04 ספטמבר 2014 | 13:07 ~ 7 תגובות | תגובות פייסבוק

מדגם האקדמיה של ״סינמסקופ״: ״גט״ יזכה בפרס אופיר

רונית אלקבץ מחכה לשמוע את תוצאות המדגם של ״סינמסקופ״. ״גט, המשפט של ויויאן אמסלם״

רונית אלקבץ מחכה לשמוע את תוצאות המדגם של ״סינמסקופ״. ״גט, המשפט של ויויאן אמסלם״

אמש ננעלה ההצבעה הממוחשבת לפרסי אופיר, שנמשכה שלושה ימים. הטקס יתקיים בעוד שבועיים וחצי, ביום ראשון, 21.9, בהיכל התרבות באשדוד, וישודר בערוץ 10.

במקביל להצבעה הרשמית באתר האקדמיה, פניתי לכמאה חברי אקדמיה וביקשתי לדעת מהם לאיזה סרט הם הצביעו. השנה, בגלל שצפיתי שקטגוריית השחקנית הולכת להיות הכי קשה וצמודה (ולא העליתי על דעתי עד כמה), ביקשתי לקבל גם את שמות השחקן והשחקנית להם הם הצביעו.

הנה תוצאות המדגם, שעשויים לאכזב את כל מי שקיווה ש״אפס ביחסי אנוש״ של טליה לביא הולך לזכות בפרס הסרט:

פרס הסרט הטוב ביותר:

48% – ״גט, המשפט של ויויאן אמסלם״

19% – ״אפס ביחסי אנוש״

18% – ״מיתה טובה״

12% – ״את לי לילה״

3% – ״יונה״

נראה לי שזה די חד משמעי. וכרגיל, הסטטיסטיקה של פרסי אופיר נמשכת: הסרט שכבר יצא להצליח, לא זוכה. הסרט שעדיין לא הופץ מסחרית בזמן ההצבעה, ברוב מוחלט של המקרים, יזכה.

והשנה, איכות התחרות היתה כה גבוהה בעיניי, שלראשונה אני לא יכול לדבר על כך שבחירת האקדמיה תהיה בעייתית מבחינת האוסקר הזר. שלושת הסרטים המובילים – ״גט״, ״אפס ביחסי אנוש״ ו״מיתה טובה״, יכולים לעבוד מצוין באוסקר. אני יכול לדמיין את ״גט״ מועמד לאוסקר בקלות. צפיתי את זכייתו כבר ביולי, וכנראה שזה אכן הולך לקרות. "גט״ יוקרן השבוע בפסטיבל טורונטו. יהיה מעניין לראות מה יהיו התגובות של העיתונאים האמריקאים וחזאי האוסקר אליו.

פרס השחקן הראשי:

35% – מנשה נוי, ״גט״

28% – זאב רווח, ״מיתה טובה״

18% – נוה צור, ״עמק״

10% – יוסי מרשק, ״מנפאואר״

9% – טאופיק ברהום, ״ערבים רוקדים״

מנשה נוי הוא המוביל כאן. אבל בגלל שהפער בינו ובין זאב רווח אינו כזה גדול, אם המדגם שלי אפילו קצת לא מדויק, רווח עשוי לזכות בסוף, בפוטו-פיניש.

פרס השחקנית הראשית:

טוב, זו הקטגוריה הכי צמודה. אני מקיים מדגם פרסי אופיר כבר 11 שנים, ומעולם לא ראיתי מצב כה צמוד. מה זאת אומרת צמוד: תיקו מוחלט. ולא סתם: תיקו משולש. במילים אחרות, לא משנה לכמה אנשים פניתי כדי לעבות את המדגם, זה נשאר צמוד. אין לי מושג מי תזכה. אבל מי שתפסיד צריכה לדעת היטב: זה יהיה על חודו של קול. בחיי (וכמה חבל שהאקדמיה לא מפרסמת את תוצאות ההצבעה. למה בבחירות לכנסת רואים את כל נתוני הקלפיות וספירת הקולות ובאקדמיה לא? זה היה יכול מאוד לשמח ולעודד את מי שלא זכה כשהוא ייראה כמה קרוב הוא היה לזכייה).

25% – דאנה איבגי, ״אפס ביחסי אנוש״

25% – רונית אלקבץ, ״גט״

24% – לירון בן שלוש, ״את לי לילה״

12% – לבנה פינקלשטיין, ״מיתה טובה״

9% – שירה האס, ״פרינסס״

5% – נעמי לבוב, ״יונה״

ועוד דבר: יש סיכויים גדולים שהשחקנית שתזכה בפרס הזה, תזכה בעוד פרס. דאנה איבגי עשויה לזכות גם בפרס השחקנית וגם בפרס שחקנית המשנה. רונית אלקבץ יכולה לזכות בשלושה פרסים: שחקנית, תסריטאית, במאית. ולירון בן-שלוש יכולה לזכות גם בפרס השחקנית וגם בפרס התסריט.

כאן אני צריך להוסיף דיסקליימר קטן. כשעברתי על רשימת חברי האקדמיה להם שלחתי את בקשת ההשתתפות במדגם, הייתי צריך למחוק מהרשימה לא מעט אנשים שקשורים באופן כזה או אחר להפקת ״אפס ביחסי אנוש״. הגיוני שאנשים מצביעים לסרט שהם עבדו עליו, אבל אני ניסיתי למצוא אנשים שעד כמה שאני יודע הם נייטרליים. אם ל״אפס ביחסי אנוש״ יש באמת צוות גדול יותר מקרב חברי האקדמיה המצביעים, זו הקטגוריה שבה הם יכולים להטות את הכף. אז אם הייתי צריך להמר על כסף, יכול להיות שלדאנה איבגי יש כאן יתרון שלא מתועד אצלי. אם הייתי צריך להמר על פי תחושות לב: אז לירון בן שלוש תזכה כאן, למרות שבמדגם שלי היא קיבלה קול אחד פחות משתי המובילות.

אבל כאמור, זו תהיה זכייה צמודה מאוד.

כאמור, אני רק רוצה לדעת במדגם הזה איזה סרט הולך לזכות. אלא שהשנה הרבה מאוד חברי האקדמיה פשוט שלחו לי את דף אישור ההצבעה שלהם, אז אני יכול להעריך – עם מידה פחותה של בטחון – מי יזכה גם בפרסי שחקני המשנה. זה די קל, כי הפערים גדולים:

שחקן משנה:

ששון גבאי, ״גט״

שחקנית משנה:

דאנה איבגי, ״את לי לילה״

או כמו שכתבתי לפני כמה שבועות: השאלה הגדולה בפרסי אופיר השנה אינה האם דאנה איבגי תזכה, אלא בכמה פרסים היא תזכה.

את שאר הקטגוריות לא דגמתי.

כל מה שנותר עכשיו הוא לחכות שבועיים וחצי (מיותרים, שלא ברור לי למה צריך אותם) עד לטקס פרסי האקדמיה עם התוצאות הרשמיות. עכשיו יהיה לי מתח: האם צדקתי? האם המדגם שלי עובד? עד כמה הוא מדויק.

כי תחשבו על זה: אם כל מה חזיתי כאן אכן יקרה בטקס, בשביל מה צריך את האקדמיה? יו״ר, מנכ״לית, ועד מנהל, דמי חבר, תקציבי מדינה, ביורוקרטיה, תקנונים. אני עושה לבד במייל את מה שהם עושים שם בהמוניהם. אז אני גם קצת מקווה לגלות בעצמי שלא בכל התחזיות דייקתי, כדי להצדיק את קיומו של הממסד.

ומה אם כל מה שכתבתי כאן לא יקרה? נו, לא חסרות תחזיות ונבואות שלי שלא קרו. עוד פדיחה לרשימה.

 

נושאים: בשוטף

7 תגובות ל - “מדגם האקדמיה של ״סינמסקופ״: ״גט״ יזכה בפרס אופיר”

  1. אמיר 4 ספטמבר 2014 ב - 15:43 קישור ישיר

    מצפייה בשלושת הסרטים הפייבוריטים- גט, את לי לילה ואפס ביחסי אנוש הייתי מחלק כך את הפרסים:

    סרט- גט. סרט לא פחות פמינסטי מאפס ביחסי אנוש, למרות היחס הנמוך יותר של שחקניות-שחקנים.
    בימוי- אסף קורמן-את לי לילה (כן אני יודע שזה בד"כ הולך עם הסרט)
    תסריט- טליה לביא- אפס ב…
    שחקן- מנשה נוי (עדיין לא ראיתי את זאב רווח אבל אני לא מחובביו)
    שחקנית- רונית אלקבץ
    שחקן משנה- יעקב זאדה דניאל. ששון גבאי מצויין אבל לדעתי לא המציא את עצמו מחדש בסרט הזה, מעדיף פרצוף חדש.
    שחקנית משנה- דאנה איבגי- את לי לילה.

    שאלה למומחי הבלוג- האם נכון שגם דאנה איבגי באת לי לילה וגם רונית אלקבץ בגט היו בהריון בזמן הצילומים? אם כך הדבר לטעמי זה שווה אייטם (בעיקר כי הן המועמדות הבכירות לזכייה)

    ודרך אגב הייתי נותן לדאנה איבגי גם פרס על השיר שמתנגן בסוף הסרט "את לי לילה", ביצוע קטן ומרגש.

  2. אלון 4 ספטמבר 2014 ב - 22:00 קישור ישיר

    עכשיו השאלה היחידה שאתה צריך לשאול את עצמך זה האם הסקר שלך משפיע על ההצבעה. הפוך על הפוך על הפוך (:

    ================

    רוה לאלון: יום יבוא ואנשים יקראו גם מה שלא כתוב ב-bold.

    • דורון (אחר) 4 ספטמבר 2014 ב - 22:37 קישור ישיר

      הסקר לא יכול להשפיע על ההצפעה כי הוא פורסם אחרי…

      אבל יאיר, לא הבנתי משהו – למה סיננת את אלו שמקורבים לסרט מסוים?
      חלק מדפוס ההצבעה המוכר והידוע של האקדמיה הוא שחברים מצביעים לחברים, ואנשים שעבדו בסרט מסוים יצביעו עבור המועמדויות שלו – זה לא הכי "נקי", אבל זה טבע האדם. אז לא ברור לי למה רק בקטגוריית שחקנית המשנה אתה מציין את זה ורק ביחס ל"משאבי אנוש". אלא אם לא הבנתי את כוונתך, ואז אשמח שתבהיר.
      ===================

      רוה לדורון: נראה לי שבאופן כללי, הצבעה של אנשי הצוות ושל חברים אמורה לקזז את עצמה בין הסרטים. לכן אני לא מודאג ממנה בהצבעה הרשמית. המקום היחיד שבו יתכן ותהיה לזה משמעות היא כשהמירוץ צמוד, ואז גודל הצוות שהיה לך יכול להטות את הכף. באופן כללי, גדלי צוותי ההפקה בישראל דומים זה לזה. אבל ״גט״, שהיו בו לא מעט אנשי צוות צרפתים (שאינם יכולים להצביע לפרסי אופיר), יכול להיפגע מכך בקטגוריה צמודה כמו שחקנית ראשית.
      אסביר קצת את האופן שבו אני מקיים את המדגם, כדי להבהיר את הסינון שאני עושה: אני פונה לאנשי אקדמיה שיש לי את המייל שלהם, שיש סיכוי שיענו לי או שענו לי בעבר. הרשימה הזאת מצטברת וגדלה משנה לשנה. אין לי את האימיילים של כולם. למשל, אין לי את האימייל של יוצרי ״גט״. אבל יש לי את האימייל של המפיק ושל הבמאית של ״אפס ביחסי אנוש״. יצא לי להכיר אותם. אז ברור לי שהמדגם שלי מכיל בתוכו הטיה בסיסית, על פי האנשים שאני פונה אליהם. אם אני יודע מראש למי האיש הזה יצביע, על פי קרבתו להפקה, לא אפנה אליו. אז אני מנסה לסנן את ההטיה הזאת מראש ולפנות (עד כמה שאני יכול) לאנשים שהם ״מצביעים נייטרליים״, ומתוך ההנחה שאנשי הצוות, כאמור, ממילא יקזזו זה את זה.

    • אלון 6 ספטמבר 2014 ב - 20:29 קישור ישיר

      האמת שקלטתי את זה בערך מאית שנייה אחרי שלחצתי SEND. אבל אי אפשר היה למחוק. תהיתי כמה העקיצה תהיה מרושעת. יצא לא נורא.

  3. רוני 5 ספטמבר 2014 ב - 0:47 קישור ישיר

    "גט" לא ראוי לזכות בפרס הסרט בעיניי. לא יודע מי כן, אבל "גט" לא. זה סרט שאין בו שום התפתחות עלילתית. מה כן יש בו? מצעד בלתי נגמר של עדים/ות שהמילה שהכי ראויה להגדיר אותו היא: פולקלוריסטי. בשלב מסוים זה נראה לי כמו תחרות פנימית בין השחקנים מי עושה הכי טוב מרוקאי מהפריפריה (המנצחת אגב היתה רובי פורת שובל) כשעושים את זה בקומדיה זה נחשב בזוי ובורקסי, אבל כשזה תחת מעטפת של "סרט חשוב" זה פתאום הופך לנשגב. באופן אישי כבר התפללתי שהגברת תקבל את הגט שלה רק כדי שאוכל סוף סוף לקום וללכת הביתה. המלך הוא עירום!

  4. פידלר 5 ספטמבר 2014 ב - 9:43 קישור ישיר

    אני בעד "אפס" אבל כל דבר עדיף על מיתה טובה

  5. דור 6 ספטמבר 2014 ב - 17:59 קישור ישיר

    מאכזב שאלו תוצאות המדגם. הייתה שנה ברוכה בסרטים כל כך הרבה יותר ראויים וחשובים מהיצירה היומרנית "גט". חבל שהאקדמיה מתעלמת מההצלחה הקופתית האדירה של "אפס ביחסי אנוש" כמותה לא נראתה מזה כמה שנים. גם "את לי לילה" ו"מיתה טובה" ראויים יותר.


השאירו תגובה