22 אוקטובר 2008 | 13:33 ~ 12 תגובות | תגובות פייסבוק

בקרוב האביב

בעקבות שני האזכורים שלי על על "אביב 41 " (כאן וכאן), כותב לי אביתר דותן, אחד ממפיקי הסרט (שהפיק גם את "סוף שבוע בתל אביב"), ומעמיד על תיקונם ועל דיוקם כמה עניינים הקשורים בסרט, ושפורסמו אצלי באופן שגוי או חלקי. אני מעביר את רשות הדיבור לדותן:

1. אני מפיק הסרט והאחראי הבלעדי על לוחות הזמנים והאירועים הרבים שהיינו בהם השבוע, לא ידוע לי על שום מסיבת עיתונאים שהייתה מתוכננת או לא הגיעו אליה עיתונאים זה פשוט שקר רע ונודף ממנו משהו אינטרסנטי ומגעיל.
ביום חמישי בבוקר התבקשנו להביא את השחקנים לשיחות אחד על אחד עם מספר עיתונאים. מעולם לא דובר על מסיבת עיתונאים, וכך היה. ג'וזף פיינס נפגש באחד על אחד עם עיתונאים. אבל מה אני מבין מהבלוג שלך יצא "המרצע מהשק": עשיתם עלינו חרם אבל על כלום מסתבר כי באמת לא הייתה מתוכננת מסיבת עיתונאים,
במקום לפרגן לג'וזף פיינס שהקדיש שעות רבות לפגישות עם כל גורמי הקולנוע בישראל בצורה חופשית, על הופעתו המנומסת בכל ימי הפסטיבל – הוא ערך 34 ראיונות עיתונאיים עם צמרת העיתונאים, כל מי שביקש וללא מחסומים – אתם ממציאים חרא וניזונים מאוכלי נבלות ועוד נחזור לזה.

2. לגבי הקרנות המבקרים, באופן כללי לנו כמפיקים ומפיצי הסרט זכות להחליט על אסטרטגיה שיווקית ואתם צריכים לכבד את זה ואתם לא עושים כך. הבלוג שלך חושף כעס וכנראה התחשבנות לא רציני ולא מקצועי ולא מתאים לך.
באופן ענייני, פעלנו להראות את הסרט למובילי דעת קהל רבים כ-550 איש בהקרנות שונות כי חשבנו וצדקנו שלא תהיה עלינו ביקורת מבקרים טובה. היום אנחנו יודעים שגם ברובה לא עניינית. אז אתה צריך להסכים איתי שבחרנו מהזווית שלנו צעד נכון מאוד.
בניגוד ל"סוף שבוע בת"א" שהיה זקוק מאוד לביקורת חיובית של כלל המבקרים וידענו שתהיה לכך השפעה מכרעת על פתיחתו, "אביב 41" לא זקוק לזה. לא היה שמח ממני עם הביקורת הייתה טובה ועניינית.

3. רק לידיעתך, ותצא על כך הודעה מסודרת ב-27.10, "אביב 41" נמכר לחברת שורליין האמריקאית תמורת מינימום גרנטי שאף סרט ישראלי מעולם לא קיבל ושנמצא כבר בחשבון הבנק, ולא כמו כל הברווזים שמפיצים שונים מספרים על מספרים כמו ב'ביקור התזמורת' ואני רואה שזה התחיל ב'אדם בן כלב'. די לגיבוב השקרים וההמצאות והספינים שאתם נותנים להם יד. אל תתנו יד לספינים. אתם אנשים רציניים, לא כתבי אינטרנט צעירים.

4. המצאה זדונית נוספת שהסרט היה צריך לצאת אתמול, מי אמר את זה? מאיפה זה? למה אתם לא בודקים אצלנו? לסוכן ההוא של 'אדם בן כלב' פנית? למה לא אלינו?
הסרט יוצא לאקרנים ב-30 בחודש ב-20 עותקים. אף פעם לא דובר על תאריך אחר.

האם חשבת שיש יותר מדי דברים לא מדויקים בהקשר שלנו? תכבדו אותנו כמו שאנחנו מכבדים אתכם ונעבוד בצורה מקצועית אחד מול השני, אני לא מאמין שאתם רוצים להזיק לחברה שהשקיעה 1.1 מיליון דולר בסרטים ישראלים ב-2007. סכום דומה ב-2008, וב-2009 כ-1.5 מיליון דולר וגייסה עוד 10 מיליון דולר מגורמים אחרים כולל הסרטים שכבר הופקו ועד סוף 2009.

אני מודה בפניך זה ערב עצוב בשבילי. "אביב 41" הוא שליחות בשבילנו ואני מאמין שלמרות הבאזז הרע שמנסים לעשות לנו נקבל לגיטימציה גם מהצופים בארץ. אנחנו את כספינו הרווחנו בגדול ויפה ונרוויח גם בעתיד על הסרט, אין לנו ענין מסחרי בארץ אנחנו רוצים שכל יהודי באשר הוא יראה אותו וזה עומד לנגד עיננו. אני מקווה שכולם יתפקחו ויעזבו את האינטרסים הרעים שלהם ויעזרו כי הסרט חשוב מאוד.

במייל חוזר הזכרתי לדותן שדווקא פניתי אליו שבועיים לפני הבכורה בחיפה כדי לברר מה קורה עם הסרט מבחינת הפצה בארץ. כמו כן, בגלל שהוא מוסר במייל פרטים ערב פרסומם הרשמי, ביקשתי את רשותו לפרסם את המייל. הוא ענה: "מבחינתי אתה יכול להשתמש בכול האינפורמציה שנתת לך". והוסיף:

"מבחן התוצאה הוא החשוב ביותר" רבים וטובים משתמשים בביטוי. אני באופן אישי מנתח תוצאות באופן הסתכלות מאוד רחב ו"אביב 41 " הוא דוגמא טובה לכך. מכירה עולמית לסוכן גדול והפצה עולמית בכמות פרינטים יוצאת דופן לסרט ישראלי. הפצה בישראל בכמות פרינטים גדולה למרות אופי הסרט והתנגדות המפיץ המקומי ברמה המסחרית למהלך, אבל בעיניי אני חייב לתת הזדמנות לכל מגזר ובאופן הרחב ביותר, העניין הכלכלי גרידא הוא לא מהותי בעיני בישראל. בכל מקרה המפיצים ובתי הקולנוע [ובדרך כלל זה איש אחד] משתדלים לא לתת למפיקים להרוויח.
ומינוף הפרויקט לטובת התעשייה שלנו.
ועשייה קולנועית ברמה אמריקאית [רמה ונאותות ההפקה, סגנון הפצה עולמי ובדברים הקטנים – בעיניי זהו הסרט הטוב ביותר שברבש ביים והרבה בזכות יכולתו לעבוד בצוות ובחשיבה משותפת מול צלם מהמבוקשים היום באירופה ועושה חייל רב בארה"ב], ועוד ועוד..
לשמחתי הרבה עמדתי בכול הפרמטרים שקבענו לעצמנו בדיוק לפני שנה.
שורליין רכשה את הזכויות בסכום יוצא דופן כולל התחייבות להפצה עם מאות פרינטים בארה"ב החל מינואר 2009 [שם המפיץ יתפרסם ב-11.11.08 במהלך AFM].
יורם גלובוס קיבל את עמדתי לגבי ההפצה בארץ. אל נא לשכוח שהוא המשקיע של ההפצה בתקציב 200 אלף דולר וזה אינו מובן מאליו.
מינוף הפרויקט בשיא עוצמתו. בימים אלו מפיקים ויוצרים כמו איתן אבן, ארי פולמן, דורון ערן על סף סיכומים עם החברה השותפה שלנו הפולנית אופוס על הפקות משותפות ב-2009.
המכון הפולני שהשקיע מיליון דולר בסרט ישראלי ועוד על השואה ימשיך להשקיע בסרטים נוספים.
קרן אדם מנקביץ תומכת בישראל במהלך השנה האחרונה בפרויקטים פולנים ישראלים שונים ובפרט בפיתוח סרטי במאי ראשונים בעלות פרויקט של 2 מיליון דולר שאנחנו כחברה הצד הישראלי של השיתוף פעולה.
אנחנו עצמנו נמצאים בשלבי פיתוח אחרון של הסיפור של "זידאן ושומכר" בתמיכת המכון הפולני ואופוס ושורליין האמריקאית בתקציב של 4 מיליון דולר, שיצולם בישראל ופולין בשנה הבאה.
השתתפותו של פיינס בסרט לא דומה להשתתפות דפו וגלדבלום ב"אדם בן כלב" – לא בהסכם מולו ולא במעורבות בפרויקט ודבר זה פתח לחברות ישראליות אמיתיות [לא חברות אמריקאיות שבבעלות ישראלי] פתח לסוכנים. ורק בימים אלו סוכנו של פיינס [הלן מירן, פירת ועוד] עוזר בליהוק לסרטים אחרים ליוצרים אחרים.

אני מודה לדותן על תגובתו ועל שפע המידע. ואני שמח שנסלל הנתיב הזה לתקשורת בינינו.
מהצפייה ב"סוף שבוע בתל אביב" וב"אביב 41 ", שניהם קופרודקציות של החברה שדותן שותף לה, פרקסיס, אני מבחין שיש לחברה עין נהדרת בליהוק צלמים והענקת מראה מלוטש מאוד לסרטים. ולמקרא הנתונים שדותן מספק, נראה שאכן מדובר כל הנראה במפיקים ואנשי עסקים שיודעים להרים פרויקטים ולסגור חוזים ולהתפרנס יפה מקולנוע. ובכל זאת, אני תוהה לגבי טקטיקות ההפצה גם של "אביב" וגם של "סוף שבוע בתל אביב". כן, כמבקר ועיתונאי עניין אי קיומם של הקרנות מבקרים מעיד בעיניי על חוסר בטחון מצידם, ואחרי שראיתי איך "סוף שבוע בתל אביב" הופץ אני תוהה האם פרקסיס בכלל יודעת להפיץ סרטים. ואולי, כמו שדותן כותב, ממילא השוק הישראלי לא משמעותי עבורו. דותן, גם בתגובות שהשאיר בעבר בבלוג וגם במייל, חוצב את מקומו בתעשייה המקומית תוך הפגנת ביקורת רבה כלפי הקולגות שלו. מהבחינה הזאת – כמי שחוטא בכך בעצמי – אני מעריך את הלהט שלו, אבל תוהה האם זו לא שיטה שתפעל כבומרנג. אהיה גם סקרן לראות האם כל הנתונים – המאוד מרשימים – שהוא מזכיר אכן יתממשו. האם פרקסיס אכן בדרכה להפוך למעצמת קולנוע בינלאומית שבסיסה בישראל? אני חייב להפגין סקפטיות (גם מול הפרויקטים שבאמתחת החברה, וגם על שום האופי הסקפטי ממילא שלי). אבל אני מודה: הם עוררו את סקרנותי. יהיה מעניין לראות איך החברה הזאת מתפתחת והאם באמת הם פיצחו איזשהו קוד מסחרי בינלאומי שיניב כסף, בלי שיהיה צורך שמבקרי קולנוע גם יאהבו את הסרטים.

12 תגובות ל - “בקרוב האביב”

  1. אבינתן 22 אוקטובר 2008 ב - 14:33 קישור ישיר

    אביתר,

    מעניין וחשוב לקרוא, היה אפשר לנסח באופן פחות בוטה… לרגעים התגובה שלך היא כשל טוקבקיסט נזעם.

  2. יונה 22 אוקטובר 2008 ב - 14:46 קישור ישיר

    אולי התגובה שלו מנוסחת באופן בוטה – אבל לפחות היחס שלו לא חובבני, וזאת בניגוד לבעל הבלוג הנכבד, שמצליח לדלג בקלילות מעל פאדיחה די רצינית – אותה מסיבת עיתונאים שהתבטלה / לא הייתה אמורה להתקיים מלכתחילה. תהיה הגון ותתנצל על ברווז שכנראה אכלת. מעניין מה הייתה התגובה אם מבצע הפאדיחה היה איתי שטרן.
    אז נכון שלא לערוך הקרנות מוקדמות לעיתונאים הוא מנהג תמוה ובזוי. ועדיין המבקרים אמורים לבקר את הסרט באופן ענייני, ולא לתת את התחושה שהם מנסים לקטול אותו ויהי מה.

  3. רותם 22 אוקטובר 2008 ב - 14:53 קישור ישיר

    האם פספסתי בשיעור אזרחות את הפעם שלמדנו על חוק יסוד: מבקר הקולנוע והקרנת הטרום שלו?
    תמוהה? אולי, אבל זכותו של יוצר/מפיץ הסרט.
    בזוי? אפילו לא קרוב לזה.

  4. רתם 22 אוקטובר 2008 ב - 15:24 קישור ישיר

    ומה באמת קורה עם "סוף שבוע בתל אביב" בקופות? מישהו יודע כמה צופים ראו אותו עד עכשיו?

    אני מופתע שהסרט כמעט ולא עורר באזז עם יציאתו, למרות הנושא הפרובוקטיבי שלו, שלפחות הוא היה אמור לסדר לו יחסי ציבור יפים.

  5. אביתר דותן 22 אוקטובר 2008 ב - 23:06 קישור ישיר

    לצערי הרב מכרנו רק אלפי כרטיסים נכון לאתמול מעל ל5000 הסרט ישמר בתפוצת קולנעי גלובוס ובשבועות הקרובים יופץ גם בסנמטיקים ,
    למרות רגישותו המפתיעה והזווית המיוחדת שלו לא יצרנו באזז לצערי,ההשקעה בפרסום היתה סבירה אבל לא עמדנו במבחן קוני הכרטיסים יש סיבות רבות ואני לוקח על אחריותי את חלקן כגון החלפת שם הסרט,אני מאמין שיכול להיווצר באז קטן של קהל אוהב קולנוע שילך לראות אותו וגלובוס משתף פעולה בעניין וזה אינו מובן מאליו לכו לראות..

  6. יובל 23 אוקטובר 2008 ב - 1:54 קישור ישיר

    אביתר,

    אם אתה מעוניין בצופים לאביב 41, מדוע הסכמת להפצת הפוסטר הנוכחי של הסרט בעיתונים? מדובר בעבודת גרפיקה באיכות כל-כך נמוכה שאפילו הפוסטר של שבעה (לא האופקי הנהדר על לוחות המודעות בדרכים אלא האנכי המכוער שמודבק ברחבי תל-אביב) נראה טוב לידו. בשיא הכנות, כל סטודנט בינוני שנה א' בשנקר יעצב לך (בהתנדבות ובמרץ) פוסטר שנראה טוב יותר ומביא קהל רב יותר.

    יובל

  7. אביתר דותן 23 אוקטובר 2008 ב - 7:59 קישור ישיר

    יובל..

    הפוסטר של הסרט הוצג לראשונה בפסטיבל חיפה והיום הוא עולה בשלטי חוצות.

    התמונה שאתה ראית במוסף הארץ שהוצא לטובת הפסטיבל היה הטוב ביותר שיכלנו לעשות בשלב ההוא ואני מסכיים איתך על גבול הדק בין רע מאוד לבינוני מחכה לתגובתך לפוסטר החדש

  8. אבינתן 23 אוקטובר 2008 ב - 12:16 קישור ישיר

    יונה,

    שים לב לציטוט הבא:

    ". אני מפיק הסרט והאחראי הבלעדי על לוחות הזמנים והאירועים הרבים שהיינו בהם השבוע, לא ידוע לי על שום מסיבת עיתונאים שהייתה מתוכננת או לא הגיעו אליה עיתונאים זה פשוט שקר רע ונודף ממנו משהו אינטרסנטי ומגעיל.
    ביום חמישי בבוקר התבקשנו להביא את השחקנים לשיחות אחד על אחד עם מספר עיתונאים. מעולם לא דובר על מסיבת עיתונאים, וכך היה. ג’וזף פיינס נפגש באחד על אחד עם עיתונאים. אבל מה אני מבין מהבלוג שלך יצא “המרצע מהשק”: עשיתם עלינו חרם אבל על כלום מסתבר כי באמת לא הייתה מתוכננת מסיבת עיתונאים,"

    וקרא את הכתבה הבאה:

    http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,1019,209,28882,.aspx

  9. עדי 23 אוקטובר 2008 ב - 12:25 קישור ישיר

    אביתר, רק לידיעתך, בטבלת הריליסים שמופצת בין השאר על ידי גלובוס, לכל מי שרלוונטי לתחום (ולכן אני מניחה שגם יאיר קיבל אותה)ושהופצה בתאריך 7/10 רשום במפורש כי הסרט יופץ לקולנועים ב-23/10, ולא ב-30 לחודש כפי שכתבת, כך שכן דובר "אי-פעם" על תאריך אחר.
    אני מבינה את טענותיך, והמידע שמסרת ליאיר חשוב, אבל רצוי וכדאי לשים לב שהלהט (שהוא מבורך בעשיה קולנועית) לא הופך להתלהמות שרק מזיקה גם לחברת ההפקה שלכם בכלל וגם לסרט בכלל.

  10. ציון 28 אוקטובר 2008 ב - 12:50 קישור ישיר

    אני מעוניין מאוד לראות את הסרט היכן הוא מוקרן

  11. Ferry pour la Grece 27 ינואר 2011 ב - 23:54 קישור ישיר

    Thanks pal. That was nice seeing


השאירו תגובה