07 יולי 2013 | 13:15 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

פילים וכלבים אנדלוסיים

כמה עדכונים לתחילת השבוע.

בניגוד לדפוס המוכר בקולנוע הישראלי של השנים האחרונות, בו סרט מצליח רק אם הביקורת מתייצבת מאחוריו, "לצוד פילים" הצליח להביא כמות מרשימה של קהל בסוף השבוע הראשון, למרות שהמבקרים לא עמדו לצידו. הסרט הביא בסוף השבוע הראשון של 29,106 צופים, מתוכם 6,000 צופים בבריכת השולטן בפתיחת פסטיבל ירושלים. השאר בבתי הקולנוע. המותג "רשף לוי" – בזכות הסטנד-אפ ו"הבורר" ובזכות הנכוחות הגבוהה בפייסבוק – בינתיים חזק יותר מדעת הביקורת.

אמנם, "לצוד פילים" לא שבר את השיא לפתיחה של סרט ישראלי, אותו עדיין מחזיק "זוהי סדום" מ-2010, אבל הוא מציג נתון זהה לפתיחה של "בופור", וגבוה במעט מהפתיחה של "איים אבודים", סרטו הקודם של לוי.

ביונייטד קינג, שם נושמים לרווחה מהמספרים האלה, מעדכנים שבקיץ 2013 הרבה יותר קשה להביא צופים לסרטים ישראליים מאשר מה שהיה ב-2008. כמות הסרטים הישראליים שיוצאת מדי שנה בשנים האחרונות – והעובדה שרבים מהם אינם ידידותיים לקהל הרחב – הופכת את המספר הזה למרשים כפליים, והצבעת אמון בקולנוע הישראלי, או לפחות ברשף לוי.

=================

"פלאות" של אבי נשר – ש"לצוד פילים" נוגס לו בדיוק בקהל היעד שלו (אם אלה היו מפיצים מתחרים, שהאחד מנסה לנגוס בהצלחת השני, הייתי מבין. אבל זה אותו מפיץ, אז אני לא מבין את ההיגיון של פגיעה בסרט אחד שלו כדי לעודד סרט אחר שלו. "לצוד פילים" היה מצליח גם באוגוסט) – הגיע כבר ל-116,000 צופים.

=================

יולי הוא חודש מדהים בסינמטקים. הוא התחיל עם

מחווה להאחים טאוויאני – אם אתם בתל אביב ביום שלישי, אל תחמיצו את "הלילה של סן לורנצו", עם הפסקול הנפלא של ניקולה פיובני. הנה הנעימה המוכרת מתוכו:

 

 

ובשבוע הבא, החל מה-16.7, תתחיל רטרוספקטיבה מקיפה מאוד (ב-35 מ"מ, על פי רוב) לסרטיו של לואיס בונואל. יהיו שם לא מעט סרטים שסוף סוף אוכל לראות על מסך גדול ("שביל החלב", למשל). ולא מעט סרטים, מתקופת הביניים של בונואל – שנות החמישים, בין ההתחלה שלו עם סלבדור דאלי בשנות ה-20 וההצלחה האנרכיסטית של שנות השבעים – שאראה לראשונה.

זה מאותם חודשים שבהם אני יודע שצופה צעיר – בגיל תיכון או צבא – שיגיע לסינמטק ויראה את "כאוס" של האחים טאוויאני מצד אחד, או את "בוקר טוב בבילוניה", ואת "סוד הקסם של הבורגנות" או את "תשוקה אפלה" מצד שני, יהפוך לסינפיל ויידבק בחידק הקולנוע. אלה מהרגעים שבהם נולד קולנוען חדש – מבקר או יוצר. ואלה החודשים ואלה האירועים שבשבילם נוצרו הסינמטקים.

אגב הכותרת: "לצוד פילים" היא גם כותרת לא רעה ל"בוקר טוב בבילוניה" של האחים טאוויאני, סרט על קולנוע ועל אהבת קולנוע, וסרט עם פילים אמיתיים, ועל הקשר בין פילים ובין פילם.

=================

פסטיבל קרלובי וארי ננעל אתמול. לפני שנתיים זכה יוסי מדמוני בפרס הראשון עם "בוקר טוב, אדון פידלמן". השנה הוא הביא לשם את סרטו השני כבמאי (סולו), "מקום בגן עדן", סרט נעלה על פני "פידלמן" בכמה מידות, ויצא משם בידיים ריקות. אכן, "פידלמן" היה יותר צ'כי. חבר השופטים, בראשות הבמאית הפולנית אניישקה הולנד ושאחד מחבריו היה אלון גרבוז, מנהל סינמטק תל אביב, נתן את הפרס הראשון ל"המחברת הגדולה", עיבוד הונגרי לספרה של אגתה כריסטוף. סרטו החדש של בן וויטלי ("קיל ליסט") זכה בציון לשבח. הנה רשימת הזוכים המלאה.

==================

ב"וראייטי" מסכמים את החצי הראשון של 2013, וגם "למלא את החלל" שם. לפני שנה בדיוק אכלתי ארוחת בוקר עם ג'סטין צ'אנג, המבקר של "וראייטי" שהתארח בפסטיבל ירושלים, וסיפרתי לו בהתלהבות על "למלא את החלל", שהיה אמור להיות בפסטיבל אבל פרש כדי לנסוע לפסטיבל ונציה. צ'אנג אכן ראה את הסרט לבסוף בפסטיבל ונציה, ועכשיו הוא נמצא ברשימת הסרטים האהובים עליו.

 

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה