08 אפריל 2011 | 09:36 ~ 6 תגובות | תגובות פייסבוק

"ירח אדום", ביקורת

 

פורסם ב"פנאי פלוס", 6.4.2011

 

אולי צריך לחוקק חוק שמחייב במאים להוציא רשיון בימוי לפני שנותנים להם להתקרב לסט. מהנדסים ואדריכלים מחויבים ברשיון כזה. תגידו בוודאי שיש בזה הגיון, שהרי כשבנין קורס אנשים יכולים ליהרג. אבל כשסרט קורס. אין אבדות בנפש, אבל יש אבדות בנשמה. מי יקח אחריות על זה? הייתי רוצה להציע גם שכשיגיע היום ובו במאים יחויבו להוציא רשיון בימוי, שהרשיון הזה ישלל מקתרין הארדוויק. הגברת, שעשתה קריירה נאה כמעצבת תפאורות לסרטים לפני שפנתה לבימוי, לא יודעת לביים. שיהיה ברור, היא הגרסה הנשית לג'ואל שומאכר.

 

למראה "ירח אדום", סרטה החדש, אני רק יכול לשבת בצד ולמלמל "אמרתי לכם". אמרתי לכם שהיא במאית לא טובה עוד כשיצא סרטה הראשון, "13". אבל איכשהו באמריקה דבקה בסרט ההוא איזושהי תדמית של סרט איכותי וחתרני שמציג נעורים מנקודת מבט נטולת חסד ונטולת פילטרים מחמיאים. אבל בעיני הסרט הזה כולו זיוף. אבל זה הספיק כדי לתת לה את הג'וב הנחשק של בימוי "דמדומים". מי שנתן לה את התפקיד עשה את כל תהליך החשיבה האנליטי נכון – הם רצו מישהי שתביא טוויסט אחר לסרט הנעורים הנדוש, והם רצו טוויסט נשי, כי הם בנו על בנות כקהל יעד. לכאורה הארדוויק ממלאה היטב את שתי הרובריקות. אבל זה בתנאי ששוכרים במאים רק על סמך הרזומה ולא על סמך הצפייה בסרטים. כי כשרון, חוששני, קשה למצוא בסרט. "דמדומים" נגמר עם הכנסות של 200 מיליון דולר באמריקה בלבד ועם זה שהאולפן מעיף את הארדוויק מסרטי ההמשך, בגלל איזושהי אי שביעות רצון הדדית. כאן התיאוריה שלי נתקעת, כי בהוליווד מודדים כשרון על סמך הישגי קופה. ובמאית שסרטה הכניס 200 מיליון דולר – ולא משנה איך תתרצו את זה – היא מישהי שהתקבל עוד הרבה ג'ובים.

 

והנה, הג'וב החדש. ומדהים, הוא ממשיך לתפור אותה לתוך אותה נישה. מישהו באולפני וורנר בוודאי הקדיש לזה 22 שניות של מחשבה: "אנחנו רוצים לפתח סדרת סרטים לבנות ה-13 שתעשה לאנשי הזאב את מה ש"דמדומים" עשה לערפדים. אז ניקח את הבמאית המפוטרת של "דמדומים", שתעשה את הקסם שלה". והנה, כל מי שרצה להוכיח ש"דמדומים" הצליח בזכות עוצמת המותג וההערצה לספרים, ולא לאיכות הסרט, קיבל אישוש מ"ירח אדום": בלי שום גב משום מותג או ספר וכשהוא נשען רק על כשרון הבימוי הרופס של הארדוויק, "ירח אדום" בא והלך מבלי להשאיר רושם בקופות האמריקאיות. כשהוא מגיע לחופי ישראל, הסוף שלו, שמשאיר מקום לאפשרות לסרט המשך, נראה כעת כמו משאלת לב עצובה.

 

במקור קראו לסרט "Red Riding Hood", שנבין שאנחנו צופים באגדת כיפה אדומה בטוויסט הורמונלי: הזאב הוא עכשיו איש-זאב. כיפה אדומה אינה ילדה אלא נערה, מלאת הורמונים, בקונפליקט בין שני בנים, ועם מתחים עצומים בבית בין אבא ואמא. בתוך כפר עתיק שמעוצב כמו סרט אימה דל תקציב עשוי מקלקר , מתנהלת קהילה בפחד. בכל ליל ירח מלא מגיע הזאב ומחפש טרף.

 

כשלעלילה נכנס צייד אנשי הזאב הגדול (גארי אולדמן) הוא מכניס לסרט רעיון מזוויע: אנשי זאב? אלה לא אנשים, אלה נשים. נשים הופכות פעם בחודש – בייחוד כשהירח אדום, רמז רמז – לטורפות קטלניות. הוא יודע, כי הוא הרג את אשתו שהיתה כזאת. וואלה? האם הארדוויק נותנת את ידה לרעיון עלילתי מזוויע שמדמה נשים בזמן מחזור לחיות טרף ומתיר את דמן למוות? ואכן, באופן משונה בהמשך הסרט הרעיון הזה אכן מתנדף (לא אתפלא אם בשכתוב של הרגע האחרון), אבל הארומה שלו נותרת בעינה. מתחת לאגדה על הנערה שמפנטזת על הבחור שיקח את בתוליה, מסתתרת אגדה אפלה בהרבה על גבר שנוקם באשתו על בגידתה. ואם מסתכלים היטב על "13", "דמדומים" ו"ירח אדום" מגלים שהארדוויק היא במאית שלא ממש מחזיקה מנשים.

נושאים: ביקורת

6 תגובות ל - “"ירח אדום", ביקורת”

  1. תום 9 אפריל 2011 ב - 1:42 קישור ישיר

    איזה כיך לגלות עוד מישהו שחושב ש-"13" מזויף ולא מקורי. משום מה הסרט הזכיר לי את החלק בהרדוף לבן (הספר) בו אסטריד מתגוררת בבית אומנה האחרון שלה. גם זה שאוון רייצ'ל לא יודעת לשחק (וגם לא כזאת יפה היום או אז) לא תרם לאיכות הסרט.

  2. אנה 11 דצמבר 2011 ב - 17:42 קישור ישיר

    אני בת 11 והדבר היחיד שאני יכולה לומר על הסרט הזה שזה הסרט הכי טוב שראיתי אי פעם בחייים שלי וסרטים כאלה אני לא ממש אוהבת אבל הסרט הזה הוא הכי מגניב והכי מיוחד מכל הסרטים אני מקווה שיהיו עוד סרטים כאלה!!!

  3. אנה 11 דצמבר 2011 ב - 17:43 קישור ישיר

    ואני ממש אבל ממש לא מסכימה עם הביקורת המטופשת הזאת!

  4. אמילי 4 ינואר 2012 ב - 3:55 קישור ישיר

    ביקרת מטופשת לדי!!!!
    סרט פשוט מהמם!!!!!!!!
    הבמאית תותחית, תפסיקו לזבל ת'שכל!
    מומלץ בדחיפות לכל מי שאוהב מתח ואקשן!
    צפייה נעימה!!!!!!!!!!!!!!!!!

  5. אמילי 4 ינואר 2012 ב - 3:56 קישור ישיר

    ביקרת מטופשת למדי!!!!
    סרט פשוט מהמם!!!!!!!!
    הבמאית תותחית, תפסיקו לזבל ת'שכל!
    מומלץ בדחיפות לכל מי שאוהב מתח ואקשן!
    צפייה נעימה!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. אמילי 4 ינואר 2012 ב - 3:56 קישור ישיר

    אויי למה אני מופיע פעמיים?!


השאירו תגובה