17 ינואר 2012 | 14:34 ~ 15 תגובות | תגובות פייסבוק

השורט ליסט לאוסקר הזר: האם ל"הערת שוליים" יש סיכוי?

לשאלה בכותרת: לדעתי, כן.

 

היום או מחר תתפרסם הרשימה המצומצמת בת תשעה סרטים זרים שממנה יבחרו ביום שלישי הבא חמשת המועמדים הסופיים לקטגוריית הסרט בשפה זרה באוסקר. התשעה האלה צומצמו מתוך 63 סרטים שהוגשו לאקדמיה ודורגו על ידי ועדות צפייה. הוועדות בוחרות ששה סרטים, והנהלת ועדת הפרס מוסיפה עוד שלושה סרטים משל עצמה לרשימה, כאלה שהתבלטו בפסטיבלים או בתקשורת בשנה החולפת. כך, למשל, אם מאיזושהי סיבה החליטוחברי הוועדות (שבשנים קודמות הוכיחו שטעמם שמרני ומיושן למדי, דבר שגרר לא מעט השמטות ורגעי מבוכה בקטגוריה) שהסרט האירני "פרידה" אינו לטעמם, אתם יכולים להיות בטוחים שההנהלה תצרף אותו לרשימת התשיעיה. אגב, מאותה סיבה ממש אני חושב שמקומו של "הערת שוליים" מובטח בתשיעיה.

 

אני מזכיר את מה שכתבתי כבר כאן: "הערת שוליים" הוא למעשה הסרט הבכיר ביותר מקאן שמשתתף בתחרות הסרט הזר. בלגיה לא שלחה את האחים דארדן, צרפת לא שלחה את "פוליס", "עץ החיים" ו"דרייב" ו"מלנכוליה" ו"הארטיסט" הם סרטים דוברי אנגלית, שינסו את מזלם בקטגוריות הראשיות.

 

ההליך יהיה כזה: בסוף השבוע הקרוב תתכנס ועדה נוספת בבית מלון ניו יורקי – הנהלת הטקס משתדלת להבטיח שבוועדה הזאת תהיה נציגות גם לקולנוענים עדכניים ופעילים ולא רק לפנסיונרים של האקדמיה שמשתתפים בוועדות הראשוניות – שתצפה בתשעת הסרטים ותבחר מתוכם את חמשת הסרטים המועמדים.

 

אז מי יהיו בתשיעיה שתתפרסם היום או מחר. הנה הימור אפשרי:

 

1. "פרידה" (אירן). ברור מאליו, לא? זוכה גלובוס הזהב ושפע פרסי מבקרים הוא כרגע המועמד המוביל לזכיה באוסקר.

2. "הכרזת מלחמה" (צרפת).

3. "באפילה" (פולין). זוכרים? באוסקרים, אף פעם על תהמרו נגד סרט שואה.

4. "חוף מבטחים" (פינלנד).

5. "הערת שוליים" (ישראל).

6. "יחידת עילית 2" (ברזיל).

7. "פינה" (גרמניה)

8. "פרחי מלחמה" (סין)

ושניים מאלה: "היו זמנים באנטוליה" (טורקיה); "לאן הולכים מכאן" (לבנון); "טרה פרמה" (איטליה); "מיס באלה" (מקסיקו); "שמח, שמח" (נורווגיה).

 

השאלה שהכי מסקרנת אותי: אם ישראל ואירן יהיו מועמדות יחד לאוסקר הזר, האם אירנים ייפרשו מהתחרות כמו שהם עושים בטורנירי ספורט?

נושאים: בשוטף

15 תגובות ל - “השורט ליסט לאוסקר הזר: האם ל"הערת שוליים" יש סיכוי?”

  1. רני 17 ינואר 2012 ב - 15:33 קישור ישיר

    הארטיסט הוא בכלל סרט דובר? שפה כלשהי??

  2. הדס 17 ינואר 2012 ב - 15:52 קישור ישיר

    אחרי שראיתי שכתוב כי סרטה של אנג'לינה ג'ולי הוא מועמד לסרט הזר ובנוסף שאלתו של רני על הארטיסט – אני תוהה- האם מוצאו של סרט הוא המדינה בה צולם? או מוצאו של הבמאי? אם כך, מדוע באמת הארטיסט הצרפתי הוא אינו סרט זר? כי הוא עוסק בהוליווד? וסרטה של ג'ולי נחשב זר כי הוא צולם בבוסניה?
    או כי אין לו סיכוי במועמדויות אחרות – "לא זרות"..? תהייה.

  3. ליאור 17 ינואר 2012 ב - 16:13 קישור ישיר

    הדס, מדובר באוסקר לסרט בשפה זרה. לכן גם סרטים קנדיים מתמודדים שם רק אם הם דוברים צרפתית. זו בנוסף הסיבה שביקור התזמורת נפסל (כי רובו באנגלית).

  4. איריסע 17 ינואר 2012 ב - 16:22 קישור ישיר

    מצחיקה אותי כל שנה ההתרגשות ממועמד ישראלי בקטגוריה הזו. אם "הערת שוליים" יזכה זה יהיה הישג של יוסף סידר ושל כל מי שעבדו איתו על הסרט ולא של כל מדינת ישראל. כמו שכל שחקן ישראלי שזוכה לסצינה בסרט הוליוודי, מקבל במדינה יחס כאילו שהוא המציא את התרופה לסרטן.

  5. אור 17 ינואר 2012 ב - 17:07 קישור ישיר

    להשלמת קריאה-
    אתמול בסריטה פרסמנו את רשימת המתמודדים המלאה לקטגוריה, עם קצת אינפורמציה על הסרטים והמדינות… (בלינק המצורף)

  6. אוטו פוקוס 17 ינואר 2012 ב - 18:04 קישור ישיר

    איריסע –
    "הערת שוליים", בדומה לכמעט כל סרט קולנוע ישראלי, הופק באמצעות מימון שרובו הגיע מקרן ציבורית שתקציבה ניתן לה על ידי משרד התרבות של מדינת ישראל. במובן זה, זהו הישג של כלל אזרחי ישראל, שאילולא תרומתם זו הסרט לא היה מופק. יתר על כן, האקדמיה האמריקאית לא פונה ליוסף סידר ולמפיקיו בבקשה שיגישו את סרטם כמועמד, אלא לאקדמיית הקולנוע הישראל על מנת שתשלח את נציג ישראל. גם במובן זה, הסרט הוא נציג המדינה, ולא רק של יוצריו.

  7. Eran 17 ינואר 2012 ב - 18:49 קישור ישיר

    ראיתי את THE GREY. אז ככה:
    החצי הראשון מעולה. מהודק, מותח, עשוי היטב. אבל אז מגיע סיקוונס אידיוטי ולא הגיוני שמחריב הכל. תחשבו בכיוון של האוטובוס ב"ספיד" שמזנק מעל לתהום רחב בניגוד לכל הגיון פיזיקלי ותבינו במה מדובר, פחות או יותר.
    ההמשך משתפר ואז מגיע הסוף. כלומר, לא מגיע, אין סוף. הבמאי לא הצליח להחליט אם בא לו על סוף טוב (יש, ניצלנו!) או סוף רע (באסה, כולנו מתים) והחליט שלא להחליט. קאט, כותרות סיום, ככה סתם. צעקות השבר של הקהל עדיין מהדהדות באולם.

  8. איריסע 17 ינואר 2012 ב - 20:51 קישור ישיר

    אוטו פוקס, אני יודעת את כל מה שכתבת. הפרובינציאליות משעשעת מה לעשות.

  9. דודי 17 ינואר 2012 ב - 21:00 קישור ישיר

    מה שבאמת משעשע הם אלו שבטוחים שהם עצמם אנשי העולם הגדול (בד"כ בלי שמץ של קרדיט שיצדיק זאת), תמנשאים על ה"פרובינציאלים", אך עיוורים לגמרי עובדה שהם מחפים על הפחד הנואש שלהם עצמם להיתפש ככאלו. מה הופך אותך ליותר טובה מאלו שחושבים ש"הערת שוליים", בנוסף להיותו סרטו של יוסף סידר, הוא גם נציגה המובהק של ישראל לתחרות האוסקר? יש לי תחושה שאפילו אם תשאלי את סידר עצמו הוא לא יתכחש לכך שמרגע שנבחר כמועמד, סרטו הוא כבר לא רק שלו ושל עמיתיו ליצירה, אלא גם נציג המדינה שמימנה את הפקתו ושלחה אותו לתחרות.

  10. איריסע 17 ינואר 2012 ב - 21:32 קישור ישיר

    לא מתכוונת לנהל ויכוח אם מגיע לי קרדיט או לא, כי אף אחד כאן לא מכיר אף אחד. התכוונתי לעובדה שבישראל תמיד מחפשים כל "נקודה יהודית" או ישראלית וזה בולט בעיקר בתחום של קולנוע וטלויזיה. מה זה חשוב אם מישהו הוא יהודי או לא, תמיד צריך לציין את זה? חס וחלילה לא העזתי לטעון שאני יותר טובה וטוענת ש"הערת שוליים" הוא לא נציג של כל ישראל. שיהיה נציג גם של כל התפוצה היהודית בעולם מצידי.

  11. מיקי 18 ינואר 2012 ב - 7:55 קישור ישיר

    איריסע, אין כמו הדוגמה של "הומלנד" (=חטופים) כדי להוכיח את זה. סחטיין ליוצרים, אבל אני במקומם הייתי קצת נעלב – הסדרה שלהם לא דומה כמעט בכלום לתוצר האמריקאי המעולה פי כמה. זה לא הפריע למדינה לחגוג את הזכייה.

  12. ערן 18 ינואר 2012 ב - 8:04 קישור ישיר

    הדס, ארץ המוצא של סרט נקבעת לפי מקור המימון שלו. כמובן שיש משקל לאיפה צילמו, לשפה, לבמאי, וכו' אבל זה יותר במקרים של קו-פרודוקציות.

    לאקדמיה כמובן יש עוד כל מיני חוקים, ביניהם שסרט חייב להיות בשפה הרשמית של המדינה אותה הוא מייצג (ראי ערך הסרט האיטלקי Private שנפסל ב-2005 בגלל שהיה דובר ערבית, עברית ואנגלית, ולא איטלקית).

  13. עב"מ 18 ינואר 2012 ב - 15:17 קישור ישיר

    את "פרידה" לא ראיתי – מקווה שבסופו של דבר תימצא הדרך להקרין בארץ.
    אבל האם יש סרט שמתחרה ב"היו זמנים באנטוליה"? אולי הסרט הטוב ביותר שראיתי בשנים האחרונות.

  14. n 28 ינואר 2012 ב - 22:31 קישור ישיר

    ערן, בגלל זה מוזר שהארטיסט לא מתחרה בסרט זר – כי הוא זר. הוא צרפתי. אז מה אם הוא לא דובר "שפה".


השאירו תגובה