28 דצמבר 2021 | 12:25 ~ 0 Comments | תגובות פייסבוק

סיכום שנה 2021: רשימת הסרטים הכי קופתיים בישראל

״לשחרר את שולי״. אלוף הקופות של השנה, ושל כל הזמנים

תזכורת: זהו, למעשה, סיכום שנה של חצי שנה. בתי הקולנוע נפתחו בסוף מאי. בתחילה הקהל הגיע, ואז פחות, ואז המבוגרים נשארו בבית והילדים הגיעו, והגיעו, והגיעו. קצת כמו מצב הגשם בימים של משבר אקלים, כך הכרטיסים השנה לסרטים השונים בבתי הקולנוע: או המון או אפס. כמעט ואין אמצע. מעט סרטים שברו קופות באופן חסר תקדים, רובם נותרו הרחק מאחור. ״לשחרר את שולי״ הביא כמות עצומה ובלתי נתפסת של צופים, ואי אפשר להתכחש לכך שזה היה הסרט הנכון בזמן הנכון שנתן למיליון אנשים בדיוק את האסקפיזם שהיה חסר להם באופן קהילתי וחברתי במשך שנה וחצי. עושה רושם שגם ״ספיידרמן: אין דרך הביתה״ עשוי להגיע קרוב מאוד למיליון כרטיסים עד סוף ימיו באולמות (הוא הגיע לחצי מיליון כרטיסים תוך שבוע וחצי). אז שני סרטים עם מיליון כרטיסים בשנה אחת – זה פרוספריטי או משבר? מבחינת בתי הקולנוע, לא משנה להם מאיפה מגיעים הכרטיסים – אם מסרט אחד או עשרה. אבל לתעשייה כולה – יוצרים, מפיקים ומפיצים – זה עשוי להיות קטסטרופלי.

אז המצב הוא כזה: או סרטים שהצליחו פי שניים ממה שהיה צפוי, או סרטים שהצליחו חצי ממה שהיה צפוי. ג׳יימס בונד, ״וונדר וומן״ ו״מהיר ועצבני״ למשל: הצלחות טובות, אבל בשנה נורמלית הסרטים האלה היו אמורים להביא הרבה יותר. בסרטים הישראליים שאינם ״שולי״, גם נרשמה ירידה, דווקא בשנה שהוציאה בעיקר סרטים מסחריים, והשאירה את סרטי הפסטיבלים והאיכות גנוזים עד 2022. הגרסה של ליאור אשכנזי ל״זרים מושלמים״ מצליחה יפה, עם 160,000 כרטיסים, והמכירות ממשיכות: בשנה נורמלית זה היה אמור להתקרב ל-300,000 כרטיסים, לא? גם ״עוד סיפור אחד״ ו״אחד בלב״, קומדיות רומנטיות נדירות בתעשיית קולנוע שלא עושה קומדיות רומנטיות, הביאו צופים, אבל פחות ממה שהם היו אמורים להביא. בסוף אוקטובר, לפני יום הקולנוע הישראלי (הראשון מבין שניים) כתבתי כך: ״׳עוד סיפור אחד׳ כ-50,000 צופים. ׳אגדת חורבן׳ כ-40,000 צופים. ׳אחד בלב׳ כ-43,000 צופים. ב-2019 שלושתם היו עושים לפחות פי שתיים מזה״. מאז, ובזכות ימי הקולנוע, המספרים האלה עלו קצת, אבל המפיצים לא משתפים מה הם (ואז מתעצבנים כשמתפרסמים מספרים לא מדויקים).

כשזה מגיע לכרטיסים והפצה, כולם עדיין מקווים שמתישהו הכל יחזור לשגרה ויהיה כמו שהיה ב-2019. אבל אולי זה כבר לעולם לא יחזור למה שזה היה?

טבלת שוברי הקופות בישראל, 2021

(נכון ל-28.12.2021. כל הסרטים שמכרו השנה יותר מ-100,000 כרטיסים. על פי פרסומים זרים וגם נתונים רשמיים שפורסמו)

1. ״לשחרר את שולי״: 1,230,000 כרטיסים

2. ״ספיידרמן: אין דרך הביתה״*: 450,000

3. ״מהיר ועצבני 9״: 380,000

4. ״לוקה״: 355,000

5. ״אין זמן למות״: 275,000

6. ״לשיר 2״*: 200,000

7. ״ספייס ג׳אם: אגדה חדשה״: 217,000

8. ״אנקנטו״: 200,000

9. ״אלמנה שחורה״: 177,000

10. ״ונום 2״: 175,000

11. ״לשחרר את גאי״: 172,000

12. ״זרים מושלמים״*: 160,000

13. ״חולית״: 155,000

14. ״שאנג-צ׳י ואגדת עשר הטבעות״: 150,000

15. ״קרואלה״: 145,000

16. ״הנצחיים״: 142,000

17. ״בוס בייבי 2״: 130,000

18. ״וונדר וומן 1984״: 112,000

19. ״יחידת המתאבדים״: 106,000

20. ״הקרודים״: 100,000

* עדיין בבתי הקולנוע. המספר הסופי יהיה גבוה יותר.

(עדכון: ב-9.1 פורסם ש״זרים מושלמים״ הגיע ל-200,000 צופים ו״תמונת הנצחון״ ל-100,000 צופים).

 

ובהזדמנות זו.

הביקורות הכי נקראות ב״סינמסקופ״, 2021:

1. ״חולית״

2. ״משפחה מנצחת״

3. ״תמונת הניצחון״

4. ״לא זמן למות״

5. ״כוחו של הכלב״

6. ״סיפור הפרברים״

7. ״הודעה אדומה״

8. ״הכרוניקה הצרפתית״

9. ״ליגת הצדק, גרסת זאק סניידר״

10. ״הברך״

 

Leave a Reply