10 אוגוסט 2016 | 10:27 ~ 7 תגובות | תגובות פייסבוק

המועמדים לפרס אופיר 2016: ״סופת חול״ ו״אבינו״ מובילים עם 12 מועמדויות

13912490_1065711593505159_901915040863891481_n

״סופת חול״, סרט הביכורים של עלית זקצר, שזכה בינואר בפרס הסרט הבינלאומי בפסטיבל סאנדאנס (בהפקת חיים ואסתי מקלברג), ו״אבינו״, סרטו השני של מני יעיש (״המשגיחים״), מובילים עם הכי הרבה מועמדויות בתחרות פרסי אופיר 2016, שהמועמדים לה הכרזו לפני שעה קלה. שניהם עם 12 מועמדויות. ״לעבור את הקיר״ של רמה בורשטיין עם תשע מועמדויות, ״שבוע ויום״ של אסף פולונסקי עם שבע מועמדויות. לכל הסרטים, והמועמדויות, קפצו פנימה. ״מעבר להרים ולגבעות״ של ערן קולירין מועמד לצידם לפרס הסרט, לתסריט ולבימוי.

מורן רוזנבלט, שזכתה לפני שנה בפרס אופיר על תפקידה ב״חתונה מנייר״, הכריזה לפני דקות אחדות על המועמדים בשידור חי מהאולפנים של גליה אזולאי. והנה הם. פרשנויות ותחזיות בסוף:

צילום:

אמנון זלאייט, ״ג׳נקשן 48״

ירון שרף, ״הרמוניה״

רם שוויקי, ״אבינו״

שי גולדמן, ״תיקון״

שי פלג, ״סופת חול״

 

עריכה:

אריק להב ליבוביץ, ״מעבר להרים ולגבעות״

טלי הלטר שנקר, ״שבוע ויום״

יעל חרסונסקי, ״לעבור את הקיר״

רונית פורת, ״סופת חול״

שירה ארד, ״אבינו״

 

ליהוק:

אורית אזולאי, ״ברש״

אורית אזולאי, ״מעבר להרים ולגבעות״

לימור שמילה, ״אבינו״

לימור שמילה, ״סופת חול״

מיכל קורן, ״לעבור את הקיר״

 

עיצוב אמנותי:

אייל אלחדד, ״אבינו״

אמיר ירון, ״תיקון״

ניר אדלר, ״סופת חול״

סלים שחאדה, ״ג׳נקשן 48״

שונית אהרוני, ״הרמוניה״

 

עיצוב תלבושות:

אופיר חזן, ״הרמוניה״

חווה לוי רוזלסקי, ״לעבור את הקיר״

חן גלעד, ״סופת חול״

ירון אריה, ״ברש״

רונה דורון, ״ישמח חתני״

 

איפור:

אור ספיר, ״אבוללה״

אתי בן נון, ״לעבור את הקיר״

כרמית בוזגלו, ״סופת חול״

ורד מבורך, ״ישמח חתני״

מירב בשושה הורוביץ, ״אבינו״

 

מוזיקה מקורית:

אהובה עוזרי שאול בסר, ״ישמח חתני״

אורי בראונר כנרות, ״הכל שבור ורוקד״

תאמר נפאר ואיתמר ציגלר, ״ג׳נקשן 48״

חיים פרנק אילפמן, ״אבוללה״

רן בגנו, ״סופת חול״

 

עיצוב פסקול:

אביב אלדמע ואיתי אלוהב, ״הרמוניה״

אולג קייזרמן ורונן נגל, ״אבינו״

איתי אלוהב וגיל תורן, ״ג׳נקשן 48״

מוטי חפץ, דניאל מאיר, אלכס קלוד, ״לעבור את הקיר״

אביב אלדמע ותולי חן, ״הכל שבור ורוקד״

 

שחקנית המשנה:

אורנה בנאי, ״ישמח חתני״

יאנה יוסף, ״הרמוניה״

רובה בלאל- עספור, ״סופת חול״

רותם זיסמן כהן, ״אבינו״

שירי נדב נאור, ״מעבר להרים ולגבעות״

 

שחקן משנה:

אביב אלוש, ״ישמח חתני״

אלון דהן, ״אבינו״

דודו טסה, ״הכל שבור ורוקד״

שמיל בן-ארי, ״נמל בית״

תומר קאפון, ״שבוע ויום״

 

שחקנית:

אניה בוקשטיין, ״לב שקט מאוד״

יבגניה דודינה, ״שבוע ויום״

ליהי קורונובסקי, ״הפורצת״

למיס עמר, ״סופת חול״

נועה קולר, ״לעבור את הקיר״

 

שחקן:

יורם חטב, ״נמל בית״

בני אבני, ״להציל את נטע״

מוריס כהן, ״אבינו״

שי אביבי, ״שבוע ויום״

תאמר נאפר, ״ג׳נקשן 48״

 

סרט קצר:

״אנה”, אור סיני

״אשת השגריר״, דינה צבי ריקליס

״גבולות״, דנה לרר שטרן

״עם הפנים לקיר״, אלמורק דוידיאן

“ולתפארת מדינת ישראל”, יניב סגלוביץ׳

“מיומנו של צלם חתונות”, נדב לפיד

 

סרט תיעודי קצר:

״אל תוך הרשת האפילה״, צחי שיף ודוקי דרור

״בית האילמת״, תמר קיי

״מוות בבאר שבע״, אסף סודרי וטלי שמש

״שבוע 23״, אוהד מילשטיין

״שלושה אחים ומערה״, תמר טל ענתי

 

תסריט:

איתן גרין, ״חדרי הבית״

אסף פולונסקי, ״שבוע ויום״

ארז תדמור ושלמה אפרתי, ״נמל בית״

עלית זקצר, ״סופת חול״

ערן קולירין, ״מעבר להרים ולגבעות״

רמה בורשטיין, ״לעבור את הקיר״

מני יעיש, ״אבינו״

(שבעה שמועמדים בתסריט?!)

 

בימוי:

אסף פולונסקי, ״שבוע ויום״

מני יעיש, ״אבינו״

עילית זקצר, ״סופת חול״

ערן קולירין, ״מעבר להרים ולגבעות״

רמה בורשטיין, ״לעבור את הקיר״

(קולירין ובורשטיין כבר זכו בפרס הזה).

 

סרט תיעודי ארוך:

״המתנחלים״, שמעון דותן

״מיסטר גאגא״, תומר הימן

״עד קצה הזריחה״, סילבן ביגלאייזן

״פוטו פרג׳״, קובי פרג׳

״פרינסס שואו״, עידו הר

(מעניין מאוד. ארבעה מתוך חמשת הסרטים התיעודיים המועמדים הופצו – או יופצו, במקרה של ״פוטו פרג׳״ – מסחרית בבתי קולנוע, מחוץ לסינמטקים. מגמה מבורכת מאוד).

 

סרט:

״אבינו״ (במאי: מני יעיש, מפיק: מרק רוזנבאום)

״לעבור את הקיר״ (במאית: רמה בורשטיין, מפיק: אסף אמיר)

״מעבר להרים ולגבעות״ (במאי: ערן קולירין, מפיקים: אילון רצ׳קובסקי ויוחנן קרדו)

״סופת חול״ (במאית: עלית זקצר, מפיקים: חיים ואסתי מקלברג)

״שבוע ויום״ (במאי: אסף פולונסקי, מפיקים: נעמי לבארי וסער יוגב)

שני זוגות נשואים מועמדים לפרס הסרט כמפיקים. חוץ מנעמי לבארי וסער יוגב, כל שאר המפיקים זכו בעבר בפרס אופיר על הסרט הטוב ביותר.

פרס מפעל חיים יוענק השנה, ובצדק גמור, לבמאי דן וולמן, שמביים ברצף כבר 46 שנים, ועושה בנחישות ובהתמדה את הדבר המסוים שלו, שהוא כמעט ממש ותג אישי שלו, סרטים קטנים מאוד, אנושיים, עצמאים.

פרס על הישגים מקצועיים יוענק למעצב איתן לוי.

הטקס יתקיים ב-22 בספטמבר באשדוד.

======================

רשימת המועמדים תואמת באופן מדהים לתחזית שלי מלפני שבוע (זה מדהים גם אותי, כי אני רגיל ל-80 אחוזי קליעה, לא ל-100).

לכן, נמשיך את התחזית הזאת עוד קצת: אני מהמר ומנחש ש״סופת חול״ יזכה. אבל, כמו שראינו בשנים האחרונות, זו לא תהיה זכייה חלקה. ״שבוע ויום״, שהוא כנראה הסרט הכי אהוב בתחרות כרגע, יסחוף לא מעט זכיות, ובראשן פרסים לשחקן (שי אביבי) ולתסריט. אני עדיין חושש ל״לעבור את הקיר״, כי סרט שני של במאי שזכה על סרטו הראשון לרוב לא מצליח באקדמיה. ״לעבור את הקיר״ יעניק פרס לשחקנית, נועה קולר, ופחות או יותר זהו (אולי לתלבושות). המיסתורין האמיתי יהיה בקטגוריית הבימוי. עד כמה יחליטו חברי האקדמיה לפצל את הפרסים בין הסרטים? יש לי תחושה שערן קולירין יזכה בפרס הבימוי.

======================

זה בלתי נסבל בעיניי – ועדות לחובבנות איומה – שהאקדמיה מפרסמת רשימת לפי סדר הא-ב׳ של המועמדים לפי שם פרטי. מזעזע. אם מתעצלים לסדר לפי סדר א׳-ב׳ לפי שם משפחה, כמקובל, אז שיסדרו לפי שמות הסרטים. זה ממש מביך בעיניי.

=======================

ולצד האפל של התחרות: הדס בן ארויה נשארה בחוץ. זה מלמד אותי משהו על המילייה שלי – הוא לא מייצג כלום. לא מעט מעמיתיי המבקרים הצעירים, בוגרים טריים של בתי ספר לקולנוע, וחובבי קולנוע טריים, הפכו את הסרט המאוד חינני הזה לדיבור החם בפיד הפייסבוק שלי ובצקשורת. חברי האקדמיה נותרו צוננים. כנ״ל ״הכל שבור ורוקד״ של נוני גפן. כנ״ל ״הלהקה האחרונה בלבנון״ (סרט בלתי נסבל בעיניי, אבל כזה ששמעתי שיש לו כמה וכמה מעריצים). האקדמיה היא עדיין מוסד מבוגר מאוד שמחפש סוג מאוד מסוים של סרטים. רוקנרול ותרבות נעורים יכולים להיות רק ברקע, לא בחזית.

ומילות ניחומים לזיו ברקוביץ׳, הצלם הכי חרוץ של השנה, שצילם ארבעה סרטים, יותר מכל צלם אחר, אבל אף אחד מהם לא זכה למועמדות, אפילו לא ״נמל בית״, הסרט עם הצילום הכי טוב לדעתי מהרביעיה הזאת. זה מבאס כי אני מאוד מאוכזב מהצילום של שי פלג ב״סופת חול״, והוא מועמד וברקוביץ׳ לא. הקרב בין הצילום המאוד-צבעוני של ירון שרף ב״הרמוניה״ ובין צילום השחור-לבן של שי גולדמן ב״תיקון״ יהיה שואו-דאון עוצר נשימה בעיניי. שני אלה פסגות של צילום, ואפילו אני לא בטוח למי הייתי מצביע ביניהם.

==================

סטטיסטיקות מעניינות: חמש מועמדויות ליוצרים ערבים, מתוכם שתי מועמדויות לתאמר נפאר, כשחקן וכמוזיקאי. תשע מועמדויות לבמאיות: שתיים על פרס הסרט, ארבע מתוך שש המועמדויות לפרס הסרט הקצר, ושלוש לפרס הסרט התיעודי הקצרץ

==================

שימו לב לאופן שבו האקדמיה עצמה מטה את התוצאות הסופיות. עכשיו יתחילו הקרנות האקדמיה לקראת סיבוב ההצבעות השני. אבל אילו סרטים יוקרנו? רק חמשת הסרטים המועמדים לפרס הסרט. בואו ניקח את קטגוריית שחקן המשנה. אני חושב ששמיל בן-ארי אמור להיות המוביל בקטגורייה הזאת על ״נמל בית״. אבל האקדמיה לא תקרין לחבריה את הסרט הזה. מה יעשו אלה שלא ראו את סרטי הסיבוב הראשון? אין להם מושג מה שמיל עושה בסרט. לכן בקטגוריית שחקן המשנה יש עכשיו אוטומטית, ובאופן לא הוגן, יתרון לתומר קאפון ולאלון דהן (שמן הסתם יזכה). האם מפיקי ״נמל בית״ ו״ישמח חתני״ יקיימו הקרנות אקדמיה על חשבונם, רק כדי לקדם זכייה אפשרית של בן-ארי כשחקן משנה ואורנה בנאי כשחקנית משנה (בהתאמה)?

נושאים: בשוטף

7 תגובות ל - “המועמדים לפרס אופיר 2016: ״סופת חול״ ו״אבינו״ מובילים עם 12 מועמדויות”

  1. איתן 10 אוגוסט 2016 ב - 11:25 קישור ישיר

    ספרתי 7 מועמדויות ל”שבוע ויום” (לא 9), וכך, בבת אחת, הסרט המאוד יפה של אסף פולונסקי הפך מפייבוריט לזכיה למועמד פחות פייבוריט. “אבינו” נגד רמה בורשטיין, נגד “סופת חול”. מירוץ תלת ראשי שווה כוחות מרתק.

  2. דורון (אחר) 10 אוגוסט 2016 ב - 11:51 קישור ישיר

    כצפוי יהיה מירוץ מעניין השנה. המועמדויות נראות מוצדקות לפי הסרטים שראיתי, חבל לי על תיקון, היה די צפוי שלא יקטוף מועמדות לסרט, אבל קיוויתי ליותר בשבילו.
    לא הייתי פוסל את הסיכויים של שבוע ויום, אבל סופת חול אכן נראה פייבוריט כרגע (אישית אהבתי אותו יותר מאת הסרט של פולונסקי.
    3 מארבעת הסרטים הסרטים שאהבתי במיוחד עלו לחמישיה (עם אבינו שלא ראיתי ואני מאוד סקרן לגביו), אז אני מרוצה.
    רק חבל לי שכרגיל אין עם מי לדבר על התחרות כי אף אחד לא מכיר את הסרטים! אפילו לא במקום העבודה שלי שעוסק בקולנוע ויש בו אנשים שאוהבים קולנוע ישראלי…

  3. איתן 10 אוגוסט 2016 ב - 11:56 קישור ישיר

    עוד תיקון קל: בקטגוריית הסרט החלפת בין שמות הבמאים של “סופת חול” ו”שבוע ויום”.

  4. איתן 10 אוגוסט 2016 ב - 12:44 קישור ישיר

    הגענו לשלב שבו הרבה חברי אקדמיה יתחילו לחשוב על הסיכויים לאוסקר. ההצבעה בסיבוב השני מתחילה ב-11 בספטמבר, מיד עם סיום פסטיבל ונציה. אז כבר נדע מה דעת הביקורת העולמית על “לעבור את הקיר”, והאם יש לו סיכוי (בעיני חברי האקדמיה). עד אז זה בין “שבוע ויום” (שמעמדו ירד היום משמעותית) לבין “סופת חול”. חברי אקדמיה שלא אכפת להם מהאוסקר נראה לי שיצביעו ברובם ל”אבינו”.

    ולשאר החדשות: אתה מבוגר ממני בשלוש שנים, כך שאנחנו בערך מאותו דור. אבל בניגוד אליך, שנאתי ממש את “אנשים שהם לא אני”, ואהבתי ממש את “הלהקה האחרונה בלבנון” (מאוד צחקתי. באמת).

    גם אני מצטרף למילות הניחומים לזיו ברקוביץ’. העבודה שלו ב”ישמח חתני” נהדרת. מאוד אהבתי את “הכל שבור ורוקד” וחבל לי שהסרט של נוני גפן נשדד. כנ”ל לגבי “תיקון”.

  5. DANIALL 10 אוגוסט 2016 ב - 14:06 קישור ישיר

    לא מוכן להישבע, אבל דומה לי שכל ההקרנות מלכתחילה הן ע”ח המפיק ולא נתרמות ע”י האקדמיה!

    • אורי 10 אוגוסט 2016 ב - 21:50 קישור ישיר

      לאור נסיוני משנה שעברה, האקדמיה מכריחה את המועמדים לפרס הסרט לשלם על הקרנה נוספת, בתעריף שהם סגרו עם הסינמטק, שאר הסרטים יכולים לסגור הקרנות נוספות על חשבונם.

  6. עדן גוריון 10 אוגוסט 2016 ב - 15:27 קישור ישיר

    חבל שעוד לא נכנסה השנה קטגוריית אפקטים ויזואליים, שאני מקווה שתיכנס בשנה הבאה. זה היה הפרס לאבוללה

    ==================
    רוה לעדן: אני חושב שהנהלת האקדמיה צריכה להיות עם אצבע הרבה יותר צמודה על הדופק של הזירה הקולנועית המקומית, וברגע שיש חמישה סרטים שמתאימים לקטגוריה מסוימת, מיד להפעיל אותה: אפקטים, למשל. השנה, למשל, זה פספוס שאין קטגוריה לשיר מקורי מתוך סרט. יש שנים שכדאי להוסיף בהן קטגוריה לתסריט מעובד. וכו׳ וכו׳.


השאירו תגובה ל - DANIALL