ק"ק סינמה סיטי
אז מה היה הסרט הכי קופתי בישראל בסוף השבוע האחרון? "אושן 13"? לא. "ארבעת המופלאים"? לא. "הסודות", של אבי נשר. כן. שני מסמכים מופלאים, משני מקורות שונים לחלוטין, הגיעו אלי אמש. באחד, נתוני סוף השבוע של "הסודות" בסוף השבוע האחרון, מפורטים לפי ימים. השני, טבלה עם פירוט של כל ההכנסות, לפי ימים ושבועות, של כל הסרטים האחרונים שהופקו והופצו על ידי יונייטד קינג. הבה נצליב אותם זה מול זה.
20,586 איש ראו את "הסודות" בסוף השבוע הראשון לצאתו, חמישי-שישי-שבת. באותו פרק זמן ראו את "בופור" 29,097 איש. את "סוף העולם שמאלה": 16,198. את "אביבה אהובתי": 9,286.
במילים אחרות, "הסודות", המופץ ב-31 בתי קולנוע (לעומת 36 של "בופור") נהנה מהפתיחה השניה בגודלה בתולדות הקולנוע הישראלי.
האם אפשר להסיק מכך מה יהיה המספר הסופי אליו יגיעו מכירות הכרטיסים? לא ממש. "אביבה אהובתי" התחיל לאט ואז עלה ועלה והגיע ל-302 אלף. "סוף העולם שמאלה" עבד יציב לאורך זמן והגיע ל-450 אלף. "בופור" התחיל חזק מאוד אבל נעצר שניה לפני שהגיע ל-300,000 כרטיסים.
לחזאיי הקופות האמריקאים יש שלל נוסחאות ולוגריתמים בו הם מסוגלים לחשב על פי העליה משישי לשבת, והירידה משבת לראשון, מה יהיה סך הכל הסופי של הסרט. בארץ נדמה לי שנוסחה עקבית שכזאת עוד לא נמצאה.
אתמול, ביום ראשון הנחשב לחלש של השבוע, מכר הסרט 3,500 כרטיסים. זאת בהשוואה ל-3,924 של "בופור", ל-2,679 של "סוף העולם שמאלה" ול-2474 של "אביבה אהובתי".
=====
כל המאושפזים חזרו בשלום לביתם. ולכן היום הוא מעין יום ראשון שלי, עם המון ניירות לנקות משולחני. אנסה אחרי הצהריים להתעמק קצת בביקורתו המאוד משונה של אורי קליין על "הסודות".
יכול להיות שהשאלה הזאת כבר נשאלה, אבל האם נתוני "סוף השבוע הראשון בתולדות הקולנוע הישראלי" כוללים גם את מה שהתרחש כאן בשנות ה-60 וה-70?
רוה לרז: כן. לא היה אף סרט ישראלי שהופץ ב-30 עותקים לפני "סוף העולם שמאלה". ולא היו כל כך הרבה אולמות כמו היום. בשנות ה-60 וה-70 סך המכירות היה גדול יותר, אבל סרטים נשארו חודשים על המסכים והשיגו את המספר לאט לאט ולא בסוף שבוע אחד או שניים (זה נכון אגב, לכל העולם. ראה את טבלת סופי השבוע בבוקס אופיס מוג'ו ותראה שכולם שם מעידן המגה-הפצה של העשור האחרון).
ראיתי אתמול את "החוב" בהקרנות האקדמיה- סרט לא רע בכלל- בהחלט הפתיע לטובה. בימוי רהוט. הוא עוד יכול להפתיע את כולם בפסטיבל ירושלים.
איזה כיף לראות שהקרן משתחררת קצת ונותנת צ'אנס לז'נארים אחרים.
—-זהירות ספויילר—–
תרשם גם לזכותו סצינת הרצח הטובה ביותר שנראתה בקולנוע הישראלי. ניכרות השפעות של היצ'קוק, אחים כהן ואפילו בדיחה קטנה על חשבון קובריק.
1. "הפתיחה השנייה בגודלה בתולדות הקולנוע הישראלי"? זה יכול להיות נכון, אבל על סמך מה אתה מבסס את המידע הזה?
2. "החוב" באמת מפתיע לטובה, למרות כמות די גדולה של מופרכות עלילתית, חורים בתסריט וכמה סצינות שהיו צריכות להיות הרבה יותר מותחות ולמרבה הצער משאירות את הצופה ברמה של לא יותר ממתעניין במקום מרותק. אבל עדיין, בגדול, הסרט עובד ועשוי טוב. השוואות ל"ללכת על המים" עוד יעשו אחרי שהוא יצא, לי אישית הוא גם הזכיר את "בוקר טוב, לילה" האיטלקי.
אני שמח בשביל אבי. וכן, גם אני תמהתי על הביקורת האלימה כמעט של אורי קליין – אשמח אם תתיחס אליה.
אני לא יודע על איזה חורים בתסריט אתם בדיוק מדברים, אבל גם אני ראיתי את "החוב" בהקרנה לאקדמיה ופשוט ישבתי צמוד לכיסא כל הסרט, מותח, מבריק ומרגש. ממש כיף שהשנה יש כל כך הרבה סרטים איכותיים, בצילום, במשחק, בתסריט. כל הכבוד ליוצרים.
לרז..
קח את תגובתו של יאיר לשאלתך בערבון מוגבל כי כמות המסכים היא לא זו שמשנה לספירת הצופים אלא כמות המושבים. אני לא מוכן להישבע, אבל ככה במבט כללי ולפחות באזור המרכז, ולמרות שכמות התושבים כמעט הוכפלה, דומה לי שכמות המושבים לא רק שלא גדלה בהתאם אלא אפילו קטנה. אם תזכור, למשל, שקולנוע ת-א הכיל 2000 מושבים (שאז זה אמר עותק אחד ל2000 איש) שהיום זה אומר (בערך) 10 בתי קולנוע בקומפלקסים (10 עותקים), אז תבין שהטענה של יאיר לכמות עותקים לא מחזיקה מים והאמת היא שפשוט אין נתונים.
רצית לומר "אלגוריתמים"… לא?
לגבי כמות הצופים המספר אכן יפה אבל צריך גם להתחשב בעלויות ההפצה והפרסום המושקעות בסרט, לטעמי בין הגבוהות שנראו כאן. אני חושב שבסכומים כאלו המושקעים בפרסום ניתן להביא לכל סרט בפתיחה כמות צופים כזו. המדד האמיתי הוא כמה זה יחזיק לאורך זמן כלומר מה יגידו הצופים שראו את הסרט לחבריהם.
ואני דווקא חושב שקליין הוא בין המבקרים החשובים והאיכותיים שיש כאן..
התכוונת בודאי לביקורת המעולה של אורי קליין על הסודות. סוף סוף ניתוח עמוק לסרט הלא עמוק של הבמאי השטחי הזה. סוף סוף מישהו שקו המחשבה שלו הוא לא: אם הצופים אהבו אני צריך להפוך את הסרט על הראש ולטלטל אותו כדי למצוא איזו הצדקה להצלחה, אלא מבקר שמסתכל לסרט בגובה העיניים ורואה כמה מעו יש בתוכו
איפה הנתונים של סרטי יונייטד קינג?
איזו אכזבה לבופור, תסתכל על המספרים להם קיווית, יחסית לזה הנתונים מעט מאכזבים, לא? ואולי הסרט אפילו לא יצליח בטקה פרסי אופיר…
יאיר נראה לי כי אתה טועה בעניינים הנ"ל
בארץ יתכן והיו פתיחות גדולות יותר בעבר 20,500 ב – 31 מסכים ב – 3 ימים זה בממוצע 700 צופים למסך ב – 3 ימים הכי טובים בשבוע מינימום 3 הצגות למסך ביום ה', מינימום 3 הצגות למסך ביום ו' ומינימום 3 ( באולמות המרכזיים כמו סינמה סיטי ויס פלנט הרבה יותר ) הצגות בשבת.
הסרטים עד שנות ה – 90 פתחו אמנם בפחות אולמות אך בכל אולם כזה בשלאגר ישראלי היו אלפי צופים לשבוע, רובם כרגיל במהלך סופשבוע.
לגבי הטבלאות במוג'ו ואתרים אחרים הסרטים שם מדורגים לפי הכנסות בדולרים ולא לפי מס' הצופים שלצערנו הולך וקטן מדור לדור…
יש ברשת ואינני זוכר לצערי היכן בדיוק מדרוג לפי צופים או שקלול הכנסות בהתאם לערך הדולר היום ואז הסרטים של פעם חוזרים בענק מבלי להזדקק למגפלקסים למיניהם.
Thanks dude. That has been cool seeing
Awesome story it is really. We have been awaiting for this content.