קלארק וקמינסקי
א.
פסטיבל רומא המשודרג הגיע אמש לסיומו. הזוכה בפרס הראשון הוא סרטו החדש של לארי קלארק ("קידס"): "Marfa Girl". הנה רשימת הזוכים המלאה. אבל הנה העניין המעניין: קלארק לא תכנן בכלל להפיץ את הסרט הזה בבתי הקולנוע או בדי.וי.די, אלא אך ורק באתר האינטרנט שלו החל ממחרתיים, 20.11. בעבור תשלום של ששה דולרים תוכלו לצפות בסרט במשך 24 שעות וזאת, אומר קלארק באתר שלו, כדי לעקוף את המפיצים ההוליוודיים המושחתים. יהיה מעניין לראות האם בעקבות הזכייה שלו ברומא אחד המפיצים המושחתים האלה יציע לקלארק דיל הפצה שיהיה לו קשה לסרב לו.
הסרט מתרחש ומצולם בעיירה הקטנה מארפה בטקסס (1,800 תושבים). כנראה שלא במקרה, זו העיירה שבה צילמו את "ארץ קשוחה" של האחים כהן, את "זה יגמר בדם" של פול תומס אנדרסון ואת "ענק" של ג'ורג' סטיבנס עם ג'יימס דין. לא מעט סרטים נוספים צולמו שם, וכנראה שזה מה שמשך את קלארק לשם, לספר את הסיפור של צעירי העיירה, מהצד של התפאורה שבדרך כלל לא מצלמים.
הנה קטע מהסרט שקלארק שיגר לתקשורת האיטלקית לכבוד הבכורה העולמית בפסטיבל רומא:
=======================
ב.
האם גם בישראל? כש"ההוביט" יגיע לאיימקס בדצמבר, יוקרנו לפני תשע דקות מתוך "סטאר טרק 2" של ג'יי.ג'יי אברמס שצולמו במצלמות איימקס. אנשי "פלייליסט" מפנים את תשומת ליבנו לכך שכנראה שיש כאן איזשהו דיל של שמור-לי-ואשמור-לך הוליוודי: פרמאונט איפשרה לוורנר להציג תשע דקות של "עליית האביר האפל" לפני "משימה בלתי אפשרית 4" לפני שנה, ועכשיו וורנר מאפשרת לפרמאונט להציג תשע דקות של הסרט שלה לפני הסרט שלהם.
=====================
ג.
אנשי "Vulture" ישבו לשיחה עם יאנוש קמינסקי, הצלם הקבוע של סטיבן ספילברג מאז "רשימת שינדלר" ב-1993 (תכף 20 שנה), שיספר להם קצת על כמה מהשוטים הבולטים שהוא צילם (אפרופו "לינקולן", סרטם המשותף החדש), בין השאר הוא מסביר קצת את הצדדים הטכניים – עדשות, צמצמים וכו'. יש שם דברים יפים על "סוס מלחמה" וגם על "להציל את טוראי ראיין", והשוט היפה הזה מ"דו"ח מיוחד" בראש הפוסט, וקמינסקי מדבר גם קצת על אהבת התאורה האחורית, שיש רבים המתנגדים לה ויוצאים נגדה (אולי כי זה נראה מיופיף מדי). אני מחבב שימוש בתאורה אחורית – אסף סודרי ודוד גורפינקל הם שני צלמים ישראליים שאני אוהב ושאוהבים לצלם מול האור.
על הדרך הם גם קצת נכנסים בו ובספילברג על הרגעים שבהם הם הלכו קצת יותר מדי רחוק. כמו למשל בסצינת הסקס – סצינת הסקס היחידה שקמינסקי צילם לספילברג – ההיא בין אריק באנה ואיילת זורר ב"מינכן". "היא קצת מוגזמת, לא?", הוא שואל כיום. אבל ספילברג רצה אותה ככה, קצת מוגזמת. "האורגזמה של אריק באנה מסמלת את מדינת ישראל, ככה אני ראיתי את זה", הוא מסביר.
הבאק לייט זו לא הבעיה .
אלה כמויות העשן שיש בפריים.
זה מה שהופך את העניין לקצת סכריני.
1. לארי קלארק עושה לי רושם של אדם עם שליחות, אבל גם של פרובוקטור לא קטן. לפי מה שראיתי מעבודותיו, הפרובוקציות שלו מאפילות על השליחות, ולכן הוא פחות מעניין אותי.
2. לא ראיתי את "מלחמת העולמות", אבל השוט הספציפי הזה שצורף לכתבה על יאנוש קמינסקי הוא די מדהים. או היה יכול להיות ממש מדהים אם טום קרוז היה שחקן יותר טוב. באיזשהו שלב במהלך השוט הזה, בגלל שהוא לא מספיק בפאניקה, הבנתי שזה צולם באולפן על רקע של מסך ירוק. קלייב אואן, ג'וליאן מור, ועמנואל לובצקי (ואלפונסו קוארון) עשו את זה יותר טוב ב Children of Men (אגב: האם העובדה ש Gravity, החדש של קוארון, נדחה שוב ושוב אומרת שהפרויקט הזה לא יצא משהו, או פשוט שהם צריכים לעבוד יותר על ה – CGI ?)
3. בשביל לא להתפזר על יותר מדי פוסטים: הטוויטר של פלייליסט עשה רי-טוויט לאחד, סאם אדמס, כתב תרבות אמריקאי. צחקתי
Just give the new Star Wars movie to Uwe Boll so everyone can stop worrying about whether it's going to suck.
בינינו, לראות סרט קולנוע ללא Back Light זה כמו לאכול שווארמה בצלחת
השוט של קוארון בילדים של מחר, הוא בתוך האוטו. והוא לא הדבקה. זה השוט המקורי. הם לקחו אותו וחתכו אותו באמצע , והביאו מעין זרוע מצלמה מהגג.
ואכן זה שוט מופלא. {אתה זוכר את הכדור פינג פונג שעף באוטו???}
בכלל הבימוי מצלמה בילדים של מחר הוא חריג ביותר. מאד מאד יפה. ועדיין שומר על מידה של ריאליזם. זו המצלמת כתף הכי מושקעת שראיתי בחיים שלי.
ובכלל ,קוארון הוא אדם ששם לב למצלמה מאד.
אם מישהו מכיר, יש לו סרט, אחד הראשונים שלו, שנקרא תקוות גדולות. {יש כמה סרטים כאלה}
ויש שם סצינת התנשקות פשוטה בין גווינית' פאלטרו ואיתן הוק.והיא פשוט מצולמת מהמםם.זו הנשיקה הראשונה הכי טובה שיש בקולנוע.
משום מה הסרט הזה נעלם , אבל הוא סרט מצויין.
במאי טוב מאד. היה דיבור שהוא יעשה את תולדות האהבה. ונראה לי שזה ירד מהפרק. חבל.
המחמאות מגיעות בעיקר לצלם הקבוע הגאון של קוארון – עמנואל לובצקי, שצילם את Great Expectations ואת כל יתר סרטיו.
לידיעתך, יאיר:
במסגרת cinmema XXVI
זכה סרטו הברזילאי של הישראלי מיכאל וורמן.
הוא התמודד במסגרת זו, הנסיונית והחדשנית, מול גרינאווי, מוגרבי, פיגיס ואחרים.
לסרט קוראים AVANTI POPOLO.