פורסמו המועמדים לפרסי אופיר 2014. ״מיתה טובה״ מוביל, ״גט״, ״אפס ביחסי אנוש״, ״את לי לילה״ ו״יונה״ אחריו (הרשימה המלאה)
בשעה זו התפרסמו המועמדים לפרסי אופיר. אני בסנטוריני יוון, אבל ליבי ביפו, שם הכריז איתן אבן, יו״ר האקדמיה על המועמדים, אותם אני מקבל בשידור חי ומעדכן מיד. כצפוי, ״מיתה טובה״ מוביל עם מירב המועמדויות – 14 במספר (כל הקטגוריות חוץ מעיצוב תלבושות). ״גט״ אחריו עם 12 מועמדויות. ״אפס ביחסי אנוש״ עם 12. ו״יונה״ ו״את לי לילה״ עם תשע מועמדויות כל אחד. ההפתעה הגדולה ברשימה, מבחינתי, היא ״יונה״, שלצערי הרב לא היה על הרדאר שלי (החמצתי את כל הקרנות האקדמיה שלו), למרות שהייתי צריך להאמין בניר ברגמן יותר.
הנה הרשימה המלאה:
סרט:
״אפס ביחסי אנוש״. במאית: טליה לביא.
״את לי לילה״. במאי: אסף קורמן.
״גט״. במאים: רונית אלקבץ ושלומי אלקבץ.
״יונה״. במאי: ניר ברגמן
״מיתה טובה״. במאים: שרון מימון וטל גרניט.
סרט הפרינג׳: ״האם זה אתה״, במאי: דני מנקין
בימוי:
טליה לביא, ״אפס ביחסי אנוש״.
אסף קורמן, ״את לי לילה״.
רונית אלקבץ ושלומי אלקבץ, ״גט״.
ניר ברגמן, ״יונה״.
שרון מימון וטל גרניט, ״מיתה טובה״.
תסריט:
טליה לביא, ״אפס ביחסי אנוש״
לירון בן-שלוש, ״את לי לילה״
נדב לפיד, ״הגננת״
רונית אלקבץ ושלומי אלקבץ, ״גט״
טל גרניט ושרון מימון, ״מיתה טובה״
שחקן:
זאב רווח, ״מיתה טובה״
יוסי מרשק, ״מנפאוור״
מנשה נוי, ״גט״
נוה צור, ״עמק״
תאופיק ברהום, ״ערבים רוקדים״
שחקנית:
דאנה איבגי, ״אפס ביחסי אנוש״
לבנה פינקלשטיין, ״מיתה טובה״
לירון בן-שלוש, ״את לי לילה״
נעמי לבוב, ״יונה״
שירה האס, ״פרינסס״
רונית אלקבץ, גט״
שחקן משנה:
אילן דר, ״מיתה טובה״
אלישע בנאי, ״תפוחים מן המדבר״
יעקב זאדה דניאל, ״את לי לילה״
מיכאל מושונוב, ״ערבים רוקדים״
ששון גבאי, ״גט״
שחקנית משנה:
דאנה איבגי, ״את לי לילה״
נלי תגר, ״אפס ביחסי אנוש״
שני קליין, ״אפס ביחסי אנוש״
עליזה רוזן, ״מיתה טובה״
ריימונד אמסלם, ״תפוחים מן המדבר״
צילום:
זיו ברקוביץ, ״בורג״
עמית יסעור, ״את לי לילה״
טובי הוכשטיין, ״מיתה טובה״
שי גולדמן, ״הגננת״
נדב הקסלמן, ״לוויה בצהריים״
עריכה:
אילה בנגד, ״יונה״
אריק להב ליבוביץ, ״אפס ביחסי אנוש״
ז׳ואל אלכסיס, ״גט״
עינת גלזר-זרחין, ״מיתה טובה״
שירה הוכמן, אסף קורמן, ״את לי לילה״
ליהוק:
״אפס ביחסי אנוש״
״פרינסס״
״גט״
״יונה״
״מיתה טובה״
עיצוב:
״יונה״
״ערבים רוקדים״
״לויה בצהריים״
״מיתה טובה״
״אפס ביחסי אנוש״
״בורג״
תלבושות:
״פרחים של מרציפן״
״תפוחים מן המדבר״
״לויה בצהריים״
״גט״
״יונה״
איפור:
״מיתה טובה״
״גט״
״אפס ביחסי אנוש״
״יונה״
״את לי לילה״
מוזיקה:
״יונה״, אבי בללי
״מיתה טובה״, אבי בללי
״גט״, דיקלה, שאול בסר
״פרינסס״, ישי אדר
״אפס ביחסי אנוש״, רן בגנו
עיצוב פסקול:
״הגננת״
״מיתה טובה״
״גט״
״אפס ביחסי אנוש״
פיצ׳ר תיעודי:
״אדם הגון״
״היה שלום פטר שווארץ״
״הנסיך הירוק״
״משפטי חיים״
״תקופת מבחן״
תיעודי קצר (עד 60 דקות):
״גינת עדן״
״השדכנית״
״כופר נפש״
״רקדנית, עמוד וסרט״
״שבעה מדורי הגיהנום של הדיור הציבורי״
סרט עלילתי קצר:
״אלוהים יקר״
״דפיקה בדלת״
״הביקור״
״הרי את… הרי אני״
״פריז על המים״
אני מתנצל בפני היוצרים ואנשי הצוות בחצי השני של הרשימה שלא הספקתי להעתיק את שמם בגלל בעיות טכניות. אנסה להשלים את שמות המועמדים כשיהיה לי חיבור אינטרנט רציף.
ביחס להימורים שלי: בעיקר מאוד פספסתי את ״יונה״. אבל קלעתי יפה בקטגוריית השחקניות (כולל העובדה שיהיו שש). ההפתעה הגדולה לי מהרשימה היא שסייד קשוע לא מועמד על התסריט של ״ערבים רוקדים״
עכשיו השאלה היא: מי יזכה?
בניק-לינק: סקירת כל סרטי התחרות (מלבד אחד) כולל התייחסות לקטגוריות השונות.
ללא ספק זאת אחת השנים הטובות של הקולנוע הישראלי. לאכזבתי הרבה האקדמיה התעלמה כמעט לחלוטין מיצירת המופת "פרינסס" של טלי עזר שלום. אורי פפר וקרן מור עשו שם עבודה נפלאה וההתעלמות מהם מאוד כואבת.
אלו הפייבוריטים שלי לזכייה בפרסי אופיר 2014:
סרט: "אפס ביחסי אנוש"-
א.עם הצלחה לא מתווכחים. נקודה. הקהל נהר בהמוניו לאולמות הקולנוע ברחבי הארץ, המבקרים היללו (בלשון המעטה),
ב. ללא ספק מדובר בסרט קאלט מצד אחד אבל מצד שני גם מאוד אומנותי שטומן בחובו המון ביקורת על הגוף הצהלי ועל מעמד האישה.
ג. ולמה לא "גט" אתם שואלים?! משום שהיו בו לטעמי הרבה בעיות. המשחק שם לא היה מוצלח לטעמי, כך גם הצילום והעריכה. הרעיון מדהים, המסרים מדוייקים אבל משהו שם התפספס בדרך.
ד. במבחן האוסקר יש לי תחושה שהסרט יעבוד מאוד. הנושאים בסרט אוניברסליים מחד אבל הלוקליות שלהם היא זאת שגורמת לניכור של הצופה הלא ישראלי להתאהב בדמויות באופן מקסימלי.
במאי- טליה לביא "אפס ביחסי אנוש"
א. כי הגיעה הזמן שאישה תזכה בפרס.
ב. כי זה הפרוייקט הקולנועי הראשון שלה והיא הגיעה להישג מרשים מאוד איתו.
ג. היא הבמאית היחידה בשנים האחרונות שהצליחה לקרוע מצחוק את הצופה הישראלי.
ד. היא זכתה בפסטיבל טרייבקה.
ה. כי הסרט הזה הוא פשוט גאוניות לשמה.
ו. ראה ערך "הסרט" למעלה.
שחקן ראשי- נוה צור "עמק"
א. השחקן הצעיר מוכר לכולם כילד הביריון מ"לצוד פילים" עשה תפקיד מרשים במיוחד בסרט "עמק" של סופי ארטוס.
ב. הקוטביות של הדמות באה לידי ביטוי ביחסה לכל אחת מהדמויות בסרט.
ג. השחקן צעיר גורם לצופה בסרט לחוש כלפיו רגשות מעורבים. סצנות מסויימות הוא גורם לקהל להשתומם נגדו, חלק הוא מעורר אמפתטיה קסומה, בחלק הוא מעורר צחוק ובחלקן הוא פשוט מעורר רחמים. כל אלה אולי נשמעים טריוויאלים לדמויות עגולות אבל נוה מצליח לעורר את הצופה בכל תגובה למקסימלית.
ד. מימדיו הגדולים והמראה החיצוני שלו הם חלק בלתי נפרד מההוויה של נוה וללא ספק מוסיפים עוד נופכים ורבדים עמוקים לדמות.
ה. הוא פשוט שחקן מחונן שנשמע עליו רבות בעתיד.
ו. כי מנשה נוי לא קנה אותי ב"גט". הח' והע' המאולצים והמשחק הפושר שלו פשוט גרמו לחוסר עניין.
שחקנית ראשית- שירה האס "פרינסס"
א. עוד שחקנית צעירה וסופר מבטיחה.
ב. היא זכתה בפרס חג'ג' על תפקיד בסרט הזה בפסטיבל ירושלים. מנימוקי השופטים: "…באמצעים מינימליסטיים מלהטטת השחקנית בין קטבים של זעם פנימי ושקט נפשי ומאפשרת הסתכלות מפוכחת אל המסע הקשה שנאלצת לעבור הדמות. אנו גאים להעניק פרס זה לשחקנית כה צעירה שהפתיעה בבגרות משחקית וסחפה אותנו פה אחד.."
ג. הדמות שלה עוברת בסרט תהפוכות נפש שכל ילדה כמעט עוברת בגיל ההתבגרות. היא מכניסה אותנו לתוך העולם שלה תוך שהיא מפיצה קסם רב והבנה עומקית ואינטיליגנטית על מה שמתחולל בתוך גופה של הדמות.
ד. אין הרבה שחקניות אמיצות שהיו מסוגלות לבצע פעולות נועזות כמו שהיא בסרט הטעון והחוויתי הזה.
ה. היא מזכירה מאוד את נטלי פורטמן. אולי אפילו בגרסה יותר מוצלחת.
ו. כי עם כל אהבתי ללבנה פינקלשטיין, נעמי לבוב, דאנה איבגי ולעבודה המדהימה שכל אלה עשו, שירה האס מתבלטת ללא ספק ועשתה את העבודה הכי מרשימה שראיתי בשנים האחרונות.
ז. כי רונית אלקבץ ממשיכה עם הקו של המשחק המוגזם והמבטא הצרפתי הקלוקל.
שחקן משנה- יעקב דניאל זדה "את לי לילה"
א. יעקב דניאל הוא מהשחקנים שאנחנו זוכרים מהרבה תפקידים קטנים בקולנוע והטלוויזיה שהוא עשה ואנחנו לא מקשרים לפעמים בין השם לפנים. והנה הגיע התפקיד שזיכה שנאמר את שמו ונזכור גם את הפנים.
ב. בגלל המשחק המדויק, הקטן אך העצמתי. נראה היה כאילו הוא לא מתאמץ בכלל מבחינה משחקית, לא לוחץ. אבל הרגישות האינסופית שהוא העביר דרך הדמות הנפלאה הזו היא זו שמכתירה אותו בתור השחקן המשנה המצטיין של השנה מבחינתי.
ג. נדמה כי אנחנו מכירים את הדמות הזו של המורה, הנחבא אל הכלים, חסר הכריזמה ולעיתים חסר המשמעות, אנחנו לא נזכור אותו בעתיד כדמות משפיעה על חיינו. אבל הנה יש לנו דרך להציץ אל תוך חייו, להיכנס אליו לתוך העיניים הכאובות ולקחת עוד מסר לתשומת לבנו. בקיצור, הייתי נותן ליעקב דניאל עוד פרס על הדמות האותנטית ביותר שנראתה בקולנוע הישראלי.
ד. כי ששון גבאי אמנם עשה תפקיד מבריק ב"גט", אבל הגיע הזמן שהוא יפנה מקום גם לאלה שעוד לא קיבלו הכרה ומגיע להם.
שחקנית משנה- דאנה איבגי "את לי לילה"
א. דאנה כבר קיבלה מספר לא מבוטל של מועמדויות בפרסי אופיר, והאמת בצדק. היא ללא ספק אחת השחקניות הטובות ביותר שהיו לתרבות הישראלית. היא מוכיחה כל פעם מחדש כמה היא שחקנית מגוונת ורב גונית ועל זה כבר מגיע לה שאפו.
ב. דאנה גרמה לי בפעם הראשונה לראות שחקנית שמשחקת נערה בעלת פיגור שכלי (כבד מאוד יש לציין) ולשכוח שמדובר בשחקנית.
ג. רואים שעבודת המחקר שהיא עשתה הייתה סופר מוקפדת ומדוייקת להפליא.
ד. רמת האמפתאטיה לדמות האומללה שלה הייתה כל כך גבוהה שבסצנה המסכמת של הסרט לא נשארה עין אחת יבשה באולם.
ה. כי אף אחת מהעבודות שעשו השחקניות (הנהדרות כמובן) שמועמדות השנה, לא משתווה לעבודה שהיא עשתה.
צילום- טובי הוכשטיין "מיתה טובה"
א. רמת הדיוק והאסתטיקה של הצילום בסרט הוא שמעביר לנו את הסיפור בצורה טראגית-קומית.
ב. משחקי התאורה המרהיבים והשוטים שעוברים מתמונה לתמונה היו מהפנטים למדי.
ג. לפעמים נדמה כי התמונה מנהלת רומן עם השחקנים הבוגרים והופכת אותם לדמויות כמעט על אנושיות.
ד. אני רוצה לתלות תמונות מתוך הסרט בדירה שלי.
עריכה- אריק להב ליבוביץ' "אפס ביחסי אנוש"
א. אתגר גדול לערוך סרט דרמתי שיעביר לצופים את תחושותיהם של הדמויות ולגרום לקתרזיס. עוד יותר קשה לערוך סרט שאמור לעורר בקהל צחוק. ולא סתם צחוק. צחוק מתגלגל.
ב. העריכה המשעשעת בסרט היא אחת מהמסעות שעברה טליה לביא כדי להפוך את הסרט למה שהוא: פארסה על הממסד הצבאי.
ג. העריכה המתקתקה של הסרט והדיוק האומנותי שבה הם חלק מהברגים שהופכים את הסרט למה שהוא: יצירת מופת ישראלית שלא נראתה כמוה.
ליהוק- אסתר קלינג "פרינסס"
א. אסתר קלינג היא אחת מהמלהקות העסוקות בישראל בעשור האחרון.
ב. עבודת הליהוק המהוקצעת שהתבצעה בסרט הזה היא אחת מההברקות שהביאו את הסרט לרמת החוויה העצומה שבו.
ג. אחד מהדברים הבולטים במשחק של הסרט הוא האנרגטיות שמתעופפת בחלל הביתי בו מתרחשות החוויות הגדולות של הדמויות. האנרגיה שזרמה בין השחקנים היא על גבול המיסטית. אפשר להבין שמאחורי הכימיה הנהדרת של הדמויות עמד כנראה אדם גאון שחזה את הדברים.
ד. אני לעולם לא הייתי חושב בראשי לזווג את קרן מור לאורי פפר. נדהמתי לגלות שהרעיון הזה הוא פשוט גאוני. שניהם בתפקיד חייהם. תצוגת משחק סופר מרשימה.
ה. למצוא שני שחקנים, אחד בן, אחת בת שאמורים להיראות כמו תאומים זה אחד האתגרים הקשים של כל מלהק. אסתר עשתה את הבלתי יאמן והביאה שני שחקנים צעירים שדומים אחד לשני כמו שתי טיפות מים, לשניהם שיער ארוך, תווי פנים מושלמים אחד לשני ובאותם צבעים. מה גם ששניהם משחקים פשוט נפלא וכמו שאמרתי בסעיף הקודם הכימיה ביניהם הייתה פשוט נהדרת.
ו. מאוד פשוט ללהק שחקנים מוכרים, חסידי מיינסטרים. יותר קשה ללהק שחקנים לא מוכרים ולהאמין שהם יהיו תגלית מרעישה. אסתר קלינג מומחית בכך.
מקווה שיש חברי אקדמיה שקראו את הפייבוריטים. מקווה שזה השפיע במידת מה.
שתהיה שנה נהדרת.
לא אחת, אלא שתי נשים זכו כבר בפרס הבימוי: ג'ולי שלז (עפולה אקספרס) ורמה בורשטיין (למלא את החלל).
לא זה אומר שלביא לא צריכה לזכות, כמובן.
אתה צודק!! ברח מזכרוני משום מה. זה עדיין לא משנה את דעתי 🙂