06 נובמבר 2011 | 20:08 ~ תגובה אחת | תגובות פייסבוק

מוריס מדבר, מאליק מצלם

הערב ב-22:00 התחברו לאתר של באפט"א כדי לצפות בשידור ישיר של הרצאתו של ארול מוריס. זו ההרצאה המרכזית השנתית של הבאפט"א, על שם דיוויד לין, ומוריס – אחד הבמאים העכשוויים החביבים עליי – הוא הדובר שנבחר לשאת אותה.

 

אגב, ההרצאה הזאת היא גם השקה של התת-אתר החדש של הבאפט"א שנקרא "גורו" שיכיל הרצאות של יוצרים ושחקנים על עבודתם. יש שם כבר כמה. לתשומת לב מי שמחפש רעיונות איך להפוך גם את האקדמיה הישראלית לקולנוע ליותר, ובכן, אקדמית.

 

בשנים האחרונות, בסרטיו ובכתביו, ארול מוריס מאוד עסוק במושג "האמת" של המדיום המצולם. הטענה שלו היא שעצם הפורמט של המצלם – המצלמה, הצלם – הוא באופן אינהרנטי שקרי, מוטה, חלקי ולכן כל צילום מציג אמת חלקית, ואפילו שקר גמור (גם אם השקר הזה נאמר בתום לב). כל צילום הוא פבריקציה, מאחורי כל צילום יש בימוי, ובימוי זה הכנסת מלאכותיות לתוך מדיום שלעיתים מתיימר להיות "אובייקטיבי". סרטו הלפני אחרון, "נוהל מבצעי סטנדרטי", עסק למעשה במדיום הצילום. והספר שכתב באחרונה (המקבץ מאמרים שכתב בנושא ל"ניו יורק טיימס") עוסק בכך. אז אני מניח שגם הרצאתו (שאני בטוח שתהיה שנונה מאוד) תעסוק בזה. מוריס, כמובן, אינו הראשון שמדבר על כך (ע"ע רולן בארת). הוא עצמו פרסם היום לינק לראיון עם רובר ברסון מ-1983 בו הוא מדבר, בין השאר על כך.

 

================

 

תראו מי הגיע לאינטרנט סוף סוף: ג'יי הוברמן, מבקר הקולנוע של ה"ווילג' וויס". זה לא ממש בלוג (או עוד לא בלוג), אלא בעיקר ארכיון ביקורותיו מה"ווילג' וויס".

 

=============

 

הרשת רוחשת ביומיים האחרונים בגלל הבשורה שטרנס מאליק עובד בימים אלה על שני סרטים שיצולמו בזה אחר זה. שניהם בהשתתפות כריסטיאן בייל וקייט בלנשט וכנראה גם ריאן גוסלינג. לאחד יקראו "Lawless" ולשני "Knight of Cups". כולם מאוד מתפעלים מהעובדה שמאליק – שבדרך חולפות בין חמש ל-20 שנה בין סרט לסרט שלו – תפס פתאום קצב. ואני אומר: לאט לאט. מאליק הזה אולי מצלם מהר, אבל הוא עורך ל-א-ט ובמשך שנים. ולפני שני הסרטים האלה יש לו בכלל שני סרטים אחרים שהוא צריך לגמור. אחד אמור להיות סרט תיעודי כלשהו או בכלל ואריאציה ארוכה על "עץ החיים", והשני הוא סרט עם בן אפלק וחאווייר בארדם, שעליו דווח השבוע כאן. אז עם ארבעה פרויקטים באוויר, נראה לי שזה ייתן לו תעסוקה ל-20 השנים הבאות, לא?

 

 

 

נושאים: בשוטף

תגובה אחת ל - “מוריס מדבר, מאליק מצלם”

  1. Roderick Jaynes JR 7 נובמבר 2011 ב - 10:28 קישור ישיר

    אי אפשר לראות קטעים שלמים באתר "גורו" אם אתה לא נתין של הוד-מלכותה.


השאירו תגובה