מיזוג אוויר
כזכור, אתמול שוחחתי עם אנשי הרשות להגבלים עסקיים שרצו לשמוע גם את דעתי על בקשת המיזוג שהוגשה להם בין פורום פילם לא.ד מטלון (מיזוג שעליו דיווחתי כאן לראשונה באפריל). קודם כל, הפניתי אותם לכמה וכמה אנשי הפצה בארץ שבקיאים בתחום הרבה יותר ממני, ויש בידם נתונים קונקרטיים, ויכולים לספר בדיוק מה הבעיה במצב שבו יש כל כך מעט חברות ששולטות בכל שדירת הקולנוע – מהפקה, דרך הפצה, עבור בהצגה (בקולנוע) ועד למסך הטלוויזיה בבית (דרך די.וי.די, וי.או.די ורכש לערוצי הסרטים). במצב כזה, החברות הגדולות יכולות לחנוק בקלות את החברות הקטנות. ושמעתי על כך לא מעט סיפורים. אלא שהסיפורים האלה דווקא ייחודיים לפורום פילם. כך שהרושם שלי הוא שאנשי רשות ההגבלים העסקיים, שרואים כמה השוק הזה ממילא קטן, לא באים לעשות עכשיו רגולציה של התחום, ולכן נדמה לי – אם הבנתי את הלך הרוח של השיחה – שמיזוג כזה או אחר הוא עניין זניח. מה שכן, אני די בטוח שאם המיזוג בין פורום פילם לא.ד מטלון יאושר (ואני מהמר שיאושר), תוך חודשים ספורים לא אתפלא כלל אם נראה גם מיזוג בין יונייטד קינג/סינמה סיטי ובין ג.ג. ואז שוב אנחנו חוזרים לימים שבהם היו למעשה רק שתי רשתות קולנוע בארץ. מעניין האם אנשי הרשות הגבלים עסקיים אכן ישוחחו עם אנשי ההפצה שהמלצתי להם עליהם.
מנקודת המבט הפרטית שלי, כצופה קולנוע ולא כמפיץ, נראה לי שברגע שבידיים של פורום פילם יהיו לא רק הסרטים של דיסני אלא גם של סוני ופוקס, כמות הגניזות שנראה כאן תהיה אסטרונומית. במידה רבה, א.ד מטלון הם מאלופי הגונזים בארץ. מעט מאוד מהסרטים של סוני פיקצ'רז קלאסיקס ושל פוקס סרצ'לייט הגיעו ארצה. במטלון ידעו להתעסק רק עם בלוקבאסטרים (ע"ע "אווטאר"). ואולי הפוך בעצם? אם אני רוצה ללמד זכות על המיזוג הזה אני יכול לנסות לפנטז שכשסוני ופוקס יהיו בידי פורום פילם, עם כל המסכים שיש להם, אולי דווקא הם כן יקדישו כמה מסכים ביס פלאנטים למיניהם לסרטים קטנים ואיכותיים ופתאום משהו מהרפרטואר הגנוז של א.ד מטלון? ואולי אני תמים.
אבל תוך כדי שיחה עם אנשי הרשות להגבלים עסקיים, עלה לי רעיון: אולי עולם ההפצה בארץ זקוק לריענון בנוסח מה שקרה לאחרונה בשוק יבוא הרכב בארץ. עד לאחרונה, אם היבואן הרשמי של טויוטה או סובארו מחליט שהוא לא רוצה לייבא דגם מסוים, הדגם הזה לא היה מגיע ארצה. עכשיו, אם היבואן מחליט לוותר על דגם, יכול לבוא יבואן מתחרה ולהחליט שהוא מביא את הדגם הזה. לא שראיתי את זה קורה בפועל, אבל לפחות יש את האופציה. אז אולי זה מה שצריך לעשות גם בעולם הקולנוע? שאם אחד המפיצים – שיש לו חוזה בלעדי עם אחד האולפנים – מחליט לגנוז סרט (נגיד "אנשים מצחיקים" של ג'אד אפטאו, או "שוטרים לוהטים" של אדגר רייט, שניהם סרטים גנוזים דווקא של ג.ג), הם בעצם מכריזים שהם מפקירים את הסרט, ומאפשרים למפיץ אחר לבוא ולנסות להפיץ את הסרט הזה בעצמו. אולי זה ידרבן גורמים קטנים וחדשים בתחום ההפצה לנסות את מזלם, כשהרפרטואר של האולפנים הגדולים יהיה זמין להם.
אבל האמת, מה הסיכוי שמשהו ישתנה כאן?
יש בעיות שנלוות להצעה המעניינת שלך:
זכויות די.וי.די וטלויזיה. נגיד וחברה מסוימת מוותרת על הזכות הקולנועית אבל לא הזכות על הדי.וי.די/טלויזיה (אם יש לה) אז היא פשוט תרוויח מכך שהסרט יזכה להפצה כזו או אחרת בקולנוע. עכשיו תמצא לי ישראלי אחד שיסכים לא רק לסכן כסף אלא גם שמישהו אחר ירוויח מהסיכון שלו?
זכויות הטלויזיה של האולפנים הגדולים בכל מקרה נשארות אצלהם, כך שאין מישהו אחר שירויח מזה.
רותם ורובין, קחו בחשבון שגם יורם גלובוס שמפיץ את "וורנר" בישראל, גם לו אין את הזכויות שידור בטלווזיה ובדי וי די, הוא מפיץ את הסרטים לבתי הקולנוע בלבד(ואין לו את הזכות להפיץ את הסרטים לטלויזיה או לדי וי די או וי או די, את זה וורנר מוכרים ומפיצים בעצמם), לכן אני חושב שיש הגיון בהצעה של יאיר.
אתה צודק, אבל גם לו וגם לאחרים יש הסכמים של שיתוף עלויות בהפצה (פרסום, דיבוב וכו') אז זה בכל זאת מסבך את העסק יותר מאשר ייבוא מקביל ברכב (בהנחה שאני מבין מה זה אומר). לא בלתי הגיוני חס וחלילה או בלתי אפשרי- רק דורש מאמץ מאנשים. שזה כבר משהו אחר. שלא לדבר על מישהו שיהיה מוכן לשים את הכסף איפה שהטוקבקים.
עד כמה זה בעצם רלבנטי לדבר בשלב הכל כך מאוחר הזה על גניזות? אז אולי יעלמו שני סרטים יותר בשנה, ואולי שני סרטים פחות. יש משבר של אמון בין מפיצים לצופים בארץ, והוא נמשך כבר שנים. צופה בר דעת אמור כבר להבין שאם הוא רוצה קולנוע איכותי, חדשני, מעניין, הוא לא יכול לקבל אותו בבתי הקולנוע. ואת זה שום מיזוג לא ישנה כל כך בקלות, לא לטובה ולא לרעה.
ערוצי הסרטים בארץ רוכשים את הסרטים של וורנר, פוקס, דיסני וכל חברות ההפצה האמריקיות ישירות מהאולפנים. כלומר, הדבר לא ישפיע בכלל על ערוצי הטלויזיה. הם לא תלויים כלל במפיצים הישראלים.
הבעיה העיקרית היא עם הרעיון המעוות שמפיץ הסרטים הוא גם בעל אולם הקולנוע. בעולם מתוקן אין קשר בין אולמות הקולנוע למפיצים, והאולם יכול לבחור איזה סרטים הוא רוצה להציג.
הרעיון המעוות הזה עובד במידה זהה גם בעולם הסלולר (מוכרי המכשירים הם גם אלה שמחזיקים בתשתית הסלולרית).
Mate this spam comments here are driving me nuts! Fix it!
Your website is great! This post really caught my eye when I was searching around. Thanks for sharing it.