24 דצמבר 2017 | 20:09 ~ תגובה אחת | תגובות פייסבוק

״מעבר להרים ולגבעות״ ו״דאנקרק״ הם סרטי השנה של פורום מבקרי הקולנוע בישראל (וגם ״פוקסטרוט״)

״מעבר להרים ולגבעות״

English below

ביום שישי התכנסו 20 מחברי פורום מבקרי הקולנוע בישראל לישיבת הסיכום השנתית בה התקיימה ההצבעה לבחירת סרטי השנה שלנו. פורום מבקרי הקולנוע בישראל הוקם ב-2013 וזו היתה הפעם החמישית שבה בחרנו את סרטי השנה. הפרסים מוענקים לסרטים שהופצו מסחרית בבתי הקולנוע במהלך שנת 2017, החל מ״לא פה, לא שם״ מתחילת ינואר ועד ״האופה מברלין״ מסוף דצמבר (ייצא בסוף השבוע הקרוב, אבל כבר הוקרן לעיתונאים). 34 סרטי קולנוע ישראליים הופצו מסחרית השנה (מתוכם שני סרטי תעודה שהופצו בבתי הקולנוע בהפצה מלאה, ולא רק בהקרנות סינמטקיות בסופי שבוע), ששה מהם צוינו כזוכים.

הליך ההצבעה בנוי באופן דומה לבחירות של אגודת מבקרי הקולנוע של ניו יורק. ההצבעה על כל אחת משמונה הקטגוריות מתנהלת בשלבים. בשלב הראשון כל אחד מהמשתתפים מציע סרט אחד בתור הזוכה שלו. אם הסרט הזה זכה ביותר מ-50 אחוז מהקולות, הוא מוכרז הזוכה בסוף סיבוב אחד. לרוב, עוברים לסיבוב הצבעה שני, בו כל אחד מדרג את שלושת הסרטים המועדפים שלו, לפי סדר עדיפויות. כדי להיבחר סרט צריך לזכות גם ברוב הקולות וגם להופיע בבחירותיהם של יותר מ-50 אחוז מהמצביעים. אם עדיין לא הושגה כאן הכרעה, עוברים לסיבוב שלישי בין חמשת הסרטים שקיבלו את הניקוד הגבוה ביותר. קצת כמו חבר מושבעים, בין כל סיבוב הצבעה מתנהל דיון ער מאוד בין המשתתפים שמנסים לשכנע האחד את השני למה הם חושבים שהסרט שהם מצביעים לו הוא הראוי. זה החלק המקסים של האירוע, והסיבה שהוא נמשך כל כך הרבה שעות. הדיונים האלה מרתקים, מאירי עיניים, משעשעים, ולפעמים גם די ארסיים (בדלתיים סגורות). להבדיל מהשנים הקודמות, אף סרט לא זכה כבר בסיבוב ההצבעה הראשון, אבל מצד שני לא היינו צריכים סיבוב הצבעה שלישי באף קטגוריה.

לדיווחים על הזוכים של פורום מבקרי הקולנוע בישראל מהשנים הקודמות לחצו כאן.

הנה רשימת הפרסים המלאה בתוספת פרשנות אישית:

סרט השנה (ישראלי):

״מעבר להרים ולגבעות״, במאי: ערן קולירין (האזינו לפודקאסט שלי עם ערן קולירין על ״מעבר להרים ולגבעות״ מ-7.2.2017)

(מקום שני: ״פוקסטרוט״)

הסרטים הישראליים שעלו לשלב ההצבעה השני היו: ״האופה מברלין״, ״געגוע״, ״לא פה, לא שם״, ״מעבר להרים ולגבעות״, ״נורמן״, ״עניינים אישיים״, ״פוקסטרוט״, ״פיגומים״, ״תיקון״.

סרט השנה הישראלי שלי היה ״נורמן״. ״מעבר להרים ולגבעות״, ״פוקסטרוט״, ״תיקון״, ״לא פה, לא שם״ ו״ענייני אישיים״ אחריו.

״מעבר להרים ולגבעות״ הוקרן בבכורה בפסטיבל קאן במאי 2016 וחודש אחר כך בפסטיבל קולנוע דרום בשדרות, הוא התחרה על פרסי אופיר בספטמבר 2016. אבל הופץ מסחרית בבתי הקולנוע רק בפברואר 2017 ולכן נכלל בהצבעה על סרטי השנה שלנו רק עכשיו.

בשנים קודמות זכו ״לעבור את הקיר״ (2016), ״הגננת״ (2015), ״אפס ביחסי אנוש״ (2014) ו״מי מפחד מהזאב הרע״ (2013). שנה אחת במאי, שנה אחר כך במאית וחוזר חלילה. ככה יצא. אז מי תזכה בשנה הבאה?

בימוי:

שמוליק מעוז, ״פוקסטרוט״

(מקום שני: ערן קולירין, ״מעבר להרים ולגבעות״)

תסריט:

יוסף סידר, ״נורמן״ (האזינו לפודקאסט שלי עם יוסף סידר על ״נורמן״ מ-14.3.2017)

(מקום שני: מתן יאיר, ״פיגומים״)

אחד הדברים המעניינים שהתחוורו לי השנה מול המקבץ הזה הוא שיש לקולנוע הישראלי דור חדש ומפעים של מאסטרים – יוסף סידר, ערן קולירין, שמוליק מעוז. יוצרים שהעשייה הקולנועית שלהם היא בליגה של הגדולים ביותר, והם זוכים שוב ושוב להכרה בינלאומית על כך. הם גם שלושת הבמאים הישראליים הכי מוכרים בעולם כרגע.

שחקנית:

שרה אדלר, ״פוקסטרוט״ ו״האופה מברלין״

(מקום שני: תיקו בין נטע ריסקין ב״להציל את נטע״ וליהי קורונובסקי ב״הפורצת״)

שחקן:

ליאור אשכנזי, ״פוקסטרוט״

(מקום שני: עמי סמולרצ׳יק, ״פיגומים״)

למרות ש״מעבר להרם ולגבעות״ זכה בפרס הסרט, ״פוקסטרוט״ יצא מההצבעה הזאת עם שלושה פרסים – בימוי, שחקן ושחקנית.

תגלית:

מייסלון חמוד, בימוי ״לא פה, לא שם״

(מקום שני: מהא חאג׳ על בימוי ״עניינים אישיים״)

הישג אמנותי:

שי גולדמן, צילום ״תיקון״

(מקום שני: ערד שאואט, עיצוב ״פוקסטרוט״)

זו היתה שנה מעניינת ומגוונת מאוד לשי גולדמן שצילם גם את ״תיקון״ גם את ״מעבר להרים ולגבעות״ וגם את ״חדרי הבית״ (שלושת הסרטים האלה צולמו במהלך שלוש השנים האחרונות אבל הופצו מסחרית בארץ בתוך שלושה חודשים זה מזה). בתחילת 2018 יצטרף אליהם גם ״מוטלים בספק״.

סרט בינלאומי:

״דאנקרק״, כריסטופר נולן

(מקום שני: ״תברח״, ג׳ורדן פיל)

הסרטים הבינלאומיים שעלו לשלב ההצבעה השני היו (לפי סדר הא׳-ב׳): ״אוקג׳ה״, ״אנשים ומקומות״, ״בלייד ראנר 2049״, ״דאנקרק״,״טוני ארדמן״, ״לוגאן״, ״ספליט״,  ״על גוף ונפש״, ״פטרסון״, ״הצד האחר של התקווה״, ״קולוסאל״, ״תברח״.

בשנים קודמות זכו ״לה לה לנד״, ״הקול בראש״, ״מלון גרנד בודפשט״ ו״כוח משיכה״.

=================

The Israeli Film Critic Association voted for the 5th time for the year's best pictures and achievements here are the winners:

Best International Film: Dunkirk

(Runner-up: Get Out)

Last year, La La Land won and in 2013 Gravity won, both went on to win the Best Direction category at the Oscars. Other past winners include "Inside Out" and "The Grand Budapest Hotel".

Best Israeli Film: Beyond The Mountains and Hills, directed by Eran Kolirin

(Runner Up: Foxtrot)

Best Israeli Director: Samuel Maoz, Foxtrot

(Runner Up: Eran Kolirin, Beyond the Mountains and Hills)

 Best Israeli Screenplay: Joseph Cedar, Norman

(Runner Up: Matan Yair, Scaffolding)

The Israeli Film Critic Association was founded in 2013 and is affiliated with FIPRESCI. The voting process is similar to the one done by the New York Film Critics Circle, which includes several rounds of voting and discussions for each category.

===========

עד כאן.

נושאים: בשוטף

תגובה אחת ל - “״מעבר להרים ולגבעות״ ו״דאנקרק״ הם סרטי השנה של פורום מבקרי הקולנוע בישראל (וגם ״פוקסטרוט״)”

  1. נדיה 25 דצמבר 2017 ב - 19:37 קישור ישיר

    קשקוש. כל עניין התארים והזכיות פשוט קשקוש. מה זה אומר בעצם שמעבר להרים ולגבעות טוב יותר מנורמן או פוקסטרוט? לא הבנתי מה זה אומר? די כבר להמציא פרסים! גם ככה נותני הפרסים הקנונים מגוחכים ולרוב תמוהים אז מה עוד קבוצה של בעלי סמכא רוצים להכנס לקלחת הטמטמת של טוב יותר טוב פעם / מקום ראשון, שני, ולך חפש חיים עולב… נו באמת#


השאירו תגובה