21 אוקטובר 2024 | 17:06 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

"בחורים טובים 2", ביקורת

"בחורים טובים 2". יותר רומנטי מהראשון

דיברתי על "בחורים טובים 2" בפודקאסט הקולנוע של סינמסקופ ברדיו הקצה. האזינו בספוטיפיי או לחצו להאזנה כאן

חלפו שנתיים מאז ש"בחורים טובים", סרט הבורקס החרדי, איחד לבבות ושבר קופות עם 350,000 צופים, והנה מגיע בזריזות סרט המשך, שלמרבה ההפתעה מהווה שדרוג סימפטי מאוד על המקור. מדובר בפרויקט מסחרי אבל אישי עבור המפיק, היזם והמממן העיקרי שלו, יקי רייסנר, איש נדל"ן חרדי שחולם להיות איש קולנוע (הוא אף מופיע בתפקיד קטן בסרטים האלה), ויש בידיו את האמצעים להגשים לעצמו מכיסו את משאלותיו, משל היה מנחם גולן למאה ה-21. רייסנר יזם את הרעיון ל"בחורים טובים" על בסיס עולם השידוכים החרדי אותו הוא מכיר מבית (רייסנר יזם והפיק גם את סדרת ריאליטי השידוכים החרדית "ווארט") ובהחלטה מקורית בחר להפיק סרט כשר המיועד לקהל הרחב ולא רק עבור הקהל החרדי. על פי הצלחת הסרט הראשון נראה שמלאכת הפיוס, הגשר הצר מאוד ותיקון העולם שלקח על עצמו רייסנר יצרה משיכה בלבבות הצופים.

מלוטש ומשעשע ככל שיהיה, מנקודת מבט תסריטאית הסרט הראשון היה אוסף צפוף מדי של קלישאות מיושנות, כאלה שיצאו מהאופנה בקולנוע הישראלי כבר ב-1978. ולכן, מרגע שהבדיחות העדתיות על האב האשכנזי שאוכל לראשונה מאכל חריף, כאילו סצינות כאלה לא הופיעו כבר ב"קזבלן", "צ'רלי וחצי" ו"חגיגה בסנוקר" – נשטפו מהמערכת, וסיפורם הבנאלי של זוג האוהבים מהסט הראשון הגיע לכדי כמעט מיצוי, סרט ההמשך היה צריך למצוא עלילה חדשה וגיבורים חדשים ומקוריים יותר. וכאן, "בחורים טובים 2" מתעלה על הסרט הראשון, כי הוא מחליף בין הדמויות הראשיות ובין דמויות המשנה. גיבור הסרט החדש הוא ברוך (מאור שוויצר), שהיה דמות זוטרה בסרט הקודם כאסיסטנט של השדכנית (עירית קפלן), השדכן החרוץ שנותר רווק תמידי, הסנדלר שהולך יחף. הסרט החדש שם אותו במרכז. את סיפורם של מוטי (עמית רהב) ונחמה (ליאנה עיון), מעביר הסרט הנוכחי לעלילת המשנה, כמו פרק שני בסיטקום אחרי השידוך הזוג צריך כעת לארגן לעצמו את חתונתו, ושוב ההורים מתנגשים סביב פערי הטעמים בין העדות אוכל, מוזיקה, חינה וצהלולים.

אבל סיפורו של ברוך הופך דווקא את סרט ההמשך לסרט רומנטי יותר מהסרט הקודם, שבו ההתמקדות היתה בקונפליקטים ובמנהגים ולא באהבה וייסוריה. ברוך שלנו מתאהב בבחורה צעירה (עומר נודלמן) ולא שם לב שברקע עומדת בחורה אחרת שאולי מתאימה לו יותר (ניב סולטן). המזימה שהוא רוקח כדי להביא את מושא אהבתו לשים לב אליו – בדומה למזימה שרקח בסרט הקודם – הפעם לא הולכת כפי שהוא תכנן. היא מייצרת תפנית רומנטית מתוקה בעלילת המשנה שבמרכזה עומד מוישי (נועם אימבר) פרמדיק חרדי שיכול בקלות להפוך להיות כוכב "בחורים טובים 3". העובדה שסולטן ושוויצר הם זוג בחיים יכולה להיחשב מעין ספוילר לעלילת הסרט, אבל היא דווקא מספקת איזו הבטחה מנחמת, הישר מתוך ספר הכללים של הקומדיה הרומנטית, שאנחנו הצופים יודעים משהו על הדמויות לפני שהן יודעות זאת בעצמן. וכך העלילה המרכזית עוסקת במזימה שבה ברוך מנסה לשדך בחור אחר לבחורה אחת אבל בסופו של דבר כל אחד מוצא את זיווגו הנכון והלא צפוי. ברגע שהסרט הוריד מהפרק קונפליקטים על בסיס פולקלור ולהתמקד בדילמות רומנטיות, של משיכה, אהבה והתאמה, הוא מצליח להיות מתוק להפליא.

ועם ההצלחה מגיע גם ביטחון עצמי. סרט ההמשך מכיל כמה רגעים חינניים מאוד של טרלול סלפסטיקי, עם גישה משוחררת, כמעט פרועה לקומדיה. החל מסיקוונס הספירה לאחור עד לכניסת השבת, שיש בו משהו קצבי ווירטואוזי, עד שימוש ההיפראקטיבי של הצלם סער מזרחי במצלמות רחפן כדי לייצר רגעים דינמיים של הומור פיזי (מזרחי זכה באחרונה בפרס אופיר על הצילום עודיותר וירטואוזי שלו ל"מופע טוטאל" של רועי אסף). וכך "בחורים טובים 2" הוא סרט עם לב גדול יותר משל הראשון, וגם עם חוש הומור שבסרט שמרני, לרגעים מפתיע כמה שהוא פרוע.

(גרסה מורחבת לביקורת שפורסמה ב"כלכליסט", 20.10.2024)

השאירו תגובה