רשימת המועמדים לאוסקר 2018 ("פוקסטרוט" נשאר בחוץ)
ב-15:22 נצטרף כאן לשידור החי של אירוע הכרזת המועמדים לאוסקר. טיפאני הדיש ואנדי סרקיס יכריזו על המועמדים עם הופעות אורח של גל גדות, סלמה האייק, רוזריו דוסון, רבל ווילסון, זואי סלדנה, מולי שנון ועוד. מסיבת העיתונאים, שתתחיל ב-5:22 בבוקר בלוס אנג'לס (כדי להיות משודרת בשידור חי בתוכנית הבוקר בחוף המזרחי ב-8:30), תועבר בערוצי החדשות (סי.אן.אן וכו'), וגם ביו-טיוב, פייסבוק וטוויטר, והשנה לראשונה גם בערוץ יס 1. הסיבה לכך: יש סיכוי ש"פוקסטרוט", שחברת יס השקיעה בו, יהיה מועמד לאוסקר. וזו התשובה לשאלה שהכי הרבה שואלים אותי בימים האחרונים: כן, ל"פוקסטרוט" יש סיכוי מצוין להיות מועמד בקטגוריית הסרט הזר. אהיה מאוד מופתע אם לא. לגבי גל גדות ו"וונדר וומן": מעבר למועמדויות אפשריות על סאונד ואולי תלבושות או אפקטים, אני סקפטי ש"וונדר וומן" בכלל יוזכר בטקס הכרזת המועמדויות.
אבל מחוץ לנקודה המקומית, שאר העולם ינסה להבין מה מצב המירוץ בין שני הסרטים שכרגע צמודים לזה לזה בקרב על האוסקר: "צורת המים" של גיירמו דל טורו ו"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" של מרטין מקדונה. המקסיקני נגד האנגלי. האם יהיו הפתעות גדולות בקשר אליהם במועמדויות?
היכנסו לצפייה בלייב סטרים מאולם האקדמיה האמריקאית לקולנוע:
צריך לזכור שני דברים בקשר לאוסקרים השנה: א. בגלל אולימפיאדת החורף, יש לנו עוד חודש וחצי עד האוסקרים. האם יכול לקרות מצב שבו מצביעי האוסקר, שיצביעו על הפרסים אחרי שכל שאר הפרסים כבר חולקו, ירגישו עייפות ומיאוס מאותם שני סרטים ופתאום יחליטו לבחור במשהו אחר לגמרי? האם זה יחזיר למירוץ את "ליידי בירד" ו"העיתון", למשל? ב. בשנתיים האחרונות האקדמיה האמריקאית עשתה מאמצים גדולים להרחיב ולגוון את מספר חברי האקדמיה. מספר החברים עלה ליותר מ-7000 בעלי זכות הצבעה, ורבים מהם כיום נמצאים מחוץ לארצות הברית (כולל ישראל, תאילנד והפיליפינים). אם אחרי כל ההתרחבות הזאת עדיין כל המועמדים והזוכים יהיו זהים לכל שאר הפרסים, מה עזר הגיוס המאסיבי הזה? ואולי השנה נראה לזה זכר ופתאום הזוכים באוסקר יהיו שונים לחלוטין מאלה שזכו בכל הפרסים המוקדמים, שעליהם אכן הצביעו בעיקר אנשי קולנוע אמריקאיים. כי אם לא, אז מה הטעם?
========================
הנה הרשימה: "צורת המים" מוביל עם 13 מועמדויות. אחריו, "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" שמועמד לתשעה פרסים, אבל לא על הבימוי. "דנקרק" מועמד לשבעה פרסים. נטפליקס הצליחו השנה יותר מכל שנה קודמת עם ארבע מועמדויות עבור "פרחים בבוץ" (Mudbound), כולל מועמדות היסטורית על צילום – רייצ'ל מוריסון היא האשה הראשונה בתולדות האוסקרים שמועמדת על צילום.
המועמדים לאוסקר:
הסרט הטוב ביותר:
"קרא לי בשמך"
"שעה אפלה"
"דנקרק"
"תברח"
"ליידי בירד"
"חוטים נסתרים"
"העיתון"
"צורת המים"
"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"
(הפתעה! "חוטים נסתרים של פול תומס אנדרסון מועמד לסרט!)
בימוי:
"דנקרק", כריסטופר נולן
"תברח", ג'ורדן פיל
"ליידי בירד", גרטה גרוויג
"חוטים נסתרים", פול תומס אנדרסון
"צורת המים", גיירמו דל טורו
(וואו! פול תומס אנדרסון מועמד על "חוטים נסתרים" אבל מרטין מקדונה לא מועמד על "שלושה שלטים". וואו).
(גרטה גרוויג היא האשה החמישית שמועמדת לאוסקר על בימוי, ג'ורדן פיל הוא הבמאי השחור החמישי שמועמד לאוסקר. שניהם שחקנים שזהו להם סרטם הראשון כבמאים. וזו המועמדות הראשונה של כריסטופר נולן על בימוי).
תסריט מעובד:
"המשחק הגדול"
"קרא לי בשמך"
"לוגאן"
"פרחים בבוץ"
"חי בסרט" ("The Disaster Artist")
תסריט מקורי:
"ליידי בירד"
"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"
"צורת המים"
"תברח"
"חולי אהבה"
(הקטגוריה הכי קשה לחיזוי).
שחקן:
טימותי שאלאמה, "קרא לי בשמך"
גארי אולדמן, "שעה אפלה"
דניאל דיי לואיס, "חוטים נסתרים"
דניאל קאאלויה, "תברח"
דנזל וושינגטון, "רומן ישראל, עורך דין"
(ג'יימס פרנקו, זוכה גלובוס הזהב, נשאר בחוץ)
שחקנית:
סאלי הוקינס, "צורת המים"
פרנסס מקדורמנד, "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"
מרגו רובי, "אני, טוניה"
סרשה רונן, "ליידי בירד"
מריל סטריפ, "העיתון"
אפקטים:
"בלייד ראנר 2049"
"שומרי הגלקסיה 2"
"מלחמת הכוכבים, אחרוני הג'דיי"
קונג: אי הגולגולת"
"הקרב על כוכב הקופים"
איפור ושיער:
"שעה אפלה"
"פלא"
"להעיר את המלכה"
עריכה:
"בייבי דרייבר"
"דאנקרק"
"צורת המים"
"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"
"אני, טוניה"
עיצוב תפאורה:
"היפה והחיה"
"בלייד ראנר 2049"
"שעה אפלה"
"דאנקרק"
"צורת המים"
תלבושות:
"שעה אפלה"
"היפה והחיה"
"צורת המים"
"חוטים נסתרים"
"להעיר את המלכה"
(ז'קלין דוראן מועמדת פעמיים: על "היפה והחיה" ו"שעה אפלה")
צילום:
"בלייד ראנר, 2049", רוג'ר דיקינס
"דאנקרק", הויט ואן הויטמה
"פרחים בבוץ", רייצ'ל מוריסון
"שעה אפלה", ברונו דלבונל
"צורת המים", דן לאוסטן
(רייצ'ל מוריסון היא האישה הראשונה בתולדות האוסקרים שמועמדת בקטגוריית הצילום).
שחקנית משנה:
מארי ג'יי בלייג', "פרחים בבוץ"
אוקטביה ספנסר, "צורת המים"
לסלי מנוויל, "חוטים נסתרים"
לורי מטקאף, "ליידי בירד"
אליסון ג'אני, "אני, טוניה"
שחקן משנה:
ווילם דפו, "פרוקט פלורידה"
וודי הרלסון, "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"
סם רוקוול, "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי"
כריסטופר פלאמר, "כל הכסף שבעולם"
ריצ'רד ג'נקינס, "צורת המים"
סרט זר:
"הריבוע" (שוודיה)
"העלבון" (לבנון)
"אשה פנטסטית" (צ'ילה)
"על גוף ונפש" (הונגריה)
"אהבה חסרה" (רוסיה)
(הלם! לא רק ש"פוקסטרוט" בחוץ, אלא גם הסרט הגרמני שהיה אמור להיות המוביל לזכייה אחרי זכייתו בגלובוס הזהב ובפרס בחירת המבקרים).
סרט תיעודי:
"אבאקוס: קטנים מדי כדי לזרוק לכלא"
"מקומות ואנשים"
"איקרוס"
"האיש האחרון בחאלב"
"סטרונג איילנד"
(עוד הלם! "ג'יין", שהיה אמור להיות הסרט הזוכה, בכלל לא מועמד!)
שיר:
“Mighty River” from “Mudbound,” Mary J. Blige
“Mystery of Love” from “Call Me by Your Name,” Sufjan Stevens
“Remember Me” from “Coco,” Kristen Anderson-Lopez, Robert Lopez
“Stand Up for Something” from “Marshall,” Diane Warren, Common
“This Is Me” from “The Greatest Showman,” Benj Pasek, Justin Paul
(רוברט לופז כבר זכה על "לשבור את הקרח", קומון כבר זכה על "סלמה", פאסק ופול זכו לפני שנה על "לה לה לנד" וזו המועמדות התשיעית של דיאן וורן, שעדיין לא זכתה. מארי ג'יי בלייג' מועמדת השנה פעמיים לאוסקר: כמוזיקאית וכשחקנית, שניהם על הסרט "פרחים בבוץ").
סרט אנימציה:
"בייבי בוס"
"The Breadwinner"
"פרדיננד"
"קוקו"
"לאהוב את וינסנט"
מוזיקה:
"דנקרק", האנס זימר
"מלחמת הכוכבים, אחרוני הג'דיי", ג'ון וויליאמס
"חוטים נסתרים", ג'וני גרינווד
"צורת המים", אלכסנדר דספלה
"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי", קרטר בורוול
עריכת סאונד:
"בייבי דרייבר"
"בלייד ראנר 2049"
"דנקרק"
"צורת המים"
"מלחמת הכוכבים, אחרוני הג'דיי"
מיקס סאונד:
"בייבי דרייבר"
"בלייד ראנר 2049"
"דנקרק"
"צורת המים"
"מלחמת הכוכבים, אחרוני הג'דיי"
(אותם סרטים מועמדים בשתי הקטגוריות)
סרט תיעודי קצר:
“Edith+Eddie”
“Heaven is a Traffic Jam on the 405”
“Heroin(e)”
“Knife Skills”
“Traffic Stop”
סרט קצר:
“DeKalb Elementary,” Reed Van Dyk
“The Eleven O’Clock,” Derin Seale, Josh Lawson
“My Nephew Emmett,” Kevin Wilson, Jr.
“The Silent Child,” Chris Overton, Rachel Shenton
“Watu Wote/All of Us,” Katja Benrath, Tobias Rosen
סרט אנימציה קצר:
“Dear Basketball,” Glen Keane, Kobe Bryant
“Garden Party,” Victor Caire, Gabriel Grapperon
“Lou,” Dave Mullins, Dana Murray
“Negative Space,” Max Porter, Ru Kuwahata
“Revolting Rhymes,” Jakob Schuh, Jan Lachauer
(מעתה אמרו "המועמד לאוסקר, קובי בריאנט).
==================
בואו נדבר רגע על פסטיבלי קולנוע. שלושת הזוכים הגדולים בקאן, ונציה וברלין מיוצגים יפה במועמדים: "הריבוע", זוכה דקל הזהב, ו"על גוף ונפש", זוכה דב הזהב, מועמדים לסרט הזר. "צורת המים", זוכה פסטיבל ונציה, הוא כרגע המועמד המוביל לזכייה באוסקר. "קרא לי בשמך", "תברח", "חולי אהבה" ו"פרחים בוץ" (כמו גם הסרטים התיעודיים "איקרוס", "האיש האחרון בחאלב" ו"סטרונג איילנד") התחילו את דרכם בפסטיבל סאנדאנס בדיוק לפני שנה.
בואו נדבר רגע על נטפליקס. זו השנה הכי טובה שלהם באוסקרים. לפני עשרה ימים כתבה נירית אנדרמן כתבה במוסף "גלריה" של "הארץ" על קמפיין האוסקר של "פוקסטרוט". אחד המרואיינים שם, פיט המונד מ"דדליין הוליווד", אמר שם משהו שלא ידעתי על קטגוריית הסרט הזר השנה: "השנה מעניין בקטגוריה הזאת, כי נטפליקס הולכים להוציא הון כדי להגביר את הסיכויים של הסרט ההונגרי לזכות בפרס. הם רוצים מאוד לזכות באוסקר, ולכן כבר עכשיו הם תולים שלטי חוצות ענקיים של הסרט בלוס אנג'לס וצפויים להוציא על הקמפיין שלהם סכום אדיר, שיהיה יוצא דופן בתחרות הסרט הזר, אולי מיליונים". והנה, "על גוף ונפש", הנציג ההונגרי (שמופץ באמריקה על ידי נטפליקס אבל בארץ מוקרן כעת בקולנוע לב) אכן מועמד לאוסקר. זו הפעם הראשונה שאני רואה שקמפיין רב תקציב אכן משפיע על הוועדה לבחירת הסרט הזר. וכך לנטפליקס יש השנה ארבע מועמדויות על "פרחים בבוץ" העלילתי, שניים לסרט תיעודי ("איקרוס" ו"סטרונג איילנד") ואחד לסרט הזר.
=================
ואחרי כל הבילד-אפ שלנו עם גל גדות ו"פוקסטרוט", בסופו של דבר המועמד הכי קרוב לישראלי שיש באוסקר השנה הוא ג'וני גרינווד. טקס האוסקר יתקיים בלילה שבין ה-4 וה-5 במרץ.
IDAN ????
wtf???
איך אני שונאת כשבמאי לא מקבל מועמדות. כאילו מה, הסרט ביים את עצמו?
כזה טמטום! אם "שלושה שלטים" יזכה אז הרוח רפאים שביימה אותו תעלה לקבל את הפרס.
וגם כשבמאי זוכה אבל לא הסרט שביים. אז על מה נתתם לו את הפרס?
לאקדמיה הפתרונים…