כולם להניח עפרונות
מחר (שני) ב-10:01 בבוקר שעון ישראל תיכנס לתוקפה שביתת התסריטאים בהוליווד, הראשונה זה 19 שנה. בקצת-פחות-מ-24-השעות שנשארו ינסה מגשר פדרלי למצוא דרך לתווך בין ראשי גילדת התסריטאים ובין נציגי בעלי האולפנים כדי למנוע את השביתה, אבל אני מבין שסיכויי ההצלחה שלו זעומים. אתר ה-wga (גילדת התסריטאים באמריקה) מעדכן מבזקים משולחן המו"מ.
אם לא יהיו שינויים הלילה, זה באמת יקרה. המשמעות המיידית: עצירה מוחלטת של כל הפקות הטלוויזיה. ביום שישי פרסמה גילדת התסריטאים בהוליווד את המודעה הזאת ב"וראייטי" שבוודאי העבירה צמרמורת בגבם של ראשי האולפנים והרשתות: כל מנהלי הסדרות (Show-runners) יפסיקו את עבודתם. שימו לב לשמות.
מצד שני, לא מעט פרשנים טוענים שבגלל שהרשתות רואות בעונת השידור הנוכחית טוטל-לוס, מבחינת רייטינג והכנסות, השביתה הזאת דווקא באה להם בתזמון מצוין. כך הם יכולים להעיף את כל הסדרות מהאוויר, להעלות שידורים חוזרים ותוכניות ריאליטי, ולהאשים בכך את התסריטאים. יש הצופים שהשביתה תימשך לפחות שלושה חודשים (השביתה הקודמת, ב-1988, נמשכה חמישה חודשים).
ההבדל בין שביתת 2007 לשביתת 1988 הוא האינטרנט. עכשיו יש לתסריטאים, שמילים הן התחמושת שלהם, איפה להתבטא. וכך, למשל, החליטה ניקי פינק, שבלוגה בדרך כלל סגור לתגובות, לאפשר תגובות באייטמים העוסקים בשביתה. התוצאה די מדהימה לקריאה: תסריטאים, מפיקים וסוכנים מנפקים שם לא רק תובנות, אלא גם אינפורמציה שהם שומעים, ומנהלים שם קרבות וריבים על הסוגיות הנידונות. למשל, כאן. או כאן.
ועכשיו יש לתסריטאים בלוגים (ואני מניח שבעת השביתה לא מעט תסריטאים ישיקו לעצמם בלוגים). קרייג מייזין ("מת לצעוק") עוקב אחר המו"מ מאוד מקרוב – ובלי אהדה מיותרת לאיגוד שלו – בבלוג The Artful Writer, המשותף לו ולטד אליוט ("שודדי הקריביים"). לפוסט הזה, המעדכן על ההחלטה לפרוץ בשביתה, יש כבר 206 תגובות. לפוסט קודם, שמנסה לעשות סדר מי נגד מי, יש 105 תגובות. והלילה כתב מייזין שהוא דווקא שומע שיש התקדמות במשא ומתן. אז אולי בסוף לא תהיה שביתה?
ג'ון אוגוסט ("גו", "צ'רלי בממלכת השוקולד") מפגין בבלוגו סולידריות עם אחיו התכף-שובתים.
אבל אוגוסט גם מבהיר מה כבר הלך לאיבוד: הסדרה "Heroes:Origins", שהוא היה אמור לכתוב ולביים בה פרק, בוטלה. לפחות עד שיהיה ברור מה יהיה עם השביתה. הנה הדיווח שלו משיחת הטלפון המבטלת. והנה איליי רות ("הוסטל") מדווח על שיחת הטלפון שהוא קיבל, המבטלת את הפרק שהוא היה אמור לכתוב ולביים לאותה סדרה.
אז על מה בעצם השביתה? מה המחלוקת בין התסריטאים והמפיקים? ניקי פינק מסבירה. וכך גם כתב העת "ביזנס-וויק".
מי כותב עם עפרון בימינו?
לא עדיף "דממת הלפטופים?" או משהו כזה?
(:
והשאלה היא האם יהיו שוברי שביתה?
(בדיוק נזכרתי השבוע בנורמה ריי אחד הסרטים שאני הכי אוהבת בעולם).
אם בעקבות השביתה תבוטל Pushing Daisies, אני אישית אדאג לכך שיערפו כמה ראשים.
לא ברור לי איך כל הסדרות פתאום יעצרו. במידה ועכשיו אנחנו עומדים בפתיחתה של עונת שידורים, ההגיון ההפקתי קובע שהתסריטים המפורטים של העונה כולה כבר אושרו מזמן (או לפחות מחציתה, עם טריטנמט לכל השאר), ועכשיו ההפקה מצויה בעיצומם של צילומי הפרק ה-13, פחות או יותר. תקנו אותי אם אני טועה, אבל לא נראה לי שפרק של 50 דק' בגיבורים נכתב, מצולם ונערך במהלך תקופה של פחות מ-6 חודשים, במקרה הקצר ביותר. האם יש כאן ענייני של זכויות יוצרים, שמאפשר סגירת השלטר מהיום למחר, או שההפקות שם אכן עובדות בלו"זים צפופים כאלו?
נקודה למחשבה: נגיד שהמפיקים חושבים שהעונה הנוכחית לא מביאה לשום מקום. עדיין אין להם מי שיכתוב תוכניות חדשות, לא?
דודי העלה שאלה יפה.
מה המשמעות של השביתה הזו על השידורים הקיימים ? האם רק תוכניות שנכתבות באופן יומ-יומי (ג'י לנו, דיילי שואו וכדומה) יפגעו ?
שהרי, אם השביתה תסתיים תוך כדי העונה הנוכחית, אזי יש לשער שהכותבים ישלימו את הפער עד להפקת העונות הנוספות, ובסוף אף אחד מן הצופים לא ירגיש בה ? האמנם ?
הפוך על הפוך נזכרתי בסצינה המעולה מThe Front
("שם בהשאלה")שם וודי אלן הוא הbeard של מישהו שנמצא ברשימה השחורה בזמן מקארתי, ומשם יש את הציטוט המעולה
Florence Barrett: A writer looks for trouble.
Howard Prince: No, wrong. A lunatic looks for trouble.
ותגובה הכי טפשית בעולם לפוסט שלך: הפונט של הניחו את העפרונות? הוא ממש ממש יפה. איך מגלים מה הוא?
אני דווקא חיבבתי את ה"כולם להניח עפרונות". למיטב הבנתי, הרי זו מהות השביתה – כולם כבר עברו לעידן האינטרנט, ורק אל התסריטאים מתייחסים כאילו אנחנו עדיין בתקופת העופרת (זה גרפיט, אני יודע). הם בסך הכל רוצים תמלוגים על שידורים אינטרנטיים ועוד הכנסות מד.ו.דים. השביתה הזו יכולה להיות דבר עצום, אבל השאלה היא אם היא תביא לתוצאות הרצויות (על השביתה של 88 רק שמעתי, אני לא יודע יותר מדי פרטים).
מצד שני, תוצאות חיוביות ראשונות כבר יש – הביטול של "Heroes:Origins". נראה אותם מייצרים מוצר ראוי לצפייה *בלי* לרכוב על גלי ההייפ. ואני אומר את זה כאחד שעד היום אין לו מושג מדוע הכרחתי את עצמי לצפות בכל העונה הראשונה, ומאיפה הייתה לי הסבלנות לכך. אז תחי השביתה! או משהו כזה..
דרורית: הפונט הוא
American Typewriter
והוא אחד הפונטים שכלולים בכל מחשב מקינטוש.
מקום נוסף להתעדכן בדעות בנושא: האתר JMSNEWS המרכז הודעות מקבוצת דיון בהשתתפות ג' מייקל סטריזנסקי, תסריטאי ומפיק ("בבילון 5" והסרט הבא של קלינט איסטווד):
http://www.jmsnews.com/headers.aspx?index=0
מאוד קל לזהות בארכיון שבקישור את ההודעות העוסקות בשביתה.
תודה יניב.
שם מגניב, דרך אגב, לשם של תסריט על שביתת התסריטאים כמובן.
(:
Begun this guild war has.
הו, סוף סוף יש מקום שבו מתאספים אנשים שיכולים לעזור לי לקדם את מטרתי ולהפוך את 'שאלתיאל קוואק' לסרט, וגם מקום להביך את עצמי כי אף אחד שם לא ידע על מה אני מדבר ומה אני רוצה ממנו. הידד!
אה, ו… דולף הוא הצדק!
והכוונה היתה כמובן לבלוג של ניקי פינק באייטמים על השביתה.
צחוקים ודאחקות או שובר שביתה באמת?
http://blog.wired.com/underwire/2007/11/cheesy-scab-wri.html
מעניין באמת האם עכשיו זה הזמן לכל התסריטאים הצעירים והאלמוניים להציע לאולפנים את התסריט שבימים כתיקונם אף אחד לא היה מסתכל עליו. יכול להיות שזה דווקא נותן סיכוי לאיזה רנסאנס מחודש של קולות מקוריים יותר מעובדי התעשייה המשופשפים והעייפים.
Itai:
anyone who will break this strike will not be able to work at all when the strike ends.
הממ: אל חשש. ל-Pushing Daisies, ההצלחה היחידה של עונת הטלוויזיה הנוכחית (וסדרה שמפתיעה ומשמחת כל פעם מחדש) יש כבר הזמנה לעונה מלאה.
דודי: הבעיה עם סדרות טלוויזיה היא שברבות מהן הכותב הראשי הוא גם המפיק או ה-show-runner, והתחושה הרווחת היא שאנשים אלה לא יוכלו לתפקד כלל בשל השביתה.
בנוסף, אינני מומחית בנעשה מאחורי הקלעים של סדרות טלוויזיה, אבל אני מאמינה שאת המקבץ השני של פרקים (אלה שאמורים להיות משודרים לאחר ההפסקה המסורתית בדצמבר), מסריטים בימים אלה, כך לרוב סדרות הטלוויזיה יש ביד לכל היותר את הפרקים של נובמבר.
המסקנה המתבקשת היא, כמובן, שיש לעבור לשיטה של HBO ו-Showtime – להסריט עונה שלמה ורק אז לשדר אותה. כמובן ששיטה זו לרוב גוררת עונות קצרות יותר (12-13 פרקים), אבל זה לדעתי יכול להיות רק יתרון.
אורון: זה היה בהומור.
ביקור התזמורת מועמד לשני פרסי האקדמיה האירופית: שחקן ותסריט.
כבוד.
שימו לב שבכרזה, הכותבים מסודרים לפי סדר א"ב של הסדרות שלהם, ולא של השמות שלהם, שזה די מקורי. יענו, הסידרה זה אני.
ואביגיל צודקת, לדוגמא במקרה של מאט גרונינג שחתום על העצומה וקשה לראות בו רק תסריטאי של סימפסונס, כי הוא הרבה יותר מזה.
ובאמת יפה שאושיה במעמדו מזדהה עם הפרולטריון.
מעניין אם היתה שביתת תסריטאים בארץ אם מישהו היה שם לב. אני לא חושב שצריך אותם בשביל "כישרון או כישלון" או בשביל הטקסטים השנונים של עודדי ב"קרב סכינים".
הסבר של ה-WGA
ובינתיים בתל-אביב: רחוק מהטררם של השביתה, ג'ון לנדיס בראיון נינוח ל-YNET:
לאן נעלמה האינפורמציה בצד?
או שזה רק אצלי?
דרורית – את העובדה שמדובר בהומור ייצג נאמנה הסמיילי. סתם השתמשתי בתגובה שלך כמקפצה או משהו כזה, כדי להביע את דעתי.
ולעניין אחר לגמרי: האם אני היחיד שלא סבל קשות בסרט "משוגעים מאהבה"? (ניק-לינק)
אורון, כנראה שאתר התחרפן אצלי, כי לא ראיתי סמיילי ולא ראיתי דברים אחרים. עמך הסליחה.
(:
דרורית, התכוונת לסמיילי שלך, בתגובה הראשונה בפוסט זה 🙂
ואם התחרפן/מתחרפן לך האתר, בקשי הרצאה על גדולתו של הפיירפוקס (אבל לא ממני. ברירות מחדל לנצח!).