עכשיו רוב סרטי ההיי דפינישן היו שוברי קופות חדשים, עכשיו הכל – כולל סרטי סינמטקים קטנים – ישודר בהיי דפינישן. זה פשוט אדיר.


אבל עכשיו עוד שאלה קטנונית קטנה: מתי גם ערוץ יס דוקו יעבור לשידור ב-HD? לכאורה, הגיוני שזה הצעד המתבקש הבא. אם חמשת ערוצי הסרטים עוברים להיי-דפינישן לא נראה לי מופרך להניח שבשנה הקרובה גם יס דוקו יעבור ל-HD. אני גם מניח שהבעיה העיקרית היא מה לעשות עם כל התכנים הישראליים – אלה הקיימים, ואלה שיופקו בעתיד. להתחיל לדרוש מכל הסרטים התיעודיים הישראליים להעביר מאסטר ב-HD, זו בקשה שיש בצידה השלכות כלכליות, שאני מניח שמהרהרים בהן בימים אלה.



כצופה, אני כמובן רוצה שגם ערוץ יס דוקו יעבור ל-HD במהרה. אבל יש לי גם אינטרס נוסף בעניין: הסרט שלי, שהופק עבור יס דוקו, נעשה ב-HD (עד כמה שאני יודע כרגע הסרט שלי ו"שתיקת הארכיון" קיימים ב-HD), ומאוד הייתי רוצה שהקהל בבית יזכה לראות גם את הגרסה הזאת.



(ומה עם הוט? מצד אחד, הוט היו חלוצי ה-HD לתכנים ישראליים בארץ. כרגע, הסדרות היחידות שמופקות באופן סדיר בהיי דפינישן הם רק עבור הוט, מאז "תמרות עשן", שכן ערוצי ה-VOD של הוט משדרים תכנים ב-HD כבר שנים. מצד שני, עוד לא קיבלתי עדכון שכל ערוצי הסרטים של הוט עברו לשידור ב-HD. כשיגיע עדכון כזה, אעדכן כמובן. אם כי, כלקוח של יס השדרוג שלהם באופן אישי כמובן מרגש אותי קצת יותר).


ואגב, אם כבר חושפים סרטים גנוזים, אני צריך להזכיר למנהלי ערוצי הסרטים של יס ושל הוט שהמפיצים הישראלים גונזים לא רק סרטים יפניים, צ'יליאניים והונגריים, אלא גם אמריקאים, כך שאולי צריך לחשוב על רצועת "פסטיבל קולנוע" כזאת גם בשאר הערוצים. גם יס וגם הוט גואלים לא פעם סרטים גנוזים. הוט, למשל, חשפו את "שן כלב" היווני לפני שבועיים. יס הביאו את "ירח" של דנקן ג'ונס ואת "הכניסו את האדם הנכון", והימרו על "מטען הכאב" לפני כולם. כך שגם את זה אפשר למסד. אני מזכיר, אגב, שככל הזכור לי, למשל, "דוני דארקו" מעולם לא הוקרן בארץ או שודר בשום ערוץ בארץ. למשל.

נושאים: בשוטף

17 תגובות ל - “פסטיבל הגנוזים”

  1. בינימין 13 מרץ 2011 ב - 19:27 קישור ישיר

    דוני דארקו שודר לפני חודש ביס 3 נדמה לי ,אקלטתי אותו על היס מקס מן הסתם פיספסת אותו!

    =================

    רוה לבינימין: אכן פספסתי. ונדמה לי, אם כך, שזו היתה הבכורה הישראלית של הסרט. אולי יום אחד מישהו גם ישדר את "דארק סיטי".

  2. בינימין 13 מרץ 2011 ב - 19:28 קישור ישיר

    הקלטתי ,טעות

  3. איתן 13 מרץ 2011 ב - 19:34 קישור ישיר

    אם כבר דאנקן ג'ונס – מישהו כבר ראה את סרטו החדש Source code ? (אני לא יודע אם היו כבר הקרנות עיתונאים)
    בטריילר זה נראה כמו עוד סרט של טוני סקוט, אבל אריק קוהן מתלהב ממנו:
    http://www.indiewire.com/article/sxsw_review_duncan_joness_source_code_delivers_heady_sci-fi_with_emotional_/
    "ראן לולה ראן" פוגש את "גראונדהוג דיי"?

  4. perpel 13 מרץ 2011 ב - 19:36 קישור ישיר

    איני מאמין שכול הסרטים ישודרו בהיי דפנישן בטח רובם באפסקייל

  5. דורון 13 מרץ 2011 ב - 19:44 קישור ישיר

    גם סדרות המקור של יס – בלו נטלי, המשרד, סרוגים (החל מעונה 2) ועוד צולמו ומשודרות ב-HD, וכל הפקות המקור של יס דוקו גם מצולמות ה-HD, כך שזה באמת עניין של זמן עד שגם יס דוקו ישודר ב-HD.
    דוני דארקו אכן שודר ב-יס לאחרונה במסגרת יס מוביז, שכלל עוד כמה "גנוזים" שראו לראשונה מסך ציבורי בישראל.

  6. VANאריק 13 מרץ 2011 ב - 19:51 קישור ישיר

    היום , יאיר, גם בלווין וגם בכבלים (איני יודע מה הולך ב 2 ו 10) זה די ברור שאתה יוצא לצלם את הסדרות בהיי דפנישן, זה חלק מהחוזה.

  7. ענבל קידר 13 מרץ 2011 ב - 22:12 קישור ישיר

    אנחנו בשבוע תיקוני שמות הונגריים (התמחיתי בתעתיקים מהונגרית בחודשים האחרונים, אז אני כנראה שמה לב אליהם יותר, מקווה שלא על חשבון שפות אחרות):

    כותרת הסרט, בהנחה שהיא צרפתית, צריכה להיות "ביבליוטק פסקל"
    (גם התחלפו לך המקומות של הב' והי', וגם במקום הת' צריכה להיות ט' – "ביבליוטק" כמו "סינמטק". הצירוף th מתועתק בקביעות לת' רק בשפות שבהן הוא מייצג עיצור אחר מ-t).

    שם הבמאי צריך להיות סאבולץ' האידו
    (בהונגרית sz=ס; cs=צ'; j=י)

  8. sivi 14 מרץ 2011 ב - 8:28 קישור ישיר

    כבר שבועות אני מנסה להשיג את still walking ולא מצליחה והנה אלוהיי ה-יס הקשיבו לי והוא ישודר השבוע. איזה כיף!!
    גם פרידות המופלא שראוי לתזכורת.

  9. X 14 מרץ 2011 ב - 8:47 קישור ישיר

    עיר אפלה שודר בטלויזיה בעבר, בערוץ 4 הישן. מאז הוא באמת נעלם.

  10. אורי 1 14 מרץ 2011 ב - 13:32 קישור ישיר

    ומה יעלה בגורלם של:
    "מיקמאקס" של ז'אן פייר ז'נה?
    "התחנה האחרונה" עם הלן מירן?
    "ראביט הול" של ג'ון קמרון מיטשל?
    "ג'ק לומד לשחות" שביים פיליפ סימור הופמן?
    "קזינו ג'ק" עם קיווין ספייסי?
    והסרט התיעודי של קייסי אפלק על חואקין פניקס?
    ועוד………

  11. נמרוד 14 מרץ 2011 ב - 15:11 קישור ישיר

    עיר אפלה שודר גם ביס מספר פעמים, אם כי לא בזמן האחרון. ניתן למצוא אותו כאשר הם עושים מרתון של סרטי מד"ב באחד מערוצי הסרטים שלהם.

  12. רני 14 מרץ 2011 ב - 18:32 קישור ישיר

    הבעיה שלי עם ערוצי הסרטים של יס (ואת זה אני אומר שאוהד של יס, מבחר הסרטים והסדרות שלהם הוא לא פחות ממצוין, עזבתי את הוט בגלל השירות המחורבן, אבל את יס אני משאיר אצלי בגלל המבחר- וסליחה שאני נשמע כמו תשדיר פרסומת) היא הפריימינג שלהם. גם בערוצי ה HD, סרט סינמסקופי לא מוקרן בפריים הנכון אלא במסך הרחב הרגיל, בשעה שמהדורות הדיוידי והבלו ריי של אותם סרטים עצמם מצויים בפריימינג הנכון. כאשר הם משדרים סרט שצולם ביחס מך 1:85 אין כל בעיה. אבל כאשר הסרט צולם בסינמסקופ, גם צופי ה HD של יס לא מקבלים את הפריימינג הנכון, וזה בהחלט פוגם בחוויה הקולנועית. חבל.

  13. דנה 14 מרץ 2011 ב - 20:56 קישור ישיר

    אמנם כבר כתבו פה שדוני דארקו שודר אבל בגלל שזה היה סוג של גביע קדוש בשבילי – רדפתי אחרי הסרט הזה במשך כ- 5 שנים מאז שהתחלתי את עבודתי ב yes עד שהצלחתי לאתר אותו ולרכוש אותו – חשוב לי לומר שוב – כן! הוא משודר ב yes והשידור בפברואר אכן היה הבכורה הישראלית שלו. אודיע לך כשישודר שנית.

  14. Idans 14 מרץ 2011 ב - 21:38 קישור ישיר

    כמי שעובד ביס, מאד משמח לקרוא את הדברים. המשבצת החדשה מאד קרובה ללבנו, ועוד ישודרו בה בהמשך השנה הרבה סרטים מצוינים.

    ביבליוטק פסקל (ענבל, תודה על התיקון) מומלץ מאד. הנה הטריילר להתרשמות: http://bit.ly/hOhCTJ
    הוא גם מככב בפרומו של הפסטיבל (בניק לינק).
    בשורה משמחת נוספת היא שלפחות חלק מסרטי הפסטיבל יעלו גם לאתר שלנו ביס.וואלה, החל מיום חמישי הקרוב עם 'עדיין מתהלכים'.

    אמרו כבר ואחזור, שיש גם הרבה סרטים גנוזים אמריקאים מהמיינסטרים שמשודרים אצלנו. הנה למשל ביום שבת הקרוב ישודר "30 ימים של לילה" המצוין בבכורה ביס2.

    ודנה באמת שולטת.

    =================

    רוה לדנה (שאכן שולטת) ואידנס: יש לכם אולי תשובה לטענה הנכונה שמעלה רני בגובה מעל?

  15. Idans 14 מרץ 2011 ב - 21:40 קישור ישיר

    תיקון – בשישי הקרוב. בשבת יש את ד"ר פרנסוס.

  16. מיקי-ל 15 מרץ 2011 ב - 9:43 קישור ישיר

    מפרגן מאוד. לאחרונה "יס" מפצים את הצופים בריבית-דריבית על תקופה יחסית שחונה שהייתה עד לפני חצי שנה. סרטים נהדרים (הפסטיבל הזה הוא יוזמה באמת יוצאת מהכלל), סרטי תעודה מופלאים ומעודכנים וסדרות נהדרות (ראיתי שמתחילה גם הסדרה של צמד "בריטניה הקטנה" ואני מאושר). רק תמשיכו ככה. ואני לא יחצ"ן!

  17. דנה 15 מרץ 2011 ב - 15:21 קישור ישיר

    פורמטים לשידור מאושרים עפ"י החלטה מערכתית, והחברה עברה לשידור במסך רחב כבר לפני כמה שנים. בכל מקרה אנחנו עושים את המקסימום כדי להביא סרטים לשידור ביחס המסך הנכון.


השאירו תגובה