26 יוני 2018 | 00:28 ~ תגובה אחת | תגובות פייסבוק

"משפחת סופר-על 2", ביקורת

"משפחת סופר-על 2". המשמרת של אמא

דיברתי על "משפחת סופר-על 2", "אושן 8" ו"דרייבר" בפודקאסט הקולנוע של סינמסקופ ברדיו הקצה. לחצו על הנגן משמאל או האזינו כאן

14 שנה חלפו מאז יצא "משפחת סופרעל" הראשון, אחד הסרטים המבריקים, המקוריים ויוצאי הדופן בפילמוגרפיה של אולפני פיקסאר בתקופה שבה סטיב ג'ובס עדיין היה בעל הבית ולפני המכירה לדיסני. 14 שנים שבהן החברה הזאת עברה די הרבה טלטלות, עליות וירידות, הצלחות וכשלונות עד לכותרות שהגיעו בשבוע שעבר: ג'ון לאסיטר, שעמד בראש פיקסאר מאז יסודה, ביים את כל סרטיה הראשונים והיה הרוח הקריאטיבית המובילה מאחורי מותג האנימציה החשוב ביותר של דורנו, יסיים את תפקידו בסוף השנה הזאת, בעקבות תלונות שהלכו והצטברו על מקרים של הטרדות מיניות. האם פיקסאר תוכל לשרוד בלעדיו? האם פיט דוקטר וג'ניפר לי, מחליפיו, יצליחו לייצר סרטים מקוריים שיישתוו ל"צעצוע של סיפור", "וול אי", "רטטוי" ו"משפחת סופרעל"? או שיהיה עלינו להסתפק מעכשיו רק בסרטי המשך שימחזרו את ההברקות של סרטי המקור?

מה שמביא אותנו ל"משפחת סופרעל 2", סרט המשך שממחזר את ההברקות של הסרט המקורי. בראד בירד, אחד מיוצרי האנימציה הגדולים של ימינו (עם הצלחות פחות מרשימות כשניסה לביים סרטי לייבאקשן), כתב וביים גם את הסרט הזה, שממשיך בדיוק מהנקודה שבה נגמר הסרט הקודם. בעיה ראשונה: אם לא התרעננתם באחרונה בעלילת "משפחת סופרעל" מ-2004, תחילת הסרט תגרום לכם להתבלבל. מצד שני, אם צפיתם באחרונה ב"משפחת סופרעל" הראשון תרגישו מהר מדי שהסרט החדש חוזר על כמה וכמה מהרעיונות של הסרט המקורי, אבל בהיפוך תפקידים: הפעם האמא מובילה את העלילה ויוצאת להרפתקאות, ולא האבא. וזו כנראה הסיבה להפקת הסרט הזה.

14 שנים אחרי "משפחת סופרעל" הראשון ושני רעיונות שהוצגו בסרט המקורי נהיו רלוונטיים מאוד לימינו. הראשון קשור לגיבוריעל. "משפחת סופרעל" הוא אחד מסרטי גיבורי העל הנפלאים שנעשו, רגע לפני מבול סרטי הקומיקס של מארוול שהתפרץ ב-2008. הסרט המקורי העלה את הרעיון שגיבוריעל יוצאו אל מחוץ לחוק בגלל ההרס שהם עושים, והנה אנחנו מגיעים ל-2018 וסרטי מארוול מאז "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" עוסקים בנקודה הזאת בדיוק. וכך, "משפחת סופרעל 2", שממשיך את הניסיונות של גיבוריה להתמודד עם העובדה שאסור להם לעסוק בעבודתם ולחשוף את זהותם, מתחבר ישירות לסרטי גיבוריהעל של ימינו, ומוכיח שהוא הקדים את זמנם. "משפחת סופרעל 2" אף מכיל סצינה שבה נרמז שלהיות גיבורעל עם התלבושות המצחיקות והתכונות הפיזיות שהחברה לא מוכנה לקבל זה קצת כמו להיות גיי או טרנסג'נדר, שהחברה דוחפת בכוח לארון. הטוויסט הקווירי של הסרט, שנמצא שם רק ברמיזה אבל מאוד בבירור, הוא רגע מבדר במיוחד של סאבטקסט רדיקלי בסרט לכל המשפחה של דיסני.

הנושא השני קשור במערכות היחסים בין גברים ונשים. בסרט החדש, מר סופרעל הוא זה שנאלץ להישאר בבית ולטפל בילדים, בשעה שאשתו, אלסטיגירל, יוצאת להציל את העולם. הסרט הראשון היה פקחי באופן שבו הוא דיבר על המתח שבין קריירה, עצמאות וגידול משפחה. הסרט החדש, מסורתי כצפוי מסרט של דיסני, מציג גבר שמרני שנאלץ לבצע תפקידים שהוא חושב שאשתו צריכה לבצע והוא מרגיש מכך תסכול, מרמור וקנאה, בייחוד כשהוא רואה את אשתו מקבלת תשואות בתקשורת על עבודתה. אבל לא רק הנשים עושות כעת את התפקיד יותר טוב מהגברים, גם הילדים שלהם, שבאים להציל את המצב. וכך, למרות שהסרט חוזר על לא מעט רגעים מהמקור, הוא מצליח לכבוש את ליבנו, דווקא בזכות הסיטואציות המשפחתיות, שאומרות בקול רם כל מה שכל הורה יודע היטב: כדי לגדל ילדים צריך כוחותעל.

פורסם ב"כלכליסט", 25.6.2018

נושאים: ביקורת

תגובה אחת ל - “"משפחת סופר-על 2", ביקורת”

  1. אלי 23 יולי 2018 ב - 16:02 קישור ישיר

    איפה הרמז הקווירי בסרט?


השאירו תגובה