למה ״אפס ביחסי אנוש״ לא מוקרן ברשת גלובוס?
שימו לב! הפוסט ממשיך להתעדכן עם המון מידע חדש ודי מדהים. צורפה גם התגובה הרשמית של רשת גלובוס נקס, שמציגה סיפור שונה לחלוטין, והפוך לגמרי ממה שתואר כאן בפוסט המקורי. רפרשו בשעות הקרובות לעוד עדכונים.
״אפס ביחסי אנוש״ הוקרן מול אולמות מלאים בסוף השבוע, והוא היה הסרט הרביעי הכי נצפה בסוף השבוע ברשת סינמה סיטי, מה שאומר שיש סיכוי שהוא יוכל להגיע לפתיחה של בין 12 ל-15 אלף כרטיסים בסוף השבוע הראשון (יהיה מעניין לראות האם רשת לב, שבדרך כלל נמנעת מפרסום מספרי כרטיסים, תעשה ג׳סטה כשזה מגיע לסרט ישראלי המופק מכספי ציבור ותוציא הודעה רשמית לגבי נתוני מכירות הכרטיסים, מתוך הבנה שהצלחת הסרט תביא את הקהל שעדיין התמהמה עד כה).
אבל לא פחות מעניינת היא העובדה ש״אפס ביחסי אנוש״ הופץ ברשתות של לב, יס פלאנט וסינמה סיטי, אבל לא בגלובוס מקס. גורם המקורב לסרט עדכן אותי שרשת גלובוס מקס סירבה להסכים לשלם לקולנוע לב, מפיצי הסרט, את האחוזים מהכרטיס שהמפיצים דרשו. אחוזי חלוקה בין מפיץ ובין קולנוע ״המתאימים,״ כך נאמר לי, ״לסרט הוליוודי גדול, ולא לסרט ישראל קטן.״ כלומר, שרשת גלובוס רצתה להתייחס ל״אפס״ כאל סרט קטן, ורצתה לשמור את רוב אחוזי הכרטיס בידיה, בשעה שאנשי סינמה סיטי ויס פלאנט הסכימו לתנאי ההפצה, מתוך הבנה שהסרט הזה יביא קהל רב.
אבל אני חייב להוסיף כאן שתי ספקולציות פרטיות
לגבי הסירוב של רשת גלובוס להפיץ את ״אפס ביחסי אנוש״. הראשונה: חברת גלובוס מפיצה בסוף השבוע הזה את ״רובוטריקים 4״, כנראה עם עלות הפצה ופרסום גדולה למדי. הם כנראה מבינים שהבאז התקשורתי נוטה לכיוון של ״אפס ביחסי אנוש״ ושהסרט בדרכו להצלחה קופתית, אז הם ינסו להקטין את ההצלחה הזאת ולהטות את הכף לטובת ״רובוטריקים 4״ על ידי אי הסכמתם להקרין אותו, במסווה של אי הסכמה עסקית סביב מחירים ואחוזים.
אבל יש לספקולציה הזאת המשך. כי שימו לב שרשת גלובוס דווקא כן מציגה השבוע סרט ישראלי חדש: את ״אילוף הגוררת״. סרט תיעודי ישראלי שבאמת ניסיתי לא להזכיר אותו כאן אפילו פעם אחת כי הטריילר שלו לבדו היה אחד הדברים הכי מביכים שראיתי מימיי. אז למה את ״אילוף הגוררת״ כן ואת ״אפס ביחסי אנוש״ לא? הגרסה הרשמית, כאמור, היא אי הסכמה סביב גובה האחוזים. אבל זו – לדעתי, לפחות – היתממות. מפיצי ״אפס ביחסי אנוש״ לא ביקשו מהרשתות אחוז מהכרטיס שהיה גבוה יותר ממה שאנשי גלובוס שילמו על ״לצוד פילים״, ״פלאות״ או ״הערת שוליים״. ההבדל הוא שאת הסרטים ההם הפיצו יונייטד קינג ואת ״אפס ביחסי אנוש״ מפיצים לא-יונייטד קינג. ועם יונייטד קינג, שיש להם את סינמה סיטי, הם לא יכולים להסתבך. אם אנשי גלובוס רוצים ש״רובוטריקים 4״ יוקרן בסינמה סיטי גלילות בכל האולמות הכי גדוים בסוף השבוע – אולם 7 ואולם הסינמקס, כפי שאכן קרה – הם יקחו אליהם את ״אילוף הגוררת״ וישתקו. על קולנוע לב הם יכולים להתנשא, כי הם לא באמת צריכים אותם. הסרטים שקולנוע לב מפיצים לא מעניינים את אנשי גלובוס, ואין להם באמת שום דבר למנף שיגרום להם להתרצות לתנאים שלהם. נכון, בהיעדר קולנוע מרשת גלובוס בתל אביב, לא מעט מהסרטים שלהם הוקרנו באופן קבוע בקולנוע לב בתל אביב (״קצה המחר״ עדיין מוצג שם), אבל זה כנראה לא מספיק חשוב להם (ויהיה מעניין לראות האם סרטים של גלובוס ימשיכו להיות מוקרנים בקולנוע לב, או שזו תחילתה של מלחמה).
מה שמעלה את השאלה: איך קרה שרשת רב חן/יס פלאנט כן הסכימה? מה האינטרס שלה? כאן, ככל הנראה, מדובר בפוקס של השנה. לחברות ההפצה שבבעלות רשת רב חן – פורום פילם וא.ד מטלון – אין אף סרט עד ה-17.7. אם היה יוצא להם בסוף השבוע הזה סרט הוליוודי ענק, הם גם היו מן הסתם מצמצמים את הנוכחות של ״אפס ביחסי אנוש״ למינימום, אבל בגלל שאין להם סרט משלהם, מה אכפת להם לקחת סרט שהם יודעים שיעבוד טוב ולתת לו את האולמות הלא-גדולים (באולמות הגדולים, ״רחוב ג׳אמפ 22״ ו״אשמת הכוכבים״ שלהם עדיין עובדים טוב, ומשאירים בידיהם מאה אחוזים מהכרטיסים).
ככה זה עובד בעולם שבו חברת ההפצה ובית הקולנוע נמצאים באותה בעלות, אפשר לבחור איזה סרט רוצים שיצליח ואיזה סרט יכשל. נשאלת השאלה האם ברגע ש״רובוטריקים 4״ יתחיל לדעוך – וזה יקרה תוך עשרה ימים – האם אנשי גלובוס יתרצו ויסכימו לקחת את ״אפס ביחסי אנוש״, שרק ילך ויתחזק כשעבודת הפה-לאוזן של הקהל רק תלך ותגבר, כדי שיהיה להם לפחות סרט אחד בימלא להם את האולמות?
תוספת. תגובת אפי ליפשיץ, סמנכ"ל השיווק של רשת גלובוס מקס: "לצערנו, לא הצלחנו להגיע להבנות מסחריות עם מפיץ הסרט 'אפס ביחסי אנוש' על מספר סעיפים פעוטים בהסכם ההפצה, אך משמעותיים מאוד לבתי קולנוע קטנים, בעיקר בפריפריה. גלובוס מקס הסכימה לתנאים משופרים והוגנים לסרט זה הן מבחינת חלוקת האחוזים והן מבחינת שיבוצו בלוח ההקרנות, ולראיה הקרנות טרום הבכורה ששובצו במתחמים שלנו בשבוע שעבר. ניסינו ככל שיכולנו לשכנע את מפיצי הסרט כי דין בתי קולנוע קטנים בפריפריה אינו כדין מתחמי הענק בראשל"צ, אך לשווא. העובדה כי הסרט אינו מוקרן השבוע בבתי הקולנוע שלנו היא תוצר של עקשנותם של מפיצי הסרט ותו לא וכנראה שהקרנת הסרט בבתי קולנוע קטנים בפריפריה אינה חשובה להם מספיק. אנו בכל מקרה מאחלים ליוצרי הסרט ומפיציו הצלחה רבה בהפצתו בארץ ובעולם".
באופן כללי, משיחות שאני מקבל מהבוקר מגורמים המקורבים להפצת הסרט, ושלא דיברו איתי קודם, מצטיירת עכשיו תמונה הפוכה לחלוטין, לפיה אלה דווקא המפיצים, סרטי שני, שוויתרו על רשת גלובוס מקס, ולא ההפך, כפי שנטען כאן במקור. רשת גלובוס מקס, הזכירו לי, הריצה את הטריילר לסרט בחודשים האחרונים, קידמה את הסרט בדף הפייסבוק שלה, והציגה אותו בטרום בכורות, אבל העקשנות של המפיץ, פוצצה לבסוף,את המו"מ על סעיף טכני פעוט. התחושה, מספרים לי אנשי גלובוס, שאנשי סרטי שני פשוט לא רצו להקרין את "אפס ביחסי אנוש" בפריפריה (או "מחוץ למדינת תל אביב", כפי שאמר לי אחד האנשים הבוקר).
יש בידי עוד מידע שאעלה בקרוב, אבל כל צד מספר סיפור הפוך. כך או כך, במלחמה שבין המפיץ לבתי הקולנוע, מי שנדפק הוא הסרט.
אם יגיעו תגובות רשמיות נוספות, ולא עדכונים אוף דה רקורד שקיבלתי בימים האחרונים מכל המפיצים, אשמח לפרסם.
עולם מפיצי הסרטים בישראל=מלחמות העולם התחתון… לא ייאמן.
מאד מעניין, תודה יאיר! לפני כחמש שנים התחלתי ליזום חרם על קולנוע "גלובוס", ומעט לאחר מכן עברתי לגור בחו"ל והיוזמה ננטשה (נראה לי שאפילו אזכרת את זה בבלוג פעם).
מעניין אם התפעול ואיכות ההקרנה השתפרו מאז..
==============
רוה לגידלי: בסופו של יום של האשמות הדדיות אני כבר לא בטוח שרשת גלובוס היא האיש-הרע בסיפור הזה. מה שבטוח הוא שיש כאן מלחמת אגו בין שתי חברות הפצה שבדרך רומסות את הסרט שהן מנסות לעזור לו.
"לחברות ההפצה שבבעלות רשת רב חן – פורום פילם וא.ד מטלון – אין אף סרט עד ה-17.7." – לא ממש מדויק, כוכב הקופים החדש יוצא ב-10.7.
האולם הגדול בסינמה סיטי גלילות הוא אולם מס' 1
קצב המכירה לרובוטריקים באולם זה היה צולע בהשוואה בכלל ובפרט בהשוואה לגאמפ 22 שעבר לסינמקס והמשיך לככב.
אפס ביחסי אנוש הוצג באולם 7 או 10 הגדולים מבין האולמות שנותרו (ובקטן מבין שניהם כמדומני היות ובגדול הוצג מר מורגן של יונייטד)ומילא אותו היטב היטב.
הסרט מוכר היטב גם בימי חול וזה הסימן לאריכות ימים וצופים.
חבל מאד על מלחמת האגו בין שני הגופים, כי מי שבעיקר נפגע מכך הם התושבים שלא יכולים לראות את הסרט המופלא הזה בעירם אלא יצטרכו לנסוע לעיר אחרת על מנת לראות את הסרט.