17 יוני 2020 | 16:29 ~ 2 תגובות | תגובות פייסבוק

“פסיכו” בן 60: הכל בגלל אמא

אנתוני פרקינס הוא נורמן בייטס ב”פסיכו”. שלוש קומות הבית, שלוש קומות הנפש

מעטים הם הסרטים בתולדות הקולנוע שאפשר לשרטט קו ולהגדיר את ההיסטוריה של האמנות הזאת כלפניהםואחריהם“. סרטים שניתן לראות באופן מוחשי איך הם השפיעו על תולדות הקולנוע גם מבחינת המודל העסקי אבל בעיקר מבחינת צורה ותוכן ואיך לא מעט יצירות שנעשו אחריהן נוצרו בהשראתן, לפעמים כחיקוי נצלני, לפעמים כמחווה אוהבת. “קזבלנקההוא אולי המפורסם שבהם, אבל גם פסיכושביים אלפרד היצקוק, שאתמול (16.6) מלאו 60 שנה להקרנת הבכורה שלו ב1960.

היצקוק הגיע אל פסיכובשיא כוחו והצלחתו כבמאי. סרטו הקודם, “מזימות בינלאומיות” (1959) היה להיט גדול, ואחד מסרטיו המהנים של הבמאי הזה שבאותה תקופה נחשב כיצרן של להיטים מדברים, ועדיין לא כגדול אמני הקולנוע וחביב המבקרים. אחרי מזימות בינלאומיותנדמה שהיצקוק יכול לעשות כל מה שהוא רוצה בהוליווד. אבל הוא ראה מה שקורה סביבו, ורצה להצטרף לראה את מה שעשה אורסון וולס במגע של רשעומה עושים הצרפתים הצעירים שכ כך העריצו אותו בימים הראשונים של הגל החדש הצרפתי, ורצה ליצור סרט שיבעט במוסכמות של הוליווד בראש ובראשונה במינונים של סקס ואלימות. את אולפני פרמאונט הפרויקט הזה המבוסס על ספרו של רוברט בלוך ועל תסריט מאת גוזף סטפנו הלחיץ, לא רק בגלל שהוא נפתח עם גבר ואשה במיטה כשהאישה עם חזיה בלבד, ולא רק כי אחרי חצי שעה של סרט מופיעה סצינת הרצח המזוויעה ביותר בתולדות הוליווד עד אז, אלא כי בין השאר כי היצקוק תכנן לצלם סצינה בשירותים בה רואים אסלה (הסצינה שבה מריון קריין קןרעת מכתב, זורקת לאסלה ומורידה את המים). מעולם לא נראתה אסלה לפני כן בסרט הוליוודי ובפרמאונט חששו דווקא מהתקדים הזה.

כדי לשמור על עצמאותו, היצקוק מימן את הסרט בעצמו כשהוא משתמש בצוות ההפקה של סדרת הטלוויזיה הפופולרית שלו, “אלפרד היצקוק מציג“. הסרט צולם בשחורלבן, שהיה אז חומר גלם זול בהשוואה לסרטי הצילום הצבעוניים היקרים, בתקציב של פחות ממיליון דולר. המספרים הם פחות או יותר כאלה: התקציב של פסיכוהיה בערך פי חמש יותר זול ממזימות בינלאומיות“, אבל הכנסותיו היו פי חמש יותר גבוהות. “פסיכוהפך את היצקוק לאיש עשיר. כל כך עשיר, שהוא השקיע חלק מרווחיו בכך שהצטרף למהלך של הסוכן שלו, לו ווסרמן (לימים המנטור של סטיבן ספילברג) להשתלטות על אולפני יוניברסל. היצקוק הפך למשקיע השלישי בגודלו של האולפן, תחת בעלותו של ווסרמן.

פסיכוהוא סרט שעושה מעשה זריזות ידיים ולהטוטנות עלילתית. הוא מתחיל כסרט פשע שבו אנחנו עוקבים אחרי החלטתה של אשה בשם מריון קריין (גנט לי, שהתפרסמה במגע של רשעשל אורסון וולס וזה בוודאי לא צירוף מקרים) שמחליטה לגנוב עם המאהב שלה כסף מהכספת של הבוס שלה ולברוח מהעיר לקראת חיים חדשים. היא נוסעת כל הלילה ובעייפותה היא עוצרת במלון דרכים המנוהל על ידי בחור סימפטי ומקסים בשם נורמן בייטס (אנתוני פרקינס). ואז, אחרי 35 דקות של סרט אנחנו מגלים שמי שחשבנות שהיא הדמות הראשית היא לא, והסרט מתהפך לנו והופך לסיפור אחר לגמרי על טירוף ואלימות כתוצאה מהתעללות והדחקה. סלבוי זיזק ניתח את הסרט מנקודת מבט פסיכואנליטית והראה איך כל אחת משלוש קומות הבית בו מתרחשת העלילה מייצגת רובד אחר בנפש הגיבור האגו, הסופר אגו, וכשנגיע למרתף ניחשף לאיד, למנוע שהופך את הדמות הראשית למי שהיא. יותר מסצינת הרצח המפורסמת במקלחת, הסצינה שחושפת מה שקורה במרתף הבית היא המבעיתה ביותר בסרט. ואגב, כשבונג גון הו בנה את הבית של פרזיטיםעם קומה עליונה, קומת ביניים ומרתף, שבו מסתתרים כל הסודות והחטאים שייחשפו רק בחצי השני הסרט, אתם יכולים להיות בטוחים שהוא ראה את סםיכוושמע את זיזק.

העובדה שהסרט מכיל רגעי מופתיים של עשייה קולנועית מבריקה, ושל משחק פנומנלי מצדו של פרקינס, לא הספיקה להיצקוק, שהיה לא רק במאי גאון אלא גם היה איש מכירות מצוין. הוא הכריז שבשל ההפתעות הרבות בסרט, איש לא יורשה להיכנס לקולנוע אחרי תחילת ההקרנה, ומחוץ לבתי הקולנוע הגדולים הוא החנה אמבולנס, כדי לשדר לצופים שעצם הצפייה בסרט מסוכנת לבריאותם. כך הצופים נכנסו לאולם הקולנוע כשהם כבר במצב של ריגוש וחרדה.

פסיכולא רק הצליח מסחרית, אלא היה תחילת השינוי של יחס המבקרים לכשרון של היצקוק. החלוץ היה אנדרו סאריס, מבקר הקולנוע של הווילגוויס“, שפסיכוהיה הסרט הראשון שהוא סיקר עבור העיתון. סאריס זיהה את גדולתו מיד, כמו גם את האופנים שבהם הסרט הזה שבר מוסכמות קולנועיות בזו אחר זו, והכריז שמדובר בסרט האוונגארד הראשון שמופק על ידי אולפן הוליוודי“. מצד שני, זהו גם שיאו של היצ’קוק, ואף סרט שהוא עשה אחר כך לא הצליח להשתוות למה שהוא עשה לפני. מהבחינה הזאת, “פסיכו” אינו הסרט שפותח את שנות הששים, אלא הסרט שסוגר את שנות החמישים, העשור שבו מרוכזת הכמות הכי גולה של יצירות מופת בקריירה של היצ’קוק.

הבייבי בומרס שנולדו מיד אחרי מלחמת העולם השניה לא רק הפכו את פסיכוללהיט ענק, אלא הושפעו מהסרט ברגע שהם עצמם הפכו לבמאים. “פסיכוהוליד את זאנר סרטי המשספים, ולימד את הוליווד את מה שהיא כבר למדה בשנות השלושים ושכחה: שסרטי אימה הם סוגה זולה להפקה, אבל כמעט תמיד רווחית. אלה שהיו בתיכון כשיצא פסיכוגדלו להיות במאים ונתנו לסרט להשפיע על כל מה שקרה בקולנוע האמריקאי בשנות השבעים. למשל, שובם של סרטי האימה ההיפראלימים: “ליל המסיכותשל גון קרפנטר הוא המחווה שלו לפסיכו“, דבר בנחשף בין השאר בליהוקה של גיימי לי קרטיס, בצה של גנט לי, לתפקיד הראשי. “יום שישי ה13והאנשים מתחת למדרגותהמשיכו את גל סרטי האימה הקיצוניים של אנשים שבילו 15 שנה עם סיוטים מהסרט של היצקוק.

15 שנה אחרי בכורת פסיכו” – כמעט על היום יצא מלתעותשל סטיבן ספילברג (שחוגג השבוע יום הולדת 45). הסיפור שונה בתכלית, אבל קשה להתעלם מהאופן שבו פסיכווהיצקוק היוו השראה עליו בין השאר בתפקיד שהוא מעניק למוזיקה ולסקציית כלי המיתר. גון וויליאמס עורך אצל ספילברג מחווה מבריקה ואיקונית לנעימת הנושא המיתולוגית שהלחין ברנרנד הרמן להיצקוק. וכמו שאחרי פסיכוצופים רבים נשבעו שהם לא ייכנסו יותר למקלחת, כך גם מלתעותהוסיף לפוביית המים של האמריקאים, שהכריזו שהם לא ילכו יותר לים. וכשהגיבור של הנוסע השמינינעלם מהסרט ומשאיר את הבמה לשחקנית אלמונית שגילמה דמות שחשבנו שהיא משנית, גם כאן אפשר להאשים את פסיכובתקדימים המבניים שהוא יצר.

כיום, האלימות שהיתה בפסיכונראית מתונה יחסית למה שהקולנוע והטלוויזיה מעיזים להציג לנו. אבל בכל פעם שאתם רואים סרט כמו המסוראו תברח” – קרי, הפקה קטנה שזוכה להצלחה ענקית ושמשתמשת בזאנר האימה כדי לנסות להראות דברים ונושאים שלא נראו לפני כן – דעו מאיפה זה התחיל. גם אם הצופים הצעירים כבר לא ייבהלו ממנו כיום בצפייה ביתית, בלי אמבולנס מחוץ לדלת, “פסיכו” – בצילום, בעריכה ובמוזיקה הוא עדיין פורטרט גאוני של נפש סכיזופרנית, של חובב ציפורים ופוחלצים, שמנסה בכל כוחו להיות ילד טוב של אמא. וכרגיל אצל היצ’קוק: זה הכל בגלל אמא.

(גרסה מורחבת לטקסט שהתפרסם ב”כלכליסט”, 16.6.2020)

נושאים: בשוטף

2 תגובות ל - ““פסיכו” בן 60: הכל בגלל אמא”

  1. איתי 17 יוני 2020 ב - 17:48 קישור ישיר

    מעניין, תודה. אבל נדמה שהמגיה יצא לחופשה, לאור כמות טעויות ההקלדה …

  2. John 19 יוני 2020 ב - 7:24 קישור ישיר

    לא נורא. עדיין מאוד מוצלח


השאירו תגובה