סיכום שנה 2023: טבלת שוברי הקופות של ישראל
סיכמתי את שנת הקולנוע – הסרטים, הרגעים, השירים – גם בפודקאסט הקולנוע של סינמסקופ ברדיו הקצה. האזינו בספוטיפיי (ובשאר שירותי הסטרימינג) או לחצו להאזנה כאן
השתתפתי בסיכום השנה הקולנועית של "גיקונומי". לחצו להאזין כאן
השנה מתחילה באמצע ספטמבר, שרה פעם גלי עטרי למילים של אסתר שמיר. ובכן, הפעם השנה הסתיימה בשבעה באוקטובר. עד אז שנת 2023 היתה שנה מעניינת מאוד מבחינת נתוני הקופה. מצד אחד, זו היתה שנה שבה הטיטאניק של הוליווד – אולפני דיסני – התנגשה בקרחון. היא לא טבעה עדיין, אמנם, אבל כל תעשיית הקולנוע מתבוננת לעבר האולפן הכי חזק בעולם כבר למעלה מעשר שנים ומנסה להבין האם הם יצליחו להשתקם מרצף מסחרר של טעויות בתוכן ושיווק ולחזור לשליטה מלאה בקופות, או שבתוך שנה אחת האימפריה הכי גדולה של הוליווד קרסה – לפחות בכל הקשור לסרטי קולנוע, בכל אגפיה וחברות הבת שלה. חוץ "משומרי הגלקסיה 3", ששמר על הנתונים של שני הסרטים הקודמים, רוב שאר הסרטים של דיסני דשדשו. ב-2019 – שנת השיא של הוליווד בכלל ושל דיסני בפרט – היו לאולפן שבעה סרטים שהכניסו מעל מיליארד דולר בקופות בכל העולם. ב-2023: אפס סרטים. השנה הבכורה בקופות עברה לידי אולפני יוניברסל עם סרטי האנימציה "האחים סופר מריו" ו"טרולים 3", עם סרט האקשן "מהיר ועצבני 10", וכמובן עם "אופנהיימר", שעשוי להביא לאולפן את האוסקר לסרט הטוב ביותר ועשה את הבלתי נתפס: כמעט מיליארד דולר הכנסות לסרט אינטליגנטי בן שלוש שעות על פיזיקאי.
זו היתה השנה של "ברבנהיימר". איש השיווק הגאון של אולפני וורנר שהגה את הרעיון להצמיד את ההפצה של "ברבי" לתאריך ההפצה של "אופנהיימר" צריך לקבל פרס נובל לשיווק. האיש הזה מבין קהל ובני אדם יותר מכל אחד אחר על הכוכב הזה. החיבור הזה נולד, ככל הנראה, מנקמה פשוטה. כריסטופר נולן, שהיה במאי הבית של אולפני וורנר, עזב את האולפן בטריקת דלת אחרי שהם פישלו עם הפצת סרטו הקודם "טנט", שיצא בעיצומן של סגרי הקורונה. את סרטו הבא "אופנהיימר" הוא הציע לכל האולפנים בהוליווד ויוניברסל ניצחו במכירה הפומבית. האם וורנר ניסו לחסל את סיכוייו של "אופנהיימר" על ידי שיגורה של "ברבי" להטביע אותו כמו כתב"מ חותי על ספינת משא בבעלות ישראלית? או שאנשי האולפן הבינו ששני הסרטים האלה דווקא יחזקו האחד את השני ולא יעשו קניבליזציה הדדית. וזה אכן מה שקרה: השלם היה הרבה יותר גדול מסך חלקיו. ספק אם "ברבי" או "אופנהיימר" היו מגיעים למספרים האסטרונומיים שלהם ללא העובדה שהם התחברו באותו יום יציאה ובזכות קמפיין אינטרנטי ויראלי הפכו לתופעה תרבותית משותפת ויצר איחוד קהלים, במקום תחרות ביניהם. זו היתה השנה שלהם, ושני הסרטים שאין ביניהם שום קשר אמיתי, תוכני או צורני, הכניסו יחד יותר משני מיליארד דולר. בישראל הם מכרו יחד מעט יותר ממיליון כרטיסים.
זו היתה שנה שבה הקולנוע הישראלי ניסה לחזור לחיים ולהפגין נוכחות בריאה בקופות. "ההילולה" מילא את תפקידו כשובר הקופות העממי של השנה עם כ-700,000 כרטיסים ועם עלילה – על משפחה מטירת הכרמל שנחטפת לעזה על ידי טרוריסטים – שהיום אי אפשר שלא לתהות בתדהמה איך חשבנו בקיץ שזה מצחיק, והאם זה אי פעם יצחיק שוב? "שבע ברכות" הקסים את הקהל, עבד מצוין מפה לאוזן והלך והתחזק משבוע לשבוע, עד שהפך לזוכה פרס אופיר הכי מצליח מזה 11 שנים, עם נתונים שקרובים לאלה של "למלא את החלל" מ-2012. הסרט יצא בדיוק חודש לפני שבעה באוקטובר ואילולא הטבח, האבל והמלחמה הוא כנראה היה מוכר עוד כרטיסים ועובר את ה-300,000. אותו דבר עם "גן קופים" של אבי נשר שיצא במועד הכי ביש מזל, בדיוק שבוע לפני שבעה באוקטובר. בזמן הזה הוא הצליח למכור 130,000 כרטיסים ואז הכל נכבה ונסגר. בתי הקולנוע נסגרו וגם כשהם נפתחו מחדש לקהל לקח זמן לחזור. רק בחנוכה, חודשיים אחרי תחילת המלחמה, בתי הקולנוע חזרו לעסקים מלאים, וסרטי הילדים לחג ("וונקה" ו"טרולים 3") כבר הוקרנו מול אולמות מלאים. שלושת הסרטים הישראליים האלה מכרו לבדם ביחד מעל מיליון כרטיסים, נתון בריא וחיובי לקולנוע הישראלי, שהיה יכול להגיע גבוה יותר אם המציאות בישראל לא היתה כל כך מקלקלת מצב רוח לאסקפיזם, ולחיפוש אחר מרחב מוגן.
עשרת הסרטים הכי קופתיים בישראל ב-2023 די דומים לנתוני הקופות הגלובליים – שבעה מהסרטים הכי מצליחים בעולם הצליחו גם בישראל, לעיתים בהתאמה מדויקת. ישראל, כהרגלה, היא מדינה שמעדיפה סרטים מדובבים לילדים – אנימציה או לייב אקשן. יש שבעה כאלה ברשימת עשרים הסרטים הכי מצליחים בישראל. עוד שלושה סרטים ישראליים. ועוד "גולדה" אחד, הפקה בריטית אמנם, דוברת אנגלית אמנם, אבל של במאי ישראלי, עם שחקנים ישראליים, ועל האסון הקודם, שהסרט הזה נראה כעת כמו קדימון לקטסטרופה שהגיעה חודשיים אחר כך. וכך, 11 סרטים מתוך ה-20, הם סרטים דוברי עברית או קשורים למקום הזה, סרטים שסיפקו לא מעט פרנסה לשחקנים ואנשי צוות ישראליים. זה אומר, שעם כל הכבוד ל"ברבנהיימר", מה שהקהל הישראלי רוצה הכי הרבה בקולנוע – זה את המדינה שלו ואת השפה שלו.
שוברי הקופות של ישראל 2023*
1. "ברבי" 670,000 כרטיסים
2. "ההילולה" 660,000
3. "האחים סופר מריו" 500,000
4. "מהיר ועצבני 10" 380,000
5. "אופנהיימר" 350,000
6. "אלמנטלי" 345,000
7. "בת הים הקטנה" 320,000
8. "ספיידרמן: מעבר למימד העכביש" 300,000
9. "שבע ברכות" 280,000
10. "טרולים 3" 280,000**
11. "גולדה" 270,000
12. "וונקה" 250,000**
13. "שומרי הגלקסיה 3" 220,000
14. "נחיתת חירום" 210,000
15. "משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון" 170,000
16. "מפרץ ההרפתקאות, סרט על"**
17. "אנטמן 3" 150,000
18. "גן קופים" 130,000**
19. "ג'ון וויק 4" 115,000
20. "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" 100,000
– "לרוץ על החול" 100,000
* הנתונים לוקטו והוצלבו מפרסומים רשמיים בתקשורת והערכות שנאספו מאנשי קולנוע בארץ.
**********
חברת יונייטד קינג, המפיצה את רוב הסרטים הישראליים, העבירה את הנתונים הבאים לגבי נתוני הצפייה בקולנוע של סרטיהם (את הנתון של "העיר הזאת" העביר מפיק הסרט). יש פער משמעותי בנתון של "ההילולה" בין זה שמגיע ממפיץ הסרט ובין הנתון שלוקט על ידי אנשי בתי הקולנוע ופורסם לעיל. דרך אחת להסביר את הפער הזה הוא ההבדל בין "כרטיסים", כפי שהועבר אלי מאנשי בתי הקולנוע, ובין "צופים", כפי שהועבר מיונייטד קינג. אז בשורה התחתונה, איזה סרט הצליח השנה יותר בישראל – "ברבי" או "ההילולה"? כנראה שאפשר לנסח את זה ככה: "ברבי" הכניס יותר כסף, "ההילולה" הביא יותר אנשים.
הסרטים הישראליים הכי מצליחים השנה:
1. "ההילולה": 730,000 צופים**
2. "שבע ברכות": 275,000**
3. "גן קופים": 150,000**
4. "לרוץ על החול": 100,000**
5. "העיר הזאת": 80,000
6. "המזח": 60,000
** הסרט עדיין מציג, הנתון הסופי יהיה גבוה יותר
2 Responses to “סיכום שנה 2023: טבלת שוברי הקופות של ישראל”