"משפחת סופר-על 2", ביקורת
דיברתי על "משפחת סופר-על 2", "אושן 8" ו"דרייבר" בפודקאסט הקולנוע של סינמסקופ ברדיו הקצה. לחצו על הנגן משמאל או האזינו כאן
14 שנה חלפו מאז יצא "משפחת סופר–על" הראשון, אחד הסרטים המבריקים, המקוריים ויוצאי הדופן בפילמוגרפיה של אולפני פיקסאר – בתקופה שבה סטיב ג'ובס עדיין היה בעל הבית ולפני המכירה לדיסני. 14 שנים שבהן החברה הזאת עברה די הרבה טלטלות, עליות וירידות, הצלחות וכשלונות עד לכותרות שהגיעו בשבוע שעבר: ג'ון לאסיטר, שעמד בראש פיקסאר מאז יסודה, ביים את כל סרטיה הראשונים והיה הרוח הקריאטיבית המובילה מאחורי מותג האנימציה החשוב ביותר של דורנו, יסיים את תפקידו בסוף השנה הזאת, בעקבות תלונות שהלכו והצטברו על מקרים של הטרדות מיניות. האם פיקסאר תוכל לשרוד בלעדיו? האם פיט דוקטר וג'ניפר לי, מחליפיו, יצליחו לייצר סרטים מקוריים שיישתוו ל"צעצוע של סיפור", "וול אי", "רטטוי" ו"משפחת סופר–על"? או שיהיה עלינו להסתפק מעכשיו רק בסרטי המשך שימחזרו את ההברקות של סרטי המקור?
מה שמביא אותנו ל"משפחת סופר–על 2", סרט המשך שממחזר את ההברקות של הסרט המקורי. בראד בירד, אחד מיוצרי האנימציה הגדולים של ימינו (עם הצלחות פחות מרשימות כשניסה לביים סרטי לייב–אקשן), כתב וביים גם את הסרט הזה, שממשיך בדיוק מהנקודה שבה נגמר הסרט הקודם. בעיה ראשונה: אם לא התרעננתם באחרונה בעלילת "משפחת סופר–על" מ-2004, תחילת הסרט תגרום לכם להתבלבל. מצד שני, אם צפיתם באחרונה ב"משפחת סופר–על" הראשון תרגישו מהר מדי שהסרט החדש חוזר על כמה וכמה מהרעיונות של הסרט המקורי, אבל בהיפוך תפקידים: הפעם האמא מובילה את העלילה ויוצאת להרפתקאות, ולא האבא. וזו כנראה הסיבה להפקת הסרט הזה.
14 שנים אחרי "משפחת סופר–על" הראשון ושני רעיונות שהוצגו בסרט המקורי נהיו רלוונטיים מאוד לימינו. הראשון קשור לגיבורי–על. "משפחת סופר–על" הוא אחד מסרטי גיבורי העל הנפלאים שנעשו, רגע לפני מבול סרטי הקומיקס של מארוול שהתפרץ ב-2008. הסרט המקורי העלה את הרעיון שגיבורי–על יוצאו אל מחוץ לחוק בגלל ההרס שהם עושים, והנה אנחנו מגיעים ל-2018 וסרטי מארוול מאז "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" עוסקים בנקודה הזאת בדיוק. וכך, "משפחת סופר–על 2", שממשיך את הניסיונות של גיבוריה להתמודד עם העובדה שאסור להם לעסוק בעבודתם ולחשוף את זהותם, מתחבר ישירות לסרטי גיבורי–העל של ימינו, ומוכיח שהוא הקדים את זמנם. "משפחת סופר–על 2" אף מכיל סצינה שבה נרמז שלהיות גיבור–על – עם התלבושות המצחיקות והתכונות הפיזיות שהחברה לא מוכנה לקבל – זה קצת כמו להיות גיי או טרנסג'נדר, שהחברה דוחפת בכוח לארון. הטוויסט הקווירי של הסרט, שנמצא שם רק ברמיזה אבל מאוד בבירור, הוא רגע מבדר במיוחד של סאבטקסט רדיקלי בסרט לכל המשפחה של דיסני.
הנושא השני קשור במערכות היחסים בין גברים ונשים. בסרט החדש, מר סופר–על הוא זה שנאלץ להישאר בבית ולטפל בילדים, בשעה שאשתו, אלסטיגירל, יוצאת להציל את העולם. הסרט הראשון היה פקחי באופן שבו הוא דיבר על המתח שבין קריירה, עצמאות וגידול משפחה. הסרט החדש, מסורתי כצפוי מסרט של דיסני, מציג גבר שמרני שנאלץ לבצע תפקידים שהוא חושב שאשתו צריכה לבצע והוא מרגיש מכך תסכול, מרמור וקנאה, בייחוד כשהוא רואה את אשתו מקבלת תשואות בתקשורת על עבודתה. אבל לא רק הנשים עושות כעת את התפקיד יותר טוב מהגברים, גם הילדים שלהם, שבאים להציל את המצב. וכך, למרות שהסרט חוזר על לא מעט רגעים מהמקור, הוא מצליח לכבוש את ליבנו, דווקא בזכות הסיטואציות המשפחתיות, שאומרות בקול רם כל מה שכל הורה יודע היטב: כדי לגדל ילדים צריך כוחות–על.
פורסם ב"כלכליסט", 25.6.2018
איפה הרמז הקווירי בסרט?