20 מאי 2024 | 12:45 ~ 0 תגובות | תגובות פייסבוק

"כוכב הקופים: ממלכה חדשה", ביקורת

"כוכב הקופים: ממלכה חדשה". עולם ללא בני אדם

דיברתי על "כוכב הקופים: ממלכה חדשה" וגל הסרטים והסדרות הפוסט-אפוקליפטיים בפודקאסט הקולנוע של סינמסקופ ברדיו הקצה. האזינו בספוטיפיי, כאן או לחצו להאזנה כאן

לפני שהתחילה הקרנת הסרט החדש בסדרת "כוכב הקופים" הוקרן בבית הקולנוע הטריילר לסרט החדש בסדרת האימה/מפלצות "מקום שקט". שניהם הציגו עולם זהה: כדור הארץ נטוש על ידי בני אדם ונשלט על ידי יצורים אחרים קופים באחד, חרקים מהחלל בשני. ומעט השורדים האנושיים באפוקליפסה שהתרחשה מקובצים בבונקרים ממוגנים תת קרקעיים למשך מאות שנים, כמו דיירים בתיבת נוח שמחכים לסימן שכבר בטוח לצאת החוצה. זה מצמרר, אבל את הדימוי הזה ראינו בחודשים האחרונים שוב ושוב בקולנוע ובטלוויזיה. "הקרב על אמריקה" מציג את ערי אמריקה מותקפות ומופצצות מבית; "Fallout", הסדרה המדוברת של אמזון, מתחילה עם פצצות אטום שנופלות על לוס אנג'לס ושולחת את הניצולים למאות שנים במקלטים; "היוצר" התחיל גם הוא עם פצצת אטום על לוס אנג'לס, הפעם באשמת אינטלגנציה מלאכותית שיצאה משליטה; "להשאיר את העולם מאחור" של נטפליקס, הסתיים עם פצצות אטום על ניו יורק; "סילו" מבית אפל טי.וי, מציגה שאריות אנושיות ששרדו במתקן ממוגן תת קרקעי, שבו איש לא יוצא החוצה מחשש שהאויר רעיל; "האחרונים שבינינו", שהעונה השניה שלה תגיע בקרוב, מציגה מסע של גבר ונערה באמריקה חרבה כמעט נטושה מאדם, ו"פיוריוסה" מציג עולם מדברי, עם מעט בני אדם שחיים במערות והם ציידים או נטרפים. יוצרי הקולנוע והטלוויזיה האמריקאים מבוהלים ומבהילים. הם רואים בעיני רוחם את סוף העולם, ומודאגים לא רק מהפצצה אלא גם מכך שהאנושות לא תוכל להישאר אנושית במאבק ההישרדות שיתחיל. ועתה נותר רק לפענח האם היצירות האלה, שמגיעות אלינו כמעט בבת אחת, אמורות להיות נבואיות, להציג בפנינו מציאות בלתי נמנעת, או שאולי יש כאן תקווה שסרטי האימה לא יהיו סתם בידור חולף, אלא תמרורי אזהרה שיגרמו לצופיהם להתעשת ולהציל את העולם.

אחרי חמישה סרטי "כוכב הקופים" בין 1968 ל-1973 (כמעט בחפיפה מושלמת לתוכנית אפולו של נאס"א), המותג של אולפני פוקס חזר לחיינו באופן משודר ב-2011 עם טרילוגיה חדשה ומושקעת, עם מסרים אקולוגיים: הטבע, שהאדם לוקח כמובן מאליו, והחיות, שבני האדם מתנשאים אליהם, ינקמו בהיבריס האנושי ויהפכו את האנושות לחיות נמלטות ונרדפות. הקופים יהפכו אינטליגנטיים ובהדרגה יכבשו את העולם וישלטו בו, בני האדם יירדפו, וכל ניסיונות לחיות בדוקיום בני בני אדם וקופים, יחובלו על ידי גורמים קיצוניים משני הצדדים. הטרילוגיה ההיא אולי לא היתה משל מעודן במיוחד, אבל היא היתה מהנה, עשויה מצוין ופרצה דרך מבחינת אפקטים (מאט ריבס, שביים שניים משלושת הסרטים, מתמחה בסרטים מבוהלים ופרנואידים על אנושות נרדפת שמתחבאת מתחת לאדמה).

כעת, שבע שנים אחר כך, מגיע אלינו סרט נוסף בסדרה, שמתרחש מאות שנים אחרי עלילת הסרטים ההם, והוא כל מה שסרטי "כוכב הקופים" לא היו עד עכשיו: מיושן, עצל, חסר אנרגיה ומתח ומלוהק באופן נטול כריזמה. מתברר שגם שחקנים שמגלמים קופים דיגיטליים יכולים להיות חסרי נוכחות. "כוכב הקופים: ממלכה חדשה" מתרחש ברובו במציאות שבה כדור הארץ ננטש ברובו מבני אדם ונשלט על ידי קופים, שמדברים ביניהם באנגלית. המשל האקולוגי מהעשור הקודם הופך כעת למשל על כך ששלטון, ולא משנה אם הוא של אנשים או קופים, יכול להשחית ולגרום לרצון אלים ואכזרי למנהיגות ללא גבולות. הסרט כמה מצמרר נפתח במתקפה של שבט קופים על שבט מהעמק הסמוך. הקופים הפולשים טובחים, רוצחים, שורפים את המושבה השכנה ולוקחים בשבי לא מעט מהנשים והגורים, שישועבדו לעבדות. כל זה קורה ביוזמתו של קוף שהופך להיות תאב שלטון ומחליט להקים לעצמו ממלכה שתשלוט על כך הקופים. וזה לא רק מאוד בנאלי, זה גם נטול תנופה קולנועית. זה גם סרט שברוב דקותיו ממתמקד בעלילה שכולה על טהרת הקופים, ומתברר שזה לא ממש מענייןף, כשאין בני אדם בסיפור. המערכה האחרונה מעט משנה את זה ופותחת פתח מסוים לסרט המשך שיחזיר את העימות בין קופים לבני אדם. אולי הפעם יהיה סיכוי להסכם שלום ולדוקיום? או שבשם הרצון לעוד ועוד סרטי המשך, יוצרי הסדרה יעדיפו מצב של מלחמה מתמדת?

(גרסה מורחבת לביקורת שפורסמה ב"כלכליסט", 19.5.2024)

נושאים: ביקורת

השאירו תגובה