25 אפריל 2017 | 11:35 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

שלושה סרטים של ספילברג; שביתת התסריטאים החדשה; והספד לצלם ענק

מייקל בולהאוס (עם ליאונרדו דיקפריו) מכין את אחד השוטים המפורסמים שלו ב-360 מעלות על הסט של ״השתולים״

היה פסח. היה קצת חו״ל. היה יום הולדת. ובעיקר, נגמרה העבודה על העונה השנייה של הסדרה התיעודית שאני מביים, ״מדברים סרטים״. צפו בשני הפרקים האחרונים עם יהורם גאון, שישודרו במוצ״ש הקרוב. זו היתה שיחה מצוינת, מצחיקה מאוד אבל גם עמוסת מידע. יהורם גאון ידליק בערב יום העצמאות משואה (דבר שלא ידענו כשהתחלנו לעבוד על הסדרה ועל הפרק שלו, שמראש שובץ אחרון, וזה יצא לנו ממש טוב, מבחינה אקטואלית).

אז בואו ננסה להשלים כמה ידיעות שהחמצתי באתנחתא הזאת:

הסרט הבא של ספילברג

אני מחכה לסרט התיעודי (או העלילתי) שיראה פעם איך נראית העבודה במשרדו של סטיבן ספילברג ואיך הוא מלהטט בין כל הדברים שהוא עושה. הכותרת של אתמול: ספילברג הודיע שהסרט הבא שלו יהיה ״The Post״ (שם לא סופי), העוסק בסיפור האמיתי על ההדלפה של מסמסכי הפנטגון ב-1971, ועל ההחלטה של עורכי ״הוושינגטון פוסט״ לפרסם אותם. טום הנקס יגלם את בן בראדלי, עורך הפוסט, ומריל סטריפ תגלם את המו״ל של העיתון. דמויות שאתם אמורים להכיר היטב בזכות ״כל אנשי הנשיא״. סיפור ההדלפה של מסמכי הפנטגון היה הנושא לסרט תיעודי מוצלח מ-2009 שהיה מועמד לאוסקר וזכה בפרס הפיבודי לסיקור עיתונאי. על פי הידיעה מאתמול, הסרט יופץ בארצות הברית בהפצה מצומצמת ב-22.12.2017, כדי שיהיה זכאי להתחרות באוסקרים, ויופץ באופן רחב במהלך ינואר.

יפה, יהיה לנו סרט פוליטי של ספילברג לעונת האוסקרים הבאה. מצוין. אבל אם אתם עוקבים אחרי הדיווחים שלי (ושל שאר העולם) סביב הפרויקטים של ספילברג (שחגג יום הולדת 70 בדצמבר האחרון) אתם רשאים להרגיש מבולבלים. בואו נסביר כעת איך יקרה המצב המשונה שבו ב-2018 יופצו שני סרטים של ספילברג במרחק של חודשיים זה מזה, ואולי אפילו סרט שלישי באותה שנה, תשעה חודשים אחר כך.

לפני הכל, יש את ״שחקן מספר אחת״, העיבוד של ספילברג לספר המדע בדיוני של ארנסט קליין. הסרט הזה כבר גמור. במקור, הסרט היה אמור להיות מופץ בסוף דצמבר, אבל אז הוחלט לדחות אותו למרץ 2018, כדי לא להתחרות מול ״מלחמת הכוכבים 8״ שיוצא באותו שבוע. את לוקאספילם מנהלת כעת קתלין קנדי, שהיתה המפיקה הראשית של אמבלין, חברת ההפקות של ספילברג. את הזמן שהתפנה לו תכנן ספילברג להעביר עם צילומי הסרט ״החטיפה של אדגרדו מורטטה״, על פי תסריט מאת טוני קושנר (״מינכן״, ״לינקולן״). צילומי הסרט היו אמורים להתחיל בימים אלה, אלא שמשהו שם עצר את ספלברג תוך כדי הקדם-הפקה. לפני חודשיים הוא התחיל מחדש את תהליך הליהוק של הילד שיגלם את אדגרדו מורטטה, ילד יהודי שנחטף על ידי הכנסיה באיטליה של המאה ה-19. ואיכשהו, כנראה שכל החוטים של ״הפוסט״ הצליחו להתחבר יותר טוב, אז הוא דחה את ״מורטטה״ וקידם את ״הפוסט״. מה שאומר שספילברג צריך להיכנס לצילומים בימים אלה ממש כדי להגיע בזמן לבכורה בעוד שמונה חודשים.

מה שאומר שאם הוא אכן ימצא את הילד הנכון, הוא יוכל להתניע מחדש את ההפקה ולהתחיל לצלם את ״אדגרדו מורטטה״ בינואר 2018 ובאופן תיאורטי להביא אותו למסכים כבר בנובמבר-דצמבר 2018. אם כן, אז יהיו לנו שלושה סרטים של ספילברג ב-2018 – שניים בעבר, אחד בעתיד.

ולהזכיר, הוא בינתיים נותר מחויב ל״אינדיאנה ג׳ונס 5״ בקיץ 2019. אבל ספילברג, כאמור, משחק עם תאריכים וסרטים באופן שמבחוץ נראה גחמני למדי.

ישראלים בקאן?

בינתיים, ההיצע הישראלי בקאן עגום למדי. אין כלום במסגרות הרשמיות של הפסטיבל (התחרות ו״מבט מסוים״) וגם במסגרות הצדדיות ההיצע דל. אנחנו חוזרים אותנו הישר לשנת 2000 כשהנציג הישראלי היחיד בקאן יהיה עמוס גיתאי, שסרטו התיעודי, ״ממערב לירדן״, יוקרן בבכורה במסגרת ״השבועיים של הבמאים״. ״ממערב לירדן״ הוא מעין המשך לסרטו התיעודי של גיתאי ״יומן שדה״.

המסורת היחידה שמצליחה להישמר היא נוכחותם של סרטים ישראליים בתחרות סרטי הסטודנטים של קאן, הסינפונדסיון. בשנה שעבר ״אנה״ של אור סיני מסם שפיגל זכה בפרס הראשון בתחרות. השנה יתחרה שם ״בן ממשיך״ של יובל אהרוני מהחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב.

שני פרויקטים ישראלים יוצגו במסגרות שיתקיימו בסמוך לפסטיבל. ״פיגומים״, סרט הביכורים של מתן יאיר (שזכה בתחרות הפיצ׳ינג האחרונה בפסטיבל ירושלים), יוקרן מול מפיצים בינלאומיים כחלק ממקבץ בן תשעה סרטים שנבחרו על ידי האגודה להפצת קולנוע עצמאי (ACID). ״צינה״, פרוקט מציאות מדומה של שירין אנלן מאוניברסיטת תל אביב, שצולם בכיכר דיזנגוף לפני הריסתה, יוצג במסגרת Next, המוקדשת ליצירות חדשניות. סרט ה-VR הזה יוצג גם בפסטיבל דוקאביב הקרוב.

מייקל בולהאוס מת

זה קרה לפני שבועיים, במהלך חג הפסח: מייקל בולהאוס, אחד מצלמי הקולנוע הגדולים בעולם, הלך לעולמו בביתו בברלין בגיל 81. בולהאוס, יליד גרמניה, זכה להכרה ראשונה בזכות שיתוף הפעולה שלו בשנות השבעים עם ריינר ורנר פסבינדר, אבל הוא הפך לאחד הצלמים האהובים עליי בשנות השבעים בזכות שיתופי הפעולה המרהיבים שלו עם מרטין סקורסזי, החל מ״שגעון של לילה״. מה שהמצלמה של בולהאוס עשתה ב״שגעון של לילה״ המיס לי את האישונים. יש צלמים שאני מעריץ בזכות עבודת התאורה והצבע שלהם, אבל בולהאוס היה אשף התנועה. תנועות מהירות כשוט שהתמזגו באופן מושלם עם העריכה הקצבית של תלמה סקונמאקר, העורכת הקבועה של סקורסזי. זה המשיך עם הקצב הנפלא הזה של צילום וערכה גם ב״צבע הכסף״. הערצתי את הצילום בשני הסרטים האלה. סקורסזי אימץ את תנועת המצלמה שהפכה להיות החותם של בולהאוס עוד מימיו עם פסבינדר: מצלמה על מסילת דולי שנעה בעיגול מושלם סביב הדמויות. תנועה שקיבלה את הכינוי ״שוט 360 מעלות״. בולהאוס הוא גם האיש מאחרי אותו שוט רציף מפורסם מ״החבר׳ה הטובים״ בכניסה למועדון הקופאקובנה. הצילום שלו ב״עידן התמימות״ היה מהמרגשים שראיתי בחיי.

כמות הסרטים שראיתי בשנות השמונים ושהתפעלתי מהאנרגיה שלהם ואז ראיתי את שמו מוצמד להם היתה אדירה: המראה המטאלי הקריספי של ״משדרים חדשות״ של ג׳יימס ל׳ ברוקס; הסחרור הניו יורקי של ״נערה עובדת״ של מייק ניקולס. ובזכות העובדה שהוא היה מוכר כאחד הצלמים הכי זריזים בהוליווד, הוא זכה לצלם לקופולה את ״דרקולה״, אחרי שהאולפן סירב להעסיק את ויטוריו סטוררו (שהיה ידוע כצלם איטי ויקר).

הנה מחווה מפורטת ומעמיקה מאוד לקריירה של בולהאוס באתר של כתב העת הרשמי של צלמי אמריקה, ״אמריקן סינמטוגרפר״.

שביתת התסריטאים חוזרת?

עשר שנים אחרי שביתת התסריטאים הגדולה האחרונה, הצביעו השבוע חברי גילדת התסריטאים להסמיך את ידי הנהלת האיגוד להכריז על שביתה נוספת. האישור ניתן ברוב מוחץ של 96 אחוזים. היום, 25.4, מתחדש המו״מ בין הנהלת גידלת התסריטאים ובין איגוד מפיקי הקולנוע והטלוויזיה האמריקאי, לחידוש החוזה שנחתם בעקבות השביתה הקודמת. ראשי הגילדה הכריזו שהם נותנים לאיגוד המפיקים דדליין עד 1 במאי להגיע לפריצת דרך במשא ומתן, ואם לא, תוכרז שביתה. לפני עשר שנים, השביתה נמשכה מאה ימים והשפיעה בראש ובראשונה על תוכניות הלייט-נייט והבידור שעובדות באופן יומיומי, אבל היא גם עצרה הפקות של סדרות וסרטים.

מאוד מאוד מהיר ועצבני

זה פורסם מיד אחרי החג השני: ״מהיר ועצבני 8״ מכר בישראל 350,000 כרטיסים בחמשת הימים הראשונים להפצתו. אולפני יוניברסל פרסמו שישראל היא אחד מ-19 מדינות שבהן הפתיחה של ״מהיר ועצבני 8״ שברה את שיאי הקופות המקומיים. הסרט כבר הכניס בעולם יותר מ-900 מיליון דולר אחרי פחות משבועיים בבתי הקולנוע. אולפני יוניברסל לא רק מתכננים עוד סרטי המשך, אלא גם ספין-אוף עם הדמויות של ג׳ייסון סטיית׳אם ושרליז תרון.

נושאים: בשוטף

השאירו תגובה