סופרסטארים
רעל משובח
אין לכם מושג כמה שנים אני מחפש את הסרט הזה: "סופרסטאר, סיפורה של קארן קרפנטר". מיד אחרי שסיים את לימודיו יצר טוד היינז ("רעל", "ולווט גולדמיין") ב-1987 את הסרט הזה שהפך לפריט מחתרת נדיר. הוא מספר את סיפורה חייה ומותה של קארן קרפנטר תוך שהוא עושה שימוש בבובות בארבי, ובכך הוא מבקר גם את האנורקסיה שהרגה את קרפנטר וגם את הבובה שיצרה דימוי גוף בלתי ניתן להשגה עבור נערות. כל עורכי הדין התנפלו על הסרט: עורכי הדין של משפחת קארפנטר, עורכי הדין של חברת "מאטל", יצרנית בארבי, ועורכי הדין של חברת התקליטים (היינז לא ביקש אישור על השימוש בשירי הצמד) דאגו שהסרט הזה לא יוקרן שוב לעולם. והנה הוא צץ בגוגל-וידיאו (הגעתי לשם בזכות ריי פרייד). המשימה שלכם היא כזאת: קודם כל להוריד את הסרט להארד-דיסק שלכם. אין לי ספק שהוא יועלם מגוגל תוך ימים ספורים. ואז, עליכם לצפות בו. 43 דקות אורכו. הסרט הקצר הנוסף של היינז, "דוטי מקבלת מכות בישבן", מוקרן מדי פעם בערוץ יס 3 וגם הוא ראוי לצפייה.
היינז לוקח את האסתטיקה האקספרימנטלית-קווירית ומחבר אותה למוזיקת אמצע הדרך הכל-משפחתית של הקרפנטרז ליצירת מסמך פסאודו-דוקומנטרי (מעין פרודיה טראגית על סיפורי הסלבריטיז של ערוץ "אי!") שהוא גם טקסט פמיניסטי-פוליטי העוסק במחירה של ריאקציונריות תרבויתת בתקופה מהפכנית. כמעריץ, והערצתו שוברת הלב של היינז לקרפנטרז ברורה בכל פריים בסרט, הוא גם מציע קריאה חתרנית של ההשפעה שלהם, ומנסה להראות שהיה בהם משהו קיצוני יותר ממה שנראה למראית עין, ממה שחובק על ידי הנשיא ניקסון כדוגמה לערכים אמריקאיים בריאים, בתקופה של מחאות, הפגנות ופרעות. מדובר ביצירת מופת.
עד שעורכי הדין יעיפו את הסרט משם, אתם מוזמנים לצפות בו גם כאן:
בונקר
מכל הכתבות שעקבו בסוף השבוע האחרון אחר זכייתו של יוסף סידר בדוב הכסף בברלין הכי אהבתי את זאת של עמיר מנור ב"העיר", הנה קטע מצוין מתוכה (אני עדיין המום של"העיר" אין אתר אינטרנט):
מנהל הפסטיבל מוריד לסידר את הציפיות ורומז שאת הפרס הגדול, דוב הזהב, הוא לא ייקח הביתה. מבחינה אמנותית הסרט עומד בכל הקריטריונים הגבוהים ביותר, הוא מסביר, אך יש להם בעיה ערכית עם הסרט: הוא מציג את המלחמה והעימות בין צה"ל ללבנון מנקודת מבטו של צה"ל בלבד, וזאת בימים הסוערים שאחרי מלחמת לבנון השנייה. אף שמדובר בסרט מחאה, ישראל נתפסת כאילו היא מעולם לא הגיבה לפצמ"רים ומעולם לא ירתה, בעוד שבמציאות צה"ל מוריד כפר שלם על כל פצמ"ר. סידר מנסה להימנע מההקשר הפוליטי ולדבוק במהות ההומנית. הוא משחזר את המנטרה ומחדד את המסר: המלחמה משחיתה את החברה מבפנים. הרגעים ההזויים, המדממים, על הבופור מרסקים את הסיחכוי לשפיות אנושית, אי הצדק והאבסורד שבמלחמה חייבים להיפסק. המנהל עומד על שלו: הסרט בעייתי. השיחה ממשיכה להתגלגל. … הארוכה ממשיכה בנינוחות, אך הבשורה שהונחתה שורפת מבפנים.
ואכן, כשצפיתי ב"בופור" – ואני, אגב, משתוקק לצפות בו שוב – הבנתי מה עבר על קלינט איסטווד כשעבד על "גיבורי הדגל". לא יעזור, זה עידן אחר. העולם כעת הוא בעד הנכבשים ולא הכובשים. הצד השני חייב לקבל ייצוג. ומה שדבריו של דיטר קוסליק בקטע הנ"ל ממחישים הוא שהעולם לא מוכן לקבל את ישראל בתפקיד הקורבן. אני חושב ש"בופור" נהדר כפי שהוא, ומנקודת מבט ישראלית הבחירות רבות הניואנסים של סידר הם שיוצרים את אווירת המחאה שסרטו ספוג בה, אבל לא מנפנף בה. הניואנסים האלה לא נקלטים בעיניים זרות כנראה (יכול להיות שיהיה צריך לשכתב את קרול הפתיחה לפני הפצה מסחרית בחו"ל). או, לחילופין, לדבב את הסרט לערבית ולהפיצו בעולם כסרט על לוחמי החזבאללה. באמריקה, אגב, יכול להיות שייראו את הדברים אחרת מאשר באירופה. והסרט, אחרי שענני האבק של הפוליטיקה הרגעית ישככו, הסרט יזוהה בעולם כאחד הרגעים הגדולים של הקולנוע הישראלי. וקריירה בינלאומית לסידר מובטחת כעת, אם ירצה כזאת.
ועוד ציטוט מצוין מהכתבה של מנור:
(סידר) לא מאמין שהוא יזכה, אבל בכל זאת הוא משנן בלבו נאום ניצחון. לכתוב אותו הוא לא יכול. "אסור להכין לחול בקודש", הוא אומר. גם להתפלל לניצחון אסור. "תפילות לפרסים ודובים לא מתקבלות בשמיים", הוא מסביר.
איזה קטע!
היום ראיתי "הפמליה", עם הופעת אורח הזויה של מרטין לנדאו בתור מפיק זקן שתהילתו מאחוריו והוא משכנע את אריק להרים סרט על ה"רמונז" בכיכובו של וינסנט.
מייד אחרי שסיימתי לראות את הפרק צפיתי בוי אייץ 'וואן והיה קליפ של הקרפנטרז וחשבתי לעצמי איך זה שעוד לא עשו עליהם סרט
והנה עכשיו נכנסתי וראיתי את הפוסט הזה..
בליל חמישי בשתיים אחר חצות נפלתי במקרה בערוץ "ארטה" על סרט פורטוגלי מרתק. הסרט מספר על איזה בחור הומו שעובד בתור מפנה באוטו זבל ומסתבך בסדרת הרפתקאות מיניות די בוטות בליסבון של לילה. יש בסרט כמה מהסצנות המיניות הכי מדכאות שראיתי אי פעם, כולל סיום מזעזע בו הבחור (אגב, חתיך באופן יוצא דופן) הופך למין איש עכביש ועובר לגור בתוך ערמות הזבל. סרט באמת נועז (מזכיר את פסבינדר בריאליזם שבו), בכל קנה מידה ומוזר שהוא נוצר בארץ קתולית כמו פורטוגל. מישהו יודע במקרה מה שם הסרט הזה ואם יש אותו באוזן? ובכלל, מישהו יודע משהו על תעשיית הסרטים בפורטוגל?
לרון,
אני חושב שאתה מתכוון ל"או, פנטזמה" (זה השם הפורטוגזי). אין לי מושג אם הסרט זמין באוזן.
http://imdb.com/title/tt0239381/
הסרט על קארן קרפנטר הדהים אותי- הרעיון של הבובות, המוסיקה הנפלאה ובכלל אופן העברת סיפור החיים העצוב שלה. תודה שככה חשפת אותו וחבל שיש את ההגבלות המשפטיות שמונעות הפצה של סרטים (חשובים) מסוג זה.
רוה ללימור: איזה באסה זה עורכי דין, אה?
לכתוב על טוד היינס ולא להזכיר את היצירה הטובה ביותר שלו, "רחוק מגן עדן"?
רוה לבן של: יפה. חד אבחנה. סרט בינוני שהרס לי את היינס.
מישהו יודע איזה עוד ערוצים ישדרו מחר את האוסקר? (חוץ מיס משהו והוט גולד), לטובת מי שלא מחובר לכלום
תודה מראש
אני דווקא שמח שהם לא זכו בדוב הזהב וגם הם צריכים להיות שמחים, הרי כל הסרטים שזוכים בדוב הזהב אף פעם לא זוכים באוסקר ובכלל לא שומעים עליהם אחרי הטקס…ליוסף אין מושג איזה מזל נחת עליו למרות שהוא חושב שלא.
וחבל לי מעוד עלייך יאיר הרי אתה אומר שנורא אהבת את הסרט אבל אתה מאחל לו רק שיקבל מועמדות לסרט הזר???? הרי אמרת שגם הצילום והפסקול טוב, אז למה אתה לא מאחל שהוא יקבל מועמדות גם עליהם???? וגם על הסרט הטוב ביותר????
רוה לדני: אני מאחל לו שיכניס 300 מיליון דולר ויהפוך לטרילוגיה עם סרט המשך ופריקוול. אבל אני לא עוסק באיחולים אלא בספקולציות. וספקולציה ריאלית מבחינתי כרגע היא מועמדות לסרט הזר. לא זכייה. מועמדות. כל השאר נראה לי מוגזם, לא כי הסרט לא ראוי לזה, פשוט כי זה לא נראה ריאלי.
ליטל מיס סאנשיין זכה זה הרגע באוסקר הצרפתי לסרט הזר הטוב ביותר
האם יש לנו כאן אות לבאות?
ובפרס הבמאי הטוב ביותר זוכה גיום קאנה, על "אל תגלה". זו הפתעה עצומה. קאנה הצעיר מביס את אלן רנה הקשיש, שבקושי דידה לאולם
רוה לחן חן וסטיבי: אני מאוד מקווה שתהיו מחר בלילה גם באוסקר. אני לא יושב מול טלוויזיה ופשוט מרפרש את הבלוג של עצמי כדי ללמוד מכם איזה סרט יזכה בסזאר.
לפני שנים רבות קניתי באי-ביי קלטת וידאו עם שני הסרטים הקצרים של היינס, כולל "סופרסטאר" הגנוז. לא הכנסתי את הקלטת למכשיר הווידאו עד עצם היום הזה.
אני מאוד אשמח יאיר, אם תפרסם ביקורת על "בופור",
כי עד עכשיו אתה אמרת שאהבת את הסרט אבל אני רוצה לדעת מה בידיוק אהבת בו, ולמה????
רוה לדני: ב-8 במרץ.
ובפרס הסרט הטוב? האקדמיה הצרפתית המשיכה להפגין אליטיזים מרהיב, והעניקה את הפסלון ל"ליידי צ'טרלי" הארט-האוסי. סרט זה קטף גם את פרס השחקנית וכן את פרס התסריט המעובד ועיטורים נוספים
אל תגלה לקח במאי (קאנה), שחקן ראשי (קלוזה) ואולי עוד דברים. לא זוכר כרגע
סך הכל היה טקס משמים מאוד. רגע השיא: כמחווה לז'ראר אורי ולהרפתקאות הרבי יעקב שלו, להקת רקדנים מחופשים לרבנים עולה על הבמה ומפזזת בלהט
רוה לחן חן: תודה רבה. "ליידי צ'טרלי" קיבל ביקורות מעולות מאנשי אינדי-ווייר והניו יורק טיימס בפסטיבל ברלין האחרון. ואם אתה לא הולך לישון, יש לך את פרסי האינדיפנדנט ספיריט בעוד שעתיים.
לדותן: לא, רק יס והוט ישדרו את הטקס. בשנים עברו היו מקרים שזכייניות ערוץ 2 שידרו את הטקס בגרסתו הערוכה, השנה גם הגרסה המלאה בשידור ישיר וגם הגרסה הערוכה ישודרו בערוצי הסרטים של יס והוט.
מה שכן, אפשר לסמוך על האינטרנט, אם לא שידור בסטרימינג איפשהו אז באתרי הטורנטים ניתן יהיה למצוא את הטקס זמן קצר לאחר שידורו. נסה לבדוק פה ביום שני באזור שבע בבוקר: http://www.mininova.org
רק תוודא שיש לך מספיק מקום בהארד דיסק כי מן הסתם זה יתפוס איזה ג'יגה פלוס.
מישהו יודע באישה שעה מתחיל טקס פרסי "הראזי"?????
ובאיזה ערוץ אפשר לראות אותו?????
תודה על האבחנה, נחמא פורתא שלפחות עכשיו יודע מי אני ואתה כרגיל וכמובן צודק. אבל למרות "מחלת הנפש" שבה לקיתי הרשה לי לשאול. כשאתה אומר "ובכך הוא מבקר את האנרוקסיה שהרגה את קארפטנר." אתה מתכוון שהוא מבקר את האנורקסיה????? (הוםס, ברחו לי סימני שאלה לא תיקניים) כאילו, באיזה משרד ציבורי/ממשלתי עובדת האנורקסיה הזו???? ()ושוב הופס). מה השלב הבא, להעביר ביקורת על סרטן?
לעידו
תודה רבה על העזרה, "פנטזמה או" הוא אכן שם הסרט הפורטוגלי היוצא דופן הזה. באופן מוזר הוא מתקשר לי לטוד היינס ולנועזות החתרנית שהיתה ב"רעל". אני אחכה לשידור נוסף שלו ב"ארטה" ומבטיח להודיע בעוד מועד לקוראי הסינמסקופ. תודה לאל על הפתעות קולנועיות כל כך לא צפויות בשעות הקטנות של הלילה…
אגב, הסרט "פנטזמה או" נוצר בשנת 2000 ולשחקן קוראים סרג'יו מנסז. הוא היה בן 18 כאשר הסרט צולם ולא ברור לי מה עומד מאחורי ההופעה הקולנועית המדהימה שלו, כי סצנות העירום כולל מציצות ואוננות מצולמים באופן מפורש כולל איברים גלויים. באתר לא מצויינים סרטים נוספים בו שיחק. האם הסרט הוא בעצם מין תיעוד חצי דוקומנטרי של חייו האמיתיים? לא ברור, מאד אניגמטי כל הסרט הזה. מה שבטוח – הסרט הכי מסעיר שראיתי השנה.
רק לי הפריע המשפט: "בעוד שבמציאות צה”ל מוריד כפר שלם על כל פצמ”ר."? למה לבלבל עם עובדות, אם משפטים כאלו הרבה יותר נוחים כדי להציג טיעון?
דווקא היה סרט טלויזיה על הקרפנטרס בשם The Karen Carpenter Story משנת 1989 עם סינת'יה גיב(הולי מהסדרה תהילה) בתפקיד קארן קרפנטר ואם אני לא טועה גם לואיז פלטשר שיחקה בו.
איך מורידים את הסרטון להארד דיסק?
יאיר היקר,
במקום "הבחירות הם" מוטב, כמובן, "הבחירות הן".
ובנושא אחר לגמרי, (גם) הפינות שלך בתוכנית הבוקר מצוינות! זה רק לקראת האוסקרים או שיש סיכוי שהן יימשכו לאחר מכן?
מצטרף לשאלתו של המגיה בדימוס