03 אוקטובר 2023 | 19:31 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

"הסיפור המופלא של הנרי שוגר", ביקורת

The Wonderful Story of Henry Sugar. Benedict Cumberbatch as Henry Sugar in The Wonderful Story of Henry Sugar. Cr. Netflix ©2023

"הסיפור המופלא של הנרי שוגר". סיפור בתוך סיפור בתוך סרט בתוך הצגה בתוך קרקס בתוך סיפור

דיברתי על "הסיפור המופלא של הנרי שוגר" בפודקאסט הקולנוע של סינמסקופ ברדיו הקצה. האזינו בספוטיפיי 

זהו שיתוף פעולה מהסרטים. מצד אחד, נטפליקס, שרכשו את הזכויות הקולנועויות לרוב הקטלוג הספרותי של רואלד דאל. מצד שני, ווס אנדרסון, מחובביו הידועים של דאל, שכבר ביים את הגרסה שלו לספר פרי עטו עם "מר שועל המהולל". ולכן הפנייה של נטפליקס לאנדרסון, שיביים גרסה אישית לאחד מסיפוריו הקצרים והפחות ידועים של דאל, "הסיפור המופלא של הנרי שוגר", התגלתה כהברקה מסחררת. לנטפליקס יש את הכסף ואת החופש היצירתי, לאנדרסון יש את הכישרון, וכך נוצר סרט קצר, בסך הכל 39 דקות אורכו, שהוא פשוט מושלם.

רייף פיינס מגלם את בן דמותו של דאל שיושב בבקתת הכתיבה שלו, עוצר את כתיבתו, מביט אל המצלמה ומתחיל לספר סיפור. הוא מספר על איש בשם הנרי שוגר, איש עשיר מאוד, שלא עבד יום בחייו, ולכן אף פעם לא עשה שום דבר טוב במיוחד. וכאן אנחנו עוברים לביתו של הנרי שוגר, אותו מגלם בנדיקט קאמברבאץ', שממשיך את הסיפור ומספר איך מצא בספרייתו הענקית ספרון דק שמשך את תשומת ליבו ושמו "האיש שראה בלי להשתמש בעיניו". וכאן אנחנו עוברים לדב פאטל, האיש שכתב את הספר הזה, רופא בבית חולים בהודו שיום אחד נכנס לחדרו איש שטען שהוא יכול לראות בלי העיניים, גם כשעיניו חבושות ועצומות. הרופא מנסה להבין איך זה יתכן, ואז הסיפור עובר לידיו של בן קינגסלי, אותו איש שרואה בלי עיניים, שמספר איך אימן את עצמו שנים לראות גם כשעיניו עצומות. ואז הסיפור חוזר לרופא, וחוזר להנרי שוגר, שחוזר לסופר. זו בובת בבושקה של סיפור בתוך סיפור (כפול ארבע), או סיפור בתוך סיפור בתוך סרט בתוך הצגה בתוך קרקס בתוך סיפור. ואם תרצו, תוכלו לעצום עיניים ולהפעיל את נטפליקס לפני השינה ותקבלו שעת סיפור (39 דקות, למעשה) בקולות ערבים, רדיופוניים להפליא ועם דיקצייה מצוינת. אבל אם תפקחו את העיניים תגלו שההברקה הגדולה של "הסיפור המופלא של הנרי שוגר" אינה הטקסט של דאל, אלא הדמיון הוויזואלי הפנומנלי של אנדרסון. זהו סיפור על ראייה, מה שרואים ומה שסמוי מהעין, ועל אמנות הסיפור, מי מספר מה. ואצל אנדרסון זו גם יצירה על אמנות הבמה על קרקס ועל תיאטרון. זה סרט שנותן כבוד לטקסט, אבל עם במאי שמעשיר ומעצים אותו באמצעות להטוטי עיצוב ותחבולות במה (הורידו את הכובע בפני אדם שטוקהאוזן, המעצב של סרטיו של אנדרסון). זה סיפור על אנשים שפוגשים אנשים אחרים והופכים אותם לסיפור, לאגדה, לפולקלור. ואנדרסון הופך את זה לסרט על היכולת לראות, להתבונן, לשים לב, וכך לקחת סיפור יוצא מן הכלל, כזה שהוא אולי מופרך, אולי פנטסטי, אולי מוגזם ואולי אמת לאמיתה, והסיפור הזה משנה את חייהם של כל מי שנגע בו. באופן מפתיע ומרגש זה גם אחד הסיפורים האופטימיים והאנושיים הבודדים מבין כתביו של דאל, שסיפוריו המבריקים תמיד לוקים במיזנתרופיה קלה. ולכן ווס אנדרסון התמים, פעור העיניים ונטול הציניות מבין במאי הוליווד של ימינו הוא האיש המושלם לביים את הסרט המושלם הזה שכולו פלא, קסם, מיסטיקה ואהבת אדם.

"הסיפור המופלא של הנרי שוגר" הוא אחד מארבעה סרטים קצרים של אנדרסון בהשראת דאל שעלו בסוף השבוע בנטפליקס. אבל הוא באופן ניכר ומשמעותי הטוב מבין הארבעה, שהסיפורים שלהם פחות טובים, וגם ההגשה הקולנועית, מבריקה ככל שתהיה, הופכת בהדרגה למנייריסטית. הסתפקו בראשון והטוב מביניהם, שהוא אחד הסרטים הטובים שתראו הנה, לא משנה באיזה אורך.

(גרסה מורחבת לביקורת שהתפרסמה ב"כלכליסט" ב-2.10.2023)

נושאים: ביקורת

השאירו תגובה