22 יוני 2008 | 17:57 ~ 27 Comments | תגובות פייסבוק

"חופשיה ומאושרת", הביקורת

לפני הכל, בראיון עם מייק לי ב"7 לילות" נכתבה פעם נוספת הטעות הנפוצה לפיה מייק לי מצלם את סרטיו ללא תסריט. זו אגדה שהונצחה על ידי כמה קולנוענים ישראליים שניסו לטעון שלא צריכים תסריט כדי לעשות סרט. שיטת העבודה של מייק לי היא כזאת: יש לו רעיון, סיפור, דמות וסיטואציות. הוא מקבץ סביבו קבוצת שחקנים ועובד איתם במתכונת סדנה במשך שבועות על הדמויות ונותן להם להביא כמה שיותר רעיונות מעצמם: גם בקשר לדמויות וגם בקשר לעלילה. בכל פעם שהוא מוצא בתהליך משהו שמוצא חן בעיניו הוא כותב אותו כתסריט. עד סוף הסדנה – תהליך שהביא מעולם התיאטרון – הוא מייצר תסריט שלם שעליו השחקנים כבר למעשה עשו חזרות. מאותו רגע, ואת זה חיוני לזכור, התסריט הזה קדוש. בצילומים אין אלתורים. אין סטיות מהסצינות הכתובות. התסריט נשמר בקפידה. אז כל קולנוען שרוצה לצאת ולצלם "בסגנון מייק לי" – כלומר, בלי טריטמנט אבל עם להקת שחקנים ורצון לאימפרוביזציה – דעו שזה לא עובד.
הבעיה עם השיטה של לי, בסרט התשיעי שלו, היא שעכשיו כשבאים אליו שחקנים לסדנה הם מתחילים להתנהג כמו דמויות בסרטים אחרים של לי, כלומר – שלו. וככה סאלי הוקינס מ"חופשיה ומאושרת" עושה חיקוי של קטרין קרטלידג' המנוחה, ורוי מרסדן ואדי מרסן מחקה את דיוויד ת'יוליס. ואני, מצידי, מחקה את תגובותיי מסרטיו הקודמים של לי: זה לא מזיז לי. הנה ביקורתי על "חופשייה ומאושרת" מתוך גיליון "פנאי פלוס", 18.6.2008

continue reading…

Categories: ביקורת

22 יוני 2008 | 14:56 ~ 6 Comments | תגובות פייסבוק

מטאפורה, ירושלים

הבשורה הכי גדולה והכי משמחת מהקומוניקט של פסטיבל ירושלים, בעקבות מסיבת העיתונאים שהתקיימה הבוקר, היא ש"סינקדוכה, ניו יורק" סרטו הראשון של צ'רלי קאופמן כבמאי יוקרן בפסטיבל.
וג'ון מלקוביץ' יגיע – ככה סתם – ולכבודו יוקרן "להיות ג'ון מלקוביץ'", כך שצ'רלי קאופמן יזכה למעין מיני-מחווה ספונטנית.
בשורה נוספת: הסרט "אקסודוס", בהמשך לתהייתי, יוקרן בעותק פילם חדש שנתרם לסינמטק על ידי רשת אם.ג'י.אם. ההקרנה תתקיים לזכר יוסי הראל, מפקד האקסודוס, שנפטר באחרונה.
ועוד בשורות: טקס חלוקת פרסי וולג'ין יתקיים בשישי בצהריים (עד כה הטקס הקיים בשבת אחה"צ או בערב, דבר שעיצבן את המתמודדים שומרי השבת).
וכזכור, זה המיטב מבין סרטי הפסטיבל, חלקם מהסרטים המסקרנים של השנה.

22 יוני 2008 | 12:58 ~ 4 Comments | תגובות פייסבוק

סרטי וולג'ין 2008

אלון רוזנבלום מדווח ממסיבת העיתונאים של פסטיבל ירושלים בבית אסיה בתל אביב. ארבעה סרטים יתחרו השנה בוולג'ין לסרט העלילתי: "שבעה" של שלומי ורונית אלקבץ, "אצבע אלוהים" של יגאל בורשטיין, "ברוריה" של אברהם קושניר ו"סוף שבוע בתל אביב" (לשעבר "בשביל אבא שלי", לשעבר "שבת שלום מראדונה") של דרור זהבי.

שלוש הערות:

1. לפני כמה ימים כתב בתגובות מישהו המיודד עם יוצרי "בשביל אבא שלי" ועדכן ששם הסרט שונה ל"סוף שבוע בתל אביב". לא האמנתי שיש סיכוי שהפרט הזה נכון. לא האמנתי שמפיקי הסרט יחליפו שם רע אחד בשם גרוע שני ואז לשם איום שלישי. לא חשבתי שיש סיכוי שהם החליפו שיש היגיון בלהחליף את "בשביל אבא שלי" כדי שלא יבלבלו עם "כמו אבא שלי" ואז לתת שם גנרי לחלוטין – "סוף שבוע בתל אביב" – שיבלבל עם "סוף שבוע בגליל" שמוקרן בימים אלה ללא הצלחה. והסרט עצמו, כאמור, חינני למדי. אם רק יכולים כעת יוצריו לחלץ אותו מידי מי שאחראי על השיווק וההפצה כי הוא הורג לו את הסרט. ואם כבר החלפתם שלושה שמות, נסו שוב. מה כבר ההבדל. חפשו שם שיהיה קצת קליט וייחודי יותר.

2. לפני כשבוע סיפרו לי כמה קולנוענים שנציגי פסטיבל ירושלים התקשרו אליהם – אחד מהם אמר ש"הם נשמעו בהיסטריה" – בבקשה שיצרפו את סרטיהם לוולג'ין. אחד מהם סיפר לי שהם פנו לאלקבצים והם הסכימו, למרות שהסרט הוקרן כבר קודם בפסטיבל דרום. קולנוען אחר אמר לי: "נראה היה לי שהם לא חיפשו משתתפים, הם חיפשו זוכה". סרט אחד ענה להם בשלילה, "שבעה" ענו בחיוב. "שבעה" יזכה בוולג'ין.

3. חורחה גורביץ' מעדכן לגבי "בדרך אל החתולים" בבימויו: "לאקדמיה לא הספקנו לסיים אותו. אנחנו בשלבים אחרונים של עריכת פס הקול. אנחנו עושים מאמצים להיות מוכנים לירושלים, אבל לא בטוח שנספיק. ירושלים דורשים עותק פילם והסרט צולם ב-HD. נדע רק ביום חמישי הקרוב".

22 יוני 2008 | 10:25 ~ 5 Comments | תגובות פייסבוק

לפני הכל

– אל תשכחו: היום ב-16:00 הקרנת אקדמיה ל"מפטיר" שפתוחה חינם גם לקוראי "סינמסקופ". פרטים כאן.

– ומדסק חיל האוויר: אני שואל (2 ביוני) "הארץ" עונה (22 ביוני).

– כפי שעידכן איתן בתגובות לפני כמה ימים, "בדרך אל החתולים" ו"שני דגלים" הוסרו מרשימת הקרנות האקדמיה. אבל לי יש תחושה שעדיין נפגוש אותם בתחרות וולג'ין בירושלים. אני מניח שנדע בהמשך היום.

– האקדמיה האמריקאית עידכנה שניים מהחוקים הבעייתיים שלה. הראשון, בקטגוריית השיר: מעתה רק שני שירים מכל סרט יוכלו לזכות במועמדות. זה חוק אנטי-דיסני מובהק: הסרטים היחידים ב-20 השנים האחרונות שזכו בשלוש מועמדויות לשיר היו "היפה והחיה", "מלך האריות" ו"מכושפת" – כולם סרטי דיסני.
החוק השני הוא תיקון מאוד משמעותי לקטגוריית הסרט הזר, שהוביל יו"ר הוועדה לבחירת המועמדים לסרט הזר, מרק ג'ונסון, בעקבות מה שהוא הגדיר כ"מבוכה" שהרגיש כש"4 חודשים, 3 שבועות ויומיים" לא נבחר להיות אחד מתשיעיית הפיינליסטים מהם נבחרים חמשת המועמדים. השיטה עכשיו תהיה כזאת: הוועדה לבחירת המועמדים תיבחר רק שישה מתוך תשעת הפיינליסטים, וועדה נוספת בראשות היו"ר תבחר את השלושה הנוספים, על פי טעמה ועל פי קריטריונים כמו הצלחה בפסטיבלים. כך יוכל היו"ר לתקן את מה שהוא מגדיר טעם בעייתי של חברי הוועדה שלו.

– ג'יימס וולס, אבא של ג'פרי וולס, מת בגיל 86. והבן ממשיך לתקתק.

– זה פסטיבל קולנוע צרפתי שהייתי רוצה לראות: שמונה הסרטים הכי טובים/אינטנסיביים/קיצוניים מגל סרטי האימה הצרפתי של העשור האחרון.

– "הגרגר והדג" של עבדאלטיף קשיש (שמוכר בפסטיבלים באנגלית כ"סוד הגרגר") הופץ השבוע באנגליה תחת השם "קוסקוס". פיטר בראדשו מה"גרדיאן" לא מבסוט מההחלפה.

– בול בזמן לקראת יציאת "וול-e" יוצא באמריקה הספר "המגע של פיקסאר". הנה הפרק הראשון מתוכו.

– ויה גרין-סין: פרויקט מקסים על האל אשבי מתוך מגזין שלא הכרתי, בהשתתפות ווס אנדרסון, אלכסנדר פיין, ג'אד אפטאו ודיוויד או. ראסל.

Categories: כללי

21 יוני 2008 | 09:09 ~ 6 Comments | תגובות פייסבוק

רקוויאם לפריס ביולר

הוכחה נוספת לכוחה של עריכה ולעוצמתו של פסקול. אם זה היה קצר בחצי זה היה גאוני ממש:

Categories: כללי

20 יוני 2008 | 22:37 ~ 3 Comments | תגובות פייסבוק

רוצים לשמוע את הסינגל החדש של עברי לידר?

עברי לידר החליט להפיץ באינטרנט את הסינגל הראשון שלו, "רק תבקש", מתוך דיסק חדש שייצא בספטמבר. אפשר להוריד אותו כאן. השילוב של ההפצה האינטרנטית עם הסאונד האלקטרוני שכה חביב עלי שיכנע אותי להצטרף לוויראליות. אז יאללה, קבלו:

ivri_lider_rak_tevakesh.mp3
עברי לידר, "רק תבקש"

Categories: קטעי מוזיקה

20 יוני 2008 | 20:15 ~ 9 Comments | תגובות פייסבוק

רוצים לראות את "מפטיר" לפני כולם ובחינם?

דויד דזאנשווילי, הבמאי של "מפטיר", מזמין את קוראי "סינמסקופ" לבוא לראות את סרטו ביום ראשון (22.6) ב-16:00 בסינמטק. זו הקרנת אקדמיה נוספת ודזאנאשווילי מעריך שיהיה שפע של מקום פנוי באולם אותו הוא רוצה למלא בכם. ובמילותיו: "אני מאמין שכל כסא פנוי באולם קולנוע הוא ביזבוז. והייתי שמח למלא אותו בכל אדם שחדוות הקולנוע בנפשו. קולנוע הוא לא פרנסתי, עדיין לא הרווחתי שקל בודד מעיסוק זה. הדבר שאני רוצה יותר מהכל הוא שכמה שיותר אנשים יראו את סרטיי. בשנה האחרונה אני עוקב אחרי הבלוג שלך לא מעט וניכרת אהבת הקולנוע של החברים בו. הייתי רוצה לאפשר לכל חברי הבלוג שלך כניסה חופשית. אני רוצה לשמוע את תגובות הגולשים לסרט שלי אם בבלוג עצמו ואם אליי ישירות".
בראבו.
אז קדימה, ראו עצמכם מוזמנים. איך תעשו את זה? הרימו טלפון למספר 6421424 054 ובקשו לשריין לכם כרטיסים. או שפשוט הגיעו לסינמטק ביום ראשון ב-16:00 ואם יהיה מקום פנוי, היכנסו. תגידו שיאיר מהבלוג שלח אתכם.
ואחרי ההקרנה בואו הנה וספרו איך היה.

19 יוני 2008 | 08:59 ~ 30 Comments | תגובות פייסבוק

"אל תתעסקו עם הזוהן" + "קח את זה כמו גבר", הביקורות

continue reading…

Categories: ביקורת

18 יוני 2008 | 19:48 ~ 2 Comments | תגובות פייסבוק

מבוא לג'אד אפטאו

"ההוליווד ריפורטר" העניק לג'אד אפטאו פרס לפני כמה ימים והכין לכבודו סרטון. לג'אד היו כמה הערות עליו. הסרטון וההערות על הסרטון בסרטון הבא שמצליח להבהיר – שבוע אחרי עליית "שרה מרשל" ויום לפני עליית "הזוהן" – למה הוא האיש הכי מבריק כרגע בהוליווד:

(ויה ג'ף וולס)

Categories: כללי

18 יוני 2008 | 11:09 ~ 5 Comments | תגובות פייסבוק

אל סיד

סיד צ'ריס, מהרקדניות הגדולות של המיוזיקל ההוליוודי, מתה אתמול בגיל 86. פגשתי אותה וסטנלי דונן (יבדל"א), כשהתארחו בפסטיבל חיפה לפני כ-15 שנה, בימים כשפסטיבל חיפה עוד השקיע מאמצים בארגון מחוות מרתקות (אז זה היה למיוזיקלס של אם.ג'י.אם). דונן, כמובן, הוא אחד מגדולי במאי המיוזיקלס.

זו הסצינה שפרסמה אותה, מתוך "שיר אשיר בגשם", לצד ג'ין קלי, ובבימוי דונן (1952):

וכאן היא נהייתה כוכבת, לצד פרד אסטר ב"קרון הלהקה" של וינסנט מינלי (1953):

Categories: הספד