סיכום 2011: שוברי הקופות של השנה בישראל
על פי הדף המעולה והיעיל לריכוז סרטי 2011 של "עין הדג", הופצו בארץ השנה 231 סרטים. על פי "בוקס אופיס מוג'ו" ונתונים שמסרו לי חלק מהמפיצים, אלה הסרטים הכי נצפים שנה בארץ:
שוברי הקופות בישראל 2011 (לפי כרטיסים)
1. "הדרדסים": 560,000 כרטיסים
2. "בדרך לחתונה עוצרים בבנגקוק": 350,000 כרטיסים
3. "מהיר ועצבני 5": 330,000 כרטיסים
4. "הארי פוטר ואוצרות המוות, חלק ב'": 300,000 כרטיסים
5. "נאום המלך": 300,000
6. "שודדי הקריביים 4": 260,000
7. "קונג פו פנדה 2": 260,000
8. "הערת שוליים": 250,000
9. "ריו": 230,000
10. "תזרום עם זה": 170,000
וגם: "כוכב הקופים: המרד": 160,000; "ג'וני אינגליש 2": 150,000; "מסיבת רווקות": 150,000; "התייר": 150,000; "מכוניות 2": 130,000; "רובוטריקים 3": 130,000; "ברבור שחור": 130,000; "הילדים בסדר": 130,000; "איך להיפטר מהבוס": 120,000; "נומיאו ויוליה": 120,000; "מיליארד סיבות לשוד": 110,000; "טיפש, מטורף, מאוהב": 100,000; "X מן: ההתחלה": 100,000; "קשר לא מחייב": 100,00; "פינה": 70,000
הערה: אני מניח שגם "דמדודמים 4: שחר מפציע" צריך להיות ברשימה הנ"ל, אלא שבאופן תקדימי סרבו אנשי יונייטד קינג למסור נתוני כרטיסים ורק עידכנו שהוא מכר למעלה מ-100,000 כרטיסים.
שוברי הקופות (באמריקה, בדולרים):
1. "הארי פוטר ואוצרות המוות, חלק ב'": 381 מיליון דולר
2. "רובוטריקים 3": 352 מיליון דולר
3. "דמדומים 4: שחר מפציע": 267 מיליון דולר
4. "בדרך לחתונה עוצרים בבנגקוק": 254 מיליון דולר
5. "שודדי הקריביים 4": 241 מיליון דולר
6. "מהיר ועצבני 5": 209 מיליון דולר
7. "מכוניות 2": 191 מיליון דולר
8. "ת'ור": 181 מיליון דולר
9. "כוכב הקופים: המרד": 176 מיליון דולר
10. "קפטן אמריקה": 176 מיליון דולר
והדרוג של סרטים ישראלים?
=============
רוה לאבי: את סיכומי הקולנוע הישראלי עשינו כאן.
אוי…זה חמוד לאללה:
את "500 ימים עם סאמר" אני לא כל כך סימפטתי, אבל שתי הדקות האלו מקסימות יותר מכל 500 הימים ההם:
http://www.youtube.com/watch?v=aSq1cez_flQ&feature=player_embedded
הנה עוד לינק מסקרן (אורון, שים לב):
אחד הסרטים שאורון (ואני) הכי אהבנו השנה היה "בלדה טריסטה" של הבמאי המטורף אלקס דה לה איגלסיה (לא הופץ בארץ). לבמאי הזה יש סרט חדש. לסרט קוראים "ניצוץ חיים", והוא יוצא למסכים בספרד עוד שבועיים. הסיפור, בגדול (עד כמה שהצלחתי להבין) הוא על פרסומאי, שבעקבות תאונת דרכים הוא מוצא עצמו לכוד ללא יכולת לזוז. מאמצי החילוץ הופכים לאירוע תקשורתי גדול, בו הוא מפוצץ את המוגלה המשפחתית שלו (היא אשתו, סלמה האייק).
הנה הטריילר:
http://www.youtube.com/watch?v=7JwfxinJkJI
היה אפשר לומר שמפתיע מאוד שרבע מיליון איש כמעט הלכו ל"שודדי הקריביים" האחרון גם אחרי שני המשכונים משעממים במיוחד, אבל הנתון הכי מפתיע הוא 70 אלף צופים ב"פינה". כשכתבתי על הסרט אחרי הטרום בכורה העליתי חשש שהסרט לא ימשוך צופים.
מאז כבר ציינתי כאן שטעיתי, אך לא חשבתי שהמספר יהיה כזה גדול. אז כנראה שפספוס השנה של רשת "לב" הוא הגניזה של בנקזי, דור שלם של תיכוניסטים וצעירים היה מגיע לו רק היתה לו אפשרות.
בעניין דומה, בימים הקרובים אתייחס לתופעה של ממש המספרים ההולכים וגדלים של "הדירה" של ארנון גולדפינגר.
שני הבדלים בולטים למול ארה"ב – אחד רע, אחד טוב, יכול להיות שהטוב נובע מהרע
הרע – כל הבלוקבסטרים שם אבל מי שמוביל בראש בהפרש מ-מ-ש ניכר (40%) זה הדרדסים. סרט ילדים. כלומר:יותר אנשים הולכים לקולנוע כי "חייבים לקחת את הילדים" מאשר אנשים מבוגרים (בני 16 ומעלה) שהולכים מרצונם החופשי לסרט כבילוי. תעודת עניות נוספת לתרבות הפנאי בישראל באשר היא.
הטוב – נוכחות מרשימה לסרטי "איכות" . "נאום המלך", "הערת שוליים", "הילדים בסדר" הכניסו אותם סדרי גודל כמו הבלוקבאסטרים. מעניין מה היחס בארה"ב.
למה הטוב נובע מהרע? תרבות הפנאי קיימת בעיקר בקרב אותו קהל שוחר "איכות" – יענו מנויי קולנוע לב, כמוני, שגם "חוטאים" באיזה פיצוצון פה ושם. זה לא שיחס הקהלים הוא 50/50 – פשוט רק אותו קהל תל אביבי בורגני אשכרה טורח ללכת לקולנוע