דפדוף ראשון בתוכניית פסטיבל ירושלים 2014
פסטיבל הקולנוע בירושלים ייפתח ב-10.7, אחרי שייגמר המונדיאל, ואחרי שכבר קראנו על סרטי הפתיחה ונעילה, חשפנו את אחד האורחים, ודיברנו על סרטי התחרויות הישראלית, העלילתית והתיעודית, הגיע הזמן להתחיל לקושש מידע ראשוני על רפרטואר הסרטים הבינלאומי של הפסטיבל.
השנה, לראשונה מאז הקמת הפסטיבל, זה לא אבינעם חרפק שמנהל את התוכניה, אלא אלעד סמורזיק, שהובא מפסטיבל חיפה (יהיה מסקרן לקרוא את תקצירי הסרטים, שלא מפרי עטו של חרפק, שסגנונו כבר הפך לפולחן בקרב שוחרי הפסטיבל הוותיקים, שנהנו לעיתים לקרוא על הכותרים, יותר מאשר לצפות בהם). הבשורות הטובות הן שרוחו של חרפק שורה על התוכניה, כפי שהצצתי בה. רוצה לומר: סרטו החדש של צאי מינג ליאנג (אחד משניים שהוציא השנה) נמצאת בפסטיבל. צאי הטייוואני/המזי לעד יישאר במאי שאני מכיר ומעריץ בזכות חרפק.
כ-140 סרטים בינלאומיים יוקרנו בפסטיבל, הנה כמה מהבולטים שמשכו את עיניי, ושאני הכי סקרן לקראתם:
1. ״הפשיטה 2״, גארת אדוארס (אינדונזיה)
״הפשיטה״, סרט פעולה אינדונזי שבוים על ידי הבמאי הוולשי גארת אוונס, היה אחד האירועים הקולנועים המדוברים של פסטיבל ירושלים 2012. סרט מכות מפואר, וירטואוזי, מדמם, תגלית של ממש. שנתיים אחר כך אוונס חוזר עם ״הפשיטה 2״, שמתרחש דקה אחרי סוף הסרט הקודם, ושגרם לכמה מבקרים אמריקאים שראו אותו בפסטיבל סאנדאנס לתלוש לעצמם את הראש מרוב אקסטזה.
2. ״כלבים משוטטים״, צאי מינג-ליאנג (טייוואן)
וזה ההפך הגמור: סרטיו של צאי מינג-ליאנג, יליד מלזיה שעובד בעיקר בטייוואן, לרוב שקטים עד דוממים, אפלים עד חשוכים, ואיטיים עד סטטיים. שוטים ארוכים בסצינות של ריק. לפחות זה מה שהוא עושה בשנים האחרונות. ואני מת על זה. צאי עושה סרטי פסטיבלים הארד קור, כמעט הקלישאה של סרטי פסטיבל, שדורשים סבלנות אין קץ. לי לקחו כמה וכמה ניסיונות עד שהצלחתי להסתנכרן לקצב האיטי של צאי ולקלוט את חוש ההומור העדין-שבעדינים שבסיטואציות שהוא מהנדס. הציפייה שלי מסרטו החדש רבה. ״כלבים משוטטים״ זכה לפני שנה בפרס חבר השופטים בפסטיבל ונציה.
3. ״רוג׳ר איברט: החיים עצמם״, סטיב ג׳יימס (ארה״ב)
שנה אחרי מותו של מבקר הקולנוע הכי מפורסם של דורנו רואה אור סרט תיעודי שביים עליו לא אחר מאשר סטיב ג׳יימס, הבמאי של ״Hoop Dreams״. אין הרבה סרטי תעודה על מבקרי קולנוע, ועוד מאת דוקומנטריסט בכיר. מצד שני, אין הרבה מבקרי קולנוע שהפכו למותג רב השפעה ב-40 שנות קריירה.
4. ״בברקלי״, פרדריק ווייזמן (ארה״ב)
עוד סרט תיעודי, ועוד סרט תיעודי של פרדריק ווייזמן בן ה-84. וזה סרטו הלפני אחרון, מיינד יו. יש לו כבר אחד יותר חדש. פסטיבל ירושלים מציג את סרטיו הדקדקניים של ווייזמן באופן כמעט דתי, ובכל פעם מגיע ווייזמן למוסד אחר, ומציג פורטרט של החיים בתוך כתלי מוסד. החל מבית משפט עליון ועד למועדון איגרוף. ״בברקלי״, שהוצג בפסטיבל ונציה לפני שנה, הוא שיטוט בן ארבע שעות בתוך אחד הקמפוסים הוותיקים ביותר באמריקה, באוניברסיטה הסמוכה לסן פרנסיסקו. בפסטיבל קאן האחרון הציג ווייזמן כבר סרט חדש, ״נשיונל גלרי״, העוקב אחר הנעשה בגלריה הלאומית בלונדון.
5. ״מהלכי לילה״ (״Night Moves״), קלי רייכארדט (ארה״ב)
קלי רייכארדט היא אחת הבמאיות העצמאיות המעניינות שפועלות בניו יורק. פסטיבל חיפה חשף בפנינו את ״וונדי ולוסי״ הנהדר שלה, והנה מגיע סרטה החדש: ״מהלכי לילה״, שהוצג בפסטיבל סאנדאנס, ועכשיו מופץ מסחרית באמריקה. דקוטה פנינג וג׳סי אייזנברג משחקים בסרט על אקטיביסטים קיצוניים, לוחמי איכות הסביבה, המתכננים פעולת חבלה גרנדיוזית.
6. ״המהגרת״, ג׳יימס גריי (ארה״ב)
עוד נציג של הקולנוע האמריקאי העצמאי, בסרט שהוצג בפסטיבל קאן לפני שנה. לפני כמה שנים הסתובב בישראל ג׳יימס גריי – שליהק את מוני מושונוב לשניים מסרטיו – ושקל לצלם כאן את סרטו הבא. התוכנית הזאת לא התגשמה, ובינתיים הוא גייס את מריון קוטיאר ואת חואקין פיניקס לדרמה התקופתית הזאת, על תלאות המהגרים לארצות הברית ב-1921.
7. ״ג׳ימי פי״, ארנו דפלשן (ארה״ב/צרפת)
עוד סרט מפסטיבל קאן הקודם. ארנו דפלשן יצר כמה מהסרטים הצרפתיים המעניינים של העשור האחרון, וזהו סרטו הראשון דובר האנגלית, העוסק במצוקותיו הנפשיות של גבר ממוצא אינדיאני (בניסיו דל טורו). הסרט הזה מסקרן, למרות שנדמה שהוא די נעלם מאז בכורתו לפני שנה.
8. ״מתחת לעור״, ג׳ונתן גלייזר (ארה״ב)
סקרלט ג׳והנסון בתור חיזר, באחד הסרטים המסקרנים, מאת הבמאי של ״לידה״ והקליפים של רדיוהד.
9. ״טום בחווה״, קסאווייה דולן (קנדה)
עוד במאי שמתקתק סרטים. סרטו החדש של דולן, ״אמא״, כבר זכה בפרס חבר השופטים בקאן. סרטו הקודם, ״טום בחווה״, הוקרן בפסטיבל ונציה לפני שנה ויצא עם פרס מבקרי הקולנוע.
10. ״סלאח שבתי״, אפרים קישון (ישראל)
עותק דיגיטלי חדש ליצירת המופת של אפרים קישון, ולסרט הישראלי המצליח בכל הזמנים, במלאת 50 שנה לבכורתו. סרט מופלא, חכם, חתרני, ומצחיק.
הבמאי של "הפשיטה" הוא גארת אוונס, לא אדוארדס
========י
רוה לג'נה: תודה. תיקנתי. רק 'גודזילה' יש לי בראש. מביך.
האם הגרסה של הפשיטה 2 תהיה המצונזרת (זו שהוקרנה בארה"ב) או הלא מצונזרת (שהוקרנה בבריטניה ובסאנדנס)? ומתי ההקרנה בדיוק?
מה שחשוב יותר לדעת הוא אלו מהסרטים האלו הם סרטי מפיצים, כלומר כאלו שנקנו להפצה בישראל, והמפיצים משתמשים בפסטיבל כפלטפורמה להקרנות טרום בכורה. אני, למשל, יודע ש"המהגרת" ו"ג'ימי פ." נקנו להפצה בישראל, ונדמה לי גם ש"המהגרת" יופץ ממש בסמוך לפסטיבל עצמו ("ג'ימי פ." נראה יותר כסרט שמועמד לגניזה, אבל אני מניח שיונייטד קינג יעלו אותו למוזיאון באיזשהו שלב).
אני לא עולה לירושלים (או לחיפה בסתיו) כדי לראות סרטים שיגיעו כמה דקות אח"כ למסכים. להיפך, אני עולה לשם כדי לראות את הסרטים שהמפיצים מפחדים מהם. לפעמים יש שם פנינים של ממש.