סיכום שנה 2024: הסרטים הכי קופתיים השנה בישראל
סיכום השנה בקולנוע ובפסקולים. ספיישל בפודקאסט הקולנוע של סינמסקופ ברדיו הקצה. האזינו בספוטיפיי או לחצו להאזנה כאן
זו היתה שנת מלחמה. שנה קשה ומלאת מתחים ולחצים שבמהלכה סיוט השבעה באוקטובר 2023 לא חלף ולא הגליד. החטופים עוד בעזה, החיילים עוד בחזית – כלומר, בחזיתות – המפונים במשך רוב השנה עוד נדדו בין מלונות, טילים ורקטות משוגרים לעבר מרכזי אוכלוסיה אזרחיים שנאלצים לתפוס מחסה לקול אזעקות. אבל למרות הכל, המצב בבתי הקולנוע השנה היה לא רע. ואולי דווקא בגלל כל זה. מאז מלחמת המפרץ, דרך מלחמת לבנון השנייה ועד צוק איתן, כשישראל יוצאת למלחמה והעורף סופג טילים, בתי הקולנוע הופכים למרחב מוגן רגשי, במיוחד עבור הילדים. בתעשייה מעריכים שבשנת 2024 נמכרו כ-13 מיליון כרטיסים. זה פחות מ-18 מיליון הכרטיסים של 2017, אבל זו עליה איטית והדרגתית מה-11 מיליון הכרטיסים של שנת 2022, השנה המלאה הראשונה אחרי הקורונה.
הסרט המצליח ביותר השנה בישראל ובעולם כולו הוא "הקול בראש 2" שעשה את הלא יאמן והצליח למכור למעלה ממיליון כרטיסים בישראל. זה הסרט הרביעי במאה ה-21 שמצליח להגיע לנתון הזה, אחרי "אווטאר" (2009), "מלך האריות" (2019) ו"לשחרר את שולי" (2021). מה שמאפיין אותם הוא העובדה שהם מתאימים לכולם – ילדים ומבוגרים, דייטים, חבורות ומשפחות. וכדי למכור כל כך הרבה כרטיסים לא מספיק להביא המון אנשים לקופות, צריך להביא אותם יותר מפעם אחת. קל להבין למה בישראל הוא הפך לכזה להיט: ב שנה כל כך מאתגרת רגשית, "הקול בראש 2" הפך לספת הפסיכולוג הלאומית שמתאימה לכל גיל, הסרט שעוזר להתמודד עם רגשות ועם חרדות ולהביא אותם לידי קתרזיס. בחושך אף אחד לא רואה אתכם מתפרקים. אבל זה לא רק בישראל: בעולם הוא אחד משני הסרטים הבודדים השנה שהכניסו מעל מיליארד דולר בקופות, והוא הפך לסרט האנימציה הקופתי בכל הזמנים. כנראה ששנת 2024 היתה קשה לכולם.
הצצה ברשימת 13 הסרטים שמכרו השנה למעלה מ-200 אלף כרטיסים בישראל חושפת נתון ידוע: הסרטים הכי המצליחים בארץ הם לא אלה שהם הכי טובים, אלא אלה שמביאים אליהם קבוצות מאורגנות. קבוצה ראשונה: ילדים ומשפחותיהם. ארבע מחמשת הסרטים הכי מצליחים בארץ הם סרטי אנימציה מדובבים לעברית. הקבוצה השניה: החבר'ה. תיכוניסטים וחיילים. אלה שהולכים בסוף שבוע אחד ל"דדפול וולברין", שבוע אחר כך ל"בחורים רעים" ובסוף שבוע אחרי זה ל"שבורים: גולסטאר, הסרט". הקבוצה השלישית: הנערות. אלה שהפכו את "רק לא אתה" עם סידני סוויני ואת "איתנו זה נגמר" עם בלייק לייבלי ללהיטים, שהצליחו בישראל הרבה יותר מאשר באמריקה. הקבוצה הרביעית: ההורים. אלה שהלכו ל"בחורים טובים 2" ו"מזל חתולה". זו היתה שנה שבה בעשרת הסרטים הכי נצפים בישראל תמצאו את "בחורים רעים 4" ואת "בחורים טובים 2". האם יש קהל חופף בין חצי המיליון הצופים של שניהם?
זו היתה שנה גרועה בפוליטיקה ובכלכלה העולמית. מלחמות, סכסוכים, ממשלות נופלות, הפופוליזם גואה. אבל זו היתה שנה מצוינת ל…
א. מיוזיקלס. וואו. איזו שנה לקולנוע מוזיקלי. "מרשעת" הפך לשובר קופות מוצדק. "אמיליה פרז" הפך ללהיט ארט–האוס. "מופאסה" החזיר את לין–מנואל מירנדה לדיסני. "מואנה 2" עשה כסף בלי שירים טובים. "ג'וקר 2" אמנם איכזב אבל הזכיר שהמיוזיקל הוא הז'אנר הכי חופשי ורדיקלי בקולנוע. "Spellbound" כישף בנטפליקס. "ילדות רעות" חזר לקולנוע עם שירים. ואפילו הדוקומנטריסט ג'ושוע אופנהיימר ביים מיוזיקל על סוף העולם עם טילדה סווינטון בשם "The End". למבוגרים, לילדים, למולטיפלקסים, לסינמטקים – השנה היו מיוזיקלס לכולם.
ב. סרטי אימה. בכל שנה מופקים עשרות סרטי אימה, מעטים מהם מגיעים לישראל, בודדים מהם מצליחים. אבל השנה איכשהו סרטי האימה קיבלו משמעות נוספת, ולא רק בישראל. הם ביטאו תחושה כלל עולמית של מצוקה, של אופל, של כאוס, של אלימות שמשתלטת על העולם. טבלת שוברי הקופות לא מביאה את זה לידי ביטוי, אבל אחד הסרטים הכי מצליחים השנה באמריקה היה "Terrifier 3" סרט אימה עם אלימות קיצונית מאוד שהופק ב-2 מיליון דולר, הופץ באופן עצמאי לחלוטין והפך לסנסציה בעונת האלואין באמריקה עם הכנסות בסך 90 מיליון דולר שהיממו את האולפנים הגדולים שכבר מנסים למצוא דרך לנצל ולמקסם את המותג הזה – ואת יוצרו דמיאן ליאונה. סרטי אימה מסחריים כמו "הנוסע השמיני: רומולוס", "ביטלג'וס ביטלג'וס" ו"מקום שקט: היום הראשון" עשו כסף. אבל סרטי אימה הפכו גם לסרטי פולחן אלטרנטיביים, מקום לניסיונות קולנועיים מטרידים ומקוריים, עם סרטים כמו "לונגלגס", "רצח ממבט ראשון" ו"ראיתי את הטלוויזיה זוהרת" הפסיכי, שלא הופץ בארץ. "יופי מסוכן" הביא את סרטי האימה לפסטיבל קאן, "טהורה", "פחד אלוהים" ו"סימן משמים" החזירו את סרטי האימה לעולם הדת והאמונה. והשנה ננעלת עם "נוספרטו", שהופך את סרטי האימה לאופרה של דם, סקס ואיברים.
ג. סקס. הרבה זמן לא חווינו כזו שנה של ליבידו בקולנוע. מ"אנורה" דרך "יופי מסוכן" ו"סוג של חסד" ועד "בייביגירל" שיוצא השבוע, סקס ועירום הפכו למוטיב חוזר בקרב שחקניות מבוססות, שלוקחות את המושכות לידיהן ומנסות ליצור סרטים ששמים את הנשים במרכז. וגם שחקנים: לוקה גואדנינו ביים השנה שניים מהסרטים הכי אירוטיים – המשולש הרומנטי של "מתחרים" וסצינות הסקס הלהט"בי הלוהטות של "קוויר" (שגם יוצא השבוע).
ד. חברת A24. כבר שנים שחברת A24 מזוהה עם יצירה עצמאית, איכותית ובוטיקית. מסרטי אימה איכותיים, לסרטי איכות איכותיים, הם כבר הפיקו את זוכי האוסקר "אור ירח" ו"הכל בכל מקום בבת אחת". אבל שנת 2024 הביאה איתה יבול מסחרר באיכותו מאת המותג הקולנועי הזה, חלק מהסרטים הם הפיקו, לחלק הם נכנסו רק כמפיצים. אבל הטעם והמקוריות זהים. כמעט כל סרט שלהם הפך לאירוע. רשימת מלאי: ההפצה המחודשת והמשופת ל"Stop Making Sense", "בייביגירל" האירוטי עם ניקול קידמן, "הזמן שלנו" הרומנטי עם פלורנס פיו, "קוויר" עם דניאל קרייג, "פחד אלוהים" עם יו גרנט, "אדם שונה" עם סבסטיאן סטן, "סינג סינג" ו"ראיתי את הטלוויזיה זוהרת", שהיו מהסרטים הכי מדוברים השנה בקולנוע העצמאי (ולא הופצו בארץ). ולבסוף "הברוטליסט" (אותו A24 מפיצה רק בארה"ב, שיזכה כנראה ביום ראשון בגלובוס הזהב בקטגוריית הדרמה) ו"הקרב על אמריקה" – שני סרטי השנה שלי.
ה. פילם. תמיד מפתיע שבעידן הדיגיטלי, צילום בפילם עדיין נחשב למותג איכות סינפילי. אבל זה ככה. הבמאים הגדולים לא מצליחים לוותר עליו. הנה הסרטים הבולטים השנה שצולמו בפילם: "נוספרטו", אחד הסרטים עם הצילום הכי מרהיב השנה, "מריה" עם אנג'לינה ג'ולי בתפקיד מריה קאלאס, "בירד" של אנדריאה ארנולד (חפשו אותו השבוע בפסטיבל חיפה), "הברוטליסט" (לא סתם בפילם אלא בשיטת הצילום העתיקה ויסטה–ויז'ן, שכבר שנים לא נעשה בה שימוש, ובה יצולם גם סרטו הבא של פול תומס אנדרסון), "ראיתי את הטלוויזיה זוהרת", "קוויר", "מתחרים", "אנורה", "לונגלגס", "ארמנד" (השבוע בפסטיבל חיפה), "רצח ממבט ראשון", "אני עדיין כאן" (נציג ברזיל לאוסקר), "טוויסטרז", "סוג של חסד", "מועדון הרוכבים". "ג'וקר 2" צולם בפילם 70 מ"מ, כמו "אופנהיימר" בשנה שעברה. והאלטרנטיביים בחבורה הלכו על צילום ב-16 מ"מ, להעניק לסרטיהם מראה דוקומנטרי מחוספס: "סאטרדיי נייט" (עכשיו ב-VOD), "סינג סינג", "המופע האחרון" (הסרט עם פמלה אנדרסון שמוקרן השבוע בפסטיבל חיפה) ו"יוני אפס", סרט ישראלי יפה שהופץ השנה ושחבל שהחמצתם אותו.
ו. סרטי ביכורים. זו היתה שנה כבירה לסרטי ביכורים שבזכותם התוודענו לקולות קולנועיים חדשים, טריים, מקוריים ומפתיעים. דורות חדשים של יוצרי קולנוע. סרט הביכורים שהכי אהבתי השנה היה "צאי מזה" שביימה זואי קרביץ (הבת של לני קרביץ). עוד שחקנים שביימו השנה סרט קולנוע ראשון הם פמלה אדלון, שביימה את "בייבס", אנה קנדריק שביימה את "רווק מספר 3", דייב פאטל שביים את "מאנקי מן" וג'רי סיינפלד שביים לראשונה בחייו סרט עם "מלחמת הקורנפלקס". "מואנה 2" ו"הקול בראש 2" היו סרטי ביכורים, למרות שבמקרה שלהם מציינים את האולפן (דיסני ופיקסאר) כיוצר הסרט. "תלמה", אחד הסרטים החינניים השנה (וסרט הפתיחה של פסטיבל ירושלים השנה), הוא עבודת הביכורים של ג'וש מרגולין, נכד לבמאי הטלוויזיה הוותיק טד פוסט. "שיעור הפסנתר" בנטפליקס הוא סרט הביכורים של מלקולם וושינגטון, הבן של דנזל. "הם מסתכלים" הוא סרט הביכורים של אישנה נייט שמאלן, הבת של מ. נייט שמאלן, "קרוב אלי" הוא סרט הביכורים של תום נשר, הבת של אבי נשר. ו"ארמנד" הוא סרט הביכורים של הלפדן אולמן טונדל, הנכד של אינגמר ברגמן וליב אולמן. כולם ביימו סרטי ביכורים מרשימים.
והנה הטבלאות והרשימות:
הסרטים שמכרו הכי הרבה כרטיסים השנה בישראל
(על פי הערכות אנשי תעשיית הקולנוע בישראל ופרסומים באתרים אמריקאיים)
1. "הקול בראש 2": 1.1 מיליון כרטיסים
2. "גנוב על החיים": 850,000
3. "דדפול וולברין": 480,000
4. "מואנה 2"*: 450,000
5. "קונג פו פנדה 4": 370,000
6. "רק לא אתה": 355,000
7. "מרשעת"*: 290,000
8. "בחורים טובים: הכל או כלום": 280,000
9. "איתנו זה נגמר": 270,000
10. "בחורים טובים 2"*: 250,000
11. "מזל חתולה": 250,000
12. "מרוסקים: גולסטאר, הסרט": 230,000
13. "ונום 3: הריקוד האחרון": 205,000
14. "גרפילד, הסרט": 180,000
15. "חולית 2": 166,000
16. "גלדיאטור 2": 165,000
17. "הכוורן": 162,000
18. "רוז הרובוטית": 160,000
19. "סמייל 2": 120,000
הסרטים המצוינים ב-* עדיין מוצגים לכן המספרים הסופיים יהיו גבוהים בהרבה. ההערכה היא ש"מואנה 2" יגיע ל-600,000 כרטיסים, "מרשעת" ו"הטבעת" יגיעו ל-400,000 כרטיסים. לא נמצאים ברשימה "מופאסה" ו"סוניק 3" שיצאו לפני חנוכה, וצפויים להתקרב גם הם ל-400,000 כרטיסים כל אחד.
סרטים ישראליים:
1. "בחורים טובים 2"*: 250,000
2. "מזל חתולה": 250,000
3. "מרוסקים: גולסטאר, הסרט": 230,000
4. "קרב אויר": 102,000
5. "הטבעת"*: 100,000
6. "קרוב אלי": 80,000
7. "חמדה": 70,000
8. "בית": 52,000
9. "המנצחים": 50,000
10. "אמצע החיים": 50,000
11. "הנכס"*: 30,000
12. "בתי אהובתי": 22,000
13. "המהנדס": 21,000
14. "תוכנית א'": 20,000
15. "הפילגש": 12,000
16. "ארוגם ביי"*: 10,000
(גרסה מורחבת לטקסט שהתפרסם ב"כלכליסט", 31.12.2024)